El séptimo arte, como cualquier otra expresión de la mente humana, no carece de numerosos ejemplos de controversia, a menudo relacionada con el tema involucrado o el enfoque escogido, sin importar el género...
El trasfondo cultural para la época en cuestión, es un factor fundamental para considerar algo controversial; las cosas que fueron tabú en el pasado, podrían ser bastante aceptadas hoy en día (aunque, soy uno de esos tipos pasados de moda que piensa que, cuando algo está moralmente mal, entonces está mal, independientemente del momento)...
Por ejemplo, hubo una película en la cinematografía de James Bond que fue una de las más (si no la más) controversial y la más exitosa de todas las épocas, al mismo tiempo, para esta franquicia: Thunderball.
Aparentemente, la trama estuvo bastante bien: SPECTRE, la organización transnacional del crimen que actua como el némesis de Bond, secuestra un bombardero británico cargado con dos cabezas nucleares y amenaza al mundo entero con una destrucción masiva, a menos que la OTAN pague un rescate de nada despreciables £100’000.000...
Esta caterva de megalomaníacos no trabaja por centavos, fueron tan serios, que la MI6 y la CIA despacharon a sus mejores agentes y el 007 estaba destinado a ser el líder en esta peligrosa búsqueda.
Puedes ver que no había nada radicalmente indignante allí, estamos hablando sobre un filme de espías después de todo, pero la controversia estuvo presente en el enfoque...
En esta película (la cuarta entrega), James Bond fue representado como un agente secreto realista (esa fue precisamente la intención en los primeros filmes y algo que fue rescatado para las últimas entregas), no solo haciendo un trabajo de detective y reconocimiento encubierto creíble, sino encargándose de sus acérrimos enemigos y seduciendo algunas chicas despampanantes en el camino...
La "sangre fría" o "sadismo" del 007 tratando con los secuaces de SPECTRE, junto con las escenas algo "explícitas sexualmente" cuando él estaba en un spa en Bahamas (Bond aparece recostado semidesnudo mientras su acompañante femenina lo estaba masajeando con un guante de mink, lo cual, para los censores de aquella época, tenía una "fuerte connotación sexual", fueron los argumentos para poner esta película en la picota pública e incluso una clasificación "X" estuvo sobre la mesa...
(!!!???)...
Si la palabra "mojigatería" cruzó por tu mente, deberías notar que Thunderball fue lanzada en 1965 y digamos que la sociedad británica en ese tiempo era "un tanto" diferente...
La selección de autos para esta película (y ahora la publicación comienza a tener relación con las fotografías de arriba =PPPPP) no fue tan controversial como el enfoque, pero incluyó algunas bellezas icónicas.
Esta vez, el turno es para el auto principal usado por la espléndida asesina convocada para deshacerse de Bond: Fiona Volpe.
El vehículo de elección fue un etéreo Ford Mustang Convertible de 1965, pintado en azul cielo (o más bien hielo); no hay duda, este auto luce realmente bien con las Bahamas como telón de fondo y tiene las agallas para estar allí, una pareja perfecta para Fiona: ¡hermoso y audaz!...
Quizás profundizaré en las especificaciones y características de este particular modelo, en una publicación futura; por ahora, deberías ser paciente...
Un vehículo con tales pergaminos, merece una réplica en diecast grandiosa y eso es exactamente lo que consiges con Johnny Lightning...
La Serie del 40º Aniversario de 007 y la línea Descapotables Deslumbrantes tienen una reproducción excelente en escala 1:64, en realidad la mejor disponible.
Como una especie de fe de erratas, este modelo fue designado como el "Ford Mustang de Tilly" para esta línea Descapotables Deslumbrantes, lo que significa que supuestamente es una réplica en diecast del coche usado por Jill (Tilly) Masterson en la película de 007 Goldfinger (anterior a Thunderball)...
No obstante, a diferencia del Mustang de Thunderball (el modelo publicado hoy), el auto real de Tilly fue un Ford Mustang Convertible 2+2 de 1964 ½, pintado en blanco con interiores rojos y proporcionado especialmente por Ford para dicho filme.
El molde fue bellamente trabajado con alto nivel de detalles y acabados.
Tiene carrocería y chasis en diecast; para el trabajo de pintura, el azul escogido fue más claro de lo que debería ser, pero te acostumbras fácilmente y los tampos ayudan un montón en ese sentido, es increíblemente preciso y los logos son legibles (¡algunos de ellos tienen menos de 1 mm de alto!).
La capota fue trabajada en una sola pieza, junto con el parabrisas y las ventanas laterales y trasera; me encanta como adicionaron una textura de lienzo y los diminutos remaches que mantienen la capota unida a la carrocería en el molde, además los toques de pintura hacen que este modelo destaque.
Los interiores fueron moldeados en blanco, los paneles de la puertas fueron incluidos también como es usual, es muy realista; tiene apertura de capó con motor detallado, pintado en negro y plateado y las ruedas son multiparte con rimes clásicos cromados y ruedas de caucho labradas complementadas por franjas blancas...
Más muestras de los asombrosos trabajos de la extinta marca Johnny Lightning y la franquicia 007 están en camino...
Job 9:1-4 "Respondió Job, y dijo: ciertamente yo sé que es así; ¿y cómo se justificará el hombre con DIOS? Si quisiere contender con ÉL, no le podrá responder a una cosa entre mil. ÉL es Sabio de corazón, y Poderoso en fuerzas; ¿quién se endureció contra ÉL, y le fue bien?"
