skip to main |
skip to sidebar
Me gustaría ayudar a destruir un mito común, con respecto a lo que la gente normal piensa que es el diseño, en el sentido más amplio de la palabra, versus lo que el diseño es en realidad...
Sabes, todos se consideran diseñadores, es como si fuera una especie de "conocimiento popular y profano", una vocación que cada persona en este mundo tiene por defecto, por lo tanto, de alguna forma, cualquiera puede pontificar sobre el diseño, excepto supongo los mismos diseñadores...
Créeme, sé exactamente lo que se siente; en mi trabajo como diseñador gráfico profesional (una rama del diseño), he tenido que luchar contra muchas preconcepciones erróneas y empezar por aclarar a mis clientes, un par de hechos que deberían ser algo tácito...
1. Ellos tienen algo que necesita ser diseñado y 2. Ellos NO son diseñadores...
Ahora, podrías preguntar: ¿en qué consiste ese "mito común", que mencioné hace apenas unos instantes?...
Bueno, no podrías creer cuán extendido está el mito, que el diseño es simplemente "un garabato sobre un pedazo de papel" así que, cualquiera que pueda hacer eso, es considerado automáticamente un "diseñador"...
Suena como una preconcepción absolutamente inofensiva; sin embargo, esa es la razón de fondo de porque el diseño es infravalorado como profesión, incluso despreciado como disciplina creativa, como si fuera un trabajo de segunda mano y eso es cualquier cosa menos inofensivo...
Con el fin de explicar este punto y comprender la verdadera naturaleza del diseño así como su relevancia, me gustaría presentar un ejemplo, no del todo relacionado con el Diseño Gráfico, pero en el mismo espíritu, del mundo automotriz.
El Gran Coupé Personal de Lujo 2 Puertas Cadillac Elmiraj de 2013, es un auto conceptual creado por Art & Science (A&S), un programa desarrollado por General Motors para su división Cadillac, cuyo objetivo principal es establecer una nueva filosofía de diseño para esta marca de autos de lujo.
No obstante, debo confesar que, tan bien como suena sobre el papel, quiero decir, un programa para poner al DISEÑO en el foco de atención; Cadillac (¿o debería decir, General Motors?), a duras penas sigue sus directrices en los modelos de concesionario.
Pero ese no es el asunto principal esta vez luego, enfoquémonos en los logros de dicho programa, en vez de en la miopía de Cadillac y/o General Motors...
Elmiraj es un coupé de lujo pulcro, espléndido y descomunal, develado en el Pebble Beach Concours d’Elegance de 2013, un evento caracterizado por exhibir vehículos únicos en su clase.
Ciertamente este modelo es único, literalmente, ya que solo uno fue hecho, estamos hablando de un Auto Conceptual después de todo; pero a diferencia de muchos coches en dicha tipología, es completamente funcional y fue construido a mano en el Centro Técnico GM localizado en Warren, Michigan.
Así que, estamos en frente de una pieza tangible de diseño, una expresión de arte funcional sobre ruedas, algo que puedes sentir, tocar, incluso conducir y podrías preguntar: ¿dónde comenzó toda esta exquisitez?...
Puedo apostar que el primer pensamiento que cruzó tu mente fue: "obviamente, comenzó como un garabato sobre una servilleta", porque esa es la impresión que tienes de un diseño verdaderamente excepcional.
Pero NO, ni un solo diseño ha comenzado de esa manera, JAMÁS.
Un diseño comienza siempre como una idea, entonces dicha idea es "depurada" con el fin de encontrar el concepto o conceptos que mejor la representan y solo cuando este(estos) concepto(s) está(n) claro(s), empieza el resto del proceso.
Lo "curioso" sobre el diseño (por falta de una mejor expresión) es que es, más que cualquier cosa, un producto intelectual: incluso cuando una idea es "traducida" en un objeto tangible, sigue siendo una idea y hay ideas que valen más que la mercancía más valiosa, literalmente...
La implicación de esta declaración es que, cuando estás contratando un diseñador, estás pagando por ideas traducidas en objetos, reales o virtuales, ideas que le dan valor agregado a tu marca, producto o servicio, no por cualquier baratija, ¡por amor de DIOS! =PPPPP...
Así que, ¿cuál fue la idea detrás del desarrollo de Elmiraj?...
Bueno, la idea fue representar CADILLAC como una marca de autos y cómo debería ser percibida por sus clientes, en el tiempo presente o en el futuro...
Y ¿cuál fue el concepto principal?...
El concepto principal fue el LUJO, Elmiraj es una interpretación tangible del lujo, en la forma singular en que Cadillac lo visualiza...
