Sunday, March 25, 2018

1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Sport Coupe (1970 Chevelle SS) Collector 915 1999 First Editions Series 4/26 Diecast Scale 1:68 plus 1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Convertible (1970 Chevelle) 2006 Ragtops & Roadsters Series 43/4 - 83/180 Diecast Scale 1:68 plus 1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Sport Coupe (’70 Chevelle SS) 2011 Muscle Mania Series 2/10 - 102/244 Diecast Scale 1:68 by Hot Wheels


¿Está Hot Wheels y su marca pariente Matchbox, parte de los activos de Mattel, perdiendo su rumbo y su toque?... 

Sé que para la mayoría de personas que compra productos de estas marcas esta pregunta suena completamente fuera de lugar, porque ellos son fácilmente hipnotizados por la variada oferta de modelos disponible hoy en día y la popularidad lograda por varias series y/o líneas en los últimos 5 o tal vez 6 años... 

Lo que escuchas casi en todos lados es gente emocionada por los últimos lanzamientos de las marcas azul y naranja de Mattel, elogiando la excelente selección de ciertos modelos y/o sus decoraciones y/o sus acabados, las grandiosas ilustraciones de las tarjetas para algunas líneas y cosas por estilo... 

Entonces, en la superficie, Hot Wheels y Matchbox lucen como marcas de éxito y dignas de ser imitadas, así es como son percibidas por la mayoría de compradores y algunos coleccionistas, en gran parte debido al trabajo sistemático de portavoces patrocinados (influenciadores) con presencia en medios virtuales pero, ¿cuánto de esto es real?... 

Me enfocaré en Hot Wheels para esta publicación, profundizando en un aspecto no tan deslumbrante de esta marca, el cual pone en entredicho esta percepción que todo está perfecto... 

A medida que pasa el tiempo, tienes cada vez menos partes en diecast, especialmente en modelos para las líneas Regulares: he mencionado este problema antes, pero es la señal más irrefutable que algo está mal con Hot Wheels, ya sea que los compradores y coleccionistas de esta marca quieran admitirlo o no. 

Debes concordar conmigo en que hace 50 años, HW ofrecía construcción completa en diecast para su única línea, también conocida como "los Dulces 16", los cuales pertenecían a lo que hoy llamaríamos propiamente: categoría Regular, sin argumentar precios más altos de la aleación diecast o ninguna otra excusa para cambiar esta característica, durante varios años. 

Ahora, ha sido divulgado que Hot Wheels está "forzada" a reducir la cantidad de diecast en sus productos para la Línea Principal, con el fin de mantener el precio de US$ 1 por unidad todos estos años; suena razonable, pero dicha premisa solo aplica al mercado de los Estados Unidos, de hecho solo para algunas regiones, mientras que en el resto de mercados alrededor del mundo tienes que pagar al menos el doble de esta cifra y de ahí en adelante así que, este argumento no tiene base en la realidad. 

Incluso he escuchado recientemente que hay una mafia en China que monopoliza la producción y comercio de aleación diecast (zamac), incrementando artificialmente sus precios y desde luego, la inflación juega un papel negativo en mantener los costos de producción bajos. 

Sin embargo, las cifras de producción de Hot Wheels, así como el número de modelos lanzados han sido incrementados con el tiempo también (bastante: 16 en 1968 contra 365 en 2018, SOLO en la Línea Principal), forzando a la baja los precios por unidad (simple economía de escala) luego, hay un efecto compensatorio efectivo que debería hacer factible una buena cantidad de partes de diecast en los modelos, sin incrementar considerablemente los precios para el consumidor final, lo cual no es el caso, especialmente para coleccionistas como yo, que vivo por fuera de los Estados Unidos. 

Si la gente a cargo de asuntos financieros en Hot Wheels fuera honesta, dirían abiertamente que están reduciendo la cantidad de diecast en sus productos para las líneas Regulares, simplemente porque quieren incrementar la ganancia de la marca... 

