skip to main |
skip to sidebar
Hablar del Corvette, es hablar del primer auto deportivo diseñado y producido en masa en los Estados Unidos y eso está lejos de ser un logro pequeño; de hecho, conmocionó al público americano cuando fue exhibido en el stand del Motorama de 1953, durante el New York Auto Show...
No es que en la tierra de los inmigrantes no hubieran coches rápidos, en realidad, desde finales de los 30s, los hot rodders estuvieron experimentando en la construcción de vehículos empezando con partes de diferentes carros y/o marcas, además para los estándares de esa época, eran realmente veloces...
Sin embargo, estos vehículos eran grandes y pesados, no había tal cosa como los autos deportivos ligeros y pequeños, estilo europeo, disponible en el mercado local de los Estados Unidos, eran una completa novedad.
Por eso es que el Corvette tuvo un impacto tan grande en personas que difícilmente tenían la oportunidad de ver uno de estos cohetes de bolsillo europeos, a menos que viajaran frecuentemente y eso no era muy usual con una economía maltratada por dos grandes guerras relativamente recientes y con poca diferencia en el tiempo.
Por otro lado, aquellos que participaron como combatientes en la I y II Guerras Mundiales, vieron con sus propios ojos estos pequeños prodigios mecánicos y trajeron algunas ideas que años más tarde fueron replicadas por la industria automotriz norteamericana, al menos en términos generales.
Desde entonces, el Corvette ha sido un referente de estilo y alto desempeño en un paquete más bien pequeño, una especie de "fetiche" para el ejército de aficionados y amantes de este ícono automotor (incluyéndome, por supuesto), el coche que abrió el mercado para carros deportivos pequeños con aires europeos, pero adaptados al gusto americano.
Un modelo como este ha sufrido numerosos cambios, algunos de ellos representan una evolución, otros más bien una revolución, pero puedes ver una notable continuidad en el diseño exterior general del Vette desde la tercera generación (C3).
Hay, no obstante, un cambio que quizás fue el resultado inevitable de introducir continuas mejoras en el rendimiento para una bestia americana con una historia de más de 60 años: pasó de ser un Auto Deportivo a ser un Super Auto.
Parece que me encanta la quinta generación del Corvette (C5), simplemente porque es la tercera vez que introduzco un modelo de esta generación, que resulta ser también otro descapotable (puedes chequear mis otras publicaciones aquí y aquí), con este Coche Deportivo Chevrolet Corvette 2 Puertas Convertible del 2000.
No sé cuál es el "hechizo" que tiene sobre mí, tal vez es algo a nivel subconsciente, porque ese diseño curváceo desencadena una experiencia o recuerdo placentero, o tal vez sea algo menos etéreo, simplemente porque siempre pensé que las luces retráctiles lucen demasiado sexis en un carro deportivo y esta resulta ser la última generación con esta característica, quién sabe...
He estado escuchando o leyendo una queja una y otra vez sobre Matchbox, tanto que se está convirtiendo en un "mantra" para los coleccionistas, independientemente del lugar donde viven y es acerca de su disponibilidad: los diecast de la marca naranja de Mattel se están volviendo cada vez más difíciles de conseguir...
No estoy hablando de modelos de líneas Adultas o modelos de convención, que en mi caso son imposibles de conseguir en el mercado local, los jefes de compras en las tiendas minoristas de cadena aquí en mi país, tienen nulo conocimiento sobre estas líneas de Matchbox o sencillamente no les importa.
NO, estoy hablando acerca de modelos de las líneas regulares, aquellos que deben estar colgando por un rato en cualquier pasillo de juguetes, de cualquier tienda minorista de cadena, en cualquier momento dado del año, simplemente porque resultan ser ARTÍCULOS REGULARES, nada especial.
Esta no es una queja nueva, he escuchado o leído sobre esto desde hace al menos 5 años y sospecho que este problema ha estado presente desde antes; sin embargo, hasta aquí Mattel no ha tomado cartas en el asunto e irónicamente, esta compañía continua anunciando lanzamiento tras lanzamiento de modelos nuevos...
Recientemente, inclusive anunció una línea de modelos chase (perseguidos) presentando un tono especial de azul, ¿PERO A QUIÉN LE IMPORTA UN BLEDO, SI CONSEGUIR UN MODELO REGULAR DECENTE ES UN DOLOR DE CABEZA?...
