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Hace algunos años, si alguien me hubiera dicho que una compañía famosa en el segmento automotriz, empezó produciendo telares automáticos, yo hubiera dicho...
"Por supuesto, ¿puedes ver ese elefante púrpura, cruzando la acera?... Él va a ayudarme a saber si esta camisa de fuerza... Ups, quiero decir, si esta chaqueta blanca reforzada, te ajusta apropiadamente"...
"¡OH!... Eres talla "M", como me imaginé... ¡No podrías creer todas las cosas útiles, que los telares automáticos hacen hoy en día!...
"Y hablando de la industria automotriz, ¿puedes ver esa vagoneta con decoración del Arkham Asylum?... Muy oportuna, ellos te llevarán a un lugar más agradable, donde tendrás un montón de tiempo para pensar sobre los fabricantes de autos y los telares automáticos... ¡Que tengas un lindo día "...
¿Pero adivina qué?...
Estaba equivocado, vergonzosamente equivocado y Arkham tiene otro interno...
Uhmmm, no importa...
Fue "un poquitín" chocante para mí, darme cuenta que Toyota Motors Co., empezó como una división de Toyoda Automatic Loom Works, pero es verdad y el Grupo Toyota, es parte todavía del negocio de los textiles, por cierto...
Puedo decir con seguridad que Japón tiene algunos de los casos más extremos de reingeniería a nivel mundial; ironicamente, puedes percibir una conexión directa entre su próspera industria y su participación en varios conflictos, incluyendo las dos Guerras Mundiales del siglo pasado...
Las crisis y, sobretodo, los tiempos de guerra, obligan a todas la industrias a cambiar sus prioridades; pero debes añadir el hecho que Japón, estaba decidida a convertirse en una potencia mundial y la industria debía ser adaptada para cumplir este propósito.
¿Has notado que los países que son considerados potencias mundiales, tienen una industria automotriz bien desarrollada?...
¡Grandioso!... Y no tiene nada que ver con la casualidad, por si acaso =PPPPP...
Así que, este "súbito" cambio de perspectiva, tenía razones tanto económicas como políticas.
Toyoda Automatic Loom Works (TALW), quería expandir y diversificar su operación y el gobierno japonés estaba interesado en estimular la producción local de vehículos, por motivos estratégicos.
Las guerras necesitan vehículos pero, para la época de la I Guerra Mundial, la industria automotriz japonesa estaba todavía en proyecto; en efecto, el primer auto hecho por Toyota, fue lanzado en 1936 y fue un vehículo de pasajeros.
A pesar de la fuerte inyección de capital, la división de automóviles de TALW, también conocida como Toyota Motors Corporation (TMC), estaba enfrentando la bancarrota; la ayuda vino cuando en 1941, fueron comisionados por el ejército japonés, para construir un camión militar ligero basado en el Bantam GP y el Toyota AK10 fue desarrollado.
Una década y una guerra después, porque la Guerra contra Corea estaba en vigor por allá en 1951, el gobierno de los Estados Unidos estaba pidiendo a TMC, construir un vehículo utilidad basado en las especificaciones del Willys y el Jeep Toyota BJ fue la respuesta.
Precisamente el BJ, fue el ancestro de todos los modelos de la línea J de Toyota, un vehículo más grande y más potente que su contraparte Willys, aunque carecía de caja de transferencia de rango bajo.
La Camioneta Pickup de Platón Corto - Distancia Entre Ejes Mediana Toyota Land Cruiser BJ-45 de 1980, es un ejemplo muy inusual de la evolución de la linea J y representa la tercera generación de los Land Cruisers (LC) orientados al off-road; hay también una versión de los LCs orientada a la comodidad, la cual fue desarrollada después.
La Serie J40 es, de lejos, la más popular y reconocida de la línea Land Cruiser.
Tiene cuatro estilos de carrocería: 2 puertas carpado, 2 puertas techo duro, 2 puertas camioneta pickup y 4 puertas station wagon; la versión pickup tenía variantes con platón corto y largo de fábrica, la de platón corto presentada en esta publicación, es la más difícil de encontrar y hasta ahora, no he visto ni una sola en mi ciudad natal.
Ya que la codificación de modelo / motor / chasis para la línea J es tan confusa, no estoy bastante seguro sobre la planta de poder para este modelo específico, pero posiblemente era un motor de 207.4 pulgadas cúbicas, 3.4 L, 3B 4 En Línea Diesel, clasificado en 90 hp, acoplado a una transmisión manual de 4 velocidades y tracción en las cuatro ruedas...
Más detalles sobre esta bestia legendaria, en publicaciones futuras...
Ha pasado un tiempo, desde la última vez que reseñé un Toyota Land Cruiser en mi blog; tienes la sensación que no hay suficientes reproducciones a escala de este modelo, pero en realidad, son muy buscados, por tanto, la oferta se queda corta muy a menudo.
Ahora, cuando estamos hablando sobre el Toyota Land Cruiser hecho por Johnny Lightning, estamos entrando en el reino de la leyenda, porque nadie lo hace mejor en esta escala y tendremos que esperar un largo tiempo, antes que alguna marca de diecast alcance este nivel.
