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¿Cuál es la receta para el éxito en el mundo de los negocios?...
A propósito, NO, no estás en el lugar equivocado, este no es un sitio de administración de negocios y no soy un especialista en mercadología o algo por el estilo (aunque, como profesional independiente, tengo que conocer un poco sobre las dos materias)...
Con todo, la pregunta ya planteada tiene un mucho que ver con la presente publicación, simplemente porque la industria automotriz es un negocio después de todo.
Ya que este mundo de los negocios está siempre cambiando (¿verdad?) o al menos, eso es lo que expertos en este asunto reclaman, cada cierto tiempo aparece un nuevo gurú introduciendo un nuevo paradigma sobre la receta para el éxito.
Ciertamente, algunos escenarios en los negocios, independientemente de su naturaleza, han estado cambiando, algunas veces gradualmente, algunas veces repentinamente; por ejemplo, una cantidad creciente de transacciones son acordadas virtualmente y el comercio electrónico está en pleno furor.
Sin embargo, tengo que decir que algunas cosas no han cambiado en absoluto, como por ejemplo el paradigma que: si quieres tener éxito en los negocios, tienes que ofrecer el producto o servicio correcto, en el momento correcto.
Es un tema de sentido común: podrías tener el producto correcto, bien concebido y desarrollado, incluso ofrecerlo a un precio atractivo para el consumidor final, pero si esperas mucho para lanzarlo o lo lanzas prematuramente, hay posibilidades serias de ir camino al fracaso.
Por otro lado, si no tienes un buen producto para empezar, el correcto, simplemente no te molestes en lanzarlo, será un fracaso de cualquier modo.
Ahora, si bien estos principios son bastante sencillos, su aplicación a una situación real es cualquier cosa menos fácil y eso es lo que Plymouth (una división actualmente extinta de Chrysler, la cual a su vez es subsidiaria de Fiat Chrysler Automobiles) tuvo que aprender de la forma difícil.
Nadie sabía qué traerían los 70s, eso es seguro, pero desde la primera mitad de los 60s, los Muscle Cars y sus hermanos ligeramente más pequeños, los Pony cars, disfrutaron su apogeo y por alguna "extraña razón", aunque el Plymouth Barracuda llegó dos semanas antes que el Ford Mustang, este último estuvo siempre a la vanguardia.
Durante el resto de los 60s, el Cuda fue ampliamente superado en ventas por el Mustang y la tendencia continuó en la primera mitad de los 70s, en gran parte por causa del diseño más original de este último, pero la gente en Chrysler no se quedó cruzada de brazos mirando dicha situación.
Los invitados para hoy fueron una gran movida (la correcta) que finalmente puso a Plymouth en un lugar de honor entre la fauna de los Pony Cars y Muscle Cars: el Convertible 2 Puertas Plymouth HEMI Cuda 426 Gran Coupé de 1970 y el Coupé Techo Duro Slantback 2 Puertas Plymouth AAR ’Cuda de 1970.
Desafortunadamente estas extraordinariamente bellas y feroces bestias arribaron un poquitín tarde a la arena del alto rendimiento de la industria automotriz en los Estados Unidos y hablaré más específicamente sobre el Cuda en una publicación futura: un producto sobresaliente lanzado en el momento equivocado...
Es bueno tener una visión más amplia de la afición cuando decides explorar una nueva rama, definitivamente te da más y mejores criterios para seleccionar artículos particulares, para comprar sabiamente y pagar lo que es justo de acuerdo con lo que estás consiguiendo por tu dinero, para investigar y encontrar joyas que otros pasan de largo...
Aquellos que me conocen como coleccionista, están conscientes que no empecé mi colección con vehículos en diecast a escala, de hecho, vengo de la rama de las figuras de acción, estatuas, model kits, juguetes de diseñador y otras curiosidades.
Así que, cuando llegué al segmento de los vehículos diecast, no comencé coleccionando Hot Wheels como la mayoría de personas en esta afición; finalmente, cuando fui introducido a la marca azul de Mattel, entré en contacto con modelos diferentes a aquellos pertenecientes a las líneas regulares, más tempranamente que algunos colegas coleccionistas y bueno, esto no me hace "el mejor coleccionista jamás conocido" o algo así, pero es ventajoso de seguro.
