skip to main |
skip to sidebar
Hay personas que realmente no les gusta o no entienden los vehículos militares, la clase de personas que cree que son solamente un desperdicio de tiempo, dinero y recursos, y que tal vez estaríamos mejor sin ellos...
Me encantan los vehículos militares y eso es algo que he mencionado de forma frecuente en publicaciones anteriores, pero eso no significa que no estoy consciente sobre el horror de las guerras o las secuelas que dejan en el "tejido" de la humanidad; desgraciadamente, esta clase de vehículos está involucrada en estos horrores, directa o indirectamente...
En un sentido amplio, entiendo el repudio suscitado en muchas personas por cualquier cosa relacionada con las guerras, especialmente cuando consideras que en la gran mayoría de casos, hay sucias motivaciones económicas subyacentes...
Sin embargo, aparentemente, las guerras promueven avances tecnológicos y científicos que quizás no serían factibles, al menos no en el corto plazo y sé cuan paradójico o perturbador suena.
Además, hay varios desarrollos inicialmente hechos para el ejército, que después hacen su transición al uso civil y hoy son vistas familiares que han sido incorporadas a nuestro estilo de vida.
Uno de estos desarrollos, que llegó a ser un segmento floreciente de la industria automotriz, son los SUVs (Vehículos Deportivos Utilitarios, por sus siglas en inglés) y a pesar de ser medios de transporte que han cambiado muchos paradigmas en dicha industria, es curioso que todavía no hay consenso sobre una designación universal para ellos (en algunas regiones del mundo, el término SUV es usado solamente en ámbitos técnicos).
Hoy estoy introduciendo un vehículo perteneciente a esa categoría: el Vehículo Super Deportivo Utilitario / Crossover Lamborghini Urus de 2012, un modelo que fue presentado como Auto Conceptual en el Beijing Auto Show, así como en el 62º Pebble Beach Concours d’Elegance de ese mismo año.
Que los SUVs actuales son descendientes de los primeros jeeps militares es algo ampliamente establecido por expertos en coches e historiadores, lo cual podría ser desconcertante para aquellos que admiran esta clase de vehículos, pero no pueden relacionarlos con los ultra espartanos jeeps para la milicia.
Por esta misma razón, sé que muchas personas quedaron sorprendidas por la introducción de semejante modelo, desarrollado por una marca que es conocida principalmente por sus indignantes y exóticos Autos Super Deportivos, pero este no es ni siquiera su primer SUV, algo que abordaré en una reseña futura.
Con todo, ahí lo tienes, un modelo que está destinado a ser verdaderamente innovador en un segmento que fácilmente ha estado presente por más de 60 años en el mercado automotriz a nivel mundial y pienso que tiene lo que se necesita para cumplir ese rol.
El diseño general grita Lamborghini desde el principio, gracias a las líneas con forma de cuña que identifican claramente cualquier toro furioso desde la introducción del Countach, pero esta vez inspirado en el más reciente Aventador S; precisamente este diseño se las arregla para crear la ilusión de un menor tamaño en un vehículo que difícilmente podría ser considerado compacto, con una longitud de casi 5 metros.
No obstante, no es solo asunto de apariencia, este es un Lamborghini después de todo luego, hay una construcción extremadamente liviana con el uso de fibra de carbono y materiales compuestos de alta tecnología, acompañada por un tren de potencia híbrido para conectar, un motor de 244 pulgadas cúbicas, 4.0 L, V8 con turbocargador gemelo combinado con un motor eléctrico, produciendo probablemente más de 650 hp y ¡supongo que todo esto pone la cuota de alto desempeño en este nuevo toro furioso!...
He estado aprendiendo lenta pero seguramente que la paciencia recompensa la mayoría de veces y esto aplica no solo a situaciones de la vida diaria, definitivamente aplica al reino del coleccionismo, a pesar de ser una virtud altamente subestimada...
Algunas veces es bueno aprovechar la primera oportunidad de conseguir cierto coleccionable, porque no habrá otro chance de hacerlo después; por ejemplo, cuando estamos hablando de ediciones limitadas de alguna especie o cuando el precio por dicho artículo es apropiado y sabes a ciencia cierta que después será mucho más costoso.
Ahora, incluso en el caso de ediciones limitadas, siempre tienes la oportunidad de conseguir el mismo artículo después, digamos con una decoración diferente y solo una marca (en el caso de vehículos en diecast): Auto World con su Serie True Limited Edition, hizo un modelo cuyo molde fue destruido, por lo tanto, no verás el mismo modelo de nuevo, inclusive usando los mismos archivos CAD, porque el resto de elementos cambiarán inevitablemente.
Pero en la gran mayoría de casos es mejor esperar, particularmente cuando estamos hablando de artículos de las líneas Regulares o incluso Adultas, de otra forma tendrás que pagar más, innecesariamente.
