La cultura norteamericana ha sido enriquecida con influencias de muchos otros lugares del mundo y lo que muchos ciudadanos norteamericanos olvidan es que, sin la contribución de los inmigrantes, Estados Unidos no sería lo que es ahora...
Los habitantes originales de Norteamérica, fueron los indígenas pertenecientes a varias tribus esparcidas a lo largo de su vasto territorio, no los anglófonos...
Los descendientes de los colonizadores, se acostumbraron a llamar a los inmigrantes: "forasteros", de una forma despectiva, pero ellos mismos son aún inmigrantes...
¿No es una completa ironía?...
Bien, dejando a un lado la xenofobia tan caraterística de los tiempos actuales, podemos encontrar algunas de esas contribuciones en la cultura popular norteamericana, como el estilo Lowrider, una especie de tribu urbana, con cierto argot y estética, pero sus principales medios de expresión son vehículos altamente modificados, llamados simplemente: Lowriders.
Inmigrantes mexicanos, también conocidos como chicanos, fueron los creadores y promotores de esta subcultura, que fue una contracorriente al inicio...
Los jóvenes angloamericanos de esa época (algunos años después de la II Guerra Mundial), eran ávidos consumidores de los veloces aunque más bien costosos Muscle Cars y sus "ancestros" de alto rendimiento: los Hot Rods.
Los chicanos estaban trabajando duro por sus familias, en empleos normalmente despreciados por los angloamericanos, pero ellos no podían costear tales delicadezas así que, optaron por personalizar autos familiares, más "en sintonía" con su presupuesto y en vez de ir rápido, ellos prefirieron ir bajo y lento.
Indudablemente, el movimiento Lowrider es una expresión bastante interesante del modo de vida americano y compartiré más información sobre esto en publicaciones futuras, simplemente porque me gusta mostrar que la vocación de un coleccionista es mucho, mucho más que simplemente recolectar artículos aquí y allá (cualquier comprador, con cierto presupuesto, puede hacer eso =PPPPP)...
¡NO, esta afición es sobre cultura, sobre cómo nuestra vida esta conectada con muchas cosas, incluyendo los coleccionables y como ellos están conectados con nuestra vida también!...
Por ahora, enfoquémonos en este ícono del tiempo cuando un modelo de tamaño completo estaba al alcance de la "masa": el Chevrolet Bel Air Impala Coupé Techo Duro de 1959.
Para la segunda generación del Impala (1959-1960) este modelo cambió radicalmente con respecto al original de 1958, tanto que difícilmente dirás que son parte del mismo linaje.
La razón para dichos cambios fue principalmente económica, GM quería reducir los costos de producción así que, en lugar del diseño de carrocería distintivo y único, decidieron que el Impala compartiría el estilo de carrocería con los Buicks, Oldsmobiles y Pontiacs de gama más baja.
No obstante, este modelo no carecía de atractivo, el diseño en general tenía una clara reminiscencia del Cadillac del 59, su contemporáneo, especialmente en la forma del parabrisas y el patrón intrincado de la parrilla frontal, las luces frontales cuádruples, también en la parte trasera del techo redondeada.
Por otro lado, la parte trasera era un cuento distinto; a diferencia del Caddy, las aletas de cola sobresalen hacia afuera en vez de hacia arriba y las luces traseras triples previas fueron cambiadas por luces de cola individuales en forma de "lágrima", siguiendo la silueta de los paneles laterales traseros, además los adornos cromados fueron notoriamente reducidos.
En el departamento de motores, las opciones eran tres: uno de 235 pulgadas cúbicas, 3.9 L, Blue Flame 6 Cilindros en Línea, clasificado en 185 hp; uno de 283 pulgadas cúbicas, 4.6 L, Turbo Fire V8, clasificado en 290 hp o el de 348 pulgadas cúbicas, 5.7 L, Serie W Turbo Thrust V8 de Bloque Grande, clasificado en 315 hp, acoplados a las tres opciones de transmisiones manuales (3 ó 4 velocidades) y una transmisión automática Powerglide de 2 velocidades (como aquellas usadas por los Corvettes), ¡nada mal, en absoluto!...
Un coche con más de 50 años en el mercado y todavía en producción, merece otra revisión en mi blog y eso es lo que obtienes con esta publicación múltiple, gracias de nuevo a mis colegas coleccionistas y Hot Wheels.
Este molde debutó en 1997 para la Serie First Editions como Chevy Impala de 59 o Chevy del 59 y fue producido hasta 2002.
El diseñador involucrado en la creación de este modelo fue Larry Wood; para 2003 fue ligeramente modificado con la adición de un pilar B y ofrecido como Chevy Bel Air del 59.
