La historia de Nissan en mi tierra natal Colombia, Suramérica, probablemente es un poquitín más larga que en otros países de América Latina y está hermanada de alguna manera con aquella de Toyota, porque ambas empresas estuvieron haciendo esfuerzos concretos para conquistar el mercado de ultramar durante los 50s...
Era obvio que la primera prioridad de la industria de autos japonesa era aventurarse en el mercado más competitivo y más grande a nivel mundial: Estados Unidos, en el caso particular de Nissan, su primer intento fue tan temprano como en 1959, en el Auto Show de Los Angeles, cuando la compañía presentó un coche y una camioneta pickup, ambos vehículos subcompactos, mercadeados como Datsun...
Entonces en 1960, Nissan Motor Corporation empezó operaciones en EE.UU., más precisamente en Gardena, California, pero por esa época comenzaron conversaciones también entre empresarios colombianos y ejecutivos japoneses para importar productos de esta empresa y a diferencia del caso de Norteamérica, estos vehículos fueron comercializados como Nissan...
Hay más hechos interesantes para compartir acerca de la historia de este fabricante de carros en mi patria y lo haré en publicaciones futuras seguramente, de nuevo, si DIOS permite, pero ahora permíteme introducir una de mis invitadas para esta reseña: la Nissan Titan SE 2WD / 4WD King Cab Platón Regular Custom de 2005 - 2006, una Camioneta Pickup de Tamaño Completo 1/2 Tonelada Clase 2A para Trabajo Liviano, perteneciente a la primera generación de este modelo.
La Nissan Titan fue introducida en 2003, claramente con el mercado norteamericano en mente, aunque su desarrollo se inició en el tercer trimestre de 1999, con la dirección de Diane Allen y Giovanny Arroba como diseñador, tomando señales para el estilo de la Pickup Conceptual Alpha-T de 2001 y lo puedes notar especialmente en la parrilla frontal.
Siendo una camioneta pickup de tamaño completo, el objetivo de la Titan eran las ya bien establecidas ofertas norteamericanas: Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, Dodge RAM 1500 y también otros vehículos japoneses en este segmento como la Toyota Tundra o la Mitsubishi Raider.
Este producto, no obstante, nunca fue comercializado directamente en el mercado local de Colombia, donde este segmento ha sido liderado por Ford, Chevrolet y Dodge; con todo, camionetas pickup de tamaño mediano por Nissan son parte de la oferta oficial de esta marca, que ahora está emparentada con Renault como es de público conocimiento y si ves una Titan aquí, probablemente fue importada a pedido...
Hace apenas 10 años, en el segmento de los autos de juguete representado por Matchbox y Hot Wheels, la presencia de modelos basados en camionetas pickup era más bien escasa, a pesar del hecho que esta clase de vehículos en la vida real era tendencia principal desde hace décadas...
Es curioso, porque algunas personas allá afuera plantean que la industria de juguetes y coleccionables basados en vehículos, sigue de cerca lo que sucede en el mercado de coches reales, pero claramente ese no fue el caso con las camionetas pickup...
La misma clase de personas que reclaman que Hot Wheels y Matchbox lideraron la oferta de esta clase de productos, cuando el crédito es en realidad para marcas como: Johnny Lightning, Muscle Machines, Badd 1 Ride, Jada, M2 Machines, Revell, Greenlight, Road Signature (Yatming) o Racing Champions, entre otras...
Sin el trabajo de estas marcas de diecast y nuestra retroalimentación como coleccionistas desde la segunda década de los 90s, la popularidad de las camionetas pickup no sería tan fuerte entre nosotros como es hoy y las marcas de "diecast" de Mattel solo siguieron ese liderazgo.
Con todo ya sabes, los defensores de la marca Mattel siempre tratarán de darle a HW y MBX una importancia que ya no tienen, entre los coleccionistas serios.
La grandeza de estas marcas se acabo hace rato y lo que queda es un aparato de mercadeo fuerte y manipulador, que pretende justificar la especulación con los precios desde fábrica y generar una reputación ficticia, por la cual compradores compulsivos y despistados están dispuestos a pagar cantidades ridículas de dinero, trayendo verguenza sobre sí mismos...
Sin embargo, no estoy tratando de imponer la idea que no hay mérito en productos relativamente recientes hechos por Hot Wheels y Matchbox, de otra forma sus vehículos de juguete no serían parte de mi colección.
Lo que sé por seguro es que estas marcas ya no son una opción a considerar para mí como coleccionista experimentado, por causa de su pobre calidad y precio inicial excesivo; por eso es que dejé de comprar productos actuales de estas marcas hace más de un año y no los extraño, para nada...
Como puedes ver, tengo tres invitadas para esta reseña, una que ya introduje aquí, la Chevrolet C10 Silverado 1500 Custom de 1983 y la otra, en la cual me enfoqué, la Nissan Titan de 2005 - 2006; las primeras fueron incluidas en la Serie Hot Wheels Hot Trucks de 2016, un 5-Pack que fue parte de la categoría Regular (Línea Principal), pero incluí otra Titan perteneciente a la Serie Hot Wheels Holiday Rods de 2014, una línea Adulta que puede ser considerada más propiamente un artículo básico mejorado, ubicado entre las categorías Regular y Adulta.
