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Cuando consideras que a la fecha Toyota está posicionada primera en términos de ventas de autos a nivel mundial, sobrepasando grandes nombres como: Volkswagen, Ford, Honda, Nissan y otros, cuesta creer que haya pasado por al menos dos grandes crisis financieras, que casi la llevan a la extinción...
No me cabe duda que Toyota Motor Corporation no llegó a dicho lugar, sin tomar decisiones audaces y una de ellas vino precisamente después de una crisis en 1950, cuando Kiichiro Toyoda tuvo que ceder las riendas de la compañía a Shotaro Kamiya...
Estaba claro para los altos ejecutivos, que Toyota debía mejorar la eficiencia de producción y, al mismo tiempo, incrementarla, pero ya que el mercado japonés no podía absorber la producción completa, debieron enfrentar los retos de la exportación.
La estrategia de esta compañía fue "atacar" cada mercado extranjero con una selección de modelos relevantes para las condiciones geográficas, económicas y sociales predominantes, y aunque fue una apuesta riesgosa, rindió frutos.
Con esto en mente, Yukio Tanaka, ejecutivo de la firma, arribó a Bogotá, Colombia, mi ciudad natal, en 1954, con el fin de establecer las bases de relaciones de negocios; después de conversaciones y negociaciones entre Toyota y Domingo D’Ambrosio, un distribuidor local, los cinco primeros coches Toyota llegaron a mi país en septiembre 11 de 1959.
Podrías preguntar cuál modelo fue seleccionado para empezar exportaciones a Colombia, bueno, ya que no hay información completa sobre esto, tengo la corazonada que fue el Toyota Land Cruiser FJ25 Carpado de Distancia Corta Entre Ejes 4x4 de 1959, con doble diferencial (está establecido que fue un Land Cruiser de todas maneras).
Sin embargo, hay información confiable sobre el primer comprador: César Tamer, quien pagó la factura en octubre de 1959, por COP$ 20.695 (de esa época, lo cual era un montón de dinero), venía pintado en gris, una de las condiciones para poder iniciar ventas era que los compradores podían devolver el vehículo si no se sentían satisfechos, sin costo adicional y así es como empezó la historia de Toyota en Colombia.
De alguna forma, conmemorando la presencia nipona en mi país, estoy introduciendo un modelo que es uno de los sucesores de un veterano en el universo del Off-Road: el VDU 2 Puertas Toyota Land Cruiser BJ-43 Carpado de Distancia Mediana Entre Ejes 4x4 de 1980 .
Este vehículo es una leyenda aquí, de hecho, hubo una planta de producción local (SOFASA, en Envigado, Antioquia, que ahora ensambla solo vehículos para Renault) y los primeros carros de Toyota ensamblados en dichas instalaciones fueron lanzados en 1992, estos modelos fueron el Land Cruiser Serie LJ y un año después la Hilux.
El Land Cruiser y especialmente la Serie FJ es una vista familiar en mi terruño, es una herramienta de trabajo respetable y valorada entre agricultores, off-roaders o los entusiastas de los autos, en el campo y en la ciudad igualmente, y hay varios clubs de propietarios de Land Cruisers FJ y sus derivados o sucesores.
Luego, sí, cuando estás hablando del Toyota Land Cruiser FJ, ¡estás hablando de uno de los vehículos más significativos en la historia de Colombia!...
Esta es otra publicación apropiada para reanudar el tema de los modelos en diecast Premium, una materia sobre la cual hay mucha desinformación y no es una elucubración mía, he visto un montón de tonterías compartidas en grupos de discusión y de comercio, no solo a nivel local, sino también a nivel internacional.
Ya que he estado investigando en este asunto, porque estoy seguro que una opinión informada es siempre una opinión más sensata y más aterrizada, es tiempo de comunicar mis hallazgos y antes de continuar, puedes revisar mis reseñas anteriores aquí y aquí.
Entonces, hay cuatro categorías básicas de diecast (Regular / Estándar, Adulta / Rango Medio, De Lujo / Gama Alta y Premium), claramente no todo en este mercado es Premium (no podrías creer el nivel de ignorancia en esta materia); también, hay siete parámetros que ayudan a determinar si estás en frente a un diecast Premium o no (Realismo, Nivel de Detalle, Calidad y Tipo de Acabados, Cantidad de Piezas, Edición Limitada y Rareza, Extras o Bonus Incluidos y el Factor Precio) y ya introduje el primero de estos parámetros en una publicación previa así que, hablemos del segundo...
