Sunday, August 2, 2015

1994 #015 Toyota PPI Baja Off-Road Trophy Truck (Baja Racer) 2000 Xtreme Trucks Hot Wheels 100% Series -Limited Edition for the Adult Collector- 2/2 Diecast Scale 1:64 plus 1994 #015 Toyota PPI Baja Off-Road Trophy Truck (Toyota Baja Truck) 2008 All Stars Series 76/196 Diecast Scale 1:70 by Hot Wheels


En este, a veces agitado y a veces enajenado mundo en el que vivimos hoy, todavía hay sitios paradisiacos, donde la naturaleza brinda un magnífico trasfondo para la relajación y la meditación plácida... 

Normalmente, alguien pensaría en ellos como locaciones grandiosas para alucinantes resorts, condominios y, en términos generales, inversiones sólidas en finca raíz (ese pequeño empresario capitalista dentro de nosotros, pensando en voz alta)... 

Cuando nuestras ciudades están llegando a ser enormes ratoneras, atestadas, contaminadas, estresantes, no es ilógico pensar en estos lugares, como el escape definitivo de nuestra rutina. 

Sin embargo, ya que no somos del mismo pensamiento todo el tiempo, gracias a DIOS, algunas personas ven estos paraísos terrenales como los sitios indicados para aventuras extremas y deportes a motor. 

Unos de estos lugares es la Península de Baja California, el 29º Estado de México; una locación hermosa con vastos desiertos, bosques en las montañas y un clima tropical en conjunto. 

Desde hace algún tiempo, más precisamente desde 1967, cuando el primer Rally Mexicano 1000 de la NORRA (Asociación Nacional de Carreras Off-Road, por sus siglas en inglés) tuvo lugar, ha sido anfitriona de numerosas competiciones de deportes a motor. 

La "omnipresente" crisis petrolera de los 70s, también puso en riesgo la continuidad de este evento, tanto que la NORRA y los competidores inscritos, abandonaron la carrera en 1973. 

El gobierno local tomó cartas en el asunto y creó una organización sin ánimo de lucro, la BSC (Comité de Deportes de Baja, por sus siglas en inglés), renombrando la carrera como Baja 1000; pero esta iniciativa probó ser una aventura costosa y más tarde, el gobierno mexicano pidió ayuda a la SCORE (Empresas de Off-Road de California del Sur, por sus siglas en inglés), la cual eventualmente tomó el control del recibimiento y promoción de la carrera, el resto es historia... 

Como cualquier otro deporte a motor, las Carreras Baja han visto el surgimiento de leyendas y quizás hayas escuchado hablar de un sujeto que, cuando tenía 28 años de edad, tuvo su primera oportunidad seria en las Carreras Off-Road profesionales. 

Él fue programado para pilotar un Buggy Clase 2, en la Carrera Ensenada 300 de 1973, junto con su amigo de vieja data Bill Hrynko, pero este último se rompió la pierna antes de la competición así que, él tuvo que tomar el volante por su cuenta. 

Ivan Steward, un californiano entusiasta de las carreras off-road, ha construido una reputación legendaria en este negocio y es uno de esos tipos que, cuando otros están manifestando los achaques de la edad, él estaba coleccionando victorias y mostrando que los viejos también rockean!... 

El "Ironman", como Ivan es también conocido, estuvo detrás del volante de la bestia atroz que estoy publicando hoy (¡con una sonrisa en mi rostro y un placer casi vergonzoso!)... 

La Toyota PPI #015 Baja Off-Road Trophy Truck de 1994, es un exitoso proyecto conjunto entre Toyota Racing Development (TRD) USA Incorporated y Precision Preparation Incorporated (PPI), para la clase más veloz de vehículos de carreras off-road y vagamente basada en la Camioneta Pickup de Tamaño Mediano Toyota T100

En ese sentido, guardadas proporciones, tiene la misma afinidad de un Pro Stock o Funny Car, con respecto a sus modelos de producción compañeros. 

Las especificaciones de este vehículo son simplemente demasiado abrumadoras para ser Legal para Calle y mencionaré lo "básico"... 