Entonces, el Cadillac Elmiraj de 2013 es la idea de Cadillac sobre el Lujo hecha automóvil y, a propósito, ¡esta idea está potenciada por un magnífico motor de 275 pulgadas cúbicas, 4.5 L, con Turbos Gemelos V8, clasificado en 500 hp!...
Lo creas o no, estoy siempre al tanto de los últimos lanzamientos de marcas de coleccionables y diecast como Hot Wheels, Matchbox, Greenlight, M2Machines y muchas otras; pero apenas ves artículos recientes publicados aquí y podrías preguntar ¿por qué?...
En realidad, ya he respondido tal pregunta antes, pero déjame refrescar tu memoria: no estoy comprando cualquier cosa nueva simplemente porque sí, como hacen otros...
Sabes, no estoy buscando ser reconocido como "el tipo con los últimos lanzamientos", hay toneladas de sitios y blogs con dicho perfil, algunos muy interesantes, de hecho, otros, bueno, sin comentarios; más bien, quiero ser reconocido como "el tipo que pone en contexto sus coleccionables" y hay un solo lugar donde encontrarás mi visión sobre los coleccionables y la vida: AQUÍ.
Sin embargo, de vez en cuando, hay algo recientemente lanzado que capta mi atención, que significa algo para mí y no tengo ningún reparo en comprarlo y publicarlo.
Este es uno de esos casos esporádicos, cuando consigo algo para mi colección a través de los canales regulares de distribución, a saber, una tienda mayorista y así es como tengo una visión, de primera mano, de mi afición localmente.
Este Cadillac Elmiraj de 2013 fue lanzado en 2015, diseñado por Jeff Allison y solo tres iteraciones han sido ofrecidas hasta aquí (incluyendo esta).
Debo decir que el trabajo en este modelo es excelente, el molde es nítido, la proporción es decente, la escala es 1:66, el nivel de detalle (excepto en el timón) es más que decente y me encanta.
Este modelo pertenece a la Serie HW City - Street Power, parte de la Línea Principal; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado; el trabajo de pintura en azul medianoche con acabado Metalflake es suntuoso y los tampos son bastante precisos y finos, teniendo en mente que no es de una línea Adulta.
Los interiores fueron trabajados en caramelo claro, mientras las ventanas son ahumadas; las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 10 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia...
Mat 2:1-5 "Cuando JESÚS nació en Belén de Judea en días del rey Herodes, vinieron del oriente a Jerusalén unos magos, diciendo: ¿Dónde está el Rey de los judíos, que ha nacido? Porque Su estrella hemos visto en el oriente, y venimos a adorarle. Oyendo esto, el rey Herodes se turbó, y toda Jerusalén con él. Y convocados todos los principales sacerdotes, y los escribas del pueblo, les preguntó dónde había de nacer el CRISTO. Ellos le dijeron: en Belén de Judea; porque así está escrito por el profeta..."
ENGLISH
I would like to help into destroy a common myth, regarding what ordinary people think that design is, in the broadest sense of the word, versus what design actually is...
You know, all people consider themselves designers, it’s like it were a sort of "popular and profane knowledge", a calling that every single person in this world has by default, hence, somehow, anyone can pontificate about design, except I guess the designers themselves...
Believe me, I know exactly what it feels like; in my work as professional graphic designer (a branch of design), I have had to fight against many erroneous preconceptions and start by clarifying to my customers, a pair of facts that should be something unspoken...
1. They have something that needs to be designed and 2. They are NOT designers...
Now, you might ask: what’s that "common myth" I have mentioned just a few moments ago is about?...
Well, you could not believe how widespread is the myth, that design is just "a doodle on a piece of paper" so, anyone who can do that, is automatically considered a "designer"...
It sounds like an absolutely harmless preconception; however, that’s the underlying reason why design is undervalued as profession, even despised as creative discipline, like it were a second-hand job and that’s anything but harmless...
In order to explain this point and comprehend the true nature of design as well as its relevance, I would like to introduce a timely example, not quite related with Graphic Design, but in the same spirit, from the automotive world.
The 2013 Cadillac Elmiraj 2-Door Personal Luxury Grand Coupe, is a concept car created by Art & Science (A&S), a program developed by General Motors for its Cadillac division, whose main goal is to establish a new design philosophy for this luxury cars brand.
Nonetheless, I must confess that, as good as it sounds on paper, I mean, a program to put DESIGN in the spotlight; Cadillac (or should I say, General Motors?), hardly follows its guidelines in the dealer models.
But that’s not the main subject this time so, let’s focus on the achievements of such program, instead of the nearsightedness of Cadillac and/or General Motors...
