Sunday, August 21, 2016

1971 Dodge Challenger 318 Compact 2-Door Convertible Muscle Car / Pony Car - 2004 Mopar or No Car Series #24 Release 4 6/6 Diecast Scale 1:67 by Johnny Lightning


Con más frecuencia de lo habitual, encuentro que las personas escasamente entienden la trascendencia de escoger un buen nombre para algo o alguien... 

Pienso que esta anomalía está relacionada con el trasfondo cultural y más precisamente, con la degradación de ciertas tradiciones culturales en nuestra sociedad moderna, supuestamente más racional y humanista... 

La verdad es que, en las antiguas civilizaciones, el nombre para las personas, objetos o lugares era cuidadosamente escogido, tenía un cierto valor ritual y, en algunos casos, confería cierto estatus sagrado, nobleza o incluso poderes mágicos a su portador... 

De hecho, un nombre hace mucho más que identificar y diferenciar algo o alguien; un nombre tiene significado y dicho significado está relacionado con tradiciones populares, creencias, eventos o personajes históricos y otros elementos simbólicos... 

Por ejemplo, entre los judíos o hebreos, el nombre de las personas estaba asociado con su carácter, su destino o un evento particular (trágico, afortunado, etc.) ocurrido durante su nacimiento; algo similar sucedía con los nombres que le daban a ciertos lugares particularmente importantes para ellos. 

Nuestra "civilización" actual es descuidada en el uso de los nombres; estos son tomados a la ligera, más o menos como un accesorio o una moda pasajera, incluso son reemplazados por números (como tu número de seguridad social o tu documento de identidad, solo por mencionar un par de ejemplos) y eso es una claro síntoma de nuestra deshumanización... 

En el mundo del diseño, a pesar de lo anterior, el nombre es algo esencial, ya sea usado para un producto, servicio, empresa o en términos generales, una marca. 

Siendo un profesional del diseño gráfico, estoy completamente consciente de la relevancia de un buen nombre: sonoro, corto, fácil de recordar, sugestivo, significativo, versátil y lo considero el primer paso en la dirección correcta para el éxito de cualquier marca. 

En el ámbito del diseño automotriz igualmente, los nombres son tomados muy en serio, son un factor crucial que contribuye, con el resto de elementos de diseño, a definir el carácter y estilo de cualquier vehículo, tanto para un concepto como para modelos de producción. 

¡He sabido de listas de cientos de nombres para un nuevo auto (con el fin de seleccionar solo uno), literalmente!... 

No creo que mi invitado para esta reseña haya sido una excepción, especialmente una vez consideras algunos hechos así que, sin más preámbulos, permíteme introducir el Convertible 2 Puertas Dodge Challenger 318 de 1971... 

Challenger ("Retador" en español) es un nombre que podría pasar desapercibido o ser solo otra marca ampulosa (una de esas que se jacta de una reputación que difícilmente se corresponde con la realidad), pero créeme, ese no es el caso aquí. 

El nombre Challenger no tendría ningún sentido si no hay nada que retar, cierto, ¿pero adivina qué?... 

Hay un consenso general con respecto a la llegada tardía de Dodge a la arena de los Pony Cars; en 1970, cuando el primer Challenger fue lanzado, Plymouth con su Barracuda, Ford con su Mustang, Chevrolet con su Camaro e incluso AMC con su Javelin, estaban ya establecidos y disfrutando de una enorme popularidad entre los fanáticos de los Muscle Cars y los Pony Cars... 

Más aún, 1970 fue el año que señaló el comienzo de la caída en picada de todo el segmento de coches norteamericanos de alto rendimiento de tamaño compacto y mediano (representado por las tipologías ya mencionadas)... 

Con todo, el Challenger con su diseño singular y las características especiales del E-body, ofrecía la selección completa de motores y opciones deseables en la forma de paquetes de acabados, algo nunca visto antes en el mercado de los Pony Cars... 

Mejor tarde que nunca y el Dodge Challenger estaba años luz de ser un chiste en términos de presencia y desempeño, ni hablar de su estatus de leyenda, que explicaré en publicaciones futuras... 

Como mencioné en reseñas anteriores, estoy planeado introducir más muestras de una de mis marcas de diecast más queridas, ¡en efecto aquella que verdaderamente encendió mi amor por esta clase de artículos como coleccionista adulto!... 

Recuerdo que una vez logré conocer Johnny Lightning, me sentí intrigado por su relativamente baja popularidad entre los coleccionistas promedio; solo hasta que fuí más versado en las dinámicas de este gremio y entendí que muchos coleccionistas desarrollan un notorio favoritismo por cierta marca, lo cual les impide considerar otras opciones, incluso si estas son sustancialmente mejores... 

Hoy en día para mí es claro que en esta afición, la parcialidad ya mencionada hace muy difícil confiar en el juicio que dichos coleccionistas pudiesen tener con respecto a otras marcas. 

También que la popularidad raramente va de la mano con el valor verdadero como coleccionable (huelga decir que aquí valor no tiene nada que ver con una etiqueta de precio); pero toma algún tiempo llegar allí y por eso es que algunas marcas sobresalientes no reciben el crédito que merecen... 