Si alguien te está ofreciendo un "diecast premium", cuyo realismo NO está muy por encima del promedio para su escala, entonces, no hay nada Premium en dicho modelo, es así de simple; pero para hacer más claro este asunto del realismo, es aconsejable examinar el parámetro del Nivel de Detalle...
Hay una relación directamente proporcional entre Realismo y Nivel de Detalle, eso es algo obvio para los diseñadores de diecast (quienes también son diseñadores automotrices), pero dependiendo principalmente de la escala, hay limitaciones inevitables que deben ser tenidas en cuenta y si bien hay algunos detalles de un vehículo que pueden ser reproducidos con precisión, otros son simplemente imposibles de reproducir.
Es una decisión del diseñador de diecast, escoger qué detalles definen la esencia de un modelo particular, con el fin de reproducirlos y aparte de la escala, hay otras consideraciones a tomar en cuenta, como: el presupuesto de desarrollo (probablemente la consideración más perentoria en efecto), las tecnologías de fabricación y acabados disponibles, los requerimientos hechos por los dueños de las licencias externas involucradas en el desarrollo de un modelo específico (algunos fabricantes de coches pueden ser muy quisquillosos para dar su aval), las expectativas de los compradores potenciales y las características en productos de la misma categoría, ofrecidos por otras marcas.
Ahora, el Nivel de Detalle en un diecast Premium involucra todos los elementos de la réplica; sin embargo, la mayoría de fabricantes en este segmento, en escalas más pequeñas, enfocan sus esfuerzos en la carrocería, los interiores y el conjunto de ruedas, muy pocos trabajan en el chasis e incluso menos ofrecen características de apertura (apertura de capó, puertas o baúl).
Mientras que un diecast Premium está destinado usualmente para la exhibición estática, las características de apertura y/o partes móviles añaden valor verdadero y mejoran considerablemente el realismo; definitivamente se siente más como la cosa real con esta clase de características, pero están normalmente reservadas para escalas mayores a 1:50, con relativamente pocas excepciones.
Por otro lado, hay algunos elementos clave en un diecast Premium que busco como diseñador y coleccionista, porque me dan una idea clara sobre el Nivel de Detalle de cualquier modelo, independientemente de la escala así que, con respecto a los más visibles: el frente del vehículo (faros y parrilla principalmente) así como la cola, las ruedas, los espejos retrovisores, manijas de las puertas o molduras de la carrocería e insignias o decoración (decoración de carreras en el caso de vehículos de competición); otros menos visibles: el volante, tablero de instrumentos, consola central, jaula de seguridad (en el caso de réplicas de coches de carreras) y el motor (cuando es accesible), un chasis detallado es un gran plus también.
Algo muy importante sobre el Nivel de Detalle en un diecast Premium, es que no puedes tener suficientes criterios de evaluación simplemente conociendo una o dos marcas de diecast en el mercado; a través del tiempo, la oferta en este segmento se está expandiendo y las herramientas (software y hardware) disponibles para el desarrollo de modelos de diecast están permitiendo niveles más altos de detalle luego, podrías pensar que tu diecast "premium" es "el mejor jamás producido" y puedes estar muy equivocado, simplemente porque estás enfocado en tu "zona de confort", encerrado en tu burbuja, la única marca que conoces (o dos a lo sumo)...
¡Comienza a investigar y conoce más!... ¡Deberías apoyar marcas nuevas y así podremos tener más variedad y mejores precios, esto beneficiará directamente nuestra afición!...
Información adicional sobre este importante tema en reseñas futuras...
Ahora que tengo un panorama más amplio de la industria del diecast, en gran parte porque he estado teniendo contacto directo con más y más modelos de diferentes categorías y marcas, que he estado incluyendo en mi colección, estoy cada vez más convencido que Johnny Lightning en realidad es parte del segmento de diecast Premium y muchos de sus modelos están a la altura de las expectativas en dicho segmento, incluso si algunos coleccionistas tiene ciertos "problemas" sobre eso.
No conozco muy bien las razones porque estas personas no consideran Johnny Lightning una marca Premium, pero estoy claro en porque esta marca es digna de tal designación y la investigación que he estado llevando a cabo sobre este segmento, me da suficientes argumentos en ese sentido luego, no es solo mi opinión.
