Sunday, May 21, 2017

2001 BMW (E46) M3 GTR - Racing Car (Compact Executive 2-Door Coupe) 2005 24 Hours of Nürburgring Vehicle No. 1 (2nd Place) -D. Müller / J. Müller / H-J Stuck- 2012 BMW Motorsport Collection Series 3/3 (DMC Exclusive) Diecast Scale 1:63 by Kyosho


En el mundo de los deportes a motor ha habido un liderazgo indudable de Francia, el cual es pasado por alto de alguna forma por la naturaleza transnacional de este tipo de competencias; quiero decir, los principales órganos de gobierno para varias disciplinas del automovilismo tienen origen francés... 

Si bien podría ser curioso para algunos, debería ser recordado que Francia ha estado involucrada no solo en el desarrollo del automóvil desde sus albores, sino también en la organización del primer concurso de automovilismo en 1894 y en verdad, la gente francesa ha sido gente de autos desde hace mucho, mucho tiempo... 

Sin embargo, Alemania ha estado también a la vanguardia en ambos aspectos luego, no es inusual ver un representante teutón en el podio de carreras de gran renombre, ya sea que estemos considerando pilotos profesionales, equipos de carreras o coches de carreras. 

Uno de estos "rostros familiares" tiene casa matriz en Münich, Bavaria y es una de las marcas de autos más respetadas alrededor del mundo, una que seguramente habrás visto al menos una vez: BMW. 

Haber comenzado como un fabricante de motores para aviación, indudablemente representó un buen presagio de su futuro brillante en los deportes a motor, pero no fue sino hasta los 60s y 70s que BMW ganó una reputación entre los más grandes. 

Hoy estoy introduciendo un ejemplo de los fierros creados por la subsidiaria M: el Carro de Carreras BMW (E46) M3 GTR de 2001, una bestia que fue la base para la Versión de Calle BMW (E46) M3 GTR de 2001, los cuales fueron construidos en paralelo (normalmente, los fabricantes de autos construyen una versión de calle y luego la versión de carreras; en este caso particular, para cumplir con las reglamentaciones de la American Le Mans Series -ALMS- y participar, 10 variantes de carretera debían ser construidas y vendidas; finalmente, solo 6 unidades fueron hechas, con una etiqueta de precio de US$250,000 cada una, en esa época, llegando a ser uno de los modelos más raros jamás producidos por BMW). 

Ambos modelos estaban lejanamente basados en el BMW (E46) M3 de 2001 y cuando digo ‘lejanamente’, lo digo en serio; mientras que el coche de carretera estándar fue alimentado por un motor de 195 pulgadas cúbicas, 3.2 L, S54B32 6 en Línea, clasificado en 333 hp (lo que no es despreciable), el carro de carreras presentaba un motor de 244 pulgadas cúbicas, 4.0 L, P60B40 V8, produciendo entre 444 y 470 hp, y acoplado a una transmisión manual de 6 velocidades Hewland, complementado por la reducción de peso obligatoria, modificaciones de la carrocería y el chasis, y ayudas aerodinámicas para un desempeño radicalmente mejorado. 

Fue un éxito completo en su debut, aunque no sin polémica (porque era considerado un prototipo, no un auto de producción) y obviamente en la carrera de las 24 Horas de Nürburgring de 2005, donde un par de estos devoradores de GTs pertenecientes al Team Schnitzer (un equipo privado) hicieron el "1-2" y el invitado para esta publicación se ubicó segundo, siendo conducido por Dirk Müller, Jörg Müller y Hans-Joachim Stuck... 

Como prometí, es tiempo de empezar una serie de reseñas donde abordaré otro tópico de importancia cardinal que, no obstante, es bastante subestimado por la mayoría de compradores y algunos coleccionistas, a saber: ¿cuáles son los rasgos principales para distinguir un verdadero diecast Premium?... 

Como dije en una publicación previa, hay varias concepciones erróneas dando vueltas por ahí sobre este asunto y no es algo que debiera tomarse a la ligera; hay promotores de marca y portavoces patrocinados difundiendo mentiras, etiquetando como Premium artículos que en realidad no cumplen con los requisitos mínimos para dicha designación y favoreciendo una escala distorsionada de precios... 

