Sunday, January 6, 2019

1981 DeLorean DMC 12 - Compact 2-Door Premium Coupe - Sports Car - Grand Tourer (’81 DeLorean DMC 12) - 1985 Back To The Future I Time Machine 2007 Reel Rides - Back To The Future Series Item No. 09109 Diecast Scale 1:65 by Malibu International Ltd. / High Speed Metal & Plastic Products Mfg Co. Ltd.


La ambición es uno de esos rasgos del carácter que exige sabiduría cuando lo vas a poner en acción: a diferencia de otros rasgos, sin el balance adecuado, puede ser tu perdición... 

Muy poca ambición y te convertirás en una persona conformista y mediocre, que no alcanzará ningún objetivo en la vida; pero demasiado de ella te llevará a ser una persona inescrupulosa, dispuesta a tomar incluso malas decisiones con el fin de lograr una meta dada... 

Esta fue una lección que un ingeniero, ejecutivo y empresario norteamericano de ascendencia rumano-austriaca: John Zachary DeLorean, tuvo que aprender de la forma difícil... 

Desgraciadamente, no hay grado de experiencia o éxito que te prepare para manejar el exceso de ambición y si estamos hablando de esta clase de cosas, DeLorean era bastante experimentado, exitoso y definitivamente un hombre dispuesto a tomar riesgos ... 

Su sola participación en el desarrollo del Pontiac GTO, junto con Bill Collins y Russ Gee, le habría ganado a DeLorean amplio reconocimiento no solo en la industria automotriz de los Estados Unidos, sino también a nivel mundial (vale la pena mencionar que el GTO tuvo su equivalente en casi cualquier país donde GM tuviera presencia; por ejemplo, en Australia, fue el célebre Holden Monaro). 

Los Muscle Cars no serían lo mismo sin esta contribución y no es decabellado decir que quizás la mayoría de Muscle Cars que conocemos hoy, no hubieran sido creados de no ser por el GTO, el cual era su punto de referencia. 

Sin embargo, John DeLorean estuvo involucrado también en el desarrollo del Pontiac Firebird, Pontiac Grand Prix, Chevrolet Cosworth Vega y otros, la mayoría de ellos vehículos asociados con el alto rendimiento; sin mencionar que fue el Jefe de División más joven en General Motors y para el momento en que decidió retirarse de esta compañía, en 1973, estaba en la cumbre de su carrera. 

Poco después, en 1975, John Zachary fundó DeLorean Motor Company (DMC) en Detroit, Michigan, la Ciudad Motor y desde ese momento se embarcó en invención de su hijo conceptual y la base para el invitado de mi publicación hoy: el DeLorean DMC 12 de 1981, un Coupé Compacto 2 Puertas Premium - Auto Deportivo - Gran Turismo que fue producido por solo dos años. 

Para su propio coche, DeLorean tenía grandes expectativas: la idea, que surgió en 1974, empezó desde la premisa de construir un Gran Turismo distintivo y poco común que fuera placentero de manejar, y muy para sorpresa de sus detractores, el objetivo fue alcanzado, al menos en gran medida... 

El diseño exterior estuvo a cargo de Giorgetto Guigiaro quien fue capaz de darle a este carro su estilo icónico, comenzando por la forma de cuña muy en boga, pero con su propia personalidad: el auto luce futurista de alguna forma, incluso hoy lo hace y las puertas alas de gaviota así como los paneles de su carrocería en acero inoxidable, contribuyen en gran parte a este efecto. 

El diseño interior, estructural, de chasis y motor son una historia diferente: el DMC 12 tuvo que recibir reingeniería más de una vez, demorando su lanzamiento y la mano de obra para el modelo de producción final era más bien inexperta así que, no es de extrañar que este coche sufriera de numerosos problemas en términos de confiabilidad, ajuste, acabados y calidad general. 

A pesar de la monstruosa inversión involucrada en el desarrollo y construcción de su compañía y del DMC 12, esta empresa exigió incluso más recursos, la compañía se fue a la bancarrota y John DeLorean estaba tan deseperado que, en una jugada temeraria, se involucró en un asunto de narcotráfico tratando de conseguir dinero fresco: aunque más tarde fue hallado no culpable de los cargos, el daño a su reputación y carrera ya estaba hecho... 

