Sunday, February 7, 2016

1998 Chevrolet Corvette Convertible Sports Car - D.A.R.E. Car 1998 Police U.S.A. Series Issue #68 Limited Edition #7,276 of 9,998 Diecast Scale 1:56 by Racing Champions


El impacto y trascendencia del Chevrolet Corvette en la industria automotriz de los Estados Unidos e incluso en el resto del mundo, no ha sido bien ponderado en lo que a mí concierne... 

En 1953, cuando el primer Corvette vió la luz, en el stand del Motorama de 1953 del New York Auto Show, no había tal cosa como un auto deportivo compacto en el mercado norteamericano. 

El Corvette fue un Auto Conceptual, también conocido como Auto de Show cuando los Motoramas estaban en pleno furor; una noción desafiante para personas que estaban pidiendo novedades y habría permanecido como una idea, de no ser por su buena recepción por parte de compradores potenciales. 

Creo que entre los altos ejecutivos de General motors, había cierta incredulidad acerca de las ventas futuras de este modelo; Louis Chevrolet, uno de los cofundadores de la marca y experimentado piloto de coches de carreras, estaría avergonzado de semejante falta de confianza, estoy bastante seguro. 

La historia de los Vettes podría haber sido bastante corta, no por causa de un diseño pobre o la carencia de encanto entre los entusiastas de los carros, sino porque los primeros modelos fueron equipados con motores exigüos, que no estaban a la par con el resto del auto. 

La culpa de tal despropósito no estaba en los departamentos de diseño o ingeniería, sino en los mismos ejecutivos incrédulos que cercenaron el presupuesto para un tren de potencia más adecuado, con el fin de mantener el precio final bajo. 

Yo preguntaría: ¿a quién le importa el precio final bajo, cuando personas con una onza de sentido común comprarían un coche más costoso, si sienten que su dinero está bien invertido?... 

Afortunadamente, la historia se las arregló para demostrar que esos ejecutivos miopes estaban equivocados y luego de siete generaciones, ¡podemos decir con seguridad que un ícono de los carros deportivos americanos está más vivo que nunca!... 

La década de los 90s atestiguó el final de la cuarta generación y el nacimiento de la quinta generación del Corvette; como declaré en una publicación previa, dicha década no fue la más loable en términos de diseño automotriz, pero hubo algunas excepciones y el modelo en cuestión, definitivamente fue uno de los más grandes logros. 

Hoy estoy presentando el debút de una variante de carrocería que difícilmente luce tan bien en otras generaciones, como luce en esta: el Auto Deportivo Convertible Chevrolet Corvette de 1998

Si, aunque el C5 fue lanzado oficialmente como un modelo de 1997, solo el estilo de carrocería Coupé estuvo disponible ese año y los amantes de un poderoso secador de cabello, tuvieron que aguantar las ganas un poquitín más, pero la espera fue justamente recompensada. 

En mi humilde opinion, mucha de la sensualidad y agresividad de los Vettes en los 60s, que hoy en día es finalmente apreciada en su justa medida por coleccionistas de coches, es reinterpretada magistralmente en este fierro. 

Esas curvas voluptuosas (sensualidad), que no producen la sensación de tedio tan común en los carros de los 90s, combinadas con la postura baja (agresividad), son la fórmula perfecta para el éxito y John Cafaro, el diseñador a cargo, debe ser acreditado por esta maravilla sobre ruedas. 

Lo que las personas a menudo pasan por alto o ignoran sobre los convertibles en general, es que esta configuración de carrocería hace absolutamente necesaria una mayor rigidez estructural, debido a la ausencia de techo. 

Los refuerzos estructurales, así como los mecanismos para un techo plegable eléctrico, añaden una cantidad considerable de peso y el desempeño es notablemente castigado, a menos que un "corazón" más vigoroso sea "transplantado"

Pero eso no es un problema con este Vette C5, ya que el Coupé y el Convertible fueron desarrollados simultáneamente, logrando una rigidez extraordinaria con una diferencia mínima de peso, el cual se mantuvo bajo por el uso de materiales compuestos y un techo manual, que puede ser colocado fácilmente en asunto de apenas 18 segundos... 

Uhmmm, esta belleza americana fue dotada con un enérgico motor de 346 pulgadas cúbicas, 5.7 L, LS1 V8 de Aluminio, clasificado en 345 hp y acoplado a una transmisión manual de 6 velocidades (o automática de 4 velocidades), con la opción de un motor LS6, clasificado en 390 hp; no exactamente una bestia anodina, si me lo preguntas =PPPPP... 

Quizás no estaba al día con las noticias en el universo del diecast, porque no fue sino hasta hace poco, que me dí cuenta de algo triste: Racing Champions cesó sus operaciones no hace mucho. 

Estaba demasiado enfocado en la extinción de Johnny Lightning y había olvidado que JL y RC eran marcas relacionadas, trabajando en diferentes segmentos; los lazos se extienden también a ERTL y Joyride, todas ellas fueron parte de RC2 Corporation, que a su vez fue adquirida por Takara Tomy y he mencionado en publicaciones anteriores, lo que pasó después. 

