Sunday, October 18, 2015

1959 Cadillac ElDorado Biarritz - Full Size Personal Luxury 2-Door Convertible (’59 Cadillac) 2003 Lead Sledz II Hot Wheels 100% Series -Limited Edition for the Adult Collector- 2/2 Diecast Scale 1:64 by Hot Wheels


En prácticamente todos los campos del diseño moderno (desde principios del siglo XX, hasta nuestros días), hay un lema que ha tenido una fuerte influencia en la forma en que un producto, sin importar su índole, es concebido: "menos es más"... 

Este concepto es tan poderoso, que llegó a ser parte de la cultura de masas; puedo apostar con seguridad, que has escuchado este lema, más de una vez y realmente no importa si eres un diseñador o no, puedes descifrar su significado y aplicaciones... 

Lo que casi con toda seguridad no sabes es, quién estuvo detrás de este lema memorable (de alguna forma, esto es una evidencia de su poder, porque pasó de ser un concepto individual, a ser una filosofía para muchos)... 

Bien, Ludwig Mies van der Rohe, un arquitecto alemán-americano con una obra prominente, ampliamente admirada por sus contemporáneos y generaciones sucesivas de profesionales del diseño y la arquitectura por igual, es el hombre que acuñó este pensamiento. 

El diseño racional, donde los objetos son despojados de cualquier adorno superfluo, con el fin de mostrar su esencia y funcionalidad, es la expresión concreta del ideal "menos es más" y hay varios ejemplos sorprendentes de esta corriente, incluso en la industria automotriz. 

No obstante, como podrías corroborar en la historia del arte (la cual es también la historia de la humanidad, ya que el arte es la expresión de ideales para una colectividad, a través del tiempo), cualquier corriente de pensamiento tiene una contracorriente y estoy presentando una muestra de arte sobre ruedas, que aboga por un lema diferente: "más es más"

La cultura norteamericana debe mucho al maremágnum de formas de pensamiento que puedes ver en Europa, especialmente la cultura anglo-sajona, puesto que Estados Unidos ha recibido y adoptado muchas personalidades de las artes y las ciencias de dicha procedencia. 

Sin embargo, la libertad de pensamiento fomentada por la nación americana, ha resultado en un enfoque diferente de lo que la gente debería esperar, por ejemplo, de un producto cultural como los autos. 

Cuando se trata de lujo, los fabricantes de autos norteamericanos tienden a dar rienda suelta a la extravagancia (es lo menos que puedes esperar de una cultura acostumbrada a la abundancia, lograda a través del trabajo duro... En los 50s, eso era algo por lo que la gente luchaba con tenacidad, hoy en día, bueno, no estoy tan seguro de eso)... 

En ese sentido, los coches americanos de lujo son decididamente únicos, porque desplegan una suntuosidad que deja a un lado cualquier traza de frugalidad (a diferencia del lujo algo refrenado de los vehículos procedentes de otros países, principalmente de Europa). 

El Convertible Personal 2 Puertas de Tamaño Completo - Cadillac ElDorado Biarritz de 1959, es básicamente el epítome del lujo estrafalario, sin modestia, sin compromisos, sin la belleza minimalista de la simplicidad si quieres; pero, simultáneamente, es el "objeto del deseo" para aquellos que buscan ansiosamente la magnificencia, en el extremo opuesto del espectro estético... 

Podrías encontrar casi todo lo que anhelas en un vehículo, porque hay un montón de espacio para seis personas, acomodadas con exhuberancia y ninguna de las opciones de lujo fue descuidada, con el fin de ofrecer el máximo confort disponible en cuatro ruedas. 

Una clase en sí mismo, eso es ElDorado del 59, porque la única cosa que comparte con la tercera generación (1957-1960), a la cual pertenece "oficialmente", es la plataforma C-body; el resto es diferente en muchos niveles, tanto, que no hay manera en que podrías confundir este modelo con cualquier otro Caddy o cualquier otro carro jamás producido. 

Este portento rodante, del cual solo fueron hechas 1.320 unidades, es ridículamente enorme e incluso el excepcional motor de 390 pulgadas cúbicas, 6.4 L, OHV (Válvulas Sobre el Cabezal, por sus siglas en inglés) V8, con tres carburadores Rochester de doble barril, clasificado en fabulosos 345 hp y acoplado a una transmisión automática Hydra-Matic Drive de 4 velocidades, ¡es apenas decente para mover tal masa (lo que no es una desventaja para nada, ya que no quieres ir rápido en este bebé)!... 

Honestamente, no estaba esperando conseguir otra muestra de mi favorito de todos los tiempos: Cadillac ElDorado de 1959, mucho menos encontrar uno de mi línea favorita de Hot Wheels
(la única Premium): Hot Wheels 100%; entonces, cuando ví este delicioso clásico, junto con su contraparte de 1953 (el que empezó la leyenda, de la cual puedes leer aquí) como parte de los importados de uno de mis amigos (quien también es colega coleccionista), tomé mi decisión de inmediato... 

