Esta leyenda fílmica empezó con una película más bien de bajo perfil / bajo presupuesto: Dr. No, en 1962.
La imagen moderna de James Bond en el celuloide, que está bastante influenciada por la caracterización de Roger Moore e involucra a un agente secreto británico ávido por los artilugios, las acrobacias increíbles y quien apenas se ensucia o es golpeado o sangra, era diferente cuando Sean Connery estuvo en el papel.
El único artilugio mostrado por Bond en esta cinta fue la infaltable Walther PPK.
Las acrobacias no fueron necesarias, cuando una buena dosis de suspenso fue inyectada, gracias a la esquiva identidad del malvado científico conocido simplemente como Dr. No (aquel detrás del desarrollo de un haz de radio generado por energía atómica, usado para interferir los lanzamientos de misiles de Estados Unidos), la cual permaneció, en gran medida, sin revelar hasta los 20 minutos finales del filme.
Además, otro reemplazo grandioso, fue la sólida actuación de Connery, quien dió realismo y credibilidad a este personaje ficticio y quien fue en verdad golpeado, acuchillado y sangró (en la película, ¿correcto?).
Entonces, esta cinta fue más fiel al libro original de Ian Flemming, con un agente secreto "a la vieja usanza", astuto, y menos propensa al uso extensivo de efectos especiales...
Pero Dr. No, no careció de una secuencia de acción, una persecusión en auto, y el "personaje principal" en esta escena fue un hermoso aunque altamente subestimado Sunbeam Alpine Serie II de 1961.
Este es un roadster deportivo compacto de dos asientos, fabricado por la compañía británica Rootes Group y dirigido al mercado americano.
El diseño de carrocería tiene una semejanza con la primera generación del Ford Thunderbird, principalmente porque Kenneth Howes, uno de los diseñadores involucrados, quien contribuyó con cerca del 80% del trabajo en conjunto, fue parte de Ford antes de eso.
Sin embargo, este modelo tiene una fuerte personalidad británica, con una silueta simple pero elegante, un frente esbelto y aguzado, una cola más convencional; además, los adornos cromados fueron reducidos al mínimo, a diferencia de sus contrapartes americanas.
Este auto deportivo compacto no fue perezoso y había un motor de 91.2 pulgadas cúbicas, 1.6 L, 4 Cilindros en Línea, clasificado en 80 hp, dentro del capó; produciendo un desempeño más bien bueno, con un consumo de combustible más que decente.
El Alpine, no obstante, recibió un motor Ford más poderoso de 260 pulgadas cúbicas, 4.3 L, V8, clasificado en 164 hp y algunos cambios menores en la carrocería, cuando finalmente arribó al territorio norteamericano, sin mencionar un cambio del modelo por Tiger (Sunbeam Tiger), que, supongo, suena más agresivo y llamativo...
¡Quiero decir, no es un Aston Martin, pero estamos hablando sobre un agente secreto, no sobre un jéque! =PPPPP...
No hace mucho, confirmé lo que, en ese momento, era un rumor todavía: Takara Tomy, la dueña más reciente de la marca Johnny Lightning, no estaba muy interesada en continuar con su producción.
Era solo asunto de tiempo, ya que las líneas Tomica, Tomica Limited y Tomica Limited Vintage / Neo, estaban cubriendo ya, todo el espectro del negocio de diecast en escalas pequeñas y, como sospechaba, Johnny Lightning era simplemente una competencia para las líneas TLV y TLVN de alta gama, la cual necesitaban suprimir, eso creo.
Noticias muy tristes para los coleccionistas serios, como el suscrito, porque una marca fenomenal, con 45 años de historia, merece un destino mucho mejor...
Qué verguenza para Takara Tomy, por su decisión egoísta y nosotros (los coleccionistas de diecast) hemos perdido una de las mejores opciones, cuando se trata de réplicas a escala de la industria automotriz norteamericana y pocas pero increíbles muestras, de las industrias automotrices europea y asiática.
Este blog hará, de seguro, un tributo a Johnny Lightning, con más publicaciones relacionadas con sus exquisitos modelos.
Por ejemplo, tengo una muestra muy atípica de european muscle, que pertenece a la línea conmemorativa para el 40º Aniversario de la franquicia 007, la Serie Heroic Horsepower.
El Sunbeam Alpine Serie II de 1961, que fue designado como Sunbeam Tiger (la contraparte norteamericana) es fantástico, con su molde altamente detallado, excelentes proporción, trabajo de pintura (que realmente luce más oscuro que el del coche real, pero lindo aún) y tampos.
Presenta carrocería y chasis en diecast, interiores plásticos en negro, muy bien detallados y obviamente con el timón a la derecha, también ruedas multiparte con llantas de caucho y rimes con radios cromados, ¡que son perfectos para este modelo!...
Job 19: 25-27 "Yo sé que mi Redentor vive, y al fin se levantará sobre el polvo; Y después de deshecha esta mi piel, en mi carne he de ver a DIOS; al cual veré por mí mismo, y mis ojos lo verán, y no otro, aunque mi corazón desfallece dentro de mí."