Aquí en mi ciudad natal, como supongo es el caso en cualquier otro lugar, hay montones de acaparadores que intencionalmente merman las existencias de ciertos modelos, disponibles normalmente a través de tiendas minoristas y por departamentos, luego revenden estos artículos por dos o más veces el precio regular; muchas personas muerden el anzuelo y así es como el círculo vicioso continua.
Pero si esperas un poco más, el modelo que los acaparadores te revenden como si fuera una "rareza" (cuando en realidad mucho más de 1’000.000 de unidades son hechas de cada modelo Regular, en el caso de Hot Wheels), estará fácilmente disponible al mismo precio al cual estás acostumbrado...
Esta vez estoy reseñando un modelo basado en el Lamborghini Urus SSUV Conceptual de 2012, perteneciente a la Serie HW City - Street Power de 2015 y es el primer lanzamiento; el diseñador detrás de este modelo es Brendon Vetuskey y su trabajo aquí fue realmente bueno, hasta ahora ha tenido 6 iteraciones principalmente para las líneas Regulares, incluyendo 1 para líneas Adultas.
Debo confesar que en esta ocasión, la ansiedad me jugó una mala pasada y decidí comprarlo en el mercado secundario, en lugar de tener un poquitín de paciencia y conseguirlo a través de los canales regulares de distribución, solo tenía que esperar 2 semanas más, de hecho; pero ya que lo conseguí con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, el costo extra fue menos de dos veces el precio regular, lo cual está bien.
El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, rojo oscuro con acabado Metalflake fue escogido para el trabajo de pintura y es ligeramente más oscuro que el tono usado para el auto real, hay tampos y/o calcomanías para las luces y el emblema Lamborghini al frente, también para un logotipo de Lamborghini, una placa de Urus y el juego de cuatro tubos de escape en la parte posterior.
Los interiores fueron trabajados en negro, mientras las ventanas son ahumadas, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Phil Rielhman 5 Spoke en cromado, con el mismo tamaño adelante y atrás, y fue hecho en Malasia...
Luc 16:9-14 "Y YO os digo: ganad amigos por medio de las riquezas injustas, para que cuando éstas falten, os reciban en las moradas eternas. El que es fiel en lo muy poco, también en lo más es fiel; y el que en lo muy poco es injusto, también en lo más es injusto. Pues si en las riquezas injustas no fuisteis fieles, ¿quién os confiará lo verdadero? Y si en lo ajeno no fuisteis fieles, ¿quién os dará lo que es vuestro? Ningún siervo puede servir a dos señores; porque o aborrecerá al uno y amará al otro, o estimará al uno y menospreciará al otro. No podéis servir a DIOS y a las riquezas. Y oían también todas estas cosas los fariseos, que eran avaros, y se burlaban de ÉL."
ENGLISH
There are people who really don’t like or don’t understand military vehicles, the kind of people who think they are just a waste of time, money and resources, and that maybe we would be better without them...
I love military vehicles and that’s something I have mentioned often in previous publications, but it doesn’t mean that I’m not aware about the horror of wars or the aftermath they leave in the "fabric" of humanity; unfortunately, this kind of vehicles is involved in these horrors, direct or indirectly...
In a wide sense, I do understand the repudiation aroused in many people by anything related with wars, specially when you consider that in the vast majority of cases, there are filthy economic motivations underlying...
However, apparently, wars promote technological and scientific advances that perhaps wouldn’t be feasible, at least not in the short term and I know how paradoxical or disturbing it sounds.
Besides, there are several developments initially made for the army, that later make their transition to civilian use and today they are familiar sights which have been incorporated to our lifestyle.
One of those developments, that became a thriving segment of the automotive industry, are the SUVs (Sport Utility Vehicles) and despite these means of transportation have changed many paradigms in such industry, it’s curious that there is still no consensus about an universal designation for them (in some regions of the world, the term SUV is only used in technical fields).
Today I’m introducing a vehicle belonging to that category: the 2012 Lamborghini Urus - Full Size 4-Door Super Sport Utility Vehicle / Crossover, a model that was showcased as Concept Car in the Beijing Auto Show, as well as at the 62nd Pebble Beach Concours d’Elegance of that very year.
That the current SUVs are descendants of the first military jeeps is something widely established by car experts and historians, which could be baffling for those who admire this kind of vehicles, but cannot relate them with the ultra-spartan jeeps for militia.
For this very reason, I know that many people were blown away by the introduction of such a model, developed by a brand that is mainly known by its outrageous and exotic Super Sports Cars, but this is not even its first SUV, something I will address in a future review.
Yet, there you have it, a model that is meant to be truly groundbreaking in a segment that easily has been present for more than 60 years in the automotive market worldwide and I think it has what it takes to fulfill this role.
The overall design screams Lamborghini all along, thanks to the wedge-shaped lines that clearly identify any raging bull since the introduction of the Countach, but this time inspired on the more recent Aventador S; precisely this design manages to create the illusion of a smaller size in a vehicle that hardly could be considered compact, with a length of nearly 5 meters.