Ahora, todavía hay detractores acérrimos de John DeLorean y su creación el DMC 12; algunas veces es más fácil criticar sin tratar de ponerte en la misma situación y somos propensos a fallar muy, muy a menudo, solo en caso que se nos olvide (esto es muy diferente a criticar conociendo la situación de primera mano, con argumentos objetivos), pero algunas cosas son seguras... 

DeLorean fue capaz de crear una compañía automotriz y un auto de culto desde cero, en un tiempo récord (si lo ves en retrospectiva); también, tuvo las agallas de tomar decisiones difíciles y enfrentar las consecuencias de sus errores y ambición desbordante, con todo, su legado es muy apreciado por muchos, incluyendo el dueño de este blog... 

Desde que mi interés en los vehículos en diecast resurgió hace un poco más de 6 años y gracias a mi experiencia previa con otra clase de coleccionables, estuvo claro para mí que una sola marca no llenaría mis expectativas o atendería mis gustos heterogéneos; después me daría cuenta además que ser coleccionista multi-marca me haría prácticamente "inmune" a las tácticas de los acaparadores / especuladores, entonces esto llegó a ser de inmediato una de mis premisas más importantes en esta afición... 

He estado buscando marcas nuevas e inusuales de modelos en diecast (así como otros artículos para mi colección) prácticamente desde el principio; ha sido una tarea sistemática y paciente, no siempre exitosa debo confesar, pero vale la pena hacerlo así y he sido gratamente sorprendido varias veces con mis hallazgos... 

Conseguí el invitado para esta reseña como parte de los artículos importados de un amigo mío y colega coleccionista, hace más de 4 años; fue otro hallazgo inesperado, en realidad no lo estaba buscando: si bien me gusta coleccionar artículos de películas, series de TV, videojuegos, etc., no me gusta la franquicia de Volver al Futuro (VAF), pero el DeLorean es uno de mis autos favoritos de todos los tiempos... 

El modelo pertenece a la Serie Reel Rides - Back To The Future, un artículo diseñado por Malibu International Ltd., y producido por High Speed Metal & Plastic Products Mfg Co. Ltd. (tal vez en una publicación futura hablaré sobre estas marcas). 

Venía dentro de un clamshell con un diseño de tarjeta agradable y sobrio, impreso a todo color e incluyendo un emblema de la serie en relieve; el modelo en sí está increíblemente bien hecho, de hecho, cumple los requisitos para estar fácilmente en la categoría Premium, con un nivel de detalle sobresaliente, proporción correcta y excelentes acabados. 

Ya que la fanquicia VAF es muy popular, hay varias réplicas de la Máquina del Tiempo DeLorean, en diferentes escalas (1:64, 1:50, 1:43, 1:24, 1:18 y algunas intermedias), hechas principalmente por Welly, Sun Star, Vitesse, Skynet / Aoshima, Hot Wheels y Johnny Lightning. 

En la escala 1:64 y similares, he visto personalmente los modelos hechos por Johnny Lightning y Hot Wheels (incluyendo la Edición de Coleccionista en la línea Chara Wheels hecha solo para el mercado japonés); este modelo por Malibu International Ltd., los supera a todos con una mejor ejecución en conjunto, luce bien junto a modelos por Kyosho, Tomica Limited Vintage, CM’s, Oversteer, INNO, Mini GT, etc., ¡es así de bueno!... 

Esta Máquina del Tiempo DeLorean ofrece carrocería en diecast y chasis en plástico negro, todo agradablemente detallado; recibió trabajo de pintura en plateado con fino acabado de escarcha metálica, con el fin de simular los paneles de acero inoxidable y es complementado por varios tampos y/o calcomanías a todo alrededor. 

Algunos insertos plásticos son parte del paquete, incluyendo las luces frontales y algunos dispositivos en la bahía trasera del motor; curiosamente, las ventanas transparentes con tampos adicionales negros para las molduras, no incluyen las ventanillas del coche real, pero no es un gran problema para mí, el detalle en los interiores grises es fantástico. 

Las ruedas multiparte, por otro lado, son probablemente una de las mejores características de este modelo y reproducen perfectamente el fino diseño de las reales, creadas por Giorgetto Guigiaro exclusivamente para el DMC 12; no he visto este nivel de calidad en el molde, ni siquiera en modelos por Tarmac, por ejemplo luego, esto habla muy bien de esta marca no tan común; el modelo incluye una tarjeta de colección impresa a todo color y fue hecho en China... 

