Sunday, December 30, 2018

1967 Austin Mini Mk I Panel Van Custom - Subcompact 4-Door Wagon / Utility Van - European Specs (’67 Austin Mini Van) 2016 HW City Works Series 10/10 - 175/250 Diecast Scale 1:52 by Hot Wheels


Por razones no del todo claras para mí, siento más afinidad por autos de tamaño mediano o completo, que por aquellos en el segmento compacto o subcompacto... 

En mi patria, Colombia y en prácticamente el resto de Latinoamérica, ha habido una preferencia histórica por los vehículos pequeños; la tasa de ventas de este sector de la industria automotriz ha sido consistentemente alta a través de los años... 

Este comportamiento particular del mercado automotor de LatAm y específicamente en Colombia, es el resultado de varios factores, pero diría que hay tres que se destacan: nuestra geografía, nuestra infraestructura vial y las marcas de coches con más presencia en nuestro territorio. 

Colombia es un país del trópico, pero contamos con una gran diversidad climática, gracias a la existencia de extensas cordilleras así que, si bien no podemos experimentar estaciones, tenemos playas cálidas, cumbres nevadas y casi cualquier cosa en medio. 

Precisamente esta geografía montañosa ha condicionado nuestra infraestructura vial, hasta el punto que es casi imposible o al menos excesivamente caro construir carreteras anchas y rectas, y hasta ahora, no he visto o no he sabido sobre vías con más de 4 carriles por cada sentido en nuestras ciudades más populosas, además estas carreteras tienden a ser estrechas de todas formas. 

En ese sentido, nuestra geografía es de alguna forma similar a la del Viejo Continente, Europa, luego no es de extrañar la fuerte presencia de marcas de carros europeas y también japonesas en Colombia (la industria del auto japonesa ha sido influenciada sustancialmente por Europa y particularmente por Inglaterra). 

Teniendo en mente este panorama, debería ser "natural" para mí preferir coches compactos o subcompactos, pero ese no es el caso, lo cual no significa que no puedo desarrollar algo de aprecio por "cajas de fósforos" como mi invitada para esta publicación: la Austin Mini Mk I Van Panel Custom de 1967, una Vagoneta Subcompacta 4 Puertas / Van Utilitaria con Especificaciones Europeas. 

El Mini fue la sensación en los 60s, prácticamente nació con la década (en 1959 para ser preciso) y probablemente el carácter rebelde de esa época jugo un papel en su enorme éxito, pero no fue algo inmediato, porque siendo un carro de nivel de entrada, el factor precio era esencial para atraer al público masivo y el Mini no era la opción más barata disponible. 

Este público masivo estaba menos dispuesto a probar autos innovadores y consumidores con más poder adquisitivo y de mente más abierta no querían ser vistos en un vehículo de nivel de entrada, así que el Mini tuvo una época difícil inicialmente. 

Sin embargo, luego de unos pocos años ganó popularidad incluso entre celebridades, gracias a su fuerte personalidad, singularidad, sus virtudes en términos de conducción y practicidad, tanto que sus vicios fueron fácilmente perdonados por sus leales dueños... 

He visto unos pocos ejemplos de este micro ícono de la industria automotriz británica en mi ciudad natal, Bogotá D.C., aquellos de la era pre-BMW fueron importados privadamente ya que BMC, Morris, Austin, British Leyland o Rover no tenían representación oficial, a diferencia del BMW MINI que si tiene una red de concesionarios, pero no he visto una sola muestra del Mini Clásico en sus versiones Vagoneta Familiar, Van Utilitaria o Coupé Utilidad / Pickup y es una lástima, ¡porque ahora las encuentro muy atractivas!... 

En un mundo ideal, libre de acaparadores / especuladores, puedes revelar tus gustos con respecto a coleccionables sin remordimientos y comprar libremente, a un precio equitativo, lo que quieras para tu colección, porque ya sea en el mercado primario o secundario, nadie te cobrará un pulmón, un riñón y una pierna por ellos, debido a su pretendida popularidad o por causa de su falsa rareza o por cualquier razón sin fundamento objetivo que alguien quiera plantear... 