Las buenas noticias son que el mismo empresario detrás del renacimiento de Johnny Lightning: Thomas E. Lowe, decidió traer de regreso también a Racing Champions y ¡esa es la clase de gente que necesitamos en el universo de los coleccionables!... 

Es mi placer presentar otro gran ejemplo del trabajo hecho por Racing Champions (t.c.c. Action Racing), con una linda interpretación del Chevy Corvette Convertible. 

Fue un regalo de un apreciado amigo, colega coleccionista e importador, para Navidad, hace más de un año, pero solo hasta ahora me las arreglé para preparar su publicación. 

El modelo pertenece a la Serie Police U.S.A. de 1998, Edición No. 68, es una Edición Limitada, numerada individualmente sobre el chasis (No. 7.276 de 9.998) y venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, impresa a todo color. 

La escala más bien inusual (1:56) permite un buen nivel de detalle y acabados, considerando que es un diecast con cerca de 20 años en el mercado. 

Tiene construcción completa en diecast (carrocería y chasis), el chasis recibió un acabado cromado pulido que me encanta; la carrocería fue pintada en blanco brillante y recibió una decoración profusa de Auto D.A.R.E. (Educación para la Resistencia del Abuso de Drogas, por sus siglas en inglés), de la ciudad de Sarasota (Tampa, Florida), con tampos en azul oscuro, rojo y dorado; además las luces de señal frontales y las luces de cola recibieron tampos (naranja y rojo brillante respectivamente), un par de emblemas Corvette plateados sobre el frente y la tapa del baúl, fueron incluidos. 

Entre las características extra podemos encontrar: apertura de capó con motor detallado, pintado en plateado, un inserto plástico transparente para el parabrisas con un tampo negro para el marco, espejos retrovisores moldeados en las puertas, así como limpiabrisas debajo del parabrisas, otro inserto plástico fue incluido para la barra de luces, con acabado cromado y toques de pintura translúcida en azul y rojo, sobre la tapa del baúl. 

Los interiores en negro fueron finamente moldeados, las ruedas son multiparte y muy realistas, mucho mejores que en otros modelos hechos por Racing Champions, con la configuración que esperarías de un vehiculos para carreras drag (delgadas adelante y anchas atrás), con diseño de rimes 5 spoke mag en cromado, llantas labradas en caucho y fue hecho en China... 

Jer 16:10-12 "Y acontecerá que cuando anuncies a este pueblo todas estas cosas, te dirán ellos: ¿por qué anuncia JEHOVÁ contra nosotros todo este mal tan grande? ¿Qué maldad es la nuestra, o qué pecado es el nuestro, que hemos cometido contra JEHOVÁ nuestro DIOS? Entonces les dirás: porque vuestros padres me dejaron, dice JEHOVÁ, y anduvieron en pos de dioses ajenos, y los sirvieron, y ante ellos se postraron, y me dejaron a MÍ y no guardaron Mi Ley; y vosotros habéis hecho peor que vuestros padres; porque he aquí que vosotros camináis cada uno tras la imaginación de su malvado corazón, no oyéndome a MÍ..."


ENGLISH 
The impact and transcendence of the Chevrolet Corvette in the automotive industry of the United States and even in the rest of the world, has not been properly weighted as far as I’m concerned... 


In 1953, when the first Corvette saw the light, in the 1953 Motorama stand of the New York Auto Show, there was no such thing like a compact sports car in the north american market. 

The Corvette was a Concept Car, also know as Show Car when the Motoramas were in full swing; a defiant notion for people who were asking for novelties and it would have remained as an idea, if not for its good reception by potential buyers. 

I think that among the seniors executives of General Motors, there was some disbelief about the future sales of this model; Louis Chevrolet, one of the co-founders of the brand and seasoned race car driver, would be ashamed of such lack of confidence, I’m pretty sure. 

The history of Vettes could have been quite short, not because of a poor design or a lack of appeal among the car enthusiasts, but because the first models were fitted with meager engines, that were not on par with the rest of the car. 

The blame for such blunder was not on the design or engineering departments, but in the same incredulous executives, who slashed the budget for a more proper powertrain, in order to keep the final price low. 

I would ask: who gives a damn about the final price low, when people with an ounce of common sense would buy a car more expensive, if they feel that their money is well invested?... 

Fortunately, history managed to prove that these nearsighted executives were wrong and after seven generations, we can say safely that an icon of american sports cars, is more alive than ever!... 

The 90’s decade witnessed the end of the fourth generation and the birth of the fifth generation of the Corvette; as I stated in a previous publication, such decade was not the most praiseworthy in terms of automotive design, but there were some exceptions and the model at issue, definitely was one of the greatest achievements. 

Today I’m introducing the debut of a body variant that hardly looks as good in others generations, as it looks in this one: the 1998 Chevrolet Corvette Convertible Sports Car

Yeah, albeit the C5 was officially released as a 1997 model, only the Coupe body style was available that year and the lovers of a powerful hair-dryer, had to stifle their desire a bit more, but the wait was fairly rewarded. 

