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Mucho antes que el acero, el hierro y en términos generales, las partes metálicas, fueran indispensables para la industria automotriz, replicando de alguna forma la historia humana misma, la madera fue la materia prima más importante, popular y costeable para la construcción de vehículos...
La mayoría de componentes visibles en los primeros autos, fueron hechos en madera; la carrocería y el chasis fueron beneficiados por la versatilidad y características singulares de este elemento altamente disponible y renovable...
Hoy, un maestro del trabajo en la madera, ebanista o carpintero, es una especie de pieza de museo, un personaje anódino de un tiempo remoto, el dueño de un arte supuestamente obsoleto e inútil; pero hubo un tiempo cuando estos maestros tuvieron un papel estelar en el mundo del automóvil, así como en otras ramas del arte.
Estamos hablando de una era de artesanía, cuando la tecnología era una mercancía costosa, mientras la mano de obra calificada era, en comparación, muy barata (suena realmente raro hoy en día, cuando parece ser al contrario)...
Las viejas carretas, que fueron el origen de los modernos vehículos utilitarios, necesitaban un equivalente para deberes similares, en las incipientes ciudades de las primeras décadas del siglo pasado.
Esas "carretas motorizadas", en la forma de coupé utilidad o como station wagon, eran vehículos multitarea, usados para transportar mercancías, personas o ambos y mirándolos, puedes sentir su sabor rural.
La línea de producción de los más grandes fabricantes de carros en Estados Unidos no estaba preparada para construir estas station wagons, al menos no a un precio razonable para el consumidor final; por lo tanto, esta clase de vehículos fue en parte hecha de fábrica y en parte por constructores de carrocerías personalizadas (una práctica en vigor a la fecha, para otros vehículos utilitarios).
Los costos de construir una station wagon, especialmente el compartimento de pasajeros, completamente en metal, eran simplemente imprácticos; pero había un mercado potencial para ellas y esa es la razón de porque las Woodies nacieron.
Los 30s y 40s marcaron el apogeo de estos particulares medios de transporte, cuando fueron realmente hechos en madera y a pesar de su apariencia algo "rústica", las Woodies fueron ofrecidas como una opción sólo para el nivel de acabados Deluxe así que, no te dejes engañar, estos fueron vehículos lujosos.
Para esta publicación, escogí una muestra arquetípica de esta clase poco común de automóviles: la Station Wagon Ford Deluxe Woodie de 1940 y debo añadir que de hecho, Ford fue el único fabricante de autos en ofrecer carrocerías Woodie como un artículo regular de catálogo, ya que ellos tenían su propio aserradero, abierto en Iron Mountain, Michigan, en 1929.
Los vehículos Woodie fueron desarrollados principalmente en los Estados Unidos y es extremadamente raro encontrar ejemplos de otros países, especialmente hechos con estructura de madera real, ¡pero esto no significa que verás millones de Woodies allá afuera, NO!...
Estos modelos son muy escasos hoy en día, la mayoría de ellos están en manos de coleccionistas y ya sea que fueran restauradas o cuidadosamente preservadas en estado original, sus precios están fácilmente por encima de los US$100.000 por unidad...
Información adicional sobre estas bellezas en publicaciones futuras, en caso que casualmente estuvieras interesado =PPPPP...
Pacientemente, estuve buscando cada uno de los artículos publicados esta vez, me tomó cerca de 2 años ponerlos juntos; dos amigos, colegas coleccionistas e importadores me ayudaron en la misión y estoy complacido con esta selección.
Este es indiscutiblemente un molde bastante popular, diseñado por el emérito Larry Wood y presentado por primera vez en la Serie Hi-Rakers, en 1980.
El modelo ha sido lanzado al menos 48 veces para líneas Regulares y Adultas, incluyendo variaciones; cinco veces hasta ahora, un par de tablas de surf con su respectivo soporte fueron agregadas en la parte superior y como una curiosidad, solo el primer modelo Hi-Raker de los 80s, tuvo paneles laterales lisos, una variación de ese mismo año y las siguientes re-ediciones, tienen textura de madera.