El chasis es un marco tubular de acero cromolio, con diseño de motor central; la carrocería fue hecha con un compuesto de fibra de carbono / kevlar, presentando sujetadores de liberación rápida, para mantenimiento durante la carrera; tiene tracción en las cuatro ruedas completamente independiente, incluyendo suspensión de doble brazo oscilante, con muelles helicoidales sensibles a la posición adelante / atrás, complementados por amortiguadores de muelles simples, sensibles a la velocidad y posición Serie Bilstein Race por cada rueda; los rimes son Ultra Custom Wheels 17" x 7", con bloqueo de talón de la llanta, llantas radiales BF Goodrich Project Baja 37" x 12,5" y frenos de disco asistidos PPI, con mordazas Brembo y rotores PPI por cada rueda... 

Desde luego, algo tiene que mover esta bestia apropiadamente luego, el trabajo es hecho por un motor de 299 pulgadas cúbicas, 4.9 L, Tundra Racing V8 DOHC (DALC) 32V, con puerto de inyección de tecnologías TRD / EFI, clasificado en más de 560 hp y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades PPI, modificada con partes internas Hewland, el cual "come" combustible de carreras F&L de más de 108 octanos... 

NO, ¡esta bestia no estará en tu garaje, a menos que tengas más de US$500.000 en tu bolsillo! =PPPPP... 

Hubo un cambio súbito de planes para esta publicación y decidí traer otro ejemplo de vehículos de carreras, esta vez producido por Hot Wheels. 

Tuve que esperar más de 2 años para conseguir los modelos reseñados aquí y contar con la ayuda de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, puesto que ambos son virtualmente imposibles de encontrar localmente y me encantan los Off-roads. 

Ya que fue lanzado por primera vez para una línea Premium, la calidad del molde es realmente buena en términos de detalle, proporción, lo que no es tan usual como la mayoría de gente piensa (porque ellos todavía no entienden que un modelo para producción en masa, creado por Hot Wheels, Matchbox, Majorette y marcas similares, DEBE caber en una tarjeta estándar así que, su escala depende de dicho parámetro). 

De nuevo, un gran molde cuyo diseñador se desconoce, no puedo encontrar una razón para eso, puesto que otros trabajos en diecast feos, reciben su respectivo crédito; hasta ahora, solo 10 versiones han sido hechas de este modelo, incluyendo 3 para líneas Adultas

Hay algunas diferencias entre las versiones de línea Premium y de Línea Principal, que explicaré de inmediato. 

La primera versión pertenece a la Serie Xtreme Trucks Hot Wheels 100% y es el debút de este modelo, es una réplica a escala de la Toyota PPI #015 Baja Off-Road Trophy Truck, conducida por Ivan "Ironman" Steward; tiene carrocería y chasis en diecast, con varias partes extra e insertos plásticos, logrando un excelente nivel de realismo. 

El trabajo de pintura es fiel al vehículo real, con un fondo en negro brillante y una linda combinación de tampos y calcomanías, la estructura interna recibió ya sea toques de pintura o acabado cromado y luce asombrosa en conjunto; los interiores son bastante detallados, así como la suspensión y la jaula de seguridad, las ventanas fueron omitidas, justo como en el real; las ruedas son multiparte con rimes cromados realistas, llantas labradas de caucho de perfil alto y fue hecho China. 

La segunda versión pertenece a la Línea Principal y presenta carrocería en diecast con chasis en plástico cromado; el molde fue modificado y simplificado para este modelo, más notablemente en la forma en que se trabajo la suspensión junto con el chasis, el marco en tubo plástico y el protector de bómper son más gruesos, además la parte trasera de la camioneta (donde suele estar el platón) tiene un refuerzo en el medio, pero la apariencia en conjunto fue preservada. 

El trabajo de pintura fue hecho en azul rey metalizado, complementado por una decoración profusa en los paneles laterales, con logos de patrocinadores ficticios, en amarillo, blanco, naranja, rojo y azul oscuro, tan bien hecha que parece realista; los interiores son parte plateados y parte negros, sin ventanas como el modelo anterior; tiene ruedas plásticas con diseño de rimes Off-Road 5 Spoke en cromado, incluyendo una rueda de repuesto completa y fue hecho en Malasia. 