En caso que quieras un modelo con construcción completa en diecast, debes pasar al siguiente nivel (categoría Adulta) y pagar no US$ 1 sino entre US$ 4 y US$ 6 (si vives en los EE.UU., y eres lo suficientemente "suertudo" para encontrar el artículo en el que estás interesado a través de los canales regulares de distribución, lo que se está haciendo más difícil o pagar mucho más en el mercado secundario): qué forma tan efectiva de dirigir la demanda a categorías / líneas más costosas e incrementar el lucro de Hot Wheels, ¿no crees?... 

No obstante, no me tomes a mal, no estoy en contra de la ganancia en el modelo de negocios de cualquier empresa, no estoy criticando el lucro en sí y si estoy recibiendo más por el dinero que gasto, estoy dispuesto a pagar más, es equitativo. 

Pero cuando obtienes en realidad menos por tu dinero y comienzas a darte cuenta que el modelo de negocios actual de Hot Wheels está favoreciendo un poquitín descaradamente al mercado secundario, donde la especulación y el acaparamiento son prácticas cada vez más comunes, haciendo más difícil y más caro conseguir sus productos para los coleccionistas en cualquier lugar, no estarás bailando en un pie, si sabes a lo que me refiero... 

Es claro como el cristal que las líneas Regulares de Hot Wheels no son ya una prioridad para esta marca y el hecho que muchos modelos nuevos son lanzados primeramente o incluso exclusivamente para líneas Adultas, De Lujo o la única línea Premium del gran hermano azul (Serie Hot Wheels 100%) es evidencia contundente en ese sentido... 

Es algo irónico, porque la "Línea Principal", que solía ser realmente principal al comienzo de Hot Wheels y es supuestamente la punta de lanza de la estrategia de mercadeo en esta marca, para crear una base de coleccionistas a largo plazo, enfocándose en los niños, es descuidada por algunos ejecutivos que quieren reducir costos a toda costa y bueno, afrontémoslo, los niños están cada vez menos interesados en los autos de juguete de todas maneras... 

Si añades el hecho que los coleccionistas adultos están cada vez menos interesados en las líneas Regulares de Hot Wheels, debido precisamente al uso excesivo de plástico en sus modelos o el pobre control de calidad que plaga no solo la Línea Principal, sino también las líneas Adultas, De Lujo e incluso la línea Premium Hot Wheels 100% en mayor o menor grado, así como los problemas de distribución a nivel mundial, la especulación y acaparamiento alrededor de muchos de sus productos, etc... 

Bien, entonces no es descabellado decir que sí: Hot Wheels (y Matchbox) está perdiendo su rumbo y su toque, ¡a pesar de las apariencias!... 

Con reseñas como esta, supongo que algunas personas pensarían que solo estoy tratando de destrozar la reputación de Hot Wheels o Matchbox o cualquier otra marca de coleccionables, pero créeme, cada compañía puede hacer esto por sí misma, sin ayuda alguna, solo se necesitan malas prácticas y malas decisiones. 

Lo que esta publicación refleja en realidad, es el hecho que aunque me encanta esta afición, no significa que estoy desconectado del mundo real... 

Además, no podemos culpar a Hot Wheels como marca o empresa por todos estos problemas: acaparadores, especuladores, distribuidores ineficientes, jefes de compras miopes, compradores codiciosos (falsos coleccionistas), deben ser responsabilizados también y si tú como coleccionista continuas pretendiendo que no pasa nada y financiando el mercado negro alrededor de esta marca o cualquier otra, eres culpable y estás jugando el papel de idiota útil. 

Con todo, creo que Hot Wheels todavía retiene algo de su encanto, gracias en gran parte al trabajo de diseñadores comprometidos y si los ejecutivos encargados de los asuntos financieron canalizan más recursos al producto en sí y menos a campañas de mercadeo, la marca evolucionará en la dirección correcta... 