Esta vez traje un modelo que apenas verás en el mercado del diecast y las posibilidades de ver uno en la vida real son casi cero: el Convertible 2 Puertas Dodge Challenger 318 de 1971, simplemente porque esta opción con motor de 318 pulgadas cúbicas V8, presentando carburador de dos barriles y encima de eso convertible, fue probablemente el menos popular y por tanto, fue hecho en cantidades muy bajas (uno de ellos fue Pace Car para la Indy 500). 

En la actualidad, este modelo (el auto real, por supuesto) es tan difícil de encontrar, que una muestra en condiciones pristinas puede costarte mucho dinero, fácilmente algo en el rango de las 6 cifras (sí, la popularidad tiene muy poco que ver con el valor como coleccionable, ¿no crees? =PPPPP)... 

Conseguí esta réplica a escala con la ayuda de un amigo, colega coleccionista  e importador, hace más de 5 años; pertenece a la Serie Mopar or No Car, Lanzamiento 4 (hubo al menos 13 lanzamientos), consistente en 6 modelos y es parte de la era Playing Mantis; venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, impresa a todo color, presentando un diseño que incluye un alto relieve para una placa impresa con el nombre de la serie; reclama ser una Edición Limitada y un Nuevo Molde y lo creo, seguro. 

Tiene carrocería y chasis en diecast, este último fue pintado en negro con acabado satinado, la proporción y el nivel de detalle son excelentes y eso es algo que das por sentado en la mayoría de casos con Johnny Lightning. 

El trabajo de pintura fue hecho en rojo brillante, complementado por una decoración correcta replicando aquella del modelo real, con tampos para las franjas de carreras sobre los paneles laterales, insignias, bómperes delantero y trasero, luces delanteras, de cola y de señal, parrilla frontal, pines del capó y manijas de las puertas. 

Los interiores en blanco son intrincados y agradables, hay un inserto plástico transparente para el parabrisas, con las respectivas viseras superiores y recibió tampos plateados y blancos; presenta apertura de capó con bahía del motor detallada y pintada. 

Las ruedas son multiparte, combinando diseño realista de rimes Rallye con acabado plateado y ruedas en caucho labradas; el bonus aquí es la tarjeta de colección impresa al frente a todo color, presentando una fotografía del modelo real y fue hecho en China... 

Deu 4:32-35 "Porque pregunta ahora si en los tiempos pasados que han sido antes de tí, desde el día que creó DIOS al hombre sobre la tierra, si desde un extremo del cielo al otro se ha hecho cosa semejante a esta gran cosa, o se haya oído otra como ella. ¿Ha oído pueblo alguno la Voz de DIOS, hablando de en medio del fuego, como tú la has oído, sin perecer? ¿O ha intentado DIOS venir a tomar para Sí una nación de en medio de otra nación, con pruebas, con señales, con milagros y con guerra, y mano poderosa y brazo extendido, y hechos aterradores como todo lo que hizo con vosotros JEHOVÁ vuestro DIOS en Egipto ante tus ojos? A tí te fue mostrado, para que supieses que JEHOVÁ es DIOS, y no hay otro fuera de ÉL."

ENGLISH 
More often than usual, I find that people scarcely understand the transcendence of choosing a good name for something or someone... 


I think that this anomaly is related with the cultural background and more precisely, with the degradation of certain cultural traditions in our modern society, allegedly more rational and humanist... 

Truth is that, in the ancient civilizations, the name for people, objects or places was carefully chosen, it had a certain ritual value and, in some cases, it conferred certain sacred status, nobility or even magic powers to its bearer... 

In fact, a name does much more than just identify and differentiate something or someone; a name has meaning and such meaning is related with popular traditions, beliefs, historical events or characters and other symbolic elements... 

For instance, among the Jews or Hebrews, the name of people was associated with their character, their destiny or a particular event (tragic, fortunate, etc) occurred during their birth; something similar happened with the names they gave to certain places particularly important for them. 

Our current "civilization" is careless in the use of names; these are taken slightly, pretty much like an accessory or a fad, even they are replaced by numbers (like your social security number or your I.D., just to mention a pair of examples) and that’s a clear symptom of our deshumanization... 

In the world of design, notwithstanding the above, the name is something essential, either it’s used for a product, service, enterprise or in general terms, for a brand. 

Being a professional graphic designer, I’m fully aware of the relevance of a good name: sonorous, short, catchy, suggestive, meaningful, versatile and I consider it, the first step in the right direction for the success of any brand. 

In the field of automotive design likewise, names are taken seriously, these are a crucial factor that contributes, with the rest of design elements, into define the character and style of any vehicle, both for a concept as for production models. 

I have know about lists of hundreds of names for a new car (in order to select just one), literally!... 

I don’t think that my guest for this review has been an exception, specially once you consider some facts so, without further ado, let me introduce the 1971 Dodge Challenger 318 2-Door Convertible... 

Challenger ("Retador" in spanish) is a name that could go unnoticed or being just another bombastic brand (one of those that boast a reputation that hardly corresponds to reality), but believe me, that’s not the case here. 