Pero incluso antes de mirar más detenidamente estos rasgos, vale la pena mencionar que hay por lo menos cuatro categorías de modelos en diecast, dependiendo de sus características (una clasificación que puede ser aplicada a otros coleccionables, por supuesto):  

1. Regular / Estándar; 

2. Adulta / Rango Medio;  

3. De Lujo / Gama Alta; 

4. Premium

Me gusta usar el ejemplo de Hot Wheels para tener una idea general sobre las diferencias entre categorías para modelos en diecast, simplemente porque es el fabricante más grande de diecast y por tanto, bastante conocido alrededor del mundo; esta marca ofrece productos para todas la categorías ya mencionadas, pero no son necesariamente la mejor opción disponible y otras marcas de diecast especializadas establecen un estándar más alto, sin embargo, HW aún es un buen punto de referencia... 

La categoría Regular / Estándar es representada obviamente por la Línea Principal, que, a propósito, también incluye la línea Treasure Hunts (Regular y Super / Hidden); un ejemplo de la categoría Adulta / Rango Medio es la línea Car Culture; ejemplos de la categoría De Lujo / Gama Alta pueden ser encontrados en los modelos de Convención o RLC / HWC (líneas de las dos categorías anteriores también son designadas "premium", pero eso es solo un truco publicitario, para cobrarte un brazo y un pulmón); y el único ejemplo de la categoría Premium en esta marca es la línea Hot Wheels 100%, incluyendo moldes hechos exclusivamente para esta línea y no tomados prestados de líneas de otras categorías. 

Ahora, cada categoría involucra una escala de precios diferente, que van desde la Regular, con un valor mínimo, hasta la Premium, con el valor más alto; sin embargo, debes ejercer tu sentido común, porque siempre habrán precios justos y precios disparatados para cada categoría; además, como regla general: es un desperdicio pagar más cuando estás recibiendo menos. 

Más información sobre estos valiosos temas en publicaciones futuras relacionadas... 

Aquí voy de nuevo con otra exquisitez hecha por una marca que ha ido creciendo consistentemente en mi afectos, aunque es más bien difícil de conseguir por fuera de Japón e imposible de conseguir localmente, especialmente en escalas 1:64 y similares, a menos que recurras al mercado secundario: Kyosho. 

Como podrías suponer, lo conseguí con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador hace más de 2 años; sinceramente no estaba esperando conseguirlo ya que es un modelo muy buscado por muchas razones, pero gracias a DIOS la tarea fue cumplida. 

Este artículo Premium pertenece a la Serie BMW Motorsport Collection de 2012, un surtido especial de tres modelos hechos exclusivamente para DMC (Daboxtoys Model Cars) y no fue lanzada en Japón, como sucede con prácticamente todas las series de Kyosho; esta es una tienda minorista y distribuidora de varias marcas incluyendo: Ebbro, Tomica, Spark, Premium X, Schuco, Minichamps, Ixo, Tarmac, Greenlight, Oversteer, Otto Mobile, Norev, entre otras, tiene su sede en Honk Kong; los otros dos modelos son el BMW Z4 M Coupe Motorsport No. 4 de 2006 y el BMW M1 Gr. 5 Procar Championship de 1979. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el nivel de acabados y detalle son de primera categoría y ese es el sello de calidad de Kyosho; hubo un trabajo de pintura prolijo y realista en blanco, con acentos azules y rojos, y complementado por varios tampos y/o calcomanías sobre toda la carrocería, el alerón trasero, y las ventanas frontal y trasera, el resultado es impresionante. 

Pero hay más, porque insertos plásticos fueron incluidos para las luces frontales y de cola, la parrilla frontal, los espejos retrovisores laterales y el alerón trasero. 

Negro fue escogido para los interiores agradablemente detallados, que incluyen la jaula de seguridad; las ruedas son multiparte, presentando una gran reproducción del diseño de rimes original BBS Motorsport en plateado y llantas de caucho lisas; como es usual, hay una base de exhibición en negro, presentando el nombre del modelo impreso en dorado, una tarjeta de colección especial impresa a todo color, diseñada exclusivamente para esta serie y fue hecho en China... 

Zac 1:1-6 "En el octavo mes del año segundo de Darío, vino Palabra de Jehová al profeta Zacarías hijo de Berequías, hijo de Iddo, diciendo: Se enojó JEHOVÁ en gran manera contra vuestros padres. Diles, pues: así ha dicho JEHOVÁ de los ejércitos: volveos a MÍ, dice JEHOVÁ de los ejércitos, y YO me volveré a vosotros, ha dicho JEHOVÁ de los ejércitos. No seáis como vuestros padres, a los cuales clamaron los primeros profetas, diciendo: así ha dicho JEHOVÁ de los ejércitos: volveos ahora de vuestros malos caminos y de vuestras malas obras; y no atendieron, ni me escucharon, dice JEHOVÁ. Vuestros padres, ¿dónde están? y los profetas, ¿han de vivir para siempre? Pero mis palabras y mis ordenanzas que mandé a mis siervos los profetas, ¿no alcanzaron a vuestros padres? Por eso volvieron ellos y dijeron: como JEHOVÁ de los ejércitos pensó tratarnos conforme a nuestros caminos, y conforme a nuestras obras, así lo hizo con nosotros."