Los invitados para esta reseña ejemplifican elocuentemente de lo que estoy hablando: la plastificación o más bien la "pauperización" de la Línea Principal de Hot Wheels; todos ellos están basados en el Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 de 1970, pero dos de ellos representan al Coupé, mientras el otro es el Convertible y hay aún otra variación llamada SS Express (presentando motor que sobresale y sin capó). 

Phil Rielhman estuvo de trás de la creación de las tres versiones de este modelo, donde el Coupé es el más antiguo (lanzado en 1999); la versión Coupé tiene al menos 69 iteraciones en líneas Regulares, Adultas y De Lujo, lo cual lo hace uno de los más populares jamás creados, en 2000 el chasis fue cambiado a plástico y la versión de construcción completa en diecast estuvo disponible solo para líneas Adultas y De Lujo (¿solo un año con esta importante característica?... Una decisión muy desalentadora y muy predecible de parte de Hot Wheels...), unos pocos de ellos presentaban apertura de capó; la versión Convertible fue lanzada en 2006 para una línea Adulta (Hot Wheels Classics Serie 2), con al menos 21 iteraciones principalmente para líneas Adultas y todas las versiones para la Línea Principal presentan chasis plástico... 

El primero es un Coupé y pertenece a la Serie First Editions; el trabajo de pintura fue hecho en azul oscuro con acabado Metalflake, complementado por una decoración sobria y muy de concesionario con un par de franjas de carreras y contornos delgados en blanco, añadí algunos toque de pintura plateada para las luces frontales y los pines del capó; tiene ventanas tintadas en azul, los interiores fueron trabajados en blanco y las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado. 

El segundo es el Convertible, perteneciente a la Serie Ragtops & Roadsters; cobrizo con acabado Metalflake fue escogido para el trabajo de pintura, con un par de lindas franjas de carreras en blanco las cuales en el capó son complementadas por llamas en negativo, este incluía tampos plateados para las luces delanteras y los pines del capó; tiene también interiores blancos, pero el parabrisas es ahumado y si bien las ruedas plásticas tiene el mismo diseño de rimes en todas las tres versiones, esta incluye un contorno rojo. 

El último pertenece a la Serie Muscle Mania, esta vez el trabajo de pintura fue hecho en naranja, complementado por una decoración en negro sobre el capó y los paneles laterales, hay tampos y/o calcomanías adicionales para los pines del capó, manijas de las puertas y los emblemas SS 454 en los paneles de los cuartos delanteros, añadí pintura plateada para las luces delanteras y todas las tres versiones fueron hechas en Malasia... 

2 Ped 3:14-18 "Por lo cual, oh amados, estando en espera de estas cosas, procurad con diligencia ser hallados por él sin mancha e irreprensibles, en paz. Y tened entendido que la paciencia de nuestro SEÑOR es para salvación; como también nuestro amado hermano Pablo, según la sabiduría que le ha sido dada, os ha escrito, casi en todas sus epístolas, hablando en ellas de estas cosas; entre las cuales hay algunas difíciles de entender, las cuales los indoctos e inconstantes tuercen, como también las otras Escrituras, para su propia perdición. Así que vosotros, oh amados, sabiéndolo de antemano, guardaos, no sea que arrastrados por el error de los inicuos, caigáis de vuestra firmeza. Antes bien, creced en la gracia y el conocimiento de nuestro SEÑOR y SALVADOR JESUCRISTO. A él sea gloria ahora y hasta el día de la eternidad. Amén."

ENGLISH 
Is Hot Wheels and its relative brand Matchbox, part of the assets of Mattel, losing their direction and their touch?... 


I know that for most people who buy products by these brands this question sounds completely out of place, because they are easily mesmerized by the varied offer of models available nowadays and the popularity achieved by several series and/or lines in the last 5 or maybe 6 years... 