Conseguí las primeras dos en el mercado primario, a través de una tienda minorista de cadena local, hace más o menos 4 años, mientras que la última fue un hallazgo en el mercado secundario y la conseguí con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años; ambas fueron diseñadas por Jun Imai, ex-diseñador y director de diseño de producto en HW.
Todos los modelos presentan carrocería en diecast y chasis plástico ya sea con acabados cromado o dorado cromado, la dosis de diecast es en efecto más que decente, para variar, pero en el caso de la Chevy Silverado, el cromado estaba en mal estado de fábrica y las proporciones, mientras que están modificadas como esperas de carros de juguete, el efecto no es tan notable.
Los trabajos de pintura fueron hechos en azul con acabado Metalflake, plateado y verde aguacate con acabado perlado / Metalflake; en el caso de las decoraciones, la que menos me gusta es la creada para la Silverado, con tampos blanco y negro, para la primera Titan no fue un diseño estupendo pero no es feo tampoco, con tampos en verde limón, azul claro y negro, finalmente la ganadora de lejos para mí es la decoración hecha para la última Titan, con tampos en blanco, dorado y negro, sobre prácticmante todos los paneles de la carrocería, excepto el techo (añadí pintura plateada para las luces frontales), es algo que me encantaría ver en una camioneta pickup real y sí, ese fue un cumplido sincero a los diseñadores en Hot Wheels, combina maravillosamente con el dorado cromado del chasis!...
Los interiores fueron trabajados en negro, cromado y dorado cromado respectivamente, con un nivel de detalle básico, mientras las ventanas son transparentes, tintadas en verde y transparentes respectivamente; las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke con acabdo cromado y Open Hole 5 Spoke con acabado de labio en verde cromado y dorado cromado, fueron hechos en Malasia y Tailandia respectivamente...
Hch 13:40-46 "Mirad, pues, que no venga sobre vosotros lo que está dicho en los profetas: Mirad, oh menospreciadores, y asombraos, y desapareced; porque yo hago una obra en vuestros días, obra que no creeréis, si alguien os la contare. Cuando salieron ellos de la sinagoga de los judíos, los gentiles les rogaron que el siguiente día de reposo les hablasen de estas cosas. Y despedida la congregación, muchos de los judíos y de los prosélitos piadosos siguieron a Pablo y a Bernabé, quienes hablándoles, les persuadían a que perseverasen en la gracia de DIOS. El siguiente día de reposo se juntó casi toda la ciudad para oír la palabra de DIOS. Pero viendo los judíos la muchedumbre, se llenaron de celos, y rebatían lo que Pablo decía, contradiciendo y blasfemando. Entonces Pablo y Bernabé, hablando con denuedo, dijeron: a vosotros a la verdad era necesario que se os hablase primero la palabra de DIOS; más puesto que la desecháis, y no os juzgáis dignos de la vida eterna, he aquí, nos volvemos a los gentiles."
ENGLISH
The history of Nissan in my homeland Colombia, South America, is probably a bit longer than in other countries of Latin America and it’s twinned somehow with that of Toyota, because both companies were making concrete efforts to conquer markets overseas during the 50s...
It was obvious that the first priority of the Japanese car industry was to venture in the most competitive and largest automotive market worldwide: United States, in the particular case of Nissan, its first try was as early as in 1959, in the Los Angeles Auto Show, when the company displayed a car and a pickup truck, both subcompact vehicles, marketed as Datsun...
Then in 1960, Nissan Motor Corporation started operations in U.S., more precisely in Gardena, California, but by that time began conversations as well between Colombian entrepeneurs and Japanese executives to import products by this company and unlike the case of North America, these vehicles were marketed here as Nissan...
There are more interesting facts to share about the history of this automaker in my homeland and I will do it in future publications for sure, again, if GOD allows, but now let me introduce one of my guests for this review: the 2005 - 2006 Nissan Titan SE 2WD / 4WD King Cab Short Bed Custom, a Full Size 1/2 Ton Class 2A Light Duty Pickup Truck, belonging to the first generation of this model.
The Nissan Titan was introduced in 2003, clearly with the Northamerican market in mind, albeit its development started in the third quarter of 1999, with the direction of Diane Allen and Giovanny Arroba as designer, taking cues for the styling from the 2001 Alpha-T Pickup Concept and you can notice it specially in the front grille.
Being a full size pickup truck, the target for the Titan were the already well established American offers: Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, Dodge RAM 1500 and also other Japanese vehicles in this segment like the Toyota Tundra or the Mitsubishi Raider.
This product, nonetheless, was never marketed directly in the local market of Colombia, where this segment has been lead by Ford, Chevrolet and Dodge; yet, midsize pickup trucks by Nissan are part of the official offer of this brand, which now is related to Renault as it’s public knowledge and if you see a Titan here, probably it was imported on demand...
