Wednesday, February 19, 2014

1970 Plymouth Roadrunner Hardtop 2002 Hot Rod Magazine Series 2 4/4 Diecast Scale 1:69 plus 1970 Plymouth Roadrunner Hardtop 2005 Hot Wheels Classic Series 1 9/25 Diecast Scale 1:69 by Hot Wheels


Aunque soy un amante declarado de los Muscle Cars americanos, debo confesar que principalmente a través de mi renovada pasión por las réplicas a escala en diecast, mi conocimiento ha sido suficientemente expandido como para tener un panorama más claro de este fenómeno automotriz... 

Para la mayoría de la gente, el segmento de los Muscle Cars consiste en el Ford Mustang y el Chevrolet Camaro, y todo termina allí... 

Puedo darme el lujo de decir esto, porque yo pensaba de la misma forma y me consideraba un "experto" en esta materia, pero estaba equivocado y ¡esta afición me abrió los ojos a un increíble universo de bestias de la vieja y nueva escuela!... 

Por ejemplo, Plymouth estaba fuera de mi radar y en realidad no pude ver nunca algún Muscle Car de esta marca en mi país, a duras penas algunos viejos sedanes; porque no fue muy comercializada por Chrysler aquí, a diferencia de Dodge. 

Pero Plymouth tiene algunas muestras sorprendentes de vehículos de alto desempeño y en los Estados Unidos, se hizo a una fuerte reputación entre los entusiastas de los autos, tanto en las calles como en las pistas de carreras. 

El Roadrunner (Correcaminos) fue parte de este legado de pura sangres y no sin justificación. 

Plymouth estaba decidida a volver a las raíces de los Muscle Cars americanos, cuando estos estaban listos para competición desde fábrica, sin necesidad de opciones extra o accesorios y por el mismo precio actual de un MacBook Pro de 17" de alta gama: US$3.000 aprox. (obviamente, en esa época). 

El coche fue producido desde 1968 hasta 1975, después de eso, se convirtió simplememente en un paquete de adornos y gráficos para el modelo Volare... 

Traducción: un entierro de tercera clase. 

Mientras otros Muscle Cars pueden ser clasificados en generaciones, el Roadrunner aparentemente tuvo una sola serie. 

Sin embargo, hice mi propia clasificación, teniendo en mente principalmente el estilo de carrocería, de esta forma: primera generación (1968-1969), segunda generación (1970), tercera generación (1971-1972), cuarta generación (1972-1973) y quinta generación (1975). 

En ese sentido, el Plymouth Roadrunner Techo Duro de 1970 pertenece a la "segunda generación" y recibió nuevos extremos delantero y trasero. 

La cirugía plástica en el diseño de la parrilla frontal, en mi opinión, es la mejor parte de la renovación en conjunto, realmente es mucho mejor que la anterior. 

La actualización incluyó también: nuevos paneles de cuartos traseros con entradas de aire no-funcionales, frenos de disco Kelsey Hayes de un pistón, entrada de aire de capó funcional orientada hacia el frente, un tablero de instrumentos más atractivo, asientos de cuero e incluso colores de carrocería de "alto impacto" como "In-Violet", "Moulin Rouge" o "Vitamin C"

El derroche de estilo afuera fue armonizado con una grandiosa selección de motores como uno de 383 pulgadas cúbicas, 6.3 L, V8, clasificado en 335 hp; el extraordinario 426 pulgadas cúbicas, 7.0 L, HEMI V8, clasificado en 425 hp o el de 440 pulgadas cúbicas, 7.2 L, V8, clasificado en 390 hp... 

¡Y eso es lo que obtienes en vez de un puñado de adornos y amenidades supérfluas!... 

Tengo que darle crédito a Hot Wheels, por crear un amplio surtido de Muscle Cars de diferentes épocas y marcas; por supuesto, no todo es digno de admiración, pero el modelo que estoy publicando es otra muestra de buen gusto y el resultado adecuado. 

Este modelo fue lanzado en 1998 y fue diseñado por Phil Riehlman, uno de mis creadores favoritos en HW. 

El molde tiene un nivel impresionante de detalle por todos lados (incluyendo debajo del chasis) y la proporción correcta, algo que realmente no es tan fácil de encontrar en esta marca (en verdad, es uno de los pocos modelos con una versión especial para la Convención de Coleccionistas Hot Wheels de 2007). 

Conseguí dos versiones de este hermoso molde. 

La primera pertenece a la Serie Hot Rod Magazine, parte de las líneas Regulares; presenta carrocería en diecast con chasis en plástico cromado; el trabajo de pintura en amarillo brillante es complementado por un techo en negro mate, simulando una cubierta de vinilo y una fabulosa decoración deportiva con una franja ancha en el centro, dos líneas delgadas a los lados, una especie de placa combinando los logos de Hot Wheels y Hot Rod Magazine sobre la tapa del baúl y un par de insignias Plymouth 440 sobre el capó; finalmente, los interiores son negros y las ruedas son plásticas con el diseño 5 Spoke, una combinación perfecta. 

La segunda pertenece a la Serie 1 Hot Wheels Classics, una línea Adulta, presenta carrocería y chasis en diecast (el último muestra una mejor definición en detalles, comparado con la versión en plástico); el trabajo de pintura es rojo con acabado Spectraflame y luce prólijo junto con la decoración blanca que consiste en dos franjas de competición arriba, un par de franjas sobre los paneles laterales y la insignia 400 en los paneles de cuartos traseros y sobre el capó; tiene interiores blancos, muy apropiados en este caso y ¡las ruedas plásticas 5 Spoke tienen líneas rojas espléndidas!... 