What you hear almost everywhere is people excited by the latest releases of the blue and orange brands of Mattel, praising the excellent selection of certain models and/or their decorations and/or their finishes, the great card artwork for some lines and things like that... 

Then, in the surface, Hot Wheels and Matchbox look like brands of success and worthy of being imitated, that’s how they are perceived by most buyers and some collectors, largely due to the systematic work of sponsored spokesmen (influencers) with presence in virtual media but, how much of this is for real?... 

I will focus on Hot Wheels for this publication, deepening in a not so dazzling aspect of this brand, which calls into question this perception that everything is perfect... 

As time goes by, you have increasingly less diecast parts, specially in models from the Regular lines: I have mentioned this issue before, but it’s the most irrefutable signal that something is wrong with Hot Wheels, either buyers and collectors of this brand want to admit it or not. 

You must agree with me that 50 years ago, HW offered full diecast construction for its only line, also known as "the Sweet 16", which belonged to what we would call properly today: Regular category, without arguing higher diecast alloy prices or any other excuse to change this feature, during several years. 

Now, it has been disclosed that Hot Wheels is "forced" to reduce the amount of diecast in their products for the Mainline, in order to keep the price of US$ 1 per unit all these years; it sounds reasonable, but such premise only applies to the market of the United States, in fact only for some regions, while in the rest of markets around the world you have to pay at least double this figure and from there on so, this argument has no base on reality. 

I have even heard recently that there is a mafia in China, that monopolizes the production and commerce of diecast alloy (zamac), increasing artificially its prices and of course, inflation plays a negative role in keeping production costs low. 

However, the production figures of Hot Wheels, as well as the number of models released have increased over time too (quite a bit: 16 in 1968 against 365 in 2018, ONLY for the Mainline), forcing down prices per unit (simple economy of scale) so, there is an effective compensatory effect that should make feasible a good amount of diecast parts in models, without increasing considerably prices for the final consumer, which is not the case, specially for collectors like me, who live outside United States. 

If the people in charge of financial affairs at Hot Wheels were honest, they will say openly that they are reducing the amount of diecast in their products for the Regular lines, just because they want to increase the brand profit... 

In case you want a model with full diecast construction, you must get to the next level (Adult category) and pay not US$ 1 but between US$ 4 and US$ 6 (if you live in the U.S.A. and you’re "lucky" enough to find the item in which you’re interested through the regular channels of distribution, which is getting harder to do or paying much more in the secondary market): what an effective way to drive demand to more expensive categories / lines and increase the profit for Hot Wheels, don’t you think so?... 

Nonetheless, don’t get me wrong, I’m not against the profit in the business model of any company, I’m not criticizing the profit in itself and if I’m receiving more for the money I spend, I’m willing to pay more, it’s fair. 

But, when you get actually less for your money and you begin to realize that the current business model of Hot Wheels is favoring a bit brazenly the secondary market, where the speculation and hoarding are increasingly more common practices, making harder and more expensive to get its products for collectors anywhere, you will not be dancing on one foot, if you know what I mean... 

It’s crystal clear that the Regular lines of Hot Wheels are no longer a priority for this brand and the fact that many new models are released firstly or even exclusively for Adult, Deluxe lines or the only Premium line of the blue big brother (Hot Wheels 100% Series) is hard evidence in that sense... 

It’s kind of ironic, because the "Mainline", which used to be really main in the beginning of Hot Wheels and it’s supposedly the spearhead of the marketing strategy in this brand, to create a long-term collectors’ base, focusing on kids, is neglected by most executives who want to cut costs at any cost and well, let’s face it, kids are increasingly less interested in toy cars anyway... 

If you add the fact that adult collectors are also increasingly less interested in the Regular lines of Hot Wheels, due precisely to the excessive use of plastic in its models or the poor quality control that plagues not only the Mainline but also Adult, Deluxe lines and even the Hot Wheels 100% Premium line in greater or lesser degree, as well as the distribution issues worldwide, the speculation and hoarding around many of its products, etc... 