En esta reseña, estoy incluyendo un par de modelos que conseguí hace más de 5 años, con la ayuda de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, obviamente no estaban disponibles a través de los canales regulares de distribución y dos de ellos fueron mi primer contacto con líneas adultas y/o de lujo hechas por Hot Wheels (las líneas adultas de esta marca empezaron a llegar tímidamente a tiendas minoristas locales apenas hace dos años).
Uno de ellos es una interpretación del Convertible Plymouth HEMI Cuda de 1970, un modelo diseñado por Dave Weise, originalmente lanzado en 1997, con al menos 27 iteraciones incluyendo variaciones y conseguí un par de este modelo.
El primero pertenece a la Serie Muscle Car Review de 2003, una edición limitada de 15.000 unidades, que pretendidamente es parte de la línea Hot Wheels 100%, en la categoría Premium, pero sus características lo ubican apenas en la categoría De Lujo.
Este modelo venía dentro de una tarjeta más grande y gruesa que aquellas de la línea principal, es un molde de las líneas regulares, con carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el nivel de detalle es muy bueno para su categoría, pero esperas más de diecast De Lujo, quiero decir, es un molde bonito, pero no lo suficientemente bonito para hacerlo parte de la línea 100%; no obstante, el modelo tiene un trabajo de pintura grandioso y detallado en magenta, con acabado metalizado y complementado por una buena cantidad de tampos y/o calcomanías para la parrilla frontal, luces frontales, de señal y de cola, pines del capó, manijas de puertas, gráficos en los paneles laterales, molduras de los guardafangos, bómper trasero, placa trasera y cubierta de cola, esto realmente mejora el realismo de esta réplica.
Tiene un inserto plástico transparente para el parabrisas, los interiores fueron trabajados en negro e incluyen el inductor de aire "Shaker", con el nivel de detalle esperado para algo de la línea principal; las ruedas multiparte son Real Riders presentando diseño de rimes Prefered 5 Spoke en cromado, con ruedas en caucho labradas y fue hecho en Malasia.
La otra interpretación de este modelo pertenece a la Serie Hot Wheels Classic de 2007, Lanzamiento 3, parte de las líneas adultas y a diferencia del modelo anterior, ofrece construcción completa en diecast, lo cual es gran parte de la compensación por algunas de sus fallas; el trabajo de pintura fue hecho en púrpura con acabado Spectraflame, es complementado por tampos y/o calcomanías, pero menos y más simples que en el anterior, también, ligeramente mal colocados, no muy diferente a lo que encontrarías en un modelo de las líneas Regulares, lo que es algo decepcionante.
El parabrisas es transparente, los interiores fueron trabajados en blanco; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes 5 Spoke en cromado, con tampos Goodyear Eagle en blanco, una excelente adición (que es la otra parte de la compensación) y fue hecho en Tailandia.
El tercero es una réplica del Coupé Techo Duro Slantback Plymouth AAR ’Cuda de 1970; pensé que era una modificación del molde anterior, pero tiene tantos cambios que sería más costoso modificar el molde existente, que hacer uno nuevo y adicionalmente, hubo un diseñador diferente involucrado en el desarrollo de este modelo: Phil Rielhman, un representante de la vieja escuela.
El modelo pertenece a la Serie HW Premiere de 2009, parte de las líneas regulares, tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el modelo fue agradablemente trabajado, otro ejemplo de la experiencia de Riehlman en estas materias y este AAR ’Cuda ha sido usado extensivamente desde su lanzamiento original, con al menos 18 iteraciones, incluyendo variaciones, para líneas Regulares y Adultas.
Magenta con acabado metalizado fue escogido para el trabajo de pintura, bastante similar a uno de los colores ofrecidos para el auto real, complementado por una decoración muy bonita con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, en negro, blanco y rojo, además el capó y la parrilla frontal recibieron un buen toque de negro mate; los interiores fueron trabajados en negro, mientras las ventanas son transparentes, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia...