Así que estas novedades promovidas por los portavoces de Matchbox difícilmente despertarán mi interés y en verdad prefiero guardar mi dinero para lanzamientos más antiguos, por los cuales estoy dispuesto a pagar un costo extra (no demasiado alto, desde luego), en vez de hacerlo por artículos recientes de las líneas Regulares, lo cual sería un completo despropósito y esto último es precisamente lo que muchas personas están haciendo aquí y en otros lugares...
Esta es una interpretación del Chevrolet Corvette Convertible del 2000 que conseguí hace más de 5 años, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador; pertenece a la Serie Style Champs de 2002, parte de la Línea Principal, el modelo fue lanzado originalmente en 2001, pero por razones que desconozco, tuvo solo 7 iteraciones y en 2008 fue descontinuado, luego fue lanzado de nuevo en 2013 y eso es algo que no ves con mucha frecuencia.
Tiene la reconocible calidad, realismo y detalle que esperas de Matchbox, es en efecto sobresaliente para algo de la categoría Regular; el modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado Metalflake, hubiera preferido tampos y/o calcomanías para las luces de señal, niebla y de cola, pero en su lugar recibió una decoración presentando un diseño de logo Corvette sobre los paneles laterales, más o menos como un coche promocional para concesionarios o auto de prueba, trabajado en plateado, blanco, negro y amarillo, no luce mal para nada.
Algunas características que realmente aprecio en este modelo son los espejos retrovisores laterales moldeados en la carrocería y los detalles añadidos al chasis; tiene un inserto plástico para el parabrisas y los bonitos interiores fueron trabajados en negro; hablando sobre proporciones, algo que no luce bastante bien en este modelo son las ruedas, son algo pequeñas, pero al menos presentan el diseño de rimes Wire Spoke Lace Wheels en cromado, el cual es una versión hecha especialmente para Matchbox, que me encanta (así como la versión de Hot Wheels) y fue hecho en China...
Sal 14:1-6 "Dice el necio en su corazón: no hay DIOS. Se han corrompido, hacen obras abominables; no hay quien haga el bien. JEHOVÁ miró desde los cielos sobre los hijos de los hombres, para ver si había algún entendido, que buscara a DIOS. Todos se desviaron, a una se han corrompido; no hay quien haga lo bueno, no hay ni siquiera uno. ¿No tienen discernimiento todos los que hacen iniquidad, que devoran a mi pueblo como si comiesen pan, y a JEHOVÁ no invocan? Ellos temblaron de espanto; porque DIOS está con la generación de los justos. Del consejo del pobre se han burlado, pero JEHOVÁ es su esperanza."
ENGLISH
To talk about the Corvette, is to talk about the first sports car designed and mass produced in the United States and that’s far from being a small achievement; in fact, it shocked the american public when it was displayed in the 1953 Motorama stand, during the New York Auto Show...
It’s not that in the land of immigrants there were not fast cars, actually, since the late 30s, hot rodders were experimenting in the construction of vehicles beginning with parts from different cars and/or brands, besides for the standards at that time, they were really quick...
However, these vehicles were big and heavy, there was no such thing like the light and small, european style, sports cars available in the local market of the United States, they were a complete novelty.
That’s why the Corvette had such a large impact in people who hardly had the chance to see one of those european pocket rockets, unless they travel frequently and that was not so usual with an economy battered by two large wars relatively recent and with little difference in time.
On the other hand, those who participated as combatants in the World Wars I and II, saw with their own eyes these little mechanical prodigies and brought some ideas that years later were replicated by the American automotive industry, at least in general terms.
Thenceforth, the Corvette has been a referent of style and high performance in a rather small package, a sort of "fetish" for the army of buffs and lovers of this automotive icon (including me, of course), the car that opened market for small sports cars with european airs, but tailored to the american taste.
A model like this has undergone numerous changes, some of them represent an evolution, others rather a revolution, but you can see a remarkable continuity in the overall exterior design of the Vette since the third generation (C3).
There is, nonetheless, a change that perhaps was the inevitable result of introducing continuous improvements in performance for an american beast with a history of over 60 years: it went from being a Sports Car to being a Super Car.
It looks like I love the fifth generation of the Corvette (C5), just because it’s the third time I introduce a model from this generation, which happens to be as well another ragtop (you can check my other publications here and here), with this 2000 Chevrolet Corvette 2-Door Convertible Sports Car.