Sal 25:3-9 "Ciertamente ninguno de cuantos esperan en ti será confundido; serán avergonzados los que se rebelan sin causa. Muéstrame, oh JEHOVÁ, tus caminos; enséñame tus sendas. Encamíname en tu verdad, y enséñame, porque tú eres el DIOS de mi salvación; en ti he esperado todo el día. Acuérdate, oh JEHOVÁ, de tus piedades y de tus misericordias, que son perpetuas. De los pecados de mi juventud, y de mis rebeliones, no te acuerdes; conforme a tu misericordia acuérdate de mí, por tu bondad, oh JEHOVÁ. Bueno y recto es JEHOVÁ; por tanto, él enseñará a los pecadores el camino. Encaminará a los humildes por el juicio, y enseñará a los mansos su carrera."

ENGLISH 
Ambition is one of those character traits that demands wisdom when you’re going to put it into action: unlike other traits, without the proper balance, it could be your doom... 


Too little ambition and you will become a conformist and mediocre person, who will not achieve any goal in life; but too much of it will lead you to be an unscrupulous person, willing to make even bad decisions in order to achieve a given aim... 

This was a lesson that an american engineer, executive and entrepreneur of romanian-austrian descent: John Zachary DeLorean, had to learn in the hard way... 

Unfortunately, there is no degree of experience or success that will prepare you to handle the excess of ambition and if we are talking about this kind of things, DeLorean was quite experienced, successful and definitely a man willing to take risks... 

His sole participation in the development of the Pontiac GTO, along with Bill Collins and Russ Gee, would have earned DeLorean wide recognition not only in the automotive industry of the United States, but also worldwide (it’s worth mentioning that the GTO had its equivalent in nearly any country where GM had presence; for instance, in Australia, it was the noted Holden Monaro). 

Muscle Cars wouldn’t be the same without this contribution and it’s not farfetched to say that perhaps most of the Muscle Cars we know today, wouldn’t have been created if not for the GTO, which was their point of reference. 

However, John DeLorean was also involved in the development of the Pontiac Firebird, Pontiac Grand Prix, Chevrolet Cosworth Vega and others, most of them vehicles associated with high performance; not to mention that he was the youngest Division Head in General Motors and by the time he decided to retire from this company, in 1973, he was at the peak of his career. 

Shortly after, in 1975, John Zachary founded DeLorean Motor Company (DMC) in Detroit, Michigan, the Motor City and from that moment he embarked on the invention of his iconic brainchild and the base for the guest of my publication today: the 1981 DeLorean DMC 12, a Compact 2-Door Premium Coupe - Sports Car - Grand Tourer that was produced only for two years. 

For his very own car, DeLorean had great expectations: the idea, which came up in 1974, started from the premise of building a distinctive and uncommon Grand Tourer that were pleasant to drive, and very much to the surprise of his detractors, the goal was reached, at least to a great extent... 

The exterior design was in charge of Giorgetto Guigiaro who was able to give this car its iconic styling, starting from the very in vogue wedge shape, but with its own personality: the car looks futuristic somehow, even today it does and the gull-wing doors as well as the stainless steel panels of its body, contribute largely to this effect. 

The interior, structural, chassis and engine design are a different story: the DMC 12 had to be re-engineered more than once, delaying its release and the labor for the final production model was rather inexperienced so, it’s no wonder that this car suffered numerous issues in terms of reliability, adjustment, finishes and overall quality. 

Despite the monstrous investment involved in the development and building of his company and the DMC 12, this enterprise demanded even more resources, the company went bankrupt and John DeLorean was so desperate that, in a reckless move, he got involved in a drug-trafficking affair trying to get fresh money: although later he was found not guilty of the charges, the damage to his reputation and career was already done... 

Now, there are still die-hard detractors of John DeLorean and his creation, the DMC 12; sometimes it’s easier to criticize without trying to put yourself in the same situation and we are prone to fail very, very often, just in case we forget it (this is very different to criticize knowing the situation first hand, with objective arguments), but some things are for sure... 