Desgraciadamente ese no es el caso: estos individuos olfatean tendencias y rastrean comportamientos de compra como aves de rapiña, ellos saben, entre otras cosas, que el sentido común es el menos común de los sentidos, que siempre habrá algún idiota dispuesto a pagar pequeñas fortunas por cualquier fruslería, con tal de hacerse pasar por un "conocedor" (y fallando en el intento miserablemente, desde luego) o para inflar su patético ego y que los coleccionistas de una sola marca son más fáciles de "capturar"... 

Los acaparadores / especuladores aman los monopolios, ellos no quieren que conozcas marcas diferentes, mejores de coleccionables o que puedas comprarlas directamente a los fabricantes o distribuidores mayoristas / minoristas, simplemente porque esto hace más fatigosa y costosa la logística de su "faena" despreciable o les quita la posibilidad de ser intermediarios absolutamente innecesarios y excesivamente costosos; ellos quieren que permanezcas obstinada, ciegamente leal a una o unas pocas marcas (cuanto menos sean, mejor para ellos) y dispuesto a gastar grandes sumas de dinero, sin pestañear o debatir, porque: "eso es lo que debes pagar, lo que dicta el mercado y no hay necesidad de saber por qué"... 

Y llegar a pensar que algunos pseudo-coleccionistas se atreven a apoyar a esta legión de usureros, estos falsos colegas consideran a cualquiera (con una onza de decencia) que exponga a los acaparadores / especuladores, como una especie de "conspirador", un "enemigo de la afición" o un "perturbador de la paz" en el gremio de los coleccionistas, porque al realizar esta clase de imputaciones, estás "violando" su código de conducta distorsionado... 

¿En serio?... 

Si esto suena reiterativo es porque tenemos que enfrentar esta realidad todos los días: de hecho, mi invitada para esta reseña, así como casi cualquier variante del Austin Mini / Morris Mini o del nuevo MINI, hecha por Hot Wheels (y hasta cierto punto por Matchbox), ha sido objeto de acaparamiento y especulación, particularmente desde hace más o menos 5 años luego, sus precios han ido en aumento, como siempre sin justificación, exceptuando, por supuesto, la avaricia de algunas personas... 

Recuerdo que estos Minis eran fáciles de encontrar no hace mucho, a un precio razonable, pero una vez los coleccionistas empezaron a manifestar su interés en ellos, de una forma demasiado evidente, ¿adivina qué sucedió?... 

Si bien los acaparadores / especuladores continuarán merodeando, no hay necesidad de facilitar sus actividades o de ser solo otro idiota que financia su repulsivo negocio; lo creas o no, hay maneras de tratar con este tipo de individuos, que pueden ser resumidas en lo siguiente: si acabas con la demanda, la oferta tendrá que cesar, podemos controlar el mercado alrededor de los coleccionables, porque somos la razón por la cual este existe, simplemente tenemos que recordarlo... 

Yo mismo puedo atestiguar las bondades de ser un coleccionista informado, sensato y, como corresponde, encontré mi invitada para esta reseña en una tienda minorista local por la época en que fue lanzada esta versión, obviamente al precio regular. 

Pertenece a la Serie HW City Works de 2016, su debút fue en 2012 como parte de una línea Adulta (Serie Nostalgia - Nose Art), ha tenido 8 iteraciones (3 para líneas Adultas y el resto para la Línea Principal); fue diseñada por Mark Jones y su trabajo fue realmente bueno en mi opinión, considerando las limitaciones de un Hot Wheels. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico con acabado cromado, esta última, una característica que está en vía de extinción. 

El trabajo de pintura fue hecho en rojo brillante con acabado lustroso, complementado por tampos y/o calcomanías (otra característica en vía de extinción, aparentemente), en blanco, negro y cian, sobre los paneles laterales, capó y techo, el tema Cambell’s Garage - FC, una decoración muy realista y añadí detalles para las luces frontales y de cola así como para la parrilla frontal que realmente mejoran la apariencia general. 

Las ventanas son transparentes, mientras los interiores fueron trrabajados en negro, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado, que funciona muy bien en este modelo particular y fue hecho en Malasia... 

¡Deseo un feliz año nuevo para todos, lleno del favor y la gracia de nuestro Todopoderoso DIOS, de quien procede la salvación!...