The name Challenger wouldn’t have any sense if there is nothing to challenge right, but guess what?... 

There is a general consensus regarding the late arrival of Dodge to the Pony Car arena; in 1970, when the first Challenger was released, Plymouth with its Barracuda, Ford with its Mustang, Chevrolet with its Camaro and even AMC with its Javelin, were already established and enjoying a huge popularity among Muscle Cars and Pony Cars fanatics... 

Even more, 1970 was the year that marked the beginning of the plummeting for the whole segment of compact and midsize american high-performance cars (represented by the typologies already mentioned)... 

Yet, the Challenger with its singular design and the special features of the E-body, offered the entire selection of engines and desirable options in the form of trim packages, something never seen before in the Pony Cars market... 

Better late than never and the Dodge Challenger was light years from being a joke in terms of presence and performance, let alone its legend status, that I will explain in future publications... 

As I mentioned in previous reviews, I’m planning to introduce more samples of one of my dearest diecast brands, indeed the one that truly ignited my love for this kind of items as adult collector!... 

I remember that once I got to know Johnny Lightning, I felt intrigued about its relatively low popularity among average collectors; only until I was more versed in the dynamics of this guild and I understood that many collectors develop a remarkable favoritism for certain brand, which prevents them to consider other options, even if these are substantially better... 

Nowadays for me is clear that in this hobby, the bias already mentioned makes very difficult to trust in the judgement that such collectors could have regarding other brands. 

Also that popularity rarely goes hand in hand with the true value as collectible (needless to say that here, value has nothing to do with a price tag); but it takes some time to get there and that’s why some outstanding brands don’t receive the credit these deserve... 

This time I brought a model that you hardly see in the diecast market and the chances to see one of them in the real life are nearly zero: the 1971 Dodge Challenger 318 2-Door Convertible, just because this option with 318 cu in V8 engine, featuring two barrels carburetor and on top of that convertible, was probably the least popular and hence, it was made in very low quantities (one of them was Pace Car for the Indy 500). 

Currently, this model (the actual car, of course) is so hard to find, that a sample in pristine conditions can cost you big money, easily something in the range of 6 figures (yeah, popularity has very little to do with the value as collectible, don’t you think so? =PPPPP)... 

I got this scale replica with the help of a friend, fellow collector and importer, more than 5 years ago; it belongs to the Mopar or No Car Series, Release 4 (there were at least 13 releases), consisting of 6 models and is part of the Playing Mantis era; it came inside a big and thick card, printed in full color, featuring a design that includes a high relief for a plate printed with the name of the series; it claims to be a Limited Edition, also a New Casting and I believe it, for sure. 

It has diecast body and chassis, the latter was painted in black with satin finishing, proportion and level of detail are excellent and that’s something you can take for granted in most cases with Johnny Lightning. 

The paint job was made in glossy red, complemented by an accurate decoration replicating that of the actual model, with tampos for the racing stripes on the side panels, insignias, front and rear bumpers, head, tail and signal lights, front grille, hood pins and door handles. 

The interiors in white are intricate and nice, there is a clear plastic insert for the windshield, with the respective top wind visors and received silver and white tampos; it features openable hood with detailed and painted engine bay. 

The wheels are multipart, combining realistic Rallye rims design with silver finishing and styled rubber tires; the bonus here is a trading card, printed on front in full color, featuring a picture of the actual model and it was made in China... 

Deu 4:32-35 "For ask now of the days that are past, which were before thee, since the day that GOD created man upon the earth and ask from the one side of heaven unto the other, whether there hath been any such thing as this great thing is, or hath been heard like it? Did ever people hear the Voice of GOD speaking out of the midst of the fire, as thou hast heard, and live? Or hath GOD attempted to go and take Him a nation from the midst of another nation, by temptations, by signs, and by wonders, and by war, and by a mighty hand, and by a stretched out arm, and by great terrors, according to all that the LORD your GOD did for you in Egypt before your eyes? Unto thee it was showed, that thou mightest know that the LORD HE is GOD; there is none else beside HIM."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

A very sexy car considering the 1970 era... The paint works and rubber tires definitely the plus points. The white interior follows well to the actual car. Perhaps having the stirring wheel brown or black would add more realism.

chrismandesign said...

Probably this is one of the most attractive models that Dodge has ever created and one of the most desired Mopar cars also... Actually it had everything you would wish in a Pony Car of that era and that’s why it’s currently a true vedette among car collectors...

HEHE, about the steering wheel, well, I have to agree and I would add a black or brown dashboard, but I’m quite satisfied with the work of Johnny Lightning in this model; I mean, realistic interiors in this scale are by themselves a big plus !!!... =D

David John Shewsbury said...

This red is a beauty to behold!!! I love it!!! probably it's not a secret that red is my favorite color but then again this model from JL live up the expectation and as always, way much better than Hot Wheels!!!

chrismandesign said...

You, loving red cars ???... I wasn’t aware !!! LOLOLOLOL... Yeah, the model is lovely, I totally agree, everything is incredibly detailed and realistic, also the Challenger in convertible suit is pretty sexy so, it should be mine and here it is, red and gorgeous !!!... =D