ENGLISH 
In the world of motorsports there has been an indubitable leadership of France, which is somehow overlooked because of the transnational nature of this kind of competitions; I mean, the main governing bodies for several disciplines of motor racing have french origin... 


While it might be curious for some, it should be remembered that France has been involved not only in the development of the automobile since its dawn, but also in the organization of the first motoring contest in 1894 and in truth, french people have been car people since long, long ago... 

However, Germany has also been at the forefront in both aspects so, it’s not unusual to see a teutonic representative on the podium of races of greater renown, either we are considering professional pilots, race teams or racing cars. 

One of these "familiar faces" is headquartered in Münich, Bavaria and is one of the most respected car brands around the world, one that you surely have seen at least once: BMW. 

To have begun as a manufacturer of aircraft-engines, undoubtedly represented a good omen of its brilliant future in motorsports, but it was not until the 60s and 70s that BMW earned a reputation among the greatest. 

Today I’m introducing an example of the irons created by the M subsidiary: the 2001 BMW (E46) M3 GTR - Racing Car, a beast that was the basis for the 2001 BMW (E46) M3 GTR Street Version, which were built in parallel (normally, car manufacturers build a street version and then the racing version; in this particular case, to fulfill the American Le Mans Series -ALMS- regulations and participate, 10 road variants should be built and sold; finally only 6 units were made, with a US$250,000 price tag each one, at that time, becoming one of the rarest models ever produced by BMW). 

Both models were loosely based on the 2001 BMW (E46) M3 and when I say ‘loosely’, I mean it; while the standard road car was powered by a 195 cu in, 3.2 L, S54B32 Inline 6 engine, rated at 333 hp (which is not inconsiderable), the racing car featured a 244 cu in, 4.0 L, P60B40 V8 engine, producing between 444 and 470 hp, and coupled to a 6-speed Hewland manual transmission, complemented by the mandatory weight reduction, body and chassis modifications, and aerodynamic aids for a radically improved performance. 

It was a complete success in its debut, albeit not without controversy (because it was considered a prototype, not a production car) and obviously in the 2005 24 Hours of Nürburgring race, where a pair of these devourers of GTs belonging to Team Schnitzer (a private team) made the "1-2" and the guest for this publication ranked second, being driven by Dirk Müller, Jörg Müller and Hans-Joachim Stuck... 

As I promised, it’s time to begin a series of reviews where I will address another topic of cardinal importance that, nonetheless, is fairly underestimated by most buyers and some collectors, namely: which are the main traits to distinguish a true Premium diecast?... 

As I stated in a previous publication, there are several misconceptions hanging around out there about this subject and it’s not something that ought to be taken lightly; there are brand promoters and sponsored spokemen spreading lies, labeling as Premium items that actually don’t meet the minimal requirements for such designation and favoring a distorted scale of prices... 

But even before looking more closely these traits, it’s worth mentioning that there are at least four categories of diecast models, depending on their features (a classification that can be applied to other collectibles, of course):  

1. Regular / Standard;  

2. Adult / Mid-Range;  

3. Deluxe / High-End;

4. Premium

I like to use the example of Hot Wheels to have a general idea about the differences between categories for models in diecast, just because it’s the largest diecast maker and hence, well known around the world; this brand offers products for all the categories already mentioned, but they are not necessarily the best option available and other specialized diecast brands establish a higher standard, however, HW is still a good point of reference...

The Regular / Standard category is represented obviously by its Mainline, which, by the way, also includes the Treasure Hunts line (Regular and Super / Hidden); an example of the Adult / Mid-Range category is the Car Culture line; examples of the Deluxe / High-End category can be found in the Convention or RLC / HWC models (lines from the previous two categories are wrongly designated "premium", but that’s just a publicity stunt to charge you an arm and a lung); and the only example of the Premium category in this brand is the Hot Wheels 100% line, including molds made exclusively for this line and not borrowed from lines of other categories. 

Now, each category involves a different price scale, ranging from the Regular, with a minimal value, to the Premium, with the highest value; however, you must exercise your common sense, because there will always be fair prices and nonsensical prices for each category; besides, as general rule: it’s a waste to pay more when you’re getting less. 