Well, then it’s not farfetched to say that yeah: Hot Wheels (and Matchbox) is losing its course and its touch, despite appearances!... 

With reviews like this one, I guess some people would think that I’m just trying to shatter the reputation of Hot Wheels or Matchbox or any other brand of collectibles, but believe me, each company can do it by itself, without any help, it takes only bad practices and bad decisions. 

What this publication reflects actually, is the fact that albeit I love this hobby, it doesn’t mean that I’m disconnected from the real world... 

Besides, we cannot blame Hot Wheels as brand and company for all these problems: hoarders, scalpers, inefficient distributors, near-sighted purchase managers, greedy buyers (fake collectors), must be held responsible as well and if you as collector continue pretending that nothing happens and financing the black market around this brand or any other, then you’re guilty and you’re playing the role of useful idiot. 

Yet, I think that Hot Wheels still retains some of its charm, thanks largely to the work of committed designers and if the executives in charge of financial affairs channel more resources to the product itself and less to marketing campaigns, the brand will evolve in the right direction... 

The guests for this review exemplify eloquently what I’m talking about: the plastification or rather "pauperization" of the Hot Wheels’ Mainline; all of them are based on the 1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6, but two of them represent the Coupe, while the other is the Convertible and there is even other variation called SS Express (featuring protruding engine and no hood). 

Phil Rielhman was behind the creation of the three versions of this model, where the Coupe is the older one (released in 1999); the Coupe version has at least 69 iterations in Regular, Adult and Deluxe lines, which makes it one of the most popular ever created, in 2000 the chassis was changed to plastic and the full diecast version was only available for Adult and Deluxe lines (only one year with this important feature?... A very discouraging and very predictable decision by Hot Wheels...), a few of them featured opening hood; the Convertible version was released in 2006 for an Adult line (Hot Wheels Classics Series 2), with at least 21 iterations mainly for Adult lines and all the versions for the Mainline feature plastic chassis... 

The first one is a Coupe and belongs to the First Editions Series; the paint job was made in dark blue with Metalflake finishing, complemented by a sober and very stock decoration with a pair of racing stripes and thin outlines in white, I added touches of silver paint for the front lights and hood pins; it has blue tinted windows, the interiors were worked in white and the plastic wheels feature the 5 Spoke rims design in chrome. 

The second one is the Convertible, belonging to the Ragtops & Roadsters Series; copper with Metalflake finishing was chosen for the paint job, with a pair of nice racing stripes in white which in the hood are complemented by flames in negative, this one included silver tampos for the front lights and hood pins; it has white interiors too, but the windshield is smoked and while plastic wheels have the same rims design in all three versions, this one includes a red contour. 

The last one belongs to the Muscle Mania Series, this time the paint job was made in orange, complemented by a decoration in black on the hood and side panels, there are additional tampos and/or decals for the hood pins, door handles and SS 454 emblems on the front quarter panels, I added silver paint for the front lights and all three versions were made in Malaysia... 

2 Pet 3:14-18 "Wherefore, beloved, seeing that ye look for such things, be diligent that ye may be found of him in peace, without spot, and blameless. And account that the longsuffering of our LORD is salvation; even as our beloved brother Paul also according to the wisdom given unto him hath written unto you; as also in all his epistles, speaking in them of these things; in which are some things hard to be understood, which they that are unlearned and unstable wrest, as they do also the other Scriptures, unto their own destruction. Ye therefore, beloved, seeing ye know these things before, beware lest ye also, being led away with the error of the wicked, fall from your own steadfastness. But grow in grace, and in the knowledge of our LORD and SAVIOR JESUS CHRIST. To him be glory both now and forever. Amen."

9 comments:

LEon said...

sad to hear they cut cost and they can never cheat consumer. The value of the car are the diecast part beside the quality. If they cut more, they will lost it appeal.

chrismandesign said...