Nonetheless, it’s not only a matter of appearance, this is a Lamborghini after all so, there is an extremely light construction with the use of carbon fiber and high-tech composite materials, accompanied by a plug-in hybrid powertrain, a 244 cu in, 4.0 L, V8 engine with twin turbocharger combined with an electric motor, producing probably more than 650 hp and I guess all of this puts the high performance share in this brand new raging bull!...
I have been learning slowly but surely that patience pays off most of the time and it applies not only to situations of your daily life, it definitely applies to the realm of collectionism, despite being a virtue highly underrated...
Sometimes is good harnessing the first chance to get certain collectible, because there will be no other chance later to do it; for instance, when we are talking about limited editions of some sort or when the price for such item is appropriate and you know for sure that later it will be way more expensive.
Now, even in the case of limited editions, you always have the chance to get the same item later, let’s say with a different decoration and only one brand (in the case of diecast vehicles): Auto World with its True Limited Edition Series, made a model whose mold was destroyed, hence, you will not see the same model again, even using the same CAD files, because the rest of elements will change inevitably.
But in the vast majority of cases is better to wait, particularly when we are talking about items from Regular lines or even Adult lines, otherwise you will have to pay more, unnecessarily.
Here in my hometown, as I guess is the case anywhere else, there are lots of hoarders that intentionally deplete the stock of certain models, available normally through retail and department stores, then they resell these items for two or more times the regular price; many people bite the bait and that’s how the vicious circle continues.
But if you wait a little longer, the model that hoarders resell you like it were a "rarity" (when actually way more than a 1,000,000 units are made of each Regular model, in the case of Hot Wheels), will be easily available at the same price to which you are used...
This time I’m reviewing a model based on the 2012 Lamborghini Urus Concept SSUV, belonging to the 2015 HW City - Street Power Series and it’s the first release; the designer behind this model is Brendon Vetuskey and his work here was really good, until now it has had 6 iterations for the Regular lines, including 1 for Adult lines.
I must confess that in this case, anxiety played tricks on me and I decided to buy it from the secondary market, instead of having a bit of patience and get it through the regular channels of distribution, I just had to wait 2 weeks more, in fact; but since I got it with the help of a friend, fellow collector and importer, the extra cost was less than two times the regular price, which is fine.
The model has diecast body and black plastic chassis, dark red with Metalflake finishing was chosen for the paint job and it’s slightly darker than the shade used for the actual car, there are tampos and/or decals for the lights and Lamborghini emblem in the front, also for a Lamborghini logotype, Urus plate and the set of four exhaust pipes at the rear.
The interiors were worked in black, while the windows are smoked, the plastic wheels feature the Phil Rielhman 5 Spoke rims design in chrome, with the same size back and forward, and it was made in Malaysia...
Luk 16:9-14 "And I say unto you: make to yourselves friends of the mammon of unrighteousness; that, when ye fail, they may receive you into everlasting habitations. He that is faithful in that which is least is faithful also in much: and he that is unjust in the least is unjust also in much. If therefore ye have not been faithful in the unrighteous mammon, who will commit to your trust the true riches? And if ye have not been faithful in that which is another man's, who shall give you that which is your own? No servant can serve two masters: for either he will hate the one, and love the other; or else he will hold to the one, and despise the other. Ye cannot serve GOD and mammon. And the Pharisees also, who were covetous, heard all these things: and they derided HIM."
4 comments:
Surprise to see Lamborghini having SUV design as I would assumed their main line is sport car. Since Lamborghini supposedly is the faster car over Ferrari, this might be the fastest SUV to claim the title lolz... A good used of black tinted windows on red metallic flake colour scheme though the paint seems a bit thick. The logo and lightings are well-defined for a 1/70 scale die-cast.
Until now, it looks like the Urus will be indeed the fastest SUV (or more precisely SSUV) in the market when introduced in 2018 and also one of the most luxurious available (albeit I have heard about a SUV by Ferrari which will be released likely in 2021)... It will be stunning I’m pretty sure, but with a price tag of US$200,000 approx. (that is "affordable" for a Lamborghini), it will be out of reach of many too ;(... The diecast model by Hot Wheels, all in all is very well done for something from the regular lines, that’s something I don’t say so often about this brand, but you must give due credit to whom credit is due and the neat stock appearance helps quite a bit in its charm !!!... =D
SUV from Lambo? this feels like Porsche SUV remodeled LOL... if they really produce it under the Lambo brand, this can be a very expensive family SUV though Toyota Land Cruiser wont lose sleep about it LOL LOL LOL
As far as I know, this Urus will have a similar price tag of the "basic" Huracan, which in terms of Lamborghini’s values can be considered "affordable", but US$200,000 is much more than what the average Joe keeps below the mattress, if you know what I mean, LOLOLOLOLOL !!!... And now that you mentioned the Toyota Land Cruiser 200 (pretty much the equivalent in the luxury segment), well, the Urus easily duplicates its cost, but they are aimed to different kind of buyers so, yeah, no worries for Toyota anyway... =D
Post a Comment