Todas tienen chasis en diecast, con detalles muy básicos y parte de la carrocería fue hecha también en diecast (incluyendo el capó, los guardafangos delantero y trasero y los estribos laterales), pero el compartimento de pasajeros es plástico, independientemente de la versión y la textura de madera así como el marco de madera son muy prolijos.
La primera muestra pertenece a la Serie Surf N’ Fun, parte de las líneas Regulares; el trabajo de pintura fue hecho en púrpura con acabado Metalflake y es complementado por tampos / calcomanías sobre los guardafangos delanteros y el techo, presentando flores, llamas, un logo de Hot Wheels (en el techo) y un texto NorthShore, en blanco, negro, con amarillo y naranja fluorescentes (loco para otros, adecuado para mí); el compartimento de pasajeros es beige, además el inserto plástico para el motor descubierto y la parrilla frontal es cromado; los interiores son negros, las ventanas están tintadas en azul, tiene ruedas plásticas con diseño de rimes 5 Spoke y fue hecho en Malasia.
La segunda muestra pertenece a la Serie Cop Rods (Los Cruceros de Policía Definitivos!), una línea Adulta con una tarjeta más grande y más gruesa, la cual tiene un alto relieve para destacar parte de la ilustración de fondo; el trabajo de pintura en blanco y negro es perfecto para una patrulla, también tiene tampos / calcomanías en los guardafangos delanteros, las luces frontales, el capó, el techo y los paneles laterales traseros, con patrones abstractos, los textos "El Segundo Police", el número 24, luces de patrulla simuladas y un logo de Hot Wheels, en blanco, negro, plateado, rojo y azul; el compartimento de pasajeros es blanco, el inserto plástico para el motor descubierto y la parrilla frontal es cromado; los interiores son negros, las ventanas están tintadas en azul, tiene ruedas multiparte Real Riders con diseño de rimes Deep Dish en cromado, llantas en caucho labradas y fue hecho en Malasia.
La tercera muestra pertenece a la Serie Wild Wave, parte de la Línea Principal; el trabajo de pintura fue hecho en negro con acabado brillante y es complementado por tampos / calcomanías sobre el techo (presentando un paisaje playero, con una flor tropical en medio del sol, palmeras y llamas alrededor) y las ventanas laterales traseras (presentando una ostentosa combinación de logos de Wild Waves y Hot Wheels), en blanco, negro, plateado, amarillo y rojo oscuro; el compartimento de pasajeros es azul, el inserto plástico para el motor descubierto y la parrilla frontal es cromado; los interiores son amarillos, las ventanas están tintadas en azul, tiene ruedas plásticas con diseño de rimes 5 Spoke y fue hecho en Malasia.
La muestra final pertenece a la Serie Crank Itz, parte de las líneas Regulares; el trabajo de pintura fue hecho en azul medio con acabado Metalflake, los tampos fueron hechos sobre el marco tridimensional y sobre la puerta frontal derecha (una insignia de Hot Wheels), adicionalmente fue incluida una calcomanía grande y extravagante sobre el techo, presentando un surfista/guitarrista demente y el texto "Surf Beat!", en blanco, negro, azul policromado y naranja; el compartimento de pasajeros es beige claro, mientras el inserto plástico para el motor descubierto y la parrilla frontal es plateado; los interiores son beige claro, las ventanas son ahumadas, tiene ruedas plásticas con diseño de rimes Saw Blade y fue hecho en Tailandia...
Mar 1:12-17 "Y luego el Espíritu le impulsó al desierto. Y estuvo allí en el desierto cuarenta días, y era tentado por Satanás, y estaba con las fieras; y los ángeles le servían. Después que Juan fue encarcelado, JESÚS vino a Galilea predicando el Evangelio del Reino de DIOS, diciendo: el tiempo se ha cumplido, y el Reino de DIOS se ha acercado; arrepentíos, y creed en el Evangelio. Andando junto al mar de Galilea, vio a Simón y a Andrés su hermano, que echaban la red en el mar; porque eran pescadores. Y les dijo JESÚS: Venid en pos de MÍ, y haré que seáis pescadores de hombres."