Heb 6:7-9 "Porque la tierra que bebe la lluvia que muchas veces cae sobre ella, y produce hierba provechosa a aquellos por los cuales es labrada, recibe bendición de DIOS; pero la que produce espinos y abrojos es reprobada, está próxima a ser maldecida, y su fin es el ser quemada. Pero en cuanto a vosotros, oh amados, estamos persuadidos de cosas mejores, y que pertenecen a la salvación, aunque hablamos así."

ENGLISH 
Although I’m a declared lover of the american Muscle Cars, I must confess that mainly through my renovated passion for the diecast scale replicas, my knowledge has been extended enough to have a clearer picture of this automotive phenomenon... 

For most people, the Muscle Car segment consists in the Ford Mustang and the Chevrolet Camaro, and everything ends there... 

I can afford to say this, because I thought the same way and I considered myself an "expert" in this matter, but I was wrong and this hobby opened my eyes to an incredible universe of old and new school beasts!... 

For instance, Plymouth was out of my radar and actually I could not see ever any Muscle Car of this brand in my country, hardly some old sedans; because it was not so marketed by Chrysler here, unlike Dodge. 

But Plymouth has some amazing samples of high performance vehicles and in the United States, has made itself a strong reputation among the car enthusiasts, both in the streets and the race tracks. 

The Roadrunner was part of this legacy of purebreds and not without justification. 

Plymouth was decided to return to the roots of the american Muscle Cars, when these were ready to race from factory, without needing extra options or accessories and for the same current price of a high-end MacBook Pro 17": US$3,000 approx. (obviously, at that time). 

The car was produced since 1968 to 1975, after that, it became just a trim and graphics package for the Volare model... 

Translation: a third class burial. 

While other Muscle Cars can be classified in generations, the Roadrunner apparently was a single run. 

However, I made my own classification, bearing in mind mainly the body style thereby: first generation (1968-1969), second generation (1970), third generation (1971-1972), fourth generation (1972-1973) and fifth generation (1975). 

In that sense, the 1970 Plymouth Roadrunner Hardtop belongs to the "second generation" and received a brand new front and rear ends. 

The facelift in the design of the front grille, in my opinion, is the best part of the whole renovation, actually it’s much better than the previous one. 

The update included as well: new rear quarter panels with non-functional scoops, single piston Kelsey-Hayes disc brakes, functional forward-facing hood scoop, a more appealing dashboard, leather seats and even "high impact" body colors like "In-Violet", "Moulin Rouge" or "Vitamin C"

The squander of style outside was matched by a great selection of engines like a 383 cu in, 6.3 L, V8, rated at 335 hp; the extraordinary 426 cu in, 7.0 L, HEMI V8, rated at 425 hp or the 440 cu in, 7.2 L, V8, rated at 390 hp... 

And that’s what you get instead of a bunch of trims and superfluous amenities!... 

I have to give credit to Hot Wheels, for creating a wide assortment of Muscle Cars from different times and brands; of course, not everything is worthy of admiration, but the model I’m publishing today is another sample of good taste and the right outcome. 

This model was released in 1998 and was designed by Phil Riehlman, one of my favorite creators in HW. 

The cast has an impressive level of detail everywhere (including below the chassis) and the correct proportion, something that actually is not easy to find in this brand (indeed, is one of the few models with a version specially created for the Hot Wheels Collector’s Convention of 2007). 

I got two versions of this beautiful casting. 

The first one belongs to the Hot Rod Magazine Series, part of the Regular lines, is in fact a collector’s item; it features diecast body with plastic chrome chassis; the paint job in glossy yellow is complemented by a flat black in the top, simulating a vynil cover and a fabulous sport decor with a wide stripe on center, two thin lines on the sides, a sort of plate combining the logos of Hot Wheels and Hot Rod Magazine on the trunk lid and a pair of Plymouth 440 insignia on the hood; finally the interiors are black and the wheels are plastic with 5 Spoke design, a perfect match. 

The second one belongs to the Hot Wheels Classics Series 1, an Adult line, featuring diecast body and chassis (the latter shows a better definition in details compared with the plastic version); the paint job is red with Spectraflame finishing and looks prolix along with the white decor consisting in two racing stripes on top, a pair of stripes on the side panels and the 400 insignia on the rear quarter panels and on the hood; it has white interiors, very appropiate in this case and the plastic 5 Spoke wheels have splendid red lines!... 

Heb 6:7-9 "For the earth which drinketh in the rain that cometh oft upon it, and bringeth forth herbs meet for them by whom it is dressed, receiveth blessing from GOD: but that which beareth thorns and briars is rejected, and is nigh unto cursing; whose end is to be burned. But, beloved, we are persuaded better things of you, and things that accompany salvation, though we thus speak."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I luv those stripes which give contrast... Yellow & black for bee ... red & white for Swiss... Lol ... Placing a mirror as base for photoshoot is a cool idea pal. The chrome below the diecast car blink blink even without flipping over.

chrismandesign said...

HEHE... you have a lot of imagination, pal !!!... the stripes are usually associated with racing and high performance... the american carmakers used them extensively in their Muscle Cars and this kind of decoration really improves the overall feeling and visual impact of a vehicle...

i had in mind, virtually from the beginning, that the glossy surfaces as base would work great in the pictures of my collectibles, allowing me to play with the natural light and enhancing the charm they already have !!!... =)

David John Shewsbury said...

the yellow one seems to be pretty and surely that is my personal pick!!!

chrismandesign said...

now, that was a surprise !!!... you preferred a yellow over a red !!!... well, i guess some things evolve... any of them is great for me, but is always good to know that other fellow collectors have a similar taste, despite our different backgrounds... =D