No obstante, incluso en este reino de leyenda, hay un modelo que sobresale por ser extremadamente difícil de conseguir y ¡lo digo en serio!...
La primera vez que escuché el precio de este artículo, pensé que era exageradamente obsceno; el amigo, colega coleccionista e importador que lo estaba ofreciendo, me dijo que este particular modelo era algo que no encontraría nuevamente después así que, tenía un precio justo...
Como cualquier coleccionista con cierta experiencia, llevé a cabo mi propia investigación del modelo que nos ocupa y paulatinamente, mi calificación de "exageradamente obsceno", en cuanto al precio, fue descendiendo a "moderadamente obsceno", y luego a "simplemente obsceno"; para entonces, me dí cuenta que él estaba en lo cierto, incluso sobre el precio y tomé mi decisión, hace cerca de 4 años...
Este modelo pertenece a la Serie Working Class Trucks & SUVs Series, Lanzamiento 3 y hasta donde sé, nunca hubo variaciones o reediciones, por tanto, una vez que se ha ido, ¡se ha ido para siempre, viejo!...
El nivel de detalle, proporción y acabados es de primera categoría; desafortunadamente, no pude encontrar una fotografía del modelo real, excepto esta, que corresponde a una Camioneta Pickup de Platón Corto Toyota Land Cruiser FJ-45 de 1964, la coincidencia más cercana y curiosamente, la tarjeta reclama que se trata de un Toyota Land Cruiser BJ-40, sin embargo, dicha designación no se aplica a las versiones pickup, sino para aquellas con techo duro y carpado.
La tarjeta para esta serie es grande y gruesa, la burbuja con bandeja plástica, protege efectivamente al modelo; presenta construcción completa en diecast (carrocería y chasis), pero tiene un inserto en resina plástica que incluye el parabrisas, el techo y el panel trasero de la cabina.
El trabajo de pintura fue hecho en azul medio, que luce fantástico y está complementado por un tampos / calcomanías extremadamente precisos para la parrilla frontal, las luces delanteras, las luces de señal frontales, las insignias de Land Cruiser sobre los paneles laterales, debajo del capó, las manijas de las puertas, el techo, la placa trasera, las insignias traseras y las luces de cola; además, el chasis recibió pintura negra y el bómper frontal fue pintado en plateado.
Hay apertura de capó, con motor detallado y pintado, los interiores fueron trabajados en gris claro, las ruedas son multiparte con rimes realistas en gris claro, fieles al modelo real y llantas labradas en caucho (ellos incluyeron aún la rueda de repuesto, que es multiparte, como las otras).
El bonus en esta serie, es una placa metálica y realista, pintada en blanco, con tampos en rojo y azul oscuro, mostrando los textos "Washington D.C. DR DIRT Taxation Without Representati"...
¡Qué más podría decir, irónicamente estoy sin palabras!...
Hag 2:6-9 "Porque así dice JEHOVÁ de los ejércitos: de aquí a poco YO haré temblar los cielos y la tierra, el mar y la tierra seca; y haré temblar a todas las naciones, y vendrá el Deseado de todas las naciones; y llenaré de gloria esta casa, ha dicho JEHOVÁ de los ejércitos. Mía es la plata, y mío es el oro, dice JEHOVÁ de los ejércitos. La gloria postrera de esta casa será mayor que la primera, ha dicho JEHOVÁ de los ejércitos; y daré paz en este lugar, dice JEHOVÁ de los ejércitos."
ENGLISH
Some years ago, if someone had told me that a famous company in the automotive segment, began producing automatic looms, I would have said...
"Of course, can you see that purple elephant, across the street?... He’s gonna help me to know if this straitjacket... Ups, I mean, if this white reinforced jacket, fits you properly"...
"OH!... You’re "M" size, as I figured... You could not believe all the useful stuff, that automatic looms make nowadays!"...
"And talking about automotive industry, can you see that van with Arkham Asylum livery ???... Very timely, they will take you to a nicer place, where you will have a lot time to think about carmakers and automatic looms... Have a nice day!"...
But guess what?...
I was wrong, disgracefully wrong and Arkham has another inmate...
Uhmmm, nevermind...
It was "a tad" shocking for me, to realize that Toyota Motors Co. started out as a division of Toyoda Automatic Loom Works, but it’s true and the Toyota Group is still part of the textile business, by the way...
I can safely say that Japan has some of the most extreme cases of reengineering worldwide; ironically, you can perceive a direct connection between its thriving industry and its involvement in several conflicts, including the two World Wars of the last century...
Crises and above all, the wartime, force to all industries to change their priorities; but you must add the fact that Japan, was determined to become a world power and the industry should be adapted to fullfil this purpose.
Have you noticed that countries considered world powers, have a well-developed automotive industry?...
Great!... And it has nothing to do with happenstance, just in case =PPPPP...
So, this "sudden" change of perspective, had both economical and political reasons.
Toyoda Automatic Loom Works (TALW), wanted to expand and diversify its operation and the japanese government was interested into stimulate the local production of vehicles, for strategic reasons.