1 Cor 6:9-11 "¿No sabéis que los injustos no heredarán el Reino de DIOS? No erréis; ni los fornicarios, ni los idólatras, ni los adúlteros, ni los afeminados, ni los que se echan con varones, ni los ladrones, ni los avaros, ni los borrachos, ni los maldicientes, ni los estafadores, heredarán el Reino de DIOS. Y esto erais algunos; mas ya habéis sido lavados, ya habéis sido santificados, ya habéis sido justificados en el Nombre del SEÑOR Jesús, y por el Espíritu de nuestro DIOS."

ENGLISH 
In this, at times flurried and at times alienated world that we live today, there are still paradisiacal places, where nature provides a magnificent background for relaxation and placid meditation... 

Normally, someone would think about them just as great locations for mind-boggling resorts, condominiums and, in general terms, sound investments in real estate (that little capitalist entrepreneur within us, thinking out loud)... 

When our cities are becoming enormous mousetraps, crowded, polluted, stressful, is not illogical to think about these places as the ultimate escape of our grind. 

However, since we are not like-minded all the time, thanks GOD, some people see those earthly paradises as the right places for extreme adventures and motorsports. 

One of those places is the Lower (Baja) California Peninsula, the 29th State of Mexico; a beautiful location with vast deserts, forest in the mountains and a tropical weather overall. 

For some time, more precisely since 1967, when the first NORRA (National Off-Road Racing Association) Mexican 1000 Rally took place, it has been the host of numerous motorsport competitions. 

The "omnipresent" 70’s oil crisis, also jeopardized the continuity of this event, so much that the NORRA and the registered competitors, abandoned the race in 1973. 

The local government took up the matter and created a non-profit organization, the BSC (Baja Sports Committee), renaming the race as Baja 1000; but this initiative proved to be an expensive adventure and later, the mexican government requested help to SCORE (Southern California Off-Road Enterprises), which eventually took control of the hosting and promoting of the race, the rest is history... 

As any other motor sport, the Baja Racing have seen the rise of legends and perhaps you have heard about a guy who, when he was 28 years old, had his first serious opportunity in the professional Off-Road Racing. 

He was scheduled to pilot a Class 2 Buggy, in the 1973 Ensenada 300 race, along with his long-time friend Bill Hrynko, but the latter broke his leg prior to the competition so, he had to take the wheel on his own. 

Ivan Steward, a californian off-road racing enthusiast, has built a legendary reputation in this business and is one of those guys who, when others are manifesting the infirmities of age, he was collecting victories and showing that old guys rock as well!... 

The "Ironman", as Ivan is also known, was behind the wheel of the atrocious beast that i’m publishing today (with a smirk in my face and an almost shameful pleasure!)... 

The 1994 #015 Toyota PPI Baja Off-Road Trophy Truck, is a successful joint venture between Toyota Racing Development (TRD) USA Incorporated and Precision Preparation Incorporated (PPI), for the fastest class of off-road racing vehicles and vaguely based on the Toyota T100 Medium Size Pickup Truck

In that sense, proportions saved, it has the same affinity of a Pro Stock or Funny Car, regarding their production models peers. 

The specifications of this vehicle are just too overwhelming to be a Street Legal model and I will mention the "basics"... 

The chassis is a chromoly steel tube frame, with mid-engine design; the body was made with a carbon fiber / kevlar compound, featuring quick release fasteners, for servicing during race; it has four-wheel drive fully independent, including double wishbone suspension, with front / rear position sensitive coil springs, complemented by velocity and position sensitive single coil Bilstein Race Series shock absorbers per wheel; the rims are Ultra Custom Wheels 17" x 7", with tire bead lock, BF Goodrich Project Baja 37" x 12.5" radial tires and PPI assisted disc brakes with Brembo calipers and PPI rotors per wheel... 

Of course, something has to move this beast suitably so, the work is done by a 299 cu in, 4.9 L, Tundra Racing V8 DOHC 32V engine, with TRD / EFI technologies port injection, rated at more than 560 hp and coupled to a 5-speed manual PPI transmission, modified with Hewland internal parts, which "eats" F&L racing fuel of over 108 octane... 

NO, this beast will not be in your garage, unless you have more than US$500,000 in your pocket! =PPPPP... 

There was a sudden change of plans for this publication and I decided to bring another sample of racing vehicles, this time produced by Hot Wheels. 