ENGLISH
The controversy is a double-edged sword, you could be either favored or harmed by it, but you don’t expect things to stay the same after you use it and there is no such thing like an unmotivated controversy...
The seventh art, as any other expression of the human mind, doesn’t lack of numerous examples of controversy, often related with the topic involved or the approach chosen, regardless of the genre...
The cultural background for the relevant time into is also a key factor to consider something controversial; the things that were taboo in the past, could be fairly accepted nowadays (although I’m one of those old fashioned guys, who thinks that when something is morally wrong, then is wrong, irrespective of the time)...
For instance, there was a movie in the James Bond filmmaking that was one of the most (if not the most) controversial and the most successful of all time, at the same time, for this franchise: Thunderball.
Seemingly, the plot was pretty fine: SPECTRE, the transnational crime organization which acts as the Bond’s nemesis, hijacks a british bomber armed with two nuclear warheads and menaces the entire world with a massive destruction, unless NATO pays a ransom of not inconsiderable £100,000,000...
This bunch of megalomaniacs doesn’t work for pennies, they were so serious, that MI6 and CIA dispatched their best secret agents and the 007 was meant to be the leader in this dangerous quest.
You can see that there is nothing radically outrageous there, we are talking about a spy film after all, but the controversy was present in the approach...
In this movie (the fourth installment), James Bond was depicted as a realistic secret agent (that was precisely the intention in the first films and something that was rescued for the latest installments), not only doing credible detective work and stealth reconnaissance, but taking care of his bitter enemies and seducing some stunning girls in the way...
The "cold blood" or "sadism" of the 007 agent dealing with the SPECTRE’s henchmen, along with the kinda "sexually explicit" scenes when he was in a spa at Bahamas (Bond appears lying half-naked while his female companion was massaging him with a mink glove, which, for the censors at that time, had a "strong sexual connotation", were the arguments to put this film in the public pillory and even an "X" rating was on the table...
(!!!???)...
If the word "prudery" crossed your mind, you should note that Thunderball was released in 1965 and let’s say that the british society at that time was "a tad" different...
The cars selection for this movie (and now the publication begins to be related with the pictures above =PPPPP) was not as controversial as the approach, but included some iconic beauties.
This time, the turn is for the main car used by the gorgeous murderess summoned to get rid of Bond: Fiona Volpe.
The vehicle of choice was an ethereal 1965 Ford Mustang Convertible, painted in sky (or rather ice) blue; no doubt, this car looks really good with the Bahamas as backdrop and it has the guts to be there, a perfect match for Fiona: beautiful and bold!...
Perhaps, I will delve in the specifications and features of this particular model in a future publication; by now, you should be patient...
A vehicle with such scrolls, deserves a great diecast replica and that’s exactly what you get with Johnny Lightning...
The 40th Anniversary 007 Series and the Ravishing Ragtops line have an excellent reproduction in 1:64 scale, actually the best available.
As a sort of errata sheet, this model was designated as the "Tilly’s Ford Mustang" for this Ravishing Ragtops line, which means that allegedly it’s a diecast replica of the car used by Jill (Tilly) Masterson in the 007’s movie Goldfinger (previous to Thunderball)...
Nonetheless, unlike the Thunderball’s Mustang (the model published today), the Tilly’s actual car was a 1964 ½ Ford Mustang Convertible 2+2, painted in white with red interiors and provided specially by Ford for such film.
The cast was beautifully worked with high level of details and finishes.
It has diecast body and chassis; for the paint job, the blue chosen was lighter than it should be, but you get used easily and the tampos help a lot in that sense, it’s incredibly precise and the logos are legible (some of them are less than 1 mm high!).
The top was worked in one single piece, along with the windshield, the side and rear windows; I love how they added a canvas texture and the tiny rivets that keep the top attached to the body in the mold, also the touches of paint make this model stand out.
The interiors were molded in white, the door panels were included too as usual, is very realistic; it has openable hood with detailed engine, painted in black and silver and the wheels are multipart with chrome classic rims and styled rubber tires complemented by white stripes...
More samples of the amazing works of the extincted Johnny Lightning brand and the 007 franchise are on the way...
Job 9:1-4 "Then Job answered and said: I know it is so of a truth: but how should man be just with GOD? If he will contend with HIM, he cannot answer HIM one of a thousand. HE is Wise in heart, and Mighty in strength: who hath hardened himself against HIM, and hath prospered?"
2 comments:
I would love to watch the spa scene. Haha! It's probably just PG 16 rated these days... Beside Bond himself, 007 other important what to look at are Bond girl and cars oh and gadgets. Fourth installment still kind of vintage for me, so is the Ford Mustang. Still I'm very impressed with the paint and detail. JL sure a master of making vintage dis cast car.
HEHE... the scene nowadays would be no more than a pretty normal situation in a spa, i mean, complete nudity today in action movies is a commonplace... but almost 50 years ago, seminudity was tabu for any not-X-films producer !!!... i think this movie would be rated today PG13 without trouble...
this Mustang was a special benchmark, since the model itself was released almost simultaneously with the movie... a great move by Ford, no doubt it helped to the popularity of the first Pony Car (and later Muscle Car) created and one that continues until today... besides, a more than worthy representation by Johnny Lightning !!! =)
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