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Mucho antes que la industria automotriz diera sus primeros pasos, el segmento de los carroceros era ya una actividad próspera, con cientos de firmas en todo el mundo y algunos historiadores trazan sus orígenes hasta finales del siglo XVI...
Desde fastuosos carruajes para la realeza hasta humildes carretas para granjeros, pasando por vagones de tren, los carroceros se encargaron de cualquier cosa relacionada con el transporte de pasajeros y mercancías por varios siglos...
El surgimiento de los vehículos autopropulsados planteó nuevos retos para esta industria y aunque algunas personas versadas en el asunto pensaron que el automóvil llevaría a la extinción a los carroceros, de hecho, promovió su especialización, arreglándoselas para continuar en el negocio.
En los tiempos cuando la producción en serie estaba todavía lejos de convertirse en realidad, aquellos que podían costear un auto debían contar con la ayuda de un fabricante de vehículos y un carrocero, si querían transformar su idea en algo concreto.
Incluso después que la industria automotriz desarrolló la producción en serie, con la consecuente producción interna de carrocerías, para ciertas aplicaciones o mercados era necesaria la colaboración de carroceros.
Los carroceros pueden fabricar prácticamente cualquier vehículo especial que pudieras imaginar y los grandes fabricantes de coches simplemente no tienen la infraestructura para producir vehículos que puedan satisfacer necesidades específicas.
Uno de los sectores en los que los carroceros trabajan, es en la fabricación de buses escolares y compañías como: Ford, General Motors, Chrysler y otras, proveen chasis desnudos, los cuales son completados después por firmas como: Carpenter Body Works Inc., Oneida Products Corporation, Superior Coach Corp., Hackney Bros. Body Company, The Wayne Works, Perley A. Thomas Car Works Inc., Blue Bird Body Company, Ward Body Works Inc. o Excel Body Corporation, entre otras (algunas de ellas ya no existen).
Ford Motor Company, por ejemplo, desarrollo la Serie-B (donde "B" significa Buses), una línea de camiones para trabajo mediano, basada en la respectiva línea de la Serie-F (F-5, F-6 y F-7), que estuvo en producción entre 1948 y 1998.
Estoy introduciendo esta vez un representante de dicha línea: el Bus Escolar Extra Corto Ford B-500 / 600 Series de 1956, el cual como su designación implica, era la opción para los chasis más cortos (largo total entre 265,2 pulgadas - 6.736 mm y 353,2 pulgadas - 8.971 mm) y menor capacidad de carga (entre 13.000 lb - 5.897 kg y 18.000 lb - 8.165 kg).
Los buses escolares hechos para el mercado de los Estados Unidos (el mercado de cada país tiene sus propias especificaciones y regulaciones), están divididos en cuatro tipos: A, B, C y D, dependiendo de su tamaño y estoy presentando el más pequeño (Tipo A), que actualmente no es hecho sobre un chasis de camión para trabajo mediano, sino sobre un chasis de vagoneta utilitaria en su lugar.
Los antiguos buses de esta configuración eran tan cortos, que lucían más bien caricaturescos y debido a esta singularidad, llegaron a ser una especie de santos griales para algunos coleccionistas de carros que están buscando proyectos Hot Rod únicos e incluso uno de ellos fue presentado en la Temporada 4, Episodio 17, del programa de TV Overhaulin’, llamado "The Short Yellow Bus", introduciendo un Bus Escolar Ford de 1956 perteneciente a John Force, ¡una leyenda de las Carreras Drag y personalizado por Chip Foose y su equipo!...
A través del tiempo, Hot Wheels ha encontrado nuevas estrategias o canales para ofrecer sus productos, especialmente aquellos destinados a los coleccionistas y uno de ellos es por medio de convenios con diferentes tiendas de cadena minoristas o tiendas de juguetes como: Wal-Mart, K-Mart, Target o Toys"R"Us...
Estos convenios se llevan a cabo a través de programas de envío por correo, cuyas reglas varían ligeramente dependiendo del minorista específico o el año de lanzamiento y esto ha estado en vigor al menos desde 2007.