Luc 6:26-31 "¡Ay de vosotros, cuando todos los hombres hablen bien de vosotros! porque así hacían sus padres con los falsos profetas. Pero a vosotros los que oís, os digo: amad a vuestros enemigos, haced bien a los que os aborrecen; bendecid a los que os maldicen, y orad por los que os calumnian. Al que te hiera en una mejilla, preséntale también la otra; y al que te quite la capa, ni aún la túnica le niegues. A cualquiera que te pida, dale; y al que tome lo que es tuyo, no pidas que te lo devuelva. Y como queréis que hagan los hombres con vosotros, así también haced vosotros con ellos."
ENGLISH
What’s the recipe for success in the world of business?...
By the way, NO, you’re not in the wrong place, this is not a business administration site and I’m not a specialist in marketing or something like that (albeit, as independent professional, I have to know a bit on both matters)...
Yet, the already posed question has a lot to do with the present publication, just because the automotive industry is a business after all.
Since this world of business is always changing (really?) or at least, that’s what experts in this subject claim, every now and then appears a new guru introducing a new paradigm about the recipe for success.
Certainly, some scenarios in business, regardless its nature, have been changing, sometimes gradually, sometimes suddenly; for instance, an increasing amount of deals are agreed virtually and the e-commerce is in full swing.
However, I have to say that some things have not changed at all, like for example, the paradigm that: if you want to succeed in business, you have to offer the right product or service, at the right time.
It’s a topic of common sense: you could have the right product, well conceived and developed, even offer it at an attractive price for the final consumer, but if you wait too long to release it or release it prematurely, there are serious chances of going way to failure.
On the other hand, if you don’t have a good product to begin with, the right one, just don’t bother releasing it, it will be a failure anyway.
Now, while these principles are pretty straightforward, their application to a real situation is anything but easy and that’s what Plymouth (a currently extincted division of Chrysler, which in turn is a subsidiary of Fiat Chrysler Automobiles) had to learn in the hard way.
Nobody knew what the 70s would bring, that’s for sure, but since the first half of the 60s, the Muscle Cars and their slightly smaller brothers, the Pony Cars, enjoyed their heyday and for some "strange reason", albeit the Plymouth Barracuda arrived two weeks earlier than the Ford Mustang, the latter was always at the forefront.
During the rest of the 60s, the Cuda was widely exceeded in sales by the Mustang and the trend continued in the first half of the 70s, largely because of the more original design of the latter, but the people at Chrysler were not idle watching such situation.
The guests for today were a great move (the right one) that finally put Plymouth in a place of honor among the Pony Cars and Muscle Cars wild life: the 1970 Plymouth HEMI Cuda 426 2-Door Convertible Gran Coupe and the 1970 Plymouth AAR ’Cuda 2-Door Hardtop Slantback Coupe.
Unfortunately these extraordinarily beautiful and fierce beasts arrived a bit too late to the high performance arena of the automotive industry in the United States and I will talk more specifically about Cuda in a future publication: an outstanding product released at the wrong moment...
It’s good to have a wider vision of the hobby when you decide to explore a new branch, it definitely gives you more and better criteria to select particular items, to buy wisely and pay what’s fair according to what you’re getting for your money, to research and find gems that others overlook...
Those who know me as collector, are aware that I didn’t star my collection with diecast scale vehicles, in fact, I come from the branch of action figures, statues, model kits, designer toys and other curiosities.
So, when I arrived to the diecast vehicles segment, I didn’t began collecting Hot Wheels like most people in this hobby; finally, when I was introduced to the blue brand of Mattel, I got in contact with models other than those belonging to the regular lines earlier than some fellow collectors and well, it doesn’t makes me "the best collector ever known" or something like that, but it’s advantageous for sure.
In this review, I’m including a pair of models that I got more than 5 years ago, with the help of two friends, fellow collectors an importers, obviously they were not available through the regular channels of distribution and two of them were my first contact with adult and/or deluxe lines made by Hot Wheels (the adult lines of this brand began to arrive shyly to local retail stores barely two years ago).
One of them is a rendition of the 1970 Plymouth HEMI Cuda Convertible, a model designed by Dave Weise, originally released in 1997, with at least 27 iterations including variations and I got a pair of this model.