In my humble opinion, much of the sensuality and aggressiveness of the Vettes in the 60s, that nowadays is finally appreciated in its right measure by car collectors, is reinterpreted masterfully in this iron. 

Those voluptuous curves (sensuality), which do not produce the feeling of tedium so common in the cars of the 90s, combined with a very low stance (aggressiveness), are the perfect formula for success and John Cafaro, the designer in charge, must be credited for this marvel on wheels. 

What people often overlook or ignore about convertibles in general, is that this body configuration makes absolutely necessary a greater structural rigidity, due to the absence of top. 

The structural reinforcements, as well as the mechanisms for an electric foldable top, add a considerable amount of weight and the performance is punished markedly, unless a more vigorous "heart" is "transplanted"

But that’s not a problem with this C5 Vette, since the Coupe and Convertible were developed simultaneously, achieving an extraordinary stiffness with a minimal difference in weight, which remained low by using composite materials and a manual top, that could be easily settled in a matter of barely 18 seconds... 

Uhmmm, this american beauty was endowed with a spirited 346 cu in, 5.7 L, Aluminum LS1 V8 engine, rated at 345 hp and mated to a 6-speed manual transmission (or 4-speed automatic), with the option of a LS6 engine, rated at 390 hp; not quite an anodyne beast, if you ask me =PPPPP... 

Perhaps I was not up to date with the news in the diecast universe, because it was not until recently, that I realized about something sad: Racing Champions ceased its operations not so long ago. 

I was too focused in the extinction of Johnny Lightning and I had forgotten that JL and RC were related brands, working in different segments; the ties also extend to ERTL and Joyride, all of them were part RC2 Corporation, which in turn was acquired by Takara Tomy and I have mentioned in previous publications, what happened later. 

The good news are that the same entrepreneur behind the revival of Johnny Lightning: Thomas E. Lowe, decided to bring back Racing Champions as well and that’s the kind of people we need in the universe of collectibles... 

It’s my pleasure to publish another great example of the work made by Racing Champions (a.k.a. Action Racing), with a nice rendition of the 1998 Chevy Corvette Convertible. 

It was a gift from an appreciated friend, fellow collector and importer, for CHRISTmas, over a year ago, but only until now I managed to prepare its publication. The model belongs to the 1998 Police U.S.A. Series Issue #68, it’s a Limited Edition, individually numbered on the chassis (#7,276 of 9,998) and it came inside a big and thick card, printed in full color. 

The rather unusual scale (1:56) allows a good level of detail and finishes, considering that is a diecast with nearly 20 years in the market. 

It has full diecast construction (body and chassis), the chassis received a polished chrome finishing that I love; the body was painted in glossy white and received a profuse D.A.R.E. (Drug Abuse Resistant Education) Car decoration, from the city of Sarasota (Tampa, Florida), with tampos in dark blue, red and golden; also the front signal lights and the tail lights received tampos (orange and bright red respectively), a pair of Corvette silver emblems on the front and trunk lid, were included. 

Among the extra features we can find: openable hood with detailed engine, painted in silver, a clear plastic insert for the windshield with a black tampo for the frame, rearview mirrors molded on the doors, as well as wipers bellow the windshield, another plastic insert was included for the light bar, with chrome finishing and touches of translucent paint in blue and red, on the trunk lid. 

The interiors in black were finely molded, the wheels are multipart and very realistic, much better than in other models made by Racing Champions, with the configuration you would expect from a drag racing vehicle (thin in front and wide in back), with 5 spoke mag design rims in chrome, styled rubber tires and it was made in China... 

Jer 16:10-12 "And it shall come to pass, when thou shalt show this people all these words, and they shall say unto thee: wherefore hath the LORD pronounced all this great evil against us? or what is our iniquity? or what is our sin that we have committed against the LORD our GOD? Then shalt thou say unto them: because your fathers have forsaken ME, saith the LORD, and have walked after other gods, and have served them, and have worshiped them, and have forsaken ME, and have not kept My Law; and ye have done worse than your fathers; for, behold, ye walk every one after the imagination of his evil heart, that they may not hearken unto me..."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

My bad to cast my perspection on Chevrolet on SUV of federal service in U.S movie. It's awesome to see Chevrolet Corvette Convertible Sports Car as Police as well. The blinkers at the rear is pretty stylish and the abbreviation of D.A.R.E is really cool. Thanx for the explanation. The car a unique way of how the bonnet opened. I guess it's the way most high end sport cars' bonnet open. Cheers!

chrismandesign said...

HEHE, it looks like some things are changing in the police corps of the United States and yeah, I have seen that the new police interceptors are SUVs, that are replacing the sedans, pretty curious !!!...

On the other hand, I don’t think that a Vette convertible has been used as police patrol so far in U.S., but in the diecast world you can have a good glimpse of how it would be, as in this case !!!... As you, I was wondering about the meaning of D.A.R.E. and thanks to my research for this publication, finally I know about this program... And about the hood, well, virtually since the second generation the Corvette featured that opening forwards... =D