More information on these valuable topics in future publications related... 

Here I go again with another exquisiteness made by a brand that has been growing consistently in my affections, although it’s rather hard to find outside Japan and impossible to get locally, specially in scales 1:64 and the like, unless you resort to the secondary market: Kyosho. 

As you might assume, I got it with the help of a friend, fellow collector and importer more than 2 years ago; sincerely, I wasn’t expecting to get it since it’s a highly sought model for many reasons, but thank GOD the task was accomplished. 

This Premium item belongs to the 2012 BMW Motorsport Collection, a special assortment of three models made exclusively for DMC (Daboxtoys Model Cars) and it was not released in Japan, as happens with virtually all series by Kyosho; this is a retailer store and distributor of several brands including: Ebbro, Tomica, Spark, Premium X, Schuco, Minichamps, Ixo, Tarmac, Greenlight, Oversteer, Otto Mobile, Norev, among others, it’s based in Honk Kong; the other two models are the 2006 BMW Z4 M Coupe Motorsport No. 4 and the 1979 BMW M1 Gr. 5 Procar Championship. 

It has diecast body and black plastic chassis, the level of detail and finishes are top notch and that’s a hallmark of Kyosho; there was a prolix and realistic paint job in white, with accents in blue and red, and complemented by several tampos and/or decals all over the body, the rear wing, and the front and rear windows, the result is impressive. 

But there is more, because plastic inserts were included for the front and tail lights, the front grille, the side rearview mirrors and the rear wing. 

Black was chosen for the nicely detailed interiors, which include the safety cage; the wheels are multipart, featuring a great reproduction of the original BBS Motorsport rims design in silver and slick rubber tires; as usual, there is a display base in black, featuring the name of the model printed in golden, a special trading card printed in full color, designed exclusively for this series and it was made in China... 

Zec 1:1-6 "In the eighth month, in the second year of Darius, came the Word of the LORD unto Zechariah, the son of Berechiah, the son of Iddo the prophet, saying: the LORD hath been sore displeased with your fathers. Therefore say thou unto them: thus saith the LORD of hosts: turn ye unto ME, saith the LORD of hosts, and I will turn unto you, saith the LORD of hosts. Be ye not as your fathers, unto whom the former prophets have cried, saying: thus saith the LORD of hosts: turn ye now from your evil ways, and from your evil doings: but they did not hear, nor hearken unto ME, saith the LORD. Your fathers, where are they? and the prophets, do they live forever? But my words and my statutes, which I commanded my servants the prophets, did they not take hold of your fathers? and they returned and said: like as the LORD of hosts thought to do unto us, according to our ways, and according to our doings, so hath HE dealt with us."

6 comments:

LEon said...

Racing car with decal always look great! I got some racing car just because of the decals. LOL

chrismandesign said...

Believe it or not, I’m somehow barely beginning to develop my taste for racing cars... I always preferred the street versions, but through my hobby and specially because of the Drag Racing, all those motley decorations began to draw my attention powerfully, then I guess it was a matter of "inertia" !!!... =D

Dennis aka Katsuden said...

I hope the war between the type of collect ain't prolong and all united as collectors regardless the categories. Toys are toys and its supposed to give pleasure. I really like this BMW a lot and supposed its a rally car. Loved those many decals all over the cars and the Gundam colour scheme ^_^

chrismandesign said...

I hope the same, pal, that maybe at some point in the future collectionism will be more enjoyable for all; rookie, intermediate and experienced collectors sharing thoughts and knowledge, getting the collectibles they want at reasonable prices and without availability issues, but some people inside and outside the hobby are a great obstacle in that sense...

I love this hobby and I think it’s much more than just accumulate stuff so, I feel it’s my duty to denounce what’s wrong and share my experience and knowledge in order to find solutions and encourage others to exercise this self-motivated activity with responsibility and ethics...

On the other hand, well, as far as I know this beast belongs to the GT3 Group of the FIA and yeah the work on the racing livery is astounding, not to mention that it looks awesome on this BMW M3 GTR !!!... =D

David John Shewsbury said...

this is certainly one of the most beautiful car you have in your blog and not surprisingly it is from Kyosho.... the detailing and the decals for such scale is fantastic!!! again, it's from Kyosho!!!

chrismandesign said...

This was my first foray in 1:64 scale replicas of racing cars made by Kyosho and I must say that it’s a magnificent model, belonging to one of the best generations of BMW ever created, in my humble opinion... It just ignited my love for racing cars and I’m planning to get more, albeit I already know it’s a hard task, but with the help of GOD I’m working on this matter !!!... =OOOOO