Traje un par de ejemplos de uno de los moldes más sorprendentes hechos por JL, pero es solo uno entre muchos y si bien he visto en persona modelos en diecast basados en el Toyota Land Cruiser FJ40, hechos por Majorette, Matchbox, Hot Wheels o Tomica, variando entre escalas 1:60 y 1:64, simplemente no hay punto de comparación entre ellos, la diferencia es abrumadora, el modelo de Johnny Lightning es superior por lejos.
Conseguí ambos con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años, en un lapso de más o menos 6 meses, debido a su disponibilidad más bien baja y alto precio (durante este tiempo, el precio de estos modelos se ha incrementado al triple o más, y la tendencia no parece que vaya a cambiar).
Ambos venían dentro de clamshells, con un agradable diseño en alto relieve, pero uno de ellos pertenece a la Serie Classic Gold Collection de 2008, Lanzamiento 39, mientras el otro pertenece a la Serie Truckin’ America, Lanzamiento 1.
Ambos modelos tienen construcción completa en diecast, con chasis pintado en negro satinado, desplegando un realismo y nivel de detalle sobresalientes, el techo carpado es un inserto plástico, las diferencias están en el resto de elementos que describiré brevemente de inmediato.
En el caso del FJ43 perteneciente a la Serie Classic Gold Collection, el trabajo de pintura fue hecho en verde azulado con acabado brillante, con varios tampos y/o calcomanías para las insignias, luces frontales, de señal y de cola, placa trasera, manijas de las puertas, molduras en el techo blando (que es negro) y otros alrededor de la carrocería, todos ellos colocados con precisión; los interiores son gris claro y las ruedas multiparte, que incluyen la rueda de repuesto en la parte trasera, presentan rimes deportivos blancos 10 Spoke, con llantas anchas labradas en caucho, que lo hacen lucir un poquitín raro, pero me encanta y curiosamente la rueda de repuesto presenta el rim con acabado cromado.
En el caso del FJ43 perteneciente a la Serie Truckin’ America, el trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado de fina escarcha metálica, la decoración adicional es prácticamente idéntica al modelo anterior, pero el carpado es gris; los interiores fueron trabajados en negro y las ruedas son multiparte también, pero el diseño en general fue cambiado a algo más de concesionario, los rimes son negros y a diferencia el modelo previo, la rueda de repuesto está sobre el capó.
Ambos modelos tienen apertura de capó con motor detallado, que recibió algunos toques de pintura, ambos modelos incluyen una preciosa tarjeta de colección, impresa a todo color, con fotos del vehículo real en frente y una breve descripción del modelo al reverso; finalmente, ambos fueron hechos en China...
Prov 7:1-5 "Hijo mío, guarda mis razones, y atesora contigo mis mandamientos. Guarda mis mandamientos y vivirás, y mi ley como las niñas de tus ojos. Lígalos a tus dedos; escríbelos en la tabla de tu corazón. Di a la sabiduría: tú eres mi hermana, y a la inteligencia llama parienta; para que te guarden de la mujer ajena, y de la extraña que ablanda sus palabras."
ENGLISH
When you consider that to date Toyota is ranked first in terms of car sales worldwide, surpassing big names like: Volkswagen, Ford, Honda, Nissan and others, it’s hard to believe that it has gone through at least two major financial crises, which almost led it to extinction...
I have no doubt that Toyota Motor Corporation has not arrived at such place, without making bold decisions and one of them came precisely after a crisis in 1950, when Kiichiro Toyoda had to give up the reins of the company to Shotaro Kamiya...
It was clear for the senior executives, that Toyota should improve production efficiency and, at the same, increase it, but since the japanese market could not absorb the entire production, they should face the challenges of export.
The strategy of this company was to "attack" each foreign market with a selection of models relevant for the geopraphic, economic and social conditions prevailing, and although it was a risky bet, it paid off.
With that in mind, Yukio Tanaka, executive of the firm, arrived to Bogotá, Colombia, my hometown, in 1954, in order to establish the basis of business relationships; after talks and negotiations between Toyota and Domingo D’Ambrosio, a local distributor, the first five Toyota cars arrived to my country in september 11, 1959.
You might ask which model was selected to begin exports to Colombia, well, since there is no complete information about it, I have the hunch that it was the 1959 Toyota Land Cruiser FJ25 Soft Top Short Wheelbase 4x4, with double differential (it’s established that it was a Land Cruiser anyway).
However, there is reliable information about the first buyer: César Tamer, who paid the bill in october, 1959, for COP$ 20,695 (of that time, which was a lot of money), it came painted in gray, one of the conditions to start sales was that buyers could return the vehicle if they didn’t feel satisfied, at no additional cost and that’s how the history of Toyota began in Colombia.