1 Tim 1:12-17 "Doy gracias al que me fortaleció, a CRISTO JESÚS nuestro SEÑOR, porque me tuvo por fiel, poniéndome en el ministerio, habiendo yo sido antes blasfemo, perseguidor e injuriador; mas fui recibido a misericordia porque lo hice por ignorancia, en incredulidad. Pero la gracia de nuestro SEÑOR fue más abundante con la fe y el amor que es en CRISTO JESÚS. Palabra fiel y digna de ser recibida por todos: que CRISTO JESÚS vino al mundo para salvar a los pecadores, de los cuales yo soy el primero. Pero por esto fui recibido a misericordia, para que JESUCRISTO mostrase en mí el primero toda su clemencia, para ejemplo de los que habrían de creer en él para vida eterna. Por tanto, al Rey de los siglos, inmortal, invisible, al único y sabio DIOS, sea honor y gloria por los siglos de los siglos. Amén." 

ENGLISH 
For reasons not entirely clear for me, I feel more affinity for medium and full size cars, than for those in the compact or subcompact segment... 


In my homeland, Colombia and in virtually the rest of Latin America, there has been a historical preference for small vehicles; the sales rate of this sector of the automotive industry has been consistently high over the years... 

This particular behavior of the automotive market of LatAm and specifically in Colombia, is the result of several factors, but I would say there are three that stand out: our geography, our road infrastructure and the car brands with more presence in our territory. 

Colombia is a country of the tropics, but we have a great climate diversity, thanks to the existence of extensive mountain ranges so, while we can’t experience seasons, we have hot beaches, snowy summits and almost anything in between. 

Precisely this mountainous geography has conditioned our road infrastructure, up to the point that it’s almost impossible or at least excessively expensive to build wide and straight roads, and until now, I have not seen or I have not known about roads with more than 4 lanes in each direction in our most populous cities, also these roads tend to be narrow anyway. 

In that sense, our geography is somehow similar to that of the Old Continent, Europe, so it’s no wonder the strong presence of european and also of Japanese car brands in Colombia (the japanese car industry has been substantially influenced by Europe and particularly by England). 

Keeping this panorama in mind, it should be "natural" for me to prefer compact or subcompact cars, but that’s not the case, which doesn’t mean that I cannot develop some appreciation for "matchboxes" like my guest for this publication: the 1967 Austin Mini Mk I Panel Van Custom, a Subcompact 4-Door Wagon / Utility Van with European Specs. 

The Mini was a sensation in the 60s, it virtually was born with the decade (in 1959 to be precise) and probably the rebellious character of that time played a role in its huge success, but it was not something immediate, because being an entry level car, the price factor was essential to appeal the mass public and the Mini was not the cheapest option available. 

This mass public was less willing to test innovative cars and consumers with more purchasing power and more open minded didn’t want to be seen in an entry level vehicle so, the Mini had a hard time initially. 

However, after few years it gained popularity even among celebrities, thanks to its strong personality, singularity, its virtues in terms of driving and practicality, so much that its vices were easily forgiven by its loyal owners... 

I have seen a few examples of this micro icon of the british automotive industry in my hometown, Bogotá, C.D., those from the pre-BMW era were imported privately since BMC, Morris, Austin, British Leyland or Rover didn’t have official representation, unlike the BMW MINI which does have a dealership network, but I have not seen a single sample of the Classic Mini in its Estate Wagon, Utility Van or Coupe Utility / Pickup versions and that’s a pity, because now I find them very appealing!... 

In an ideal world free of hoarders / scalpers, you could reveal your tastes regarding collectibles without remorse and buy freely, at a fair price, whatever you want for your collection, because whether in the primary or secondary markets, nobody will charge you a lung, a kidney and a leg for them, due to their alleged popularity or because of their fake rarity or for whatever reason without objective foundation that someone wants to pose... 

Unfortunately that’s not the case: these individuals smell trends and track purchase behaviors like birds of prey, they know, among other things, that common sense is the less common of senses, that there will always be some idiot willing to pay small fortunes for any trifle, in order to impersonate a "connoisseur" (and failing miserably in the attempt, of course) or to inflate their pathetic ego and that single-brand collectors are easier to "hunt down"... 