En la época cuando el invitado para esta reseña fue lanzado, la "mecánica" del programa era más o menos la siguiente:
1. Comprar productos Hot Wheels calificados en una tienda local Wal-Mart durante un lapso de 5 meses;
2. Escanear o fotografiar el(los) recibo(s) respectivo(s);
3. Subir el(los) escáner(es) / fotografía(s) del(de los) recibo(s) a un vínculo especial creado para ese propósito en el sitio web de Wal-Mart;
4. El sistema valida el(los) recibo(s) y otorga un número de puntos proporcional a la compra y
5. Una vez que ganas suficientes puntos, puedes redimir este artículo.
Adicionalmente, debes llenar una orden y enviar por correo un cheque o giro postal pagable a Mattel (en algunos casos podías pagar vía tarjeta de crédito) para cubrir los costos de envío y procesamiento de cada artículo ordenado; finalmente recibes tu artículo entre 8 y 12 semanas después...
Ahora, en resumidas cuentas, este es un PROGRAMA DE RECOMPENSAS en el cual REDIMES un artículo a cambio de puntos o compras o lo que sea; la idea principal con una recompensa es que no la compras, simplemente LA GANAS; siendo así, tú no pagas un solo centavo por el modelo en sí, de otra forma, no sería una RECOMPENSA; pero el proceso para conseguirlo es engorroso y demorado así que, en el mercado secundario, algunos vendedores honestos te cobrarán algo ligeramente más alto de lo que pagarías por un artículo de cualquier línea Adulta, mientras que otros abusarán con el precio cuanto más puedan, simplemente porque sí y en mi país, como supongo es el caso en todos lados, hay especuladores a granel...
Estoy introduciendo un modelo designado por Hot Wheels como School Busted y a pesar de las apariencias, lejos de ser un modelo de diseñador (lo que no sería inconveniente en mi caso), de hecho, es una reproducción muy plausible de un Bus Escolar Ford B-500 / 600 Series de 1956, con chasis y carrocería acortados hasta el límite, también visiblemente personalizado como un Hot Rod, pero todavía muy realista; desafortunadamente no hay pista del diseñador involucrado en el desarrollo de este fantástico modelo, lanzado originalmente en 2009, el cual tiene más de 12 iteraciones en líneas Adultas y De Lujo.
Conseguí el mío hace más de 2 años, con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, quién obviamente me ofreció este artículo a un precio razonable, de otra forma, no sería parte de mi colección; es reconfortante saber que todavía puedes encontrar vendedores decentes allá afuera, pero debes buscarlos como aguja en un pajar.
Pertenece a la Serie Wal-Mart Exclusive Mail-In Race Rewards Collector - Zamac Edition, que venía dentro de una tarjeta presentando un diseño similar al usado para las líneas de lujo RLC (Red Line Collectors) o HWC (Hot Wheels Collectors), aunque la tarjeta misma es ligeramente más delgada.
El modelo tiene construcción completa en diecast y se siente agradablemente pesado, el nivel de detalle es muy bueno; con respecto al trabajo de pintura, siendo una Edición Zamac, la carrocería fue simplemente lacada, pero incluye algunos detalles en fucsia, con acabado Metalflake, también tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales y el capó, presentando una decoración de llamas y logos de Hot Wheels, en plateado, negro, blanco y rojo; tampos y/o calcomanías adicionales fueron incluidos para las luces frontales, parrilla frontal, inductor de aire del capó, luces de cola, placa trasera Hot Wheels y un par de cenefas School Bus en la parte trasera y en la parte superior frontal; bastante prólijo en mi humilde opinión.
Los interiores fueron trabajados en negro, hay insertos plásticos para la parrilla frontal, bómper frontal e inductor de aire del capó, mientras que las ventanas fueron tintadas en rosa claro; las ruedas son multiparte presentando diseño de rimes Real Riders Deep Dish, con acabado cromado, llantas en caucho labradas, con tampos de franjas rojas y fue hecho en Malasia...
1 Cor 9:7-14 "¿Quién fue jamás soldado a sus propias expensas? ¿Quién planta viña y no come de su fruto? ¿O quién apacienta el rebaño y no toma de la leche del rebaño? ¿Digo esto sólo como hombre? ¿No dice esto también la ley? Porque en la ley de Moisés está escrito: no pondrás bozal al buey que trilla. ¿Tiene Dios cuidado de los bueyes, o lo dice enteramente por nosotros? Pues por nosotros se escribió; porque con esperanza debe arar el que ara, y el que trilla, con esperanza de recibir del fruto. Si nosotros sembramos entre vosotros lo espiritual, ¿es gran cosa si segáremos de vosotros lo material? Si otros participan de este derecho sobre vosotros, ¿cuánto más nosotros? Pero no hemos usado de este derecho, sino que lo soportamos todo, por no poner ningún obstáculo al Evangelio de CRISTO. ¿No sabéis que los que trabajan en las cosas sagradas, comen del templo, y que los que sirven al altar, del altar participan? Así también ordenó el SEÑOR a los que anuncian el Evangelio, que vivan del Evangelio."