Si piensas que este modelo ultra-popular tiene un montón de réplicas en escala 1:64, estás bastante equivocado (por si acaso puedes revisar mi publicación anterior sobre este asunto aquí) luego, la tarea de conseguir uno, fue cualquier cosa menos fácil. 

Lo que más me gusta de este particular artículo, es la fidelidad a la escala 1:64; en este aspecto, es similar en tamaño a la versión de Racing Champions, pero más grande que su contraparte de Johnny Lightning y obviamente, es mucho mejor que la versión creada para la Línea Principal (presentada en la sesión de fotos), especialmente respecto a la proporción. 

Para la línea Hot Wheels 100%, este modelo ha sido producido cuatro veces hasta ahora: una vez como parte de un set de 3 piezas, una vez como parte de un set de 2 piezas (publicado hoy) y dos más para la Serie Oil Can (no muchas versiones si lo piensas). 

El encanto de este modelo está fuera de discusión y siendo un artículo de coleccionista, el nivel de detalle junto con la construcción multipieza, lo hacen hacen una hermosa réplica a escala; sin mencionar que es una edición limitada (probablemente en el orden de 15.000 unidades en todo el mundo o menos, lo que en el caso de Hot Wheels, es una producción relativamente pequeña). 

Tiene carrocería y chasis en diecast y ambos recibieron pintura; el trabajo de pintura para el chasis es negro satinado, mientras que la carrocería fue trabajada en rojo satinado, complementado por calcomanías excéntricas, presentando llamas en blanco, amarillo, rojo, azul y negro, sobre el capó y los paneles laterales, con el texto "El Diablo" y una calcomanía a todo color presentando, bueno, "el diablo" rodeado por llamas y un texto "WANNA RIDE?"

Hay insertos plásticos para las parrillas frontal y trasera (bastante detalladas y recibieron un acabado cromado) y el parabrisas (que está rodeado por un tampo plateado); los interiores en rojo ladrillo son algo "sobrios" comparados con el resto de elementos en el auto, pero hay calcomanías presentando, así es, llamas en negro, blanco, amarillo y rojo, también un tampo plateado para el volante, todo apropiado para un modelo que es demasiado ardiente para coleccionistas tradicionales =PPPPP... 

Las ruedas son multiparte con rimes de radios realistas en cromado, llantas de banda blanca labradas en caucho, fue hecho en China y la cereza del postre, es una linda vitrina de exhibición con cubierta transparente... 

Jua 3:5-6 "Respondió JESÚS: de cierto, de cierto te digo, que el que no naciere de agua y del Espíritu, no puede entrar en el Reino de DIOS. Lo que es nacido de la carne, carne es; y lo que es nacido del Espíritu, espíritu es. No te maravilles de que te dije: os es necesario nacer de nuevo. El viento sopla de donde quiere, y oyes su sonido; más ni sabes de dónde viene, ni a dónde va; así es todo aquel que es nacido del Espíritu."

ENGLISH 
In virtually all the fields of modern design (since the early twentieth century, to the present day), there is a motto that has had a strong influence in the way a product, regardless its nature, is conceived: "less is more"... 

This concept is so powerful, that it became part of the mass culture; I can bet safely, that you have heard this motto, more than once and it really doesn’t matter if you’re a designer or not, you can figure out its meaning and applications... 

What almost certainly you don’t know is, who was behind this memorable motto (somehow, this is an evidence of its power, because it went from being an individual concept, to be a philosophy for many)... 

Well, Ludwig Mies van der Rohe, a german-american architect with a prominent work, widely admired by contemporaries and successive generations of professionals of design and architecture equally, is the man who coined this thought. 

The rational design, where the objects are stripped of any superfluous adornment, in order to show their essence and functionality, is the concrete expression of the ideal of "less is more" and there are several astonishing examples of this current, even in the automotive industry. 

Nonetheless, as you could corroborate in the history of art (which is also the history of mankind, since art is the expression of ideals for a collectivity, through time), any current of thought has a countercurrent and I’m introducing a sample of art on wheels, that advocates for a different motto: "more is more"

The american culture owes a lot to the maremagnum of ways of thinking that you can see in Europe, specially the anglo saxon culture, inasmuch as United States has received and adopted many personalities from the arts and sciences of such provenance. 

However, the freedom of thought fostered by the american nation, has resulted in a different approach of what people should expect, for instance, from a cultural product like cars. 

When it comes to luxury, the american carmakers tend to give free rein to flamboyance (is the least you can expect from a culture accustomed to abundance, achieved through hard work... In the 50s, that was something for what people fought with tenacity, nowadays, well, i’m not pretty sure about it)... 

In that sense, the american luxury cars are resolutely unique, because they display a sumptuousness that leaves aside any hint of frugality (unlike the kinda restrained luxury of the vehicles coming from other countries, mainly from Europe). 

