Sunday, May 28, 2017

1974 Volkswagen Golf Mk 1 (Volkswagen Rabbit) Compact 3-Door Hatchback Coupe American Specs (Hare Splitter) 2013 Flying Customs Series 3/5 Diecast Scale 1:53 by Hot Wheels


Debo ser uno de los millones de tipos por todo el mundo, que siempre pensó que el Volkswagen Golf, también conocido como Volkswagen Rabbit o Tipo 17, recibió su nombre de la respectiva disciplina deportiva... 

Y, en verdad, muy a mi propio pesar, soy uno de los millones de personas que siempre estuvieron equivocadas... 

Algunas veces los autos que han alcanzado el estatus de íconos, debido a su enorme popularidad entre los amantes de los coches y el público en general, esconden algunas curiosidades que ayudan a mantener vivo el mito alrededor de ellos. 

No fue sino hasta que llevé a cabo mi investigación para esta publicación, que vine a saber algo sorprendente para mí sobre el origen del nombre para el Tipo 17. 

De hecho, el Golf tomó su nombre de la Corriente del Golfo, un viento oceánico del Atlántico que se origina en el Golfo de México, se extiende hasta la punta de la Florida, sigue las líneas costeras de los Estados Unidos y luego cruza el Océano Atlántico, para bifurcarse en la Corriente del Atlántico Norte y la Corriente de las Canarias. 

Fue tradicional para Volkswagen, en esa época (desde principios de los 70s), usar corrientes de viento como nombres para sus modelos, pero solo hasta ahora me di cuenta. 

Cuando pienso en este asunto, un carro que lleva el nombre de una corriente de viento tiene mucho sentido, porque transmite la idea de algo ligero, dinámico, veloz, fresco y/o cálido, y todos estos adjetivos son aplicables a lo que el Volkswagen Golf representa para sus orgullosos dueños. 

Este modelo nació, como muchos otros autos que marcaron un hito en la historia del automóvil, de una necesidad apremiante; Volkswagen se dio cuenta un poquitín tarde que su modelo más emblemático: el Escarabajo o Tipo 1, había estado en el mercado por mucho tiempo, con modificaciones o mejoras sistemáticas, aunque no tan notables, y sus ventas estaban cayendo bruscamente. 

El claro éxito en los 50s y más que todo en los 60s del singular Escarabajo, se convirtió en historia y la compañía alemana estaba mirando en varias direcciones, con el fin de hallar un "reemplazo" digno para el ya "avejentado" Tipo 1. 

La respuesta a sus plegarias llegó "empacada" en forma de "caja de zapatos" que era justamente tan irresistible como el modelo que estaba supuestamente llamado a reemplazar: el Coupé Compacto 3 Puertas Hatchback Volkswagen Golf Mk 1 de 1974

Volkswagen fue forzada por las circunstancias a "pensar por fuera de la caja" y "dentro de la caja" simultáneamente; el Golf significó una ruptura con el paradigma anterior representado por el Escarabajo, ya que cambió el motor trasero por motor frontal, refrigeración con aire por refrigeración con agua, entre otras cosas; con todo, el cambio más decisivo, aquel que estableció una diferencia real entre ambos modelos, fue lo que podías percibir a simple vista: las curvas fueron cambiadas por volúmenes rectos. 

La marca de autos de Wolfsburg, Alemania, no quería dejar el diseño exterior al azar, esta tarea estuvo a cargo de Giorgetto Guigiaro, un arquitecto / diseñador italiano de automóviles que trabajó para ItalDesign en ese tiempo y definitivamente fue la elección correcta. 

Añade a este diseño inconfundible los beneficios de una carrocería ligera, gran espaciosidad teniendo en mente su tamaño, suficiente practicidad para ser un vehículo familiar, manejo ágil a pesar su poco potente motor de 67 pulgadas cúbicas, 1.1 L, 4 en Línea a Gasolina, clasificado en apenas 52 hp y tienes una estupenda receta para el éxito, así como un lugar honorífico en la historia automotriz moderna... 

Diferentes personas tienen diferentes puntos de vista sobre el mismo tema, eso es bastante normal y ocasionalmente me gusta leer lo que otros coleccionistas piensan acerca de cierto asunto que llama mi atención en particular; algunas veces estoy de acuerdo con ellos, pero la mayoría de veces no... 

Por ejemplo, no hace mucho, leí en algún otro lado un análisis de la Serie Flying Customs de Hot Wheels, que fue introducida como parte de las líneas Adultas en 2013, en la misma categoría de series como: The Hot Ones, (Phil’s / Larry’s) Garage, Vintage Racing, Boulevard o más recientes como: Car Culture, Forza Motorsport, Retro Entertainment, etc. 