I don’t know what’s the "spell" it has on me, maybe it’s something at the subconscious level, because that curvy design triggers a pleasant experience or memory, or maybe it’s something less ethereal, just because I always thought that retractable lights look too sexy in a sports car and this happens to be the last generation with such feature, who knows!...
I have been hearing or reading a complaint time and time again about Matchbox, so much that it’s becoming a "mantra" for collectors, regardless the place where they live and it’s about its availability: diecast of the orange brand of Mattel are getting harder and harder to get...
I’m not talking about models from Adult lines or convention models, which in my case are impossible to get in the local market, the purchase managers at chain retail stores here in my country, have null knowledge about these Matchbox lines or they plainly don’t care.
NO, I’m talking about models from the regular lines, those who must be hanging for a while in any toys aisle, of any chain retail store, at any given time of the year, just because they happen to be REGULAR ITEMS, nothing special.
This is not a new complaint, I have heard or read about it at least 5 years ago and I suspect that this issue has been present since before; however, so far Mattel has taken no action on the matter and ironically, this company continues announcing release after release of new models...
Recently, even announced a line of chase models featuring a special shade of blue, BUT WHO GIVES A DAMN, IF GETTING A DECENT REGULAR MODEL IS A HEADACHE?...
So these novelties promoted by Matchbox spokemen will hardly arouse my interest and in truth, I prefer to save my money for older releases, for which I’m willing to pay an extra cost (not too high, of course), instead of doing it for items from the recent Regular lines, which would be a whole blunder and the latter is precisely what many people are doing it here and in other places...
This is a rendition of the 2000 Chevrolet Corvette Convertible that I got more than 5 years ago, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer; it belongs to the 2002 Style Champs Series, part of the Mainline, the model was originally released in 2001, but for reasons I don’t know, it had only 7 iterations and in 2008 it was discontinued, then it was released again for a regular line in 2013 and that’s something you don’t see so often.
It has the recognizable quality, realism and detail that you expect from Matchbox, it’s indeed outstanding for something in the Regular category; the model has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in silver with Metalflake finishing, I would have preferred tampos and/or decals for the signal, fog and tail lights, but instead it received a decoration featuring a Corvette logo design on the side panels, pretty much like a promotional car for dealerships or a test car, worked in silver, white, black and yellow, it doesn’t look bad at all.
Some features I really appreciate in this model are the side rearview mirrors molded in the body and the details added to the chassis; it has a plastic insert for the windshield and the nice interiors were worked in black; speaking about proportions, something that doesn’t look quite right in this model are the wheels, they are somewhat small, but at least they feature the Wire Spoke Lace Wheels rims design in chrome, which is a version made specially for Matchbox, that I love (as well as the Hot Wheels version) and it was made in China...
Psa 14:1-6 "The fool hath said in his heart: there is no GOD. They are corrupt, they have done abominable works, there is none that doeth good. The LORD looked down from heaven upon the children of men, to see if there were any that did understand, and seek GOD. They are all gone aside, they are all together become filthy: there is none that doeth good, no, not one. Have all the workers of iniquity no knowledge? who eat up my people as they eat bread, and call not upon the LORD. There were they in great fear: for GOD is in the generation of the righteous. Ye have shamed the counsel of the poor, because the LORD is his refuge."
4 comments:
Didn't know Corvette had stirred up quite the "fetish" among the American. Lolz.... Like they always say, good thing come in small packages... I do like the big decal running across the die-cast. However, it just like the decals over the silver paint without other touch up thereafter. Make me have the urge to add panel lines to the toy and paint the lights. Oops, guessed I got too carried away thinking of model kits..
Corvette is an "institution" for americans, for sure pal, but it’s also admired by car enthusiasts around the world, it has a great combination of performance and relatively affordable price that makes it a big favorite and its overall design is widely recognizable and singular at the same time !!!... Now that you mention panel lines, well, I have seen some customizers applying panel lines to this kind of diecast, with more or less proficiency, but I don’t like the visual effect... However, if you’re talking about adding details like front, signal and tail lights, well, in some cases I dare to use my manual skills and usually I achieve good results, adding more realism to my models !!!... =D
This is quite a decent car but as a toy, I personally dislike the color scheme on this one.... red or royal blue would be great!!!
As you, somehow, I prefer darker colors for my models and in the actual cars... Silver and specially white are rather boring colors for me, but sometimes, depending on availability and bearing in mind also a fair price, it’s not easy or affordable to get certain models in certain colors so, I thought this one was pretty fine in silver and I got it !!!... =D
Post a Comment