The hoarders-scalpers love monopolies, they don’t want you to know different, better brands of collectibles or that you can buy them directly from manufacturers or wholesale / retail distributors, just because it makes more tiring and expensive the logistics of their despicable "chore" or it takes away from them the chance of being absolutely unnecessary and overly expensive intermediaries; they want you to remain stubbornly, blindly loyal to one or a few brands (the less they are, the better for them) and willing to spend large amounts of money, without batting an eye or discussing, because: "that’s what you must pay, what the market dictates and there is no need to know why"... 

And come to think that some pseudo-collectors dare to support this legion of usurers, these fake colleagues consider anyone (with an ounce of decency) who expose hoarders / scalpers, a sort of "conspirator", an "enemy of the hobby" or a "disturber of peace" in the collectors’ guild, because when making this kind of imputations, you are "violating" their distorted code of conduct... 

Seriously?... 

If it sounds reiterative is because we have to face this reality everyday: in fact, my guest for this review, as well as almost any other variant of the Austin Mini / Morris Mini or the new MINI, made by Hot Wheels (and up to a point by Matchbox), has been subject to hoarding and scalping, particularly since pretty much 5 years ago so, their prices have been on the rise, as always without justification, excepting, of course, the greed of some people... 

I remember these Minis were easy to find not so long ago, at a reasonable price, but once collectors began to express their interest on them, in a too evident way, guess what happened?... 

While hoarders / scalpers will continue to prowl, there is no need to facilitate their activities or to be just another idiot who finances their repulsive business; believe or not, there are ways to deal with this kind of individuals, which could be summarized in the following: if you end with the demand, the offer will have to cease, we can control the market around collectibles, because we are the reason why it exists, we just have to remember it... 

I myself can attest the benefits of being an informed, sensible collector and accordingly, I found my guest for this review in a local retail store by the time this version was released, obviously, at the regular price. 

It belongs to the 2016 HW City Works Series, its debut was in 2012 as part of an Adult line (Nostalgia Series - Nose Art), it has had 8 iterations (3 for Adult lines and the rest for the Mainline); it was designed by Mark Jones and his work is really good in my opinion, considering the limitations of a Hot Wheels. 

It has diecast body and plastic chassis with chrome finishing, the latter, a feature that unfortunately is on the way to extinction. 

The paint job was made in bright red with glossy finishing, complemented by tampos and/or decals (another feature in the way to extinction, seemingly), in white, black and cyan, on the side panels, hood and roof, the theme is Cambell’s Garage - FC, a very realistic decoration and I added details for the front and tail lights as well as for the front grille that really improve the overall appearance. 

The windows are clear, while the interiors were worked in black, the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome, which works very well on this particular model and it was made in Malaysia... 

I wish a blissful new year for everyone, full of the favor and grace of our Almighty GOD, from whom salvation comes !...

1 Tim 1:12-17 "And I thank CHRIST JESUS our LORD, who hath enabled me, for that he counted me faithful, putting me into the ministry; who was before a blasphemer, and a persecutor, and injurious: but I obtained mercy, because I did it ignorantly in unbelief. And the grace of our LORD was exceeding abundant with faith and love which is in CHRIST JESUS. This is a faithful saying, and worthy of all acceptation, that CHRIST JESUS came into the world to save sinners; of whom I am chief. Howbeit for this cause I obtained mercy, that in me first JESUS CHRIST might show forth all longsuffering, for a pattern to them which should hereafter believe on him to life everlasting. Now unto the King eternal, immortal, invisible, the only wise GOD, be honor and glory forever and ever. Amen."

2 comments:

David John Shewsbury said...

this red panel van can be a perfect van for the post office to deliver our toys direct to our address LOL LOL LOL... I love this van, it looks classic and yet lovable!!!

chrismandesign said...

I wish a cute micro van like this one were officially the local postal office option for transporting collectors items, just like you... But that’s a bit too much to ask, since this is an old model with all the drawbacks it involves in terms of maintenance, also with minimal payload space so it hardly would be considered by logistics companies as workhorse... I guess you have the right to dream anyway, don’t you?