El diseño del molde fue más bien bastante básico y no es el trabajo más afortunado de Wood, pero como un clásico con nivel decente de detalle, debía darle una oportunidad.
El primero pertenece a la serie Regular, presenta carrocería en diecast y chasis en plástico cromado, los interiores son grises y las ventanas ahumadas; el trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado Metalflake, algo bastante atractivo, a diferencia de la decoración en rojo oscuro, dorado y amarillo, que no me impresiona; las ruedas plásticas tienen el diseño Saw Blade en cromado, una linda elección y fue hecho en Malasia.
El segundo ejemplo curiosamente pertenece a la serie Regular también; tiene la misma configuración de carrocería y chasis, pero este último es dorado, los interiores son rojos, con ventanas ahumadas, el trabajo de pintura en negro brillante es complementado por una decoración en rojo y dorado de tribales y pinstripes; las ruedas son plásticas con diseño Lace Wheels dorado y fue fabricado en Malasia.
El tercero pertenece a la Serie Cruisin’ America - Lowriders, exclusiva de Wal-Mart;, una línea Adulta; presenta carrocería en diecast y chasis en plástico dorado, los interiores son blancos y las ventanas ahumadas, como las versiones ya mencionadas; el trabajo de pintura fue hecho en púrpura con acabado Metalflake para la carrocería y blanco perlado con acabados camaleón / Metalflake, complementado por una abigarrada pero grandiosa decoración en plateado, rosado y negro, además tampos especiales para las luces frontales, la ventana trasera incluyendo logos de Hot Wheels y Kings, las luces de cola; las ruedas son multiparte presentando llantas plásticas, rimes dorados con diseño 5 Spoke Pro-Circuit y fue hecho en Tailandia (al parecer, los precios de producción para líneas Adultas son menores allí).
La muestra final es la modificación hecha para la Serie Roll Patrol, parte de las líneas Regulares; presenta carrocería en diecast y chasis en plástico cromado, los interiores son negros mientras que las ventanas son transparentes, el trabajo de pintura fue hecho en rojo oscuro con varios logos de Redphin, Foose, Magnaflow, IntelliRule, Baer y Firestone como decoración, en amarillo, naranja, blanco y negro; las ruedas son plásticas con diseño Lace Wheels cromado y fue fabricado en Malasia... =DDDDD
Luc 12:37-40 "Bienaventurados aquellos siervos a los cuales su señor, cuando venga, halle velando; de cierto os digo que se ceñirá, y hará que se sienten a la mesa, y vendrá a servirles. Y aunque venga a la segunda vigilia, y aunque venga a la tercera vigilia, si los hallare así, bienaventurados son aquellos siervos. Pero sabed esto, que si supiese el padre de familia a qué hora el ladrón había de venir, velaría ciertamente, y no dejaría minar su casa. Vosotros, pues, también, estad preparados, porque a la hora que no penséis, el HIJO del Hombre vendrá.."
ENGLISH
The American culture has been enriched with influences from many other places of the world and what many American citizens forget is that, without the contribution of the immigrants, United States would not be what it is now...
The original inhabitants of North America, were the indigenous people belonging to several tribes scattered over its vast territory, not the anglophones...
The descendants of settlers, became accustomed to call the immigrants: "aliens", in a derogatory way, but they themselves are still immigrants...
Is not a whole irony?...
Well, leaving aside the xenophobia so characteristic of the current times, we can find some of those contributions in the American pop culture, like the Lowrider style, a sort of urban tribe, with certain slang and aesthetics, but its main means of expression are vehicles highly modified, called simply: Lowriders.
Mexican immigrants, also known as chicanos, were the creators and promoters of this subculture, that was a countercurrent at the beginning...
The young anglo Americans at that time (some years after the World War II), were avid consumers of the fast but rather expensive Muscle Cars and their high performance "ancestors": the Hot Rods.
The chicanos were working hard for their families, in jobs normally despised by anglo Americans, but they could not afford such delicacies so, they chose to customize family cars, more "in tune" with their budgets and instead of go fast, they preferred to go low and slow.
Undoubtely, the Lowrider movement is a quite interesting expression of the American way of life and I will share more information about it in future publications, just because I like to show that the calling of a collector is much, much more than simply collect items here and there (any buyer with certain budget can do that =PPPPP)...
NO, this hobby is about culture, about how our life is connected with many things, including collectibles and how they are connected with our lives too!...
By now, let’s focus on this icon from the time when a full-size model could be within reach of the "mass": the 1959 Chevrolet Bel Air Impala Hardtop Coupe.
For the second generation of the Impala (1959-1960) this model changed radically regarding the original from 1958, so much you can hardly will say they are part of the same lineage.