Somehow commemorating the nippon presence in my country, I’m introducing a model that is one of the successors of a veteran in the Off-Road universe: the 1980 Toyota Land Cruiser BJ-43 Soft Top Middle Wheelbase 2-Door 4x4 SUV.
This vehicle is a legend here, in fact, there was a local plant of production (SOFASA, in Envigado, Antioquia, which now assembles vehicles only for Renault) and the first cars by Toyota assembled in such facility were released in 1992, these models were the Land Cruiser LJ Series and a year later the Hilux.
The Land Cruiser and specially the FJ Series is a familiar sight in my homeland, it’s a respectable worktool and valued among farmers, off-roaders or the car enthusiast, in the countryside and in the city equally, and there are several clubs of owners of Land Cruisers FJ and their derivatives or successors.
So, yeah, when you’re talking about the Toyota Land Cruiser FJ, you are talking about one of the most significant vehicles in the history of Colombia!...
This is another suitable publication to resume the topic of Premium diecast models, a matter on which there is much disinformation and it’s not a lucubration of mine, I have seen a lot of tommyrot shared in discussion and trade groups, not only locally, but also internationally.
Since I’ve been researching on this subject, because I’m sure that an informed opinion is always a more sensible and grounded opinion, it’s time to communicate my findings and before continuing, you can check my previous reviews on this topic here and here.
Then, there are four basic categories of diecast models (Regular / Standard, Adult / Mid-Range, Deluxe / High-End and Premium), clearly not everything in this market is Premium (you could not believe the level of ignorance on this matter); also, there are seven parameters that help to determine if you’re in front of a Premium diecast or not (Realism, Level of Detail, Quality and Type of Finishes, Amount of Pieces, Limited Edition and Rarity, Extras or Bonus Included and Price Factor) and I already introduced the first of these parameters in a previous publication so, let’s talk about the second one...
If someone is offering you a "premium diecast", whose realism is NOT well above the average for its scale, then, there is nothing Premium in such model, it’s that simple; but to make clearer the subject of realism, it’s advisable to examine the Level of Detail parameter...
There is a directly proportional relationship between Realism and Level of Detail, that’s something obvious for diecast designers (who usually are automotive designers too), but depending mainly on the scale, there are some unavoidable limitations that must be taken into account and while there are some details of a vehicle that can be accurately reproduced in smaller scales, others are just impossible to reproduce.
It’s a decision of the diecast designer, to choose which details define the essence of a particular model, in order to reproduce them and appart from the scale, there are other considerations to take into account, like: the budget for development (probably the most peremptory consideration indeed), the technologies of manufacturing and finishes available, the requirements made by the owners of the external licenses involved in the development of a specific model (some carmakers are quite picky to give their endorsement), the expectations of the potential buyers and the features in products of the same category, offered by other brands.
Now, the Level of Detail in a Premium diecast involves all the elements of the replica; however, most manufacturers in this segment, in smaller scales, focus their efforts in the body, the interiors and the set of the wheels, very few work in the chassis and even less offer opening features (openable hood, doors or trunk).
While a Premium diecast is usually intended for static display, the openable features and/or moving parts add true value and improve considerably the realism; it definitely feels more like the real thing with this kind of features, but they are reserved for scales greater than 1:50, with relatively few exceptions.
On the other hand, there are some key elements in a Premium diecast that I look for as designer and collector, because they give me a clear idea about the Level of Detail of any model, regardless the scale so, regarding the most visible: the front of the vehicle (headlights and grille mainly) as well as the tail, the wheels, the side rearview mirrors, door handles or body moldings and insignias or decoration (racing livery in the case of competition vehicles); others less visible: the steering wheel, dashboard, central console, the safety cage (in the case of racing cars replicas) and the engine (when it’s accessible), a detailed chassis is a big plus as well.
Something very important about the Level of Detail in a Premium diecast, is that you can’t have enough evaluation criteria just knowing one or two brands of diecast in the market; over time, the offer in this segment is expanding and the tools (software and hardware) available for the development of diecast models are allowing increasingly higher levels of detail so, you could think your "premium" diecast is "the best ever produced" and you can be very wrong, just because you are focused on your "comfort zone", locked in your bubble, the one and only brand you know (or two at most)...
Star researching and get to know more!... You should support new brands so we can have more variety and better prices, it will benefit directly our hobby!...