I’m not pretty sure if the people that make decisions at Mattel, regarding its brands Hot Wheels and Matchbox, is looking properly the "big picture" of their market and our hobby... Cut costs is the easy way to increase profit for any company; when we are talking of toys for kids, well, this target consumer is not so demanding (we know it just because we were kids too and we didn’t care about quality, details, realism or things like that); collectors, on the other hand, are an entirely different market, but Mattel is trying to target both and currently its strategy doesn’t seem to work as well as many assume, specially when you look at the current Mainlines of Hot Wheels and Matchbox...

The plastification of diecast toy cars / models and the relaxation in the quality control and/or finishes (among other issues) seem the way to go for Mattel, the "easy" way to increase profit and maybe it will work for a while... However, once a product loses appeal, no matter how "cheap" it is, it will not be sold and Mattel is increasingly closer to cross that line, very in spite of what most buyers of its "diecast" brands take for granted...

Dennis aka Katsuden said...

I guess Hotwheels ain't the only toy company cut cost through using cheap material and diecast. Many companies even reputable Japan companies are doing the same. Not only so, pricing are increasing steadily. Nonetheless, the choice is still with consumers. In my case is saving up to pay for better toys and paying some cheap ones. Then again I don't really stick to my believed as many a times, impulse too over. Lolz.

chrismandesign said...

Cutting costs could be a desperate measure for companies struggling for survive, but that doesn’t seem to be the case of Mattel; yet, they are cutting costs with cheaper materials and/or finishes, poor quality controls, etc and it looks like they are very confident regarding the "success against all odds" with Hot Wheels and Matchbox, but they are playing with fire...

There is something you and LEon pointed out wisely and I agree completely with that: consumers or customers go first, you can’t cheat with them without harming your product or brand, once a product is no longer attractive for its target market, sales will plummet, even if it’s "cheap" and well, the Mainline of Hot Wheels and Matchbox is not cheap anymore for people outside United States and in some countries you even have to resort to the secondary market if you want to get certain models... The situation is even worse with Adult, Deluxe and Premium lines...

Some people will be fine with that, but sensible people will choose better options, just like you, when certain collectible is not meeting my expectations or I have to pay too much for what I’m receiving in exchange, well, there are many other alternatives to look for, that will justify the money you’re investing... If I have to pay more, I don’t mind if I’m receiving more, Iif Hot Wheels or Matchbox don’t provide me what I’m looking for, other brands will do it for sure...

David John Shewsbury said...

I really like the hard top orange color, I think the color combination is simply beautiful for this model both for the die cast scale model as well as for the real car...

David John Shewsbury said...

About the matter under discussion... buying toys is like choosing women, you want to get more than just the looks (beautiful face and body shape/size) because you want to be with them for a very loooooooooooonnnnnngggggg time LOL... any additional side benefits that you could get is a welcome addition... LOL LOL LOL...

chrismandesign said...

Any Muscle Car looks really good in bright colors, but at least in the case of these small replicas, the one I like the most is the dark blue hardtop and the full diecast construction definitely ranks much higher in my preferences !!!...

I wish that Hot Wheels executives, those in charge of financial decisions, were less near-sighted and more coherent with the expectations of the final consumers of the products made by the brand of the flaming logo... In the past, Hot Wheels used to be more generous, you felt more rewarded buying its models (pretty much like a good date); but nowadays, you feel scammed with all that plastic, poor finishes, high prices and low availability... Hot Wheels is not a "good date" anymore... =/

David John Shewsbury said...

In the past, Hot Wheels used to be more generous, you felt more rewarded buying its models (pretty much like a good date); but nowadays, you feel scammed with all that plastic, poor finishes, high prices and low availability... Hot Wheels is not a "good date" anymore... =/

>>> This is exactly the same feeling I had about Hasbro and their 3.75 inch Star Wars figure. Go to my blog to see my 2 latest Star Wars figure reviews and my complains about them....

chrismandesign said...

Right away, pal !!!...