ENGLISH
Way before than steel, iron and in general terms, metal parts, were indispensable for the automotive industry, somehow replicating the human history itself, the wood was the most important, popular and affordable raw material for the construction of vehicles...
Most of the visible components in the first cars, were made of wood; body and chassis were benefited by the versatility and singular features of this highly available and renewable element...
Today, a master in woodworking, cabinetmaker or carpenter, is a sort of museum piece, an anodyne character from a remote time, the owner of an obsolete and supposedly useless art; but there was a time when these masters had a starring role in the automobile world, as well as in other branches of art.
We are talking about an era of craftsmanship, when technology was an expensive commodity, while the qualified manpower was, in comparison, very cheap (sounds really weird nowadays, when it seems to be the other way around)...
The old tumbrils, which were the origin of the modern utilitarian vehicles, needed an equivalent for similar duties, in the incipient cities of the first decades of the last century.
Those "motorized tumbrils", in the form of coupe utility or as station wagons, were multitask vehicles, used to transport goods, people or both and looking at them, you can feel their countryside taste.
The line of production of the largest car makers in United States was not prepared to build those station wagons, at least not at a reasonable price for the end consumer; hence, this kind of vehicles was partly factory made and partly made by custom body builders (a practice in force to date, for other utilitarian vehicles).
The costs of building a station wagon, specially the passengers compartment, completely in metal, were simply impractical; but there was a potential market for them and that’s the reason why the Woodies were born.
The 30s and 40s marked the apogee of these particular means of transportation, when they were actually made of wood and despite their kinda "rustic" appearance, the Woodies were offered as an option only for the Deluxe trim level so, don’t be fooled, these were luxurious vehicles.
For this publication, I chose an archetypal sample of this uncommon class of automobiles: the 1940 Ford Deluxe Woodie Station Wagon and I must add that in fact, Ford was the only car maker to offer Woodie bodies as a regular catalog item, since they had their own lumber mill, opened in Iron Mountain, Michigan, in 1929.
The Woodie vehicles were mainly developed in United States and it’s extremely rare to find examples from other countries, specially made with real wood structure, but it doesn’t mean that you will see millions of Woodies out there, NO!...
These models are very scarce nowadays, most of them are in the hands of collectors and either they were restored or carefully preserved in original condition, their prices easily are above US$100,000 per unit...
Further information about these beauties in future publications, in case you casually were interested =PPPPP...
Patiently, I was looking for each one of the items published this time, it took me around 2 years to put them together; two friends, fellow collectors and importers helped me in the mission and I’m pleased with this selection.
It’s indisputably a quite popular cast, designed by the emeritus Larry Wood and featured for the first time in the Hi-Rakers Series, in 1980.
The model has been released at least 48 times for Regular and Adult lines, including variations; five times until now, a pair of surf boards with their respective holders were added on top and as a curiosity, only the first 80’s Hi-Raker model, had smooth side panels, a variation of that very year and the following re-editions, have woodgrain texture.
All of them have diecast chassis, with very basic details and part of the body was made also in diecast (including the hood, front and rear fenders and running boards), but the passengers compartment is plastic, regardless the version and the woodgrain texture as well as the framework are very prolix.
The first sample belongs to the Surf N’ Fun Series, part of the Regular lines; the paint job was made in purple with Metalflake finishing and is complemented by tampos / decals on the front fenders and the roof, featuring flowers, flames, a Hot Wheels logo (on the roof) and a NorthShore text, in white, black, with fluorescent yellow and orange (crazy for others, suitable for me); the passengers compartment is beige, also the plastic insert for the blown engine and the front grille is chrome; the interiors are black, the windows are tinted in blue, it has plastic wheels with 5 Spoke rims design and it was made in Malaysia.