The 1959 Cadillac ElDorado Biarritz - Full Size Personal Luxury 2-Door Convertible, is basically the epitome of the outlandish luxury, without modesty, without compromises, without the minimalist beauty of simplicity if you want; but, simultaneously, it’s the "object of desire" for those who eagerly seek for magnificence, in the opposite end of the aesthetic spectrum... 

You could find almost everything you long for in a vehicle, because there is plenty of space for six people, accommodated with exuberance and none of the deluxe options was neglected, in order to offer the maximum comfort available on four wheels. 

A class on its own, that’s ’59 ElDorado, because the only thing it shares with the third generation (1957-1960), to which it "officially" belongs, is the C-body platform; the rest is different in many levels, so much, that there is no way you could ever mistake this model with any other Caddy or any other car ever produced. 

This rolling portent, of which only 1,320 units were made, is ludicrously huge and even the exceptional 390 cu in, 6.4 L, OHV (OverHead Valve) V8 engine, with three two-barrel Rochester carburetors, rated at fabulous 345 hp and mated to a 4-speed Hydra-Matic Drive automatic transmission, is barely decent to move such mass (which is not a drawback at all, since you don’t want to go fast in this baby)!... 

Honestly, I wasn’t expecting to get another sample of my all time favorite: 1959 Cadillac ElDorado, let alone to find one from my favorite Hot Wheels line
(the only Premium): Hot Wheels 100%; then, when I saw this delicious classic, along with its 1953 counterpart (the one that began the legend, of which you can read here) as part of the imports of one of my friends (who is also fellow collector), I made my decision right away... 

If you think this ultra-popular model has a lot of replicas in 1:64 scale, you’re pretty wrong (just in case, you can check my previous publication on this subject here) so, the task of getting one of them, was anything but easy. 

What I like the most about this particular item, is the faithfulness to the 1:64 scale; in this aspect, is similar in size to the Racing Champions version, but bigger than its Johnny Lightning counterpart and obviously, it’s much better than the version created for the Mainline (featured in the photoshoot), specially regarding proportion. 

For the Hot Wheels 100% line, this model has been produced four times until now: one time as part of a 3-pieces set, one time as a 2-pieces set (published today) and two more for the Oil Can Series (not many versions if you think about it). 

The charm of this model is out of discussion and being a collector’s item, the level of detail along with the multipiece construction, makes it a beautiful scale replica; not to mention that is a limited edition (probably in the order of 15,000 units worldwide or less, which in the case of Hot Wheels, is a relatively small production). 

It has diecast body and chassis and both received paint; the paint job for the chassis is satin black, while the body was worked in satin red, complemented by eccentric decals, featuring flames in white, yellow, red, blue and black, on the hood and the side panels, with an "El Diablo" wording and a full color decal featuring, well, "the devil" surrounded by flames and a "WANNA RIDE?" wording. 

There are plastic inserts for the front and rear grilles (fairly detailed and received a chrome finishing) and the windshield (that is surrounded by a silver tampo); the interiors in brick red are kinda "sober" compared with the rest of elements in the car, but there are decals featuring, you got it, flames in black, white, yellow and red , also a silver tampo for the steering wheel, everything appropriate for a model that is too hot for traditional collectors =PPPPP... 

The wheels are multipart with realistic wire rimes in chrome, white wall styled rubber tires, it was made in China and the cherry on top, is a nice display case with clear cover... 

Joh 3:5-6 "JESUS answered: verily, verily, I say unto thee: except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the Kingdom of GOD. That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit. Marvel not that I said unto thee: ye must be born again. The wind bloweth where it listeth, and thou hearest the3 sound thereof, but canst not tell whence it cometh, and whither it goeth: so is every one that is born of the Spirit."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Hot Wheels loves making Hot Rod and man! This car is really long. The flame and red colour scheme goes well and some nice chrome there. The metal plate backdrop display is definitely one of a kind. I like stuff with acrylic cover for a dust free reason :p

chrismandesign said...

if you want something big, the ’59 Caddy is THE option to consider !!!... the Hot Wheels 100% line has all the extras you want and deserve as collector, it’s definitely a great choice and i was amazed since the first time i got one of them !!!... they went even further, with the backdrop you pointed and it feels more like a diorama !!!... everything was pretty fine in this set, Hot Wheels finally has earned my respect, yeah !!!... =D

David John Shewsbury said...

To sum it up, I love convertible and I love red color... but I dislike the flame decals at the side... a "heart" or "love" decals would be more masculine than those girly looking "flame" LOL LOL LOL LOL....

chrismandesign said...

HAHAHA... Flames are not for everyone, i’m pretty sure, but there is a powerful reason why most Hot Rods have flames as decoration and a flamboyant land yatch like this, can "wear" these eccentric flames with dignity... It’s the kind of ride you can customize to fit your particular tastes, either you like something classic or motley !!!... =D