Este tipo afirmó que la Serie Flying Customs no fue lanzada en el "momento correcto"; que los coleccionistas no estaban preparados para recibir y apreciar esta serie en su justa medida y que esta podría haber tenido una mejor "suerte" en ventas, si hubiera sido lanzada hoy en día. 

De hecho, los planes de Hot Wheels eran incluir 40 modelos para esta serie, pero solo 27 modelos lograron llegar a tiendas minoristas, debido a la tibia reacción de los compradores potenciales y la situación fue similar para otras series lanzadas en aquella época; además, tengo que estar de acuerdo con que esta serie sería mucho mejor recibida por los coleccionistas hoy, en apariencia. 

En lo que no estoy de acuerdo, es en pretender reclamar que las ventas pobres son un argumento sólido para retrasar uno, dos o más años el lanzamiento de ciertas series y pienso que en realidad dicho argumento va más en favor de los intereses de Hot Wheels, que en favor de los intereses de los coleccionistas... 

La verdad es que si una compañía quiere crear "impulso" para sus productos entre sus compradores potenciales y factuales, muchas veces es necesario crear líneas bien concebidas que no tendrán el éxito en ventas esperado y, desde luego, las compañías necesitan utilidad para sobrevivir, pero algunas veces esto significa perder un poco, para ganar mucho más después de esa pérdida provisional. 

Por otro lado, estoy bastante seguro que los coleccionistas experimentados en ese tiempo, vieron el potencial de la Serie Flying Customs y compraron uno o varios de sus modelos como es lógico; pero ya que los coleccionistas experimentados son minoría, toma algún tiempo para los coleccionistas promedio o novatos (que son la gran mayoría) apreciar y finalmente comprar estos productos, incrementando las ventas... 

En el caso de la Serie Flying Customs y otras series contemporáneas, si hubieran sido lanzadas más tarde, no habría suficiente tiempo para desarrollar impulso y, por lo tanto, ni esta línea, ni las líneas actuales tendrían el éxito que tienen hoy... 

El punto es que normalmente los líderes de opinión y en nuestra afición ese rol es desempeñado por los coleccionistas experimentados, son las personas responsables de cambiar la forma en que es percibido cierto producto o línea de productos; en este caso diecast, pero esto es verdad para cualquier otra clase de artículo coleccionable. 

En ese sentido, mucho del éxito de un producto depende del impacto positivo que este tiene en coleccionistas experimentados, quienes, en el momento oportuno, revelarán las bondades de dicho producto, guiando a otros directa o indirectamente a comprarlo; Hot Wheels haría bien en satisfacer a los coleccionistas experimentados, sin cobrar un pulmón y un ojo en el intento y esta línea es un paso en la dirección correcta... 

Este es uno de los modelos introducidos para el tercer lote de la serie que estoy mencionando (totalizando 6 lotes), llamado Hare Splitter, pero basado en un Volkswagen Golf de 1974, con un toque de estilo rally. 

Es la tercera reestructuración del modelo que fue lanzado originalmente en 1979 e incluía 7 partes (había una rueda de repuesto independiente sobre la rejilla portaequipaje), después en 1982, la rejilla portaequipaje fue removida y en el molde actual, la rejilla portaequipaje y la rueda de repuesto son una sola pieza. 

Lo conseguí con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador hace más de 2 años; siempre quise un modelo como este en mi colección, porque tuve la hermosa versión hecha por Majorette así que, trajo de vuelta buenos recuerdos. 

Tiene carrocería y chasis en diecast, este último tiene acabado lacado; el trabajo de pintura fue hecho en azul profundo con acabado metalizado, luce rico y suntuoso y me encanta; hay tampos y/o calcomanías para la decoración inspirada en el rally, hecha en amarillo y naranja oscuro sobre los paneles laterales y el capó. 

Las ventanas están tintadas ligeramente en amarillo, los interiores fueron trabajados en plateado mientras que la rejilla portaequipaje en negro; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Hot Ones 6 Slots en cromado, tiene apertura de capó con motor detallado y fue hecho en Tailandia... 

Jua 1:28-34 "Estas cosas sucedieron en Betábara, al otro lado del Jordán, donde Juan estaba bautizando. El siguiente día vio Juan a JESÚS que venía a él, y dijo: he aquí el Cordero de DIOS, que quita el pecado del mundo. Este es aquel de quien yo dije: después de mí viene un varón, el cual es antes de mí; porque era primero que yo. Y yo no le conocía; más para que fuese manifestado a Israel, por esto vine yo bautizando con agua. También dio Juan testimonio, diciendo: vi al Espíritu que descendía del cielo como paloma, y permaneció sobre ÉL. Y yo no le conocía; pero EL que me envió a bautizar con agua, Aquél me dijo: sobre quien veas descender el Espíritu y que permanece sobre ÉL, ése es el que bautiza con el Espíritu Santo. Y yo le vi, y he dado testimonio de que éste es el HIJO de DIOS."