DeLorean was able to create a car company and an cult car from the scratch, in a record time (if you see it in hindsight); also, he had the guts to make difficult decisions and faced the consequences of his mistakes and overflowing ambition, yet, his legacy is still very appreciated by many, including the owner of this blog... 

Since my interest in diecast vehicles resurfaced a little over 6 years ago and thanks to my previous experience with other kind of collectibles, it was clear for me that a single brand wouldn’t meet my expectations or cater my heterogeneous tastes; later I would realize also that being a multi-brand collector would make me virtually "immune" to the tactics of hoarders / scalpers, then it became one of my most important premises in this hobby right away... 

I have been searching for new and unusual brands of diecast models (as well as other items for my collection) virtually from the get go; it has been a systematic and patient task, not always successful I must confess, but it’s worth doing so and I have been pleasantly surprised many times by my findings... 

I got my guest for this review as part of the imported items of a friend of mine and fellow collector, more than 4 years ago; it was another unexpected find, I wasn’t looking for it actually: while I like to collect items from movies, TV series, videogames, etc., I’m not fond with the Back To The Future (BTTF) franchise, but the DeLorean is one of all time favorite cars... 

The model belongs to the 2007 Reel Rides - Back To The Future Series, an item designed by Malibu International Ltd., and produced by High Speed Metal & Plastic Products Mfg Co. Ltd. (maybe in a future publication I will talk about these brands). 

It came inside a clamshell with a nice and sober card design, printed in full color and including the emblem of the series embossed; the model itself was incredibly well made, in fact, it meets the requirements for being easily in the Premium category, with outstanding level of detail, correct proportion and excellent finishes. 

Since the BTTF franchise is very popular, there are several replicas of the DeLorean Time Machine, in different scales (1:64, 1:50, 1:43, 1:24, 1:18 and some intermediate), made mainly by Welly, Sun Star, Vitesse, Skynet / Aoshima, Hot Wheels and Johnny Lightning. 

In the 1:64 scale and the like, I have seen personally the models made by Johnny Lightning and Hot Wheels (including the Collector’s Edition in the Chara Wheels line made only for the Japanese market); this model by Malibu International Ltd., surpasses them all with a better execution as a whole, it looks fine alongside models by Kyosho, Tomica Limited Vintage, CM’s, Oversteer, INNO, Mini GT, etc., it’s that good!... 

This DeLorean Time Machine offers diecast body and black plastic chassis, everything nicely detailed; it received a paint job in silver with fine metal flake finishing, in order to simulate the stainless steel panels and it’s complemented by several tampos and/or decals all-around. 

Some plastic inserts are part of the package, including the front lights and some devices in the rear engine bay; curiously, the clear windows with additional black tampos for the moldings, don’t include the windowsills of the actual car, but it’s not a big deal for me, the detail in the gray interiors is fantastic. 

The multipart wheels, on the other hand, are probably one of the best features of this model and reproduce perfectly the fine design of the actual ones, created by Giorgetto Guigiaro exclusively for the DMC 12; I have not seen this level quality in the molding, not even in models by Tarmac, for instance so, it speaks very well of this not so common brand; the model includes a trading card printed in full color and it was made in China... 

Psa 25:3-9 "Yea, let none that wait on thee be ashamed: let them be ashamed which transgress without cause. Show me thy ways, O LORD; teach me thy paths. Lead me in thy truth, and teach me: for thou art the GOD of my salvation; on thee do I wait all the day. Remember, O LORD, thy tender mercies and thy lovingkindnesses; for they have been ever of old. Remember not the sins of my youth, nor my transgressions: according to thy mercy remember thou me for thy goodness' sake, O LORD. Good and upright is the LORD: therefore will he teach sinners in the way. The meek will he guide in judgment: and the meek will he teach his way."

2 comments:

David John Shewsbury said...

This really look like the one in the movie - careful when you touch that long rod, you might get electric shock LOL LOL LOL...

chrismandesign said...

Yep, this replica is extremely accurate regarding the actual movie car and beautifully done, maybe the only drawback is the fragile rod, that can be easily bent looking weird... By the way, I wouldn’t worry about an electric shock (you could survive it), but rather if this Time Machine leaves you in the middle of a savage war with the bloodthirsty Persians... That would be an issue, yeah, HEHEHE...