Barely ten years ago, in the segment of toy cars in small scale represented by Matchbox and Hot Wheels, the presence of models based on pickup truck was rather scarce, despite the fact that this kind of vehicles in the real life was mainstream since decades ago...
It’s curious, because some people out there pose that the toys and collectibles industry based on vehicles, follows closely what happens in the market of actual cars, but clearly that was not the case with pickup trucks...
The same kind of people who claim that Hot Wheels and Matchbox led the offer of this kind of products, when the credit is actually for brands like: Johnny Lightning, Muscle Machines, Badd 1 Ride, Jada, M2 Machines, Revell, Greenlight, Road Signature (Yatming) or Racing Champions, among others...
Without the work of those diecast brands and our feedback as collectors since the second half of the 90s, the popularity of pickup trucks wouldn’t be as strong among us as it’s today and the "diecast" brands of Mattel only followed that leadership.
Yet you know, Mattel brand advocates will always try to give HW and MBX a prominence they don’t have anymore, among serious collectors.
The greatness of these brands is long gone and what remains is a strong and manipulative marketing apparatus, that pretends to justify the speculation with prices from factory and generates a fictitious reputation, for which compulsive and clueless buyers are willing to pay ridiculous amounts of money, bringing shame upon themselves...
However, I’m not trying to impose the idea that there is no merit in products relatively recent made by Hot Wheels and Matchbox, otherwise their toy vehicles wouldn’t be part of my collection.
What I know for sure is that these brands are no longer an option to consider for me as experienced collector, because of their poor quality, even for toy cars and their excessive asking price, that’s why I stopped buying current products from these brands over a year ago and I don’t miss them, at all...
As you can see, I have three guests for this review, one that it was already introduced here, the 1983 Chevrolet C10 Silverado 1500 Custom and the other, on which I focused, the 2005 - 2006 Nissan Titan; the first ones were included the 2016 Hot Wheels Hot Trucks Series, a 5-Pack that was part of the Regular category (Mainline), but I included another Titan belonging to the 2014 Hot Wheels Holiday Rods Series, and Adult line which can be considered more properly a basic item upgraded, located between the Regular and Adult categories.
I got the first two in the primary market, through a local chain retail store, pretty much 4 years ago, while the last one was a finding in the secondary market and I got it with the help of a friend of mine, fellow collector, more than 5 years ago; both were designed by Jun Imai, former designer and director of product design in HW.
All the models feature diecast body and plastic chassis with either chrome or gold chrome finishes, the dose of diecast is indeed more than decent, for a change, but in the case of the Chevy Silverado, the chrome was in a bad shape from factory and the proportions, while they were modified as you expect from toy cars, the effect is not so noticeable.
The paint jobs were made respectively in blue with Metalflake finishing, silver and avocado green with pearled / Metalflake finishing; in the case of decorations, the one I like the least is the one created for the Silverado, with white and black tampos, for the first Titan was not a terrific design but it’s not ugly either, with tampos in lime green, light blue and black, finally the winner by far for me is the decoration made for the last Titan, with tampos in white, golden and black, on virtually all the panels of the body, except the roof (I added silver paint for the front lights), it’s something I would love to see in an actual pickup truck and yeah, that was a sincere compliment to designers in Hot Wheels, it combines wonderfully with the golden chrome of the chassis!...
The interiors were worked in black, chrome and golden chrome respectively, with a basic level of detail, while the windows are clear, green tinted and clear respectively; the plastic wheels feature Phil Riehlman 5 Spoke with chrome finishing and Open Hole 5 Spoke rims design with green chrome lip and golden chrome finishes, they were made in Malaysia and Thailand respectively...
Act 13:40-46 "Beware therefore, lest that come upon you, which is spoken of in the prophets; behold, ye despisers, and wonder, and perish: for I work a work in your days, a work which ye shall in no wise believe, though a man declare it unto you. And when the Jews were gone out of the synagogue, the Gentiles besought that these words might be preached to them the next sabbath. Now when the congregation was broken up, many of the Jews and religious proselytes followed Paul and Barnabas: who, speaking to them, persuaded them to continue in the grace of GOD. And the next sabbath day came almost the whole city together to hear the word of GOD. But when the Jews saw the multitudes, they were filled with envy, and spake against those things which were spoken by Paul, contradicting and blaspheming. Then Paul and Barnabas waxed bold, and said: it was necessary that the word of GOD should first have been spoken to you: but seeing ye put it from you, and judge yourselves unworthy of everlasting life, lo, we turn to the Gentiles."
2 comments:
Quite the pick-up fiesta this post. The one that attracts me the most is probably the tainted green windows for the uniqueness. For practicability, I feel that pick-up should not be too low on the profile...
Actually you can have a good pickup truck party currently with the varied offer available, which was not the case not so long ago... I agree pal that in terms of practicality and the regular use of this kind of vehicles, a low ride is not necessarily the best option, but since pickup trucks became lifestyle vehicles, they now come in different sizes, flavors and stances; in fact the Lowrider style is growing strong in the Car Culture and I have a weakness for that kind of products, as you could notice...
Post a Comment