ENGLISH 
I must be one of the millions of guys all over the world, who always thought that the Volkswagen Golf, also known as Volkswagen Rabbit or Type 17, received its name from the respective sporting discipline... 


And, in truth, much to my own regret, I’m one of the millions of people who always were wrong... 

Sometimes the cars that have reached the status of icons, due to their huge popularity among car lovers and the general public, hide some curiosities that help to keep the myth around them alive. 

It was not until I carried out my research for this publication, that I came to know something surprising for me about the origin of the name for the Type 17. 

In fact, the Golf took its name from the Gulf Stream, an Atlantic oceanic wind that originates in the Gulf of Mexico, stretches to the tip of Florida, follows the eastern coastlines of the United States and then cross the Atlantic Ocean, to bifurcate later in the North Atlantic Drift and the Canary Current. 

It was traditional for Volkswagen, at that time (since early 70s), to use wind streams as names for its models, but only until now I realized. 

When I think about this subject, a car named after a wind stream makes a lot of sense, because it conveys the idea of something light, dynamic, fast, cool and/or warm, and all these adjectives are applicable to what the Volkswagen Golf represents for its proud owners. 

This model was born, as many other cars that marked a milestone in the history of the automobile, of a pressing need; Volkswagen realized a little too late that its most emblematic model: the Beetle or Type 1, had been in the market for a long time, with systematic, yet not so noticeable modifications or improvements, and its sales were plummeting sharply. 

The clear success in the 50s and mostly in the 60s of the singular Beetle, became history and the german company was looking in several directions, in order to find a worthy "replacement" for the already "aged" Type 1. 

The answer to their prayers came "packed" in a "shoe-box" form that was just as compelling as the model it was supposedly called to replace: the 1974 Volkswagen Golf Mk 1 Compact 3-Door Hatchback Coupe

Volkswagen was forced by the circumstances to "think out of the box" and "inside the box" simultaneously; the Golf meant a break with the previous paradigm represented by the Beetle, since it changed rear engine by front engine, air-cooling by water-cooling, among other things; yet, the most decisive change, the one that established a real difference between both models, was what you could perceive naked eye: curves were changed by straight volumes. 

The car brand from Wolfsburg, Germany, didn’t want to leave the exterior design to chance, this task was in charge of Giorgetto Guigiaro, an italian automobile arquitect / designer that worked for ItalDesign at that time and definitely it was the right choice. 

Add to this unmistakable design the benefits of a light body, great spaciousness bearing in mind its size, enough practicality for being a familiar vehicle, agile handling despite its relatively underpowered 67 cu in, 1.1 L, Inline 4 Petrol engine, rated at barely 52 hp and you have a terrific recipe for success, as well as an honorific place in modern automotive history... 

Different people have different points of view about the same topic, that’s pretty normal and occasionally I like to read what other collectors think about certain subject that draws my attention in particular; sometimes I agree with them, but most times not... 

For instance, not so long ago, I read somewhere else an analysis of the Flying Customs Series by Hot Wheels, which was introduced as part of Adult lines in 2013, in the same category of series like: The Hot Ones, (Phil’s / Larry’s) Garage, Vintage Racing, Boulevard or more recent like: Car Culture, Forza Motorsport, Retro Entertainment, etc. 

This guy claimed that the Flying Customs Series was not released at the "right time"; that collectors were not prepared to receive and appreciate this series in its fair measure and that it could have had a better "luck" in sales, if it had been released nowadays. 

In fact, the plans in Hot Wheels were to include 40 models for this series, but only 27 models made it to retail stores, due to the lukewarm reaction of potential buyers and the situation was similar for other series released at that time; besides, I have to agree that this series would be much better received by collectors today, ostensibly. 

In what I don’t agree, is in pretending to claim that poor sales are a solid argument to delay one, two or more years the release of certain series and I think that actually such argument goes more in favor of the interests of Hot Wheels, than in favor of the interests of collectors... 

Truth is that if a company wants to create "momentum" for its products among their potential and factual buyers, many times it’s necessary to create lines well conceived that will not have the success in sales expected and, of course, companies need profit to survive, but sometimes it means to lose a little, to win much more after that provisional loss. 