ENGLISH
For those who are not quite familiarized with the imagery and background of the legendary 007 agent of the MI6, like me for instance, is very suggestive to investigate this character in light of my hobby...
This film legend began with a rather low profile / low budget movie: Dr. No, in 1962.
The modern image of James Bond in the celluloid, which is quite influenced by the characterization of Roger Moore and involves a british secret agent avid by the gadgets, the incredible stunts and who hardly gets dirty or is bruised or bleed, was different when Sean Connery was in the role.
The only gadget featured by Bond in this film was the signature Walther PPK.
The stunts were not necessary when a good dose of suspense was injected, thanks to the elusive identity of the evil scientific known simply as Dr. No (the one behind the development of an atomic-powered radio beam used to interfering with U.S. missile launches), which remains largely undisclosed until the last 20 minutes of the film.
Also, another great replacement was the solid performance of Connery, who gave realism and credibility to this fictional character and who was verily beaten, stabbed and bled (in the movie, right?).
Then, this film was more faithful to the original Ian Flemming’s book, with an "old fashioned", cunning secret agent and less prone to the extensive use of special effects...
But Dr. No didn’t lack of an action sequence, a car chase, and the "main character" in this scene was a beautiful albeit highly underrated 1961 Sunbeam Alpine Series II.
This is a sporty two-seat compact roadster, manufactured by the british company Rootes Group and aimed to the US market.
The body design has a resemblance with the first generation Ford Thunderbird, mainly because Kenneth Howes, one of the designers involved, who contributed with about 80% of the overall work, was part of Ford before that.
However, this model has a strong british personality, with a simple but sleek shape, a slender and sharpened front, a more conventional tail; also the chromed trims were reduced to the minimum, unlike its american counterparts.
This compact sport car was not lazy and there was a 91.2 cu in, 1.6 L, Inline 4 engine, rated at 80 hp, inside the hood; producing a rather good performance with a more than decent fuel consumption.
The Alpine nevertheless, received a more powerful 260 cu in, 4.3 L, V8 Ford engine, rated at 164 hp and some minor body changes, when finally arrived to the north american territory, not to mention the change of the model by Tiger (Sunbeam Tiger), which I guess sounds more aggressive and catching...
I mean, is not an Aston Martin, but we are talking about a secret agent not about a sheikh! =PPPPP...
Not so long ago, I confirmed what, at that time, was still a rumor: Takara Tomy, the most recent owner of the brand Johnny Lightning, was not quite interested into continue with its production.
It was only a matter of time, since the Tomica, Tomica Limited and Tomica Limited Vintage/Neo lines, were already covering all the spectrum of the diecast business in the small scales and as I suspected, Johnny Lightning was merely a contender for the high-end TLV and TLVN lines, which I guess, they need to remove.
Very sad news for the serious collectors like yours, because a great brand, with 45 years of history, deserves a much better fate...
Shame on Takara Tomy for this selfish decision and we (the diecast collectors) have lost one of the best options, when it comes to scale replicas of the american automotive industry and few but incredible samples of the european and asian automotive industries.
This blog will pay, for sure, a tribute to Johnny Lightning, with more publications related with its exquisite models.
For instance, I have a very atypical sample of the european muscle, which belongs to the commemorative line for the 40th Anniversary of the 007 franchise, the Heroic Horsepower Series.
The 1961 Sunbeam Alpine Series II, which was designated as Sunbeam Tiger (the american counterpart) is fantastic, with its highly detailed cast, excellent proportion, paint job (that actually looks darker than in the actual car, but still nice) and tampos.
It features diecast body and chassis, plastic interiors in black, very well detailed and obviously with right hand drive, also multipart wheels with rubber tires and chrome wire spoke rims design, which are perfect for this model!...
Job 19: 25-27 "For I know that my Redeemer liveth, and that HE shall stand at the latter day upon the earth: and though after my skin worms destroy this body, yet in my flesh shall I see GOD: Whom I shall see for myself, and mine eyes shall behold, and not another; though my reins be consumed within me."
4 comments:
Any cars featured in bond movie gotten have an deep impression to many. Cool smoothing colour and airism design. Surprise to the rumour to JL new owner. The spirit of vintage car should not dampen...
this is the kind of cars that a secret agent would use, in order to get the least attention, but lately the Bond saga cars are more prone to the exhibitionism...
i had a bad feeling when Takara Tomy purchased the Johnny Lightning brand... in the end, it was the most serious foreign contender for its already well positioned diecast brands... my suspicions grew when the JL’s blog was less regular in its publications... what a pity, the conglomerates are absorbing all the independent brands and not necessarily for good !!!... =(
This blue roadster is beautiful - even if doesn't appear in any movie, I will surely buy this car if I can get it...
well, now that Johnny Lightning was officially dropped by Takara Tomy, it will be a harder task than before, but if you happen to get it, definitely you will not regret it !!! =)
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