ENGLISH
Long before the automotive industry took its first steps, the segment of coachbuilders was already a thriving activity, with hundreds of firms worldwide and some historians trace its origins to the late 16th century...
From lavish carriages for royalty to humble carts for farmers, passing by railway wagons, coachbuilders took care of anything related with the transportation of passengers and goods for several centuries...
The emergence of self-propelled vehicles posed new challenges for this industry and albeit some people versed in this subject thought that the automobile would lead to the extinction of coachbuilders, in fact, it promoted their specialization, managing to continue in the business.
In the times when serial production was still far from becoming a reality, those who could afford a car should count with the help of a vehicle manufacturer and a coachbuilder, if they wanted to transform their ideas into something concrete.
Even after the automotive industry developed the serial production, with the consequent in-house production of bodyworks, for certain applications or markets it was necessary the collaboration of coachbuilders.
The coachbuilders can manufacture virtually any special vehicle you could devise and the big car manufacturers just don’t have the infraestructure to produce vehicles that can meet specific needs.
One of the sectors in which coachbuilders work, is in the manufacturing of school buses and companies like: Ford, General Motors, Chrysler and others, provide bare chassis which are later completed by firms like: Carpenter Body Works Inc., Oneida Products Corporation, Superior Coach Corp., Hackney Bros. Body Company, The Wayne Works, Perley A. Thomas Car Works Inc., Blue Bird Body Company, Ward Body Works Inc. or Excel Body Corporation, among others (some of them no longer exist).
Ford Motor Company, for instance, developed the B-Series (where "B" stands for Buses), a line of medium duty trucks, based in the respective line of the F-Series (F-5, F-6 and F-7), that was in production between 1948 and 1998.
I’m introducing this time a representative of such line: the 1956 Ford B-500 / 600 Series Extra Short School Bus, which as its designation implies, was the option for the shorter chassis (overall length between 265.2 inches - 6,736 mm and 353.2 inches - 8,971 mm) and lower load capacity (between 13,000 lb - 5,897 kg and 18,000 lb - 8,165 kg).
The school buses made for the market of the United States (the market of each country has its own specifications and regulations), are divided into four types: A, B, C and D, depending on their size and I’m featuring the smallest one (Type A), that currently is not made on a medium duty truck chassis, but on an utility van chassis instead.
The old buses of this configuration were so short, that they looked rather caricaturesque and due to this singularity, they became a sort of holy grails for some car collectors who are looking for unique Hot Rod projects and even one of them was featured in the Season 4, Episode 17, of the TV show Overhaulin’, called "The Short Yellow Bus", introducing a 1956 Ford School Bus belonging to John Force, a legend of Drag Racing and customized by Chip Foose and his team !!!...
Over time, Hot Wheels has found new strategies or channels to offer its products, especially those intended for collectors and one of them is through agreements with different chain retail stores or toy stores like: Wal-Mart, K-Mart, Target or Toys"R"Us...
These agreements are carried out through a mail-in program, whose rules vary slightly depending on the specific retailer or the year of release and it has been in force at least since 2007.
In the time when the guest for this review was released, the "mechanics" of the program was pretty much as follows:
1. Buy qualifying Hot Wheels products in a local Wal-Mart store during a lapse of 5 months;
2. Scan or photograph the respective receipt(s);
3. Upload the receipt(s) scan(s)/picture(s) to a special link created for that purpose in the website of Wal-Mart;
4. The system validates the receipt(s) and grants you a number of points proportional to the purchase and
5. Once you earn enough points, you could redeem this item.
Additionaly, you should fill an order form and mail a check or money order payable to Mattel (in some cases you could pay via credit card) to cover the costs of shipping and processing of each item ordered; finally you receive your item between 8 and 12 weeks later...
Now, in short, this is a REWARD PROGRAM in which you REDEEM an item in exchange of points or purchases or whatever; the main idea with a reward is that you don’t buy it, you just EARN IT, being thus, you don’t pay a single cent for the model itself, otherwise, it wouldn’t be a REWARD; but the process to get it is cumbersome and lengthy so, in the secondary market, some honest sellers will charge you something slighty higher than what you would pay for an item of any Adult line, while others will abuse with the price as much as possible, just because and in my country, as I guess it’s the case everywhere, there are scalpers in bulk...