On the other hand, I’m pretty sure that experienced collectors at that time, saw the potential of the Flying Customs Series and bought one or several of its models accordingly; but since experienced collectors are minority, it takes some time for average or rookie collectors (who are the vast majority) to appreciate and finally buy these products, increasing sales... 

In the case of the Flying Customs Series and other contemporary series, if they had been released later, there would not be enough time to develop momentum and hence, neither this line, nor the current lines would have the success they have today... 

The point is that normally the opinion leaders and in our hobby this role is played by experienced collectors, are the people responsible to change the way is perceived certain product or line of products; in this case diecast, but this is true for any other kind of collectible item. 

In that sense, much of the success of a product depends on the positive impact it has in experienced collectors, who, at the right time, will disclose the benefits of such item, guiding others directly or indirectly to buy it; Hot Wheels would do well into satisfying experienced collectors, without charging a lung and an eye in the attempt and this line is a step in the right direction... 

This is one of the models introduced for the third batch of the series I’m mentioning (totaling 6 batches), called Hare Splitter, but based on the 1974 Volkswagen Golf, with a touch of rally styling. 

It’s the third retooling of the model that was originally released in 1979 and included 7 parts (there was an independent spare wheel on the roof luggage rack), later in 1982, the roof luggage rack was removed and in the current casting, the roof luggage rack and the spare wheel are a single piece. 

I got it with the help of a friend, fellow collector and importer more than 2 years ago; I always wanted a model like this in my collection, because I had the beautiful version made by Majorette so, it brought back some good memories. 

It has diecast body and chassis, the latter has a lacquered finishing; the paint job was made in deep blue with metallic finishing, it looks rich and sumptuous and I love it; there are tampos and/or decals for the decoration inspired in rally, made in yellow and dark orange on the side panels and the hood. 

The windows were tinted slightly in yellow, the interiors were worked in silver while the roof luggage rack in black; the plastic wheels feature Hot Ones 6 Slots rims design in chrome, it has openable hood with detailed engine and it was made in Thailand... 

Joh 1:28-34 "These things were done in Bethabara beyond Jordan, where John was baptizing. The next day John seeth JESUS coming unto him, and saith: behold the Lamb of GOD, which taketh away the sin of the world. This is HE of whom I said: after me cometh a man which is preferred before me: for HE was before me. And I knew HIM not: but that HE should be made manifest to Israel, therefore am I come baptizing with water. And John bare record, saying: I saw the Spirit descending from heaven like a dove, and it abode upon HIM. And I knew HIM not: but HE that sent me to baptize with water, the same said unto me: upon whom thou shalt see the Spirit descending, and remaining on HIM, the same is HE which baptizeth with the Holy Ghost. And I saw, and bare record that this is the SON of GOD.

6 comments:

LEon said...

yes in the 70s the box design seems to grow into fashion up till late 80s where curve start to come back. How did Gulf become to Golf?? LOL It just does not add up to me.

chrismandesign said...

As you, I found a bit hard to understand this sort of "transliteration" (Gulf-Golf), but that’s the kind of ideas promoted by marketing divisions and for some reason, they usually work pretty fine... On the other hand, boxy and curvy designs come and go cyclically in the automotive industry and if you ask me, I enjoy both of them, obviously when they are conceived with good taste, like in this case !!!... =D

Dennis aka Katsuden said...

So it's supposedly Gulf and not related to the sport golf. Lolz... how about a rabbit ? I think Type 17 sounded more cool, like robot model. Hee hee... Took me a while to figure out what's on top of the car. I kind of like the paint job a lot because I look like a generation one transformers minibot. Nice touch to be chrome bumper and I see the toy having a lot of die-cast.

chrismandesign said...

I felt shocked with such revelation, but I made a brief research and found out that, for instance: Scirocco, Jetta, Passat or Bora (all models of Volkswagen) were named after a wind... Unbelievable, but truth !!!... If only Hot Wheels made more of these models, nicely molded and with a more than decent dose of diecast, more collectors like me were incredibly happy, but that’s only possible in a parallel universe, I guess =/... I’m glad that they at least make a bunch of great models, for the rest you must try with other diecast brands instead... =D

David John Shewsbury said...

openable engine hood - I like!!! I like the blue color scheme, minus that stripes....

chrismandesign said...

Since this particular model was made replicating somehow a rally car, the designers in HW decided to put a matching decoration and while it could be better, I think it’s not that bad... This model is a rare gem in the Hot Wheels catalog with several parts and openable hood, a feature you hardly see, unless you’re talking about items from adult, deluxe or premium lines and even in such lines it’s not usual !!!... =D