The second sample belongs to the Cop Rods (The Ultimate Police Cruisers!) Series, an Adult line with a bigger and thicker card, which has a high relief to highlight part of the background illustration; the paint job in black and white is perfect for a patrol, it has also tampos/decals on the front fenders, the head lights, the hood, the roof and the rear side panels, with abstract patterns, the texts "El Segundo Police", the number 24, simulated patrol lights and a Hot Wheels logo, in white, black, silver, red and blue; the passengers compartment is white, the plastic insert for the blown engine and the front grille is chrome; the interiors are black, the windows are tinted in blue, it has Real Riders multipart wheels with Deep Dish rims design in chrome, styled rubber tires and it was made in Malaysia.
The third sample belongs to the Wild Wave Series, part of the Mainline; the paint job was made in black with glossy finishing and is complemented by tampos / decals on the roof (featuring a beach landscape, with a tropical flower in the middle of the sun, palms and flames around) and the rear side windows (featuring a flashy combination of Wild Waves and Hot Wheels logos), in white, black, silver, yellow and dark red; the passengers compartment is blue, the plastic insert for the blown engine and the front grille is chrome; the interiors are yellow, the windows are tinted in blue, it has plastic wheels with 5 Spoke rims design and it was made in Malaysia.
The final sample belongs to the Crank Itz Series, part of the Regular lines; the paint job was made in medium blue with Metalflake finishing, the tampos were made on the three-dimensional framework and on the front right door (a Hot Wheels badge), additionally was included a big and flamboyant decal on the roof, featuring a mad surfer/guitar player and the "Surf Beat!" text, in white, black, polychrome blue and orange; the passengers compartment is light beige, while the plastic insert for the blown engine and the front grille is silver; the interiors are light beige, the windows are smoked, it has plastic wheels with Saw Blade rims design and it was made in Thailand...
Mar 1:12-17 "And immediately the Spirit driveth Him into the wilderness. And HE was there in the wilderness forty days, tempted of Satan; and was with the wild beasts; and the angels ministered unto Him. Now after that John was put in prison, JESUS came into Galilee, preaching the Gospel of the Kingdom of GOD, and saying: the time is fulfilled, and the Kingdom of GOD is at hand: repent ye, and believe the Gospel. Now as HE walked by the sea of Galilee, HE saw Simon and Andrew his brother casting a net into the sea: for they were fishers. And JESUS said unto them: come ye after ME, and I will make you to become fishers of men."
4 comments:
Hmmm... The first car has that Ronald Mac Donald color scheme. Hot Wheel didn't seem to bring the realism and woodie feel from these diecast. The spare tyre were not painted black and the car look awkward in Police concept. Sorry to say, I'm a bit disappointed on this batch :(
well... i must confess that when i chose these diecast, i had not in mind faithfulness with the actual car (albeit you can still recognize the ’40 Ford Woodie there), i just wanted to own some Woodies, just because i find them quite appealing, their uniqueness is precisely their combination of something artisanal and something industrial...
on the other hand, you should consider the fact that this is an old cast (from 1980) and its accuracy is limited, but such "imperfection" is a feature you learn to appreciate as time goes, it’s the "vintage charm"... also, the color of the spare tire at the rear, depends on the color of the interiors (which are not always black =/)... yet, if you happen to see carefully the model, you will notice the nice details on the "wood" panels (thanks to their plastic construction, in diecast would be almost impossible to get the same texture) and those outlandish decorations are lovely for me... in the end, you know, is always a matter of tastes and obviously, i wanted them in my collection !!!... =D
Yeah.. Understand the sentiments that when we like a particular model, any form by any manufacturers would be fine irregardless the faithfulness of the product. I forgotten to give credit and consideration of the year of production and that my bad ^_^
don’t worry bro !!!... indeed, i used to be very picky with accuracy and realism, that’s usual in an adult collector, but then i recalled the old models i had in my infancy... at that time, there were not available brands like: Johnny Lightning, Kyosho, Minichamps, Tomica Limited Vintage/Neo and others, (hardly Matchbox and Hot Wheels), but i loved those models and played a lot with them... the models featured in this publication, reminded me the old good times and that’s why i decided to add them to my collection, apart from the relevance of the vehicles represented... =D
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