The reason for such change was mainly economic, GM wanted to reduce production costs so, instead of a distinctive and unique body design, they decided that the Impala would share the body style with other lower-end Buicks, Oldsmobiles and Pontiacs.
Nevertheless, this model didn’t lack of appeal, the overall design has a clear reminiscence of the ’59 Cadillac, its contemporary, specially in the shape of the windshield and the intricate pattern of the front grille, the quad headlights, also in the rounded rear end of the roof.
On the other hand, the rear was a dissimilar tale; unlike the Caddy, the tail fins protruded outward instead of upward and the previous triple rear lights on either side, were changed by single "teardrop" tail lights, following the silhouette of the rear side panels, also the chrome trims were notoriously reduced.
In the engines department, the options were three: a 235 cu in, 3.9 L, Blue Flame Inline 6 engine, rated at 185 hp; a 283 cu in, 4.6 L, Turbo Fire V8 engine, rated at 290 hp or the 348 cu in, 5.7 L, W-Series Turbo Thrust Big-Block V8 engine, rated at 315 hp, coupled to the three options of manual transmissions (3 or 4-speed) and a 2-speed Powerglide automatic transmission (like those used for the Corvettes), not bad at all!...
A car with more that 50 years in the market and still in production, deserves another review in my blog and that’s what you get with this multiple publishing, thanks again to my fellow collectors and Hot Wheels.
This cast debuted in 1997 for the First Editions Series as ’59 Chevy Impala or ’59 Chevy and was produced until 2002.
The designer involved in the creation of this model was Larry Wood; for 2003 it was slightly modified with the addition of the B pillar and offered as ’59 Chevy Bel Air.
The mold design was rather quite basic and is not the most fortunate of the Wood’s works, but as a classic with a decent level of detail, I should gave it a chance.
The first one belongs to the Regular series, features diecast body and chrome plastic chassis, the interiors are grey and the windows smoked; the paint job was made in silver with Metalflake finishing, something quite attractive, unlike the decoration in dark red, golden and yellow, that doesn’t impress me; the plastic wheels have the Saw Blades design in chrome, a nice choice and it was made in Malaysia.
The second sample belongs curiously to the Regular series as well; it has the same configuration of body and chassis, but the latter is golden, the interiors are red, with smoked windows, the paint job in glossy black is complemented by a red and golden decoration of tribals and pinstripes; the wheels are plastic with golden Lace Wheel design and was manufactured in Malaysia.
The third one belongs to the Cruisin’ America - Lowriders Series, a Wal-Mart exclusive, and Adult line; it features diecast body with golden plastic chassis; the interiors are white and the windows are smoked, as the versions already mentioned; the paint job was worked in purple with Metalflake finishing for the body and pearled white with chameleon/Metalflake finishes, complemented by a motley but great decoration in silver, pink and black, also special tampos for the headlights, the rear window including Hot Wheels and Kings logos, the tail lights; the wheels are multipart featuring plastic tires, golden rims with 5 Spoke Pro-Circuit design and it was made in Thailand (apparently, the cost of production for Adult lines is lower there).
The final sample is the modification made for the Roll Patrol Series, part of the Regular lines; features diecast body and chrome plastic chassis, the interiors are black while the windows are clear, the paint job was made in dark red with several logos of Redphin, Foose, Magnaflow, IntelliRule, Baer and Firestone as decoration, in yellow, orange, black and white; the wheels are plastic with chrome Lace Wheel design and it was manufactured in Malaysia... =DDDDD
Luk 12:37-40 "Blessed are those servants, whom the lord when he cometh shall find watching: verily I say unto you, that he shall gird himself, and make them to sit down to meat, and will come forth and serve them. And if he shall come in the second watch, or come in the third watch, and find them so, blessed are those servants. And this know, that if the goodman of the house had known what hour the thief would come, he would have watched, and not have suffered his house to be broken through. Be ye therefore ready also: for the SON of man cometh at an hour when ye think not."
2 comments:
True that hobby is a culture that's link to our lives in one way or another. Man! This car has been around for half a decade. To know that the cost of production was reduced for a more down to earth reason sure makes family man like me happy. Good way to include the pic of undercarriage like u always do. It shows the unique alignment of the tires.
HEHE... i’m always in this "campaign" of sensitization about the collectionism and its aftermath inside and out the culture... in the end, we’re not a bunch of hoarders, at least we, the true collectors !!!...
some decisions in the car industry have both good as not so good consequences in the society and history, albeit this Impala doesn’t look bad at all, the previous 1958 Impala was more distinctive, luxurious and classy, it was more aspirational, a symbol of elegance... the american market lost an iconic model but the people won a more affordable vehicle, and the lovers of the Lowrider culture, a singular canvas for their work !!!... =)
Post a Comment