I had to wait over 2 years to get the models reviewed here and enlist the help of two friends, fellow collectors and importers, inasmuch as both are virtually impossible to find locally and I love Off-roads. 

Since it was released for the first time for a Premium line, the quality of the cast is really good in terms of detail, proportion, which is not as usual as most people think (because they still don’t understand that a model for mass production, created by Hot Wheels, Matchbox, Majorette and similar brands, MUST fit in a standard card so, its scale depends on such parameter). 

Again, a great mold whose designer is unknown, I can’t find a reason for that, inasmuch as other ugly diecast works receive the respective credit; until now, only 10 versions have been made of this model, including 3 for Adult lines. 

There are some differences between the Premium line and the Mainline versions, that I will explain right away. 

The first version belongs to the Xtreme Trucks Hot Wheels 100% Series and is the debut of this model, it’s a scale replica of the 1994 #015 Toyota PPI Baja Off-Road Trophy Truck, driven by Ivan "Ironman" Steward; it has diecast body and chassis, with several extra parts and plastic inserts, achieving an excellent level of realism. 

The paint job is faithful to the actual vehicle, with a glossy black background and a nice combination of tampos and decals, the internal structure received either paint touches or chrome finishing and it looks amazing as a whole; the interiors are fairly detailed, as well as the suspension and safety cage, the windows were omitted, just like the real thing; the wheels are multipart with realistic chrome rims, high profile styled rubber tires and it was made in China. 

The second version belongs to the Mainline and features diecast body with chrome plastic chassis; the mold was modified and simplified for this model, most notably in the way the suspension was worked along with the chassis, the plastic tube frame and the front bumper guard are thicker, also the rear of the truck (where the bed use to be) has a reinforcement in the middle, but the overall appearance was preserved. 

The paint job was made in metallic royal blue, complemented by a profuse decoration on the side panels, with fictitious sponsors logos, in yellow, white, orange, red and dark blue, so well done that it seems realistic; the interiors are part silver and part black, without windows as the previous model; it has plastic wheels with Off-Road 5 Spoke rims design in chrome, including a complete spare wheel and it was made in Malaysia. 

1 Cor 6:9-11 "Know ye not that the unrighteous shall not inherit the Kingdom of GOD? Be not deceived: neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor effeminate, nor abusers of themselves with mankind, nor thieves, nor covetous, nor drunkards, nor revilers, nor extortioners, shall inherit the Kingdom of GOD. And such were some of you: but ye are washed, but ye are sanctified, but ye are justified in the Name of the LORD Jesus, and by the Spirit of our GOD."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I heard of Toyota Baja and my first impression was that the car probably was assembled in Malaysia as the name 'Baja' kind of sounded like a Malay word. If I recalled correctly, Toyota has assembly line in South East Asia like Thailand and Malaysia. I think the design of this off-road car is close to sporty and doesn't look bulky compared to other off-road cars. I would prefer the version 1 colour scheme primarily for the decals and colour contrast. A fair bit of details and the cage gave more realism and what's more the spare tyre. By the way, the opening of your post leading to the toy is fantastic!

chrismandesign said...

HEHE... first and foremost, thanks for your compliment on my review, i do my best to communicate the passion that this hobby involves and how it relates with our reality... you know, hobby-life or life-hobby, it’s much more than plain geekery !!!...

second, well, this monster was developed in U.S.A., where Toyota has a subsidiary specialized in racing vehicles, with the help of PPI and as you mentioned, the resulting truck is not so big, actually it has the size of a family sedan standard and slightly shorter than a medium size pickup truck, but the vehicle was heavily modified so, its use in public roads is forbidden...

now, your choice of the first version published is the same as mine, but i wanted to show clearly the differences between a model from the mainline and other from a premium line... in fact, the regular version is still very appealing and not so easy to find nowadays... =D

David John Shewsbury said...

Due to that "safety bar" or is it "role cage" - I can't quite see the steering wheel. Where is the steering wheel for this model that you have? is it American style (left hand) or British style (right hand) ?

chrismandesign said...

now that you mention it, these Trophy Trucks often have two pilots and western style (steering wheel to the left), but since the pilot of the actual truck, namely, Ivan "Ironman" Steward was a "lone wolf" in the Off-Road Racing, this particular model has the steering wheel right in the middle !!!... =)