Wars need vehicles but, by the time of the World War I, the japanese automotive industry was still in project; indeed, the first car made by Toyota, was released in 1936 and it was a passengers vehicle.
Despite the strong injection of capital, the automobile division of TALW, also known as Toyota Motors Corporation (TMC), was facing bankruptcy; the help came when in 1941, they were commissioned by the japanese army, to build a military light truck based in the Bantam GP and the Toyota AK10 was developed.
A decade and a war later, because the Korean War was in force back in 1951, the United States government was asking to TMC, to build an utility vehicle based on the Willys specifications and the Toyota Jeep BJ was the answer.
Precisely the BJ, was the ancestor of all the models in the J line by Toyota, a bigger and more powerful vehicle than its Willys counterpart, although it lacked of low-range transfer case.
The 1980 Toyota Land Cruiser BJ-45 Short Bed - Medium Wheelbase Pickup Truck, is a very unusual sample of the evolution in the J line and represents the third generation of the off-road oriented Land Cruisers (LC); there is also a comfort oriented version of the LCs, which was developed later.
The J40 Series is, by far, the most popular and renowned of the Land Cruiser line. It had four body styles: 2-door soft-top, 2-door hardtop, 2-door pickup truck and 4-door station wagon; the pickup version had variants with short and long bed from factory, the short bed featured in this publication, is the most difficult to find and hitherto, I have not seen a single one in my hometown.
Since the model / engine / chassis coding for the J line is so confusing, I’m not pretty sure about the powerplant for this specific model, but likely it was a 207.4 cu in, 3.4 L, 3B Inline 4 Diesel engine, rated at 90 hp, coupled to a 4-speed manual transmission and four wheel drive...
More details on this legendary beast in future publications...
It’s been a while, since the last time I reviewed a Toyota Land Cruiser in my blog; you get the feeling that there are not enough scale reproductions of this model, but actually, they’re highly sought so, the supply falls short very often.
Now, when we are talking about the Toyota Land Cruiser made by Johnny Lightning, we are stepping into the realm of legend, because nobody does it better in this scale and we will have to wait for a long time, before any diecast brand reaches this level.
Nonetheless, even in this realm of legend, there is one model that excels for being extremely hard to find and I mean it!...
The first time I heard the price of this item, I thought it was exaggeratedly obscene; the friend, fellow collector and importer who was offering it, told me that this particular model was something that I would not find again later so, it had a fair price...
As any collector with certain experience, I carried out my own research of the model at hand and gradually, my "exaggeratedly obscene" rating, regarding the price, was descending to "moderately obscene", and then to "just obscene"; by then, I realized that he was right, even about the price and I made my decision, about 4 years ago...
This model belongs to the Working Class Trucks & SUVs Series, Release 3 and, as far as I know, there was never variations or reissues so, once is gone, is gone forever, man!...
The level of detail, proportion and finishes are top notch; unfortunately, I couldn’t find any picture of the actual model, except this one, corresponding to a 1964 Toyota Land Cruiser FJ-45 Short Bed Pickup Truck, the closest match and curiously, the card claims thta it’s a Toyota Land
Cruiser BJ-40, however, such designations is not used for the pickup versions, but for those with hard-top and soft-top.
The card for this series is big and thick, the bubble with plastic tray, protects the model effectively; it features a full diecast construction (body and chassis), but it has a plastic resin insert that includes the windshield, the roof and the rear panel of the cabin.
The paint job was made in medium blue, which looks great and is complemented by extremely accurate tampos/decals for the front grille, head lights, front signal lights, the Land Cruiser badges on the side panels, below the hood, the door handles, the roof, the rear plate, rear badges and tail lights; also, the chassis received black paint and the front bumper was painted in silver.
There is openable hood, with detailed and painted engine, the interiors were worked in light gray, the wheels are multipart with light gray realistic rims, faithful to the actual model and styled rubber tires (they even included the spare tire, which is multipart, like the others).
The bonus in this series, is a metallic and realistic plate, painted in white, with tampos in red and dark blue, displaying the "Washington D.C. DR DIRT Taxation Without Representati" texts...
What else I could say, I’m ironically wordless!...
Hag 2:6-9 "For thus saith the LORD of hosts; yet once, it is a little while, and I will shake the heavens, and the earth, and the sea, and the dry land; and I will shake all nations, and the Desire of all nations shall come: and I will fill this house with glory, saith the LORD of hosts. The silver is mine, and the gold is mine, saith the LORD of hosts. The glory of this latter house shall be greater than of the former, saith the LORD of hosts: and in this place will I give peace, saith the LORD of hosts."
2 comments:
Very enlightening short history of the company. The design is really cute, probably under the influence of the color. I think the Toyota Land Cruiser supposedly a smaller version. The gimmicks are nicely integrated and JL paid well attention to details.
HEHE... that’s what i thought about the color chosen, it gives a quite cute feeling and it makes the model even more exceptional...
i would say this is the true "holy grail" in the Johnny Lightning portfolio, no model approaches its exclusivity, except i guess, the White Lightning version allegedly made, based on this model... but i have not seen anything related !!!... certainly, this is one of my greatest gems and the most expensive so far... =D
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