I’m introducing a model designated by Hot Wheels as School Busted and despite appearances, far from being a designer model (which wouldn’t be inconvenient in my case), in fact, it’s a very plausible reproduction of a 1956 Ford B-500 / 600 Series School Bus, with chassis and body shortened to the limit, also visibly customized like a Hot Rod, but still very realistic; unfortunately there is no hint about the designer involved in the development of this fantastic model, released originally in 2009, which has more than 12 iterations in Adult, and Deluxe lines.
I got mine more than 2 years ago, with the help of a friend, fellow collector and importer, who obviously offered me this item for a reasonable price, otherwise, it wouldn’t be part of my collection; it’s conforting to know that you still can find decent sellers out there, but you must look for them like a needle in a haystack.
It belongs to the 2013 Wal-Mart Exclusive Mail-In Race Rewards Collector Series - Zamac Edition, that came inside a card featuring a similar design to the one used for RLC (Red Line Collectors) or HWC (Hot Wheels Collectors) deluxe lines, albeit the card itself is slightly thinner.
The model has full diecast construction and it feels nicely heavy, the level of detail is very good; regarding the paint job, being a Zamac Edition, the body was just lacquered, but it includes some details in fuchsia, with Metalflake finishing, also tampos and/or decals on the side panels and the roof, featuring a decoration of flames and Hot Wheels logos, in silver, black, white and red; additional tampos and/or decals were included for the headlights, front grille, hood scoop, tail lights, Hot Wheels rear plate and a pair of School Bus edgings at the rear and on top front; quite prolix in my humble opinion.
The interiors were worked in black, there are plastic inserts for the front grille, front bumper and hood scoop, while the windows were tinted in light pink; the wheels are multipart featuring Real Riders Deep Dish rims design, with chrome finishing, styled rubber tires, with red stripe tampos and it was made in Malaysia...
1 Cor 9:7-14 "Who goeth a warfare any time at his own charges? who planteth a vineyard, and eateth not of the fruit thereof? or who feedeth a flock, and eateth not of the milk of the flock? Say I these things as a man? or saith not the law the same also? For it is written in the law of Moses: thou shalt not muzzle the mouth of the ox that treadeth out the corn. Doth GOD take care for oxen? Or saith HE it altogether for our sakes? For our sakes, no doubt, this is written: that he that ploweth should plow in hope; and that he that thresheth in hope should be partaker of his hope. If we have sown unto you spiritual things, is it a great thing if we shall reap your carnal things? If others be partakers of this power over you, are not we rather? Nevertheless we have not used this power; but suffer all things, lest we should hinder the Gospel of CHRIST. Do ye not know that they which minister about holy things live of the things of the temple? and they which wait at the altar are partakers with the altar? Even so hath the LORD ordained that they which preach the Gospel should live of the Gospel."
4 comments:
The front view of the bus looks like a face of a dog and the passengers carriage sure is cute. Exclusive item always give collectors that strong sense of satisfaction being able to grab hold of one. Not just buying but redeeming adds the novelty. It kind of make it hard for overseas collectors to get. Same goes for Star Wars Shore Trooper figure Wal-Mart Exclusive.
HEHEHE, I had exactly the same feeling about the front of this bus, pal, and I don’t know if it was made on purpose by the designer involved, but it looks like a puppy and that’s terrific, I love it !!!... In my homeland, the Wal-Mart franchise is not available, as is the case in Mexico, for instance, so I got it in the secondary market, with the help of a friend of mine and fellow collector and I must say, for a fair price, which is not as usual as it should... I have seen recent items from this Race Rewards Series sold locally for more than US$40 each one, which is outrageous considering that the model itself is redeemed, so actually it’s free of charge...
I would love this bus if its come with all pink color only and obviously on this one that you have, I dislike the silver color on top of it and I would love to get rid of that "Hot Wheels" logo and that "flame" at the side.... other than that, this is a fun bus!!!
HEHEHE... Your love for pink color contrast sharply with your dislike for flames in decoration, but considering that this diecast belongs to Hot Wheels and that it’s a hot-rod-esque bus, it’s virtually unavoidable to have those elements in this model... Yet, the cute factor in this bus is definitely a big plus, as well as the full diecast construction and it made my decision of getting it an imperative !!!... =)
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