Additional information on this important topic in future reviews...
Now that I have a wider panorama of the diecast industry, largely because I have been having direct contact with more and more models from different categories and brands, that I have been including in my collection, I’m increasingly more convinced that Johnny Lightning actually is part of the Premium diecast segment and many of its models live up to expectations in such segment, even if some collectors have certain "issues" about that.
I don’t know very well the reasons why these people do not consider Johnny Lightning a Premium brand, but I’m clear in why this brand is worthy of such designation and the research I have been carrying out on this segment, give me enough arguments in that sense so, it’s not just my opinion.
I brought a pair of examples of one of the most amazing castings made by JL, but it’s just one among many and while I have seen in person diecast models based on the Toyota Land Cruiser FJ40, made by Majorette, Matchbox, Hot Wheels or Tomica, ranging between 1:60 and 1:64 scales, there is just no point of comparison between them, the difference is overwhelming, the model by Johnny Lightning is superior by far.
I got both with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago, in a period of pretty much 6 months, due to their rather low availability and high price (during this time, the price of these models has increased to triple or more, and the trend doesn’t seem to change).
Both came inside clamshells, with a nice design in high relief, but one of them belongs to the 2008 Classic Gold Collection Series, Release 39, while the other belongs to the 2008 Truckin’ America Series, Release 1.
Both models have full diecast construction, with chassis painted in satin black, displaying an outstanding realism and level of detail, the soft top is a plastic insert, the differences are in the rest of elements that I will describe briefly right away.
In the case of the FJ43 belonging to the Classic Gold Collection Series, the paint job was made in teal with glossy finishing, with several tampos and/or decals for the insignias, front grille, front, signal and tail lights, rear plate, door handles, moldings in the soft top (which is black) and others around the body, all of them accurately placed; the interiors are light gray and the multipart wheels, that include the spare wheel at the rear, feature sporty 10 Spoke white rims, with wide style rubber tires, that make it look a bit weird, but I love it and curiously the spare wheel feature the rim with chrome finishing.
In the case of the FJ43 belonging to the Truckin’ America Series, the paint job was made in silver with fine metal flake finishing, the additional decoration is virtually identical to the previous model, but the soft top is gray; the interiors were worked in black and the wheels are multipart too, but the overall design was changed to something more stock, the rims are black and unlike the previous model, the spare wheel is on the hood.
Both models have openable hood with detailed engine, that received some paint touches, both models include a precious trading card, printed in full color, with pictures of the actual vehicle in front and a brief description of the model on the reverse; finally, both were made in China !!!...
Prov 7:1-5 "My son, keep my words, and lay up my commandments with thee. Keep my commandments, and live; and my law as the apple of thine eye. Bind them upon thy fingers, write them upon the table of thine heart. Say unto wisdom: thou art my sister; and call understanding thy kinswoman: that they may keep thee from the strange woman, from the stranger which flattereth with her words."
4 comments:
I kind of prefer the version with dull colour, maybe it nearer to military colour scheme. It's seems foreign for Toyota to venture in jeep looking SUV. I think it would be cooler if the soft canopy could be removed. As usual, I like the details by JL with those neatly painted lights on the rear. The tyre tread added more realism and toy comes compliment with intro card.
As far as I know, during the Korean War, Toyota was asked to manufacture this kind of jeep-like vehicles and the FJ/BJ Series as well as their successors were the legacy of those military light trucks... You’re more used to "civil cars" made by Toyota, but the off-road vehicles made by this brand are legendary... I would like to see removable canopy too, but I have not seen any diecast made by JL with such feature, yet, the openable hood with detailed engine manage to overcome any disappointment you could have with this model, it’s the best model of the J Series you could find in this scale and being a premium diecast it actually meets all expectations !!!... =OOOOO
Wow... classic Toyota BJ with softtop.... this gotta be one of the best items from your collection so far... I really this, would be much better if they come in red and pink - an absolute nostalgia!!!
Oh !!!... That’s a great compliment coming for someone who doesn’t have a special love for off-road and utilitarian vehicles (I know you prefer sedans and sports cars by far)... This is indeed one of the most coveted models by Johnny Lightning and accordingly, one of the most expensive !!!... But there are news about a reissue of this BJ-40 in November 2017, in several colors including white, black and red so, I guess more people will have the chance to own one of these beauties !!!... Well, at least if hoarders and scalpers don’t ruin distribution and availability, as they always do... =/
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