Elmiraj is a sleek, gorgeous and thumping luxury coupe, unveiled in the 2013 Pebble Beach Concours d’Elegance, an event characterized by exhibiting vehicles unique in their class.
Certainly this model is unique, literally, since only one was made, we are talking about a Concept Car after all; but unlike many cars in such typology, it’s fully functional and it was hand-built in the GM Technical Center located in Warren, Michigan.
So, we are in front of a tangible piece of design, an expression of functional art on wheels, something you can feel, touch, even drive and you may ask: where all this lusciousness began?...
I can bet that the first thought that crossed your mind was: "obviously, it began as a doodle on a napkin", because that’s the impression you get from a truly exceptional design.
But NO, not a single design has begun in that way, EVER.
A design starts always as an idea, then such idea is "debugged" in order to find the concept or concepts that better represent it and only when this(those) concept(s) is(are) clear, starts the rest of the process.
The "curious thing" about design (for want of a better expression) is that it’s, more than anything, an intellectual product: even when an idea is "translated" into a tangible object, it remains an idea and there are ideas that are worth more than the most valuable commodity, literally...
The implication of this statement is that, when you’re hiring a designer, you’re paying for ideas translated into objects, real or virtual, ideas that give added value to your brand, product or service, not for any trinket, for GOD’s sake! =PPPPP...
So, what was the idea behind the development of Elmiraj?...
Well, the idea was to represent CADILLAC as a car brand and how it should be perceived by its customers, in the present time or in the future...
And what was the main concept?...
The main concept was LUXURY, Elmiraj is a tangible rendition of luxury, in the singular way Cadillac envisions it...
Then, the 2013 Cadillac Elmiraj is the idea of Cadillac about Luxury made automobile and, by the way, this idea is powered by a magnificent 275 cu in, 4.5 L, Twin-Turbo V8 engine, rated at 500 hp!...
Believe it or not, I’m always aware of the latest releases of brands of collectibles and diecast like Hot Wheels, Matchbox, Greenlight, M2Machines and many others; but you hardly see recent items published here and you may ask why?...
Actually, I have already answered such question before, but let me jog your memory: I’m not buying anything new just because, like others do...
You know, I’m not looking to be recognized as "the guy with the latest releases", there are tons of sites and blogs with such profile, some of them very interesting, others, well, no comments; rather, I want to be recognized as "the guy who puts into context his collectibles" and there is only one place where you will find my vision about collectibles and life: HERE.
However, every now and then, there is something recently released that captures my attention, that means something for me and I don’t have any qualms into buy it and publish it.
This is one of those sporadic cases, when I get something for my collection through the regular channels of distribution, namely, a wholesale store and that’s how I have a vision, first-hand, of my hobby locally.
This 2013 Cadillac Elmiraj was released in 2015, designed by Jeff Allison and only three iterations have been offered so far (including this one).
I must say that the work on this model is excellent, the cast is clear-cut, the proportion is correct, the scale is 1:66, the level of detail (except in the steering wheel) is more than decent and I love it.
This model belongs to the HW City - Street Power Series, part of the Mainline; it has diecast body and silver plastic chassis; the paint job in midnight blue with Metalflake finishing is sumptuous and the tampos are quite accurate and fine, bearing in mind that it’s not from an Adult line.
The interiors were worked in light caramel, while the windows are smoked; the plastic wheels feature 10 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia...
Mat 2:1-5 "Now when JESUS was born in Bethlehem of Judea in the days of Herod the king, behold, there came wise men from the east to Jerusalem, saying: where is HE that is born King of the Jews? for we have seen His star in the east, and are come to worship HIM. When Herod the king had heard these things, he was troubled, and all Jerusalem with him. And when he had gathered all the chief priests and scribes of the people together, he demanded of them where CHRIST should be born. And they said unto him: in Bethlehem of Judea: for thus it is written by the prophet..."
2 comments:
Not quite heard of 2013 Cadillac Elmiraj, nonetheless I must agreed on the posh design of it, without saying the car belong to the world of rich and famous ^_^ it has got a very nice bonnet design. Lotz of die-cast on the model, metallic paint work, tainted windows detailed interior.
There is a reason why you haven’t heard about it... This Concept Car, albeit fully functional, was not meant to be in production; rather, it was considered a sort of "marketing tool for the Cadillac brand" and just like the 2009 Corvette Stingray Concept Car (Autobot Sideswipe), will never be in the dealership network as it was conceived originally...
The diecast model was indeed a nice work by Hot Wheels and the essence of this beautiful model is captured in a simple but attractive way !!!... =D
Post a Comment