The first one belongs to the 2003 Muscle Car Review Series, a limited edition of 15,000 units, that allegedly is part of the 100% Hot Wheels line, in the Premium category, but its features place it barely in the Deluxe category.
This model came inside a bigger and thicker card than those from the mainline, it’s a cast from the regular lines, with diecast body and black plastic chassis, the level of detail is very good for its category, but you expect more from a Deluxe diecast, I mean, it’s a nice mold, but not nice enough to make it part of the 100% line; nonetheless, the model has a great and detailed paint job in magenta, with metallic finishing and complemented by a good amount of tampos and/or decals for the front grille, front, signal and tail lights, hood pins, door handles, graphics on the side panels, fender moldings, rear bumper, rear plate and tail deck, it really improves the realism of this replica.
It has a clear plastic insert for the windshield, the interiors were worked in black and include the "Shaker" hood scoop, with the level of detail expected for something from the mainline; the multipart wheels are Real Riders featuring Prefered 5 Spoke rims design in chrome, with styled rubber tires and it was made in Malaysia.
The other rendition of this model belongs to the 2007 Hot Wheels Classic Series, Release 3, part of the adult lines and unlike the previous model, offers full diecast construction, which is much of the compensation for some of its failures; the paint job was made in purple with Spectraflame finishing, it’s complemented by tampos and/or decals, but fewer and simpler than in the previous one, also, slightly misplaced, not so different to what you would find in a model from the Regular lines, which is kind of disappointing.
The windshield is clear, the interiors were worked in white; the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome, with white Goodyear Eagle tampos, an excellent addition (which is the other part of the compensation) and it was made in Thailand.
The third one is a replica of the 1970 Plymouth AAR ’Cuda Hardtop Slantback Coupe; I thought it was a modification of the previous mold, but it has so many changes that it would be more expensive to modify the existing cast, than to make a new one and additionally, there was a different designer involved in the development of this model: Phil Rielhman, a representative of the old school.
The model belongs to the 2009 HW Premiere Series, part of the regular lines, it has diecast body and black plastic chassis; the model was nicely worked, another sample of the experience of Rielhman in these matters and this AAR ’Cuda has been extensively used since its original release, with at least 18 iterations, including variations, for Regular and Adult lines.
Magenta with metallic finishing was chosen for the paint job, quite similar to one of the colors offered for the actual car, complemented by a very nice decoration with tampos and/or decals on the side panels, in black, white and red, also the hood and front grille received a good touch of matte black; the interiors were worked in black, while the windows are clear, the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia...
Luk 6:26-31 "Woe unto you, when all men shall speak well of you! for so did their fathers to the false prophets. But I say unto you which hear: love your enemies, do good to them which hate you, bless them that curse you, and pray for them which despitefully use you. And unto him that smiteth thee on the one cheek offer also the other; and him that taketh away thy cloak forbid not to take thy coat also. Give to every man that asketh of thee; and of him that taketh away thy goods ask them not again. And as ye would that men should do to you, do ye also to them likewise."
4 comments:
Magenta is a unique colour which suited well with this design. I would prefer those cars with back interior and both design with or without roof were pleasure to the eyes. I guess the one without roof seems more flashy and had more details like those painted lightings.
Well, at that time, Mopar Muscle Cars (Dodge and Plymouth mainly) used a very particular high impact color chart, where each one received a catchy name, this tone was called "Panther Pink" and two of the models introduced in this publication feature that color... The one in the middle (convertible with white interiors), I think it reproduces the Plum Crazy Metallic or In Violet Metallic instead... I agree that details in the convertible versions are better, but that’s because the Hardtop (Slantback) Coupe belongs to the regular lines, while the convertibles belong to Deluxe and Adult lines respectively !!!... =D
Convertible Hemi Cuda in those girlish purple color scheme - I love!!!
Fuchsia, magenta, purple or hot pink are considered usually girly colors, that’s why it’s no wonder that the Barbie brand was designed in hot pink, but I think those colors look awesome in cars and Muscle Cars are no exception to that rule !!!... =D
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