Tuesday, March 26, 2019

1990 - 1998 Chevrolet Silverado C3500 / GMC Sierra 3500 Fleetside Extended Cab Long Bed Dually Custom - Full Size 1 Ton Class 3 Heavy Duty Pickup Truck (Customized C3500) 2000 Editor’s Choice Series 1 Target Exclusive 8/16 Diecast Scale 1:79 plus 1990 - 1998 Chevrolet Silverado C3500 / GMC Sierra 3500 Fleetside Extended Cab Long Bed Dually Custom - Full Size Class 3 -1 Ton- Heavy Duty Pickup Truck (Customized C3500) 2011 Heat Fleet Series 2/10 - 92/244 Diecast Scale 1:79 by Hot Wheels


Probablemente no hay otro país donde las camionetas pickup sean tan valoradas por tantas personas, sin importar su trasfondo o preferencias particulares, que en los Estados Unidos...

Es algo absolutamente consistente con la larga historia que estos vehículos tienen en la tierra del águila calva, más de un siglo para ser preciso así que su importancia está lejos de ser un asunto de especulación...

Esta tipología ha tenido un impacto directo en el estilo de vida y cultura norteamericanos, evolucionando paralelamente con los gustos y exigencias de cada era o incluso con los caprichos de sus dueños usuales...

Como caballos de trabajo, las camionetas pickup han sido herramientas esenciales para negocios pequeños y grandes: puedes considerar la camioneta que lleva mercancía de una finca local a una pequeña tienda de abarrotes o la que pertenece a la flotilla de una compañía multinacional, ellas ayudan a hacer el trabajo.

Los tres grandes fabricantes de autos de Norteamérica conocen esta situación muy bien y no en vano han tratado de atender todos los segmentos imaginables de este voluminoso mercado, con productos adaptados para satisfacer necesidades y presupuestos diferentes.

A principios de los 90s, no obstante, había un vacío entre los camiones de trabajo liviano y mediano, un segmento aparentemente desatendido y hubo una oportunidad para las camionetas pickup de convertirse en una buena opción a considerar.

Mis invitadas para esta publicación representan la respuesta de General Motors a la necesidad ya mencionada: la Chevrolet Silverado C3500 / GMC Sierra 3500 Fleetside Cabina Extendida Platón Largo Dually Custom de 1990 - 1998 y estamos hablando de una Camioneta Pickup de Tamaño Completo 1 Tonelada Clase 3 para Trabajo Pesado, que pertenece a la cuarta generación del modelo.

Este es definitivamente un producto hecho con el mercado de los Estados Unidos en mente, la cultura de "más grande es mejor" y difícilmente sería bien recibida en otros mercados donde el tamaño es un factor en contra de la decisión de compra.

Con un largo total en el rango de 6 m (237,4 pulgadas) para esta configuración y voraces pero poderosos trenes de potencia disponibles (motores 454 pulgadas cúbicas, 7,4 L, V8 o 396 pulgadas cúbicas, 6,5 L, Turbo Diesel para el tope de línea), el nivel de un camión para trabajo mediano, necesitas mucho dinero para comprar y mantener, también mucho espacio para parquear un vehículo como este, no es para todos.

A propósito, en mi patria, Colombia, he visto algunas de estas camionetas pickup de trabajo pesado como parte de flotillas para compañías de servicios públicos; recuerdo modelos hechos por Ford, con la configuración de platón largo y doble cabina, pero rara vez eran camionetas dually.

A diferencia de sus contrapartes para trabajo más liviano, estas camionetas pickup grandes son usadas principalmente como vehículos utilitarios, remolcando botes, tirando de tráileres, transportando carga, gracias a su Clasificación de Peso Bruto Vehicular (GVWR, por sus siglas en inglés) entre 10.000 y 14.000 libras (4.536 - 6.350 kg); su tamaño y presencia comanda algo de respeto y me gusta eso...

Hot Wheels es la clase de marca que gusta de estar en boca de muchos, para bien o para mal, como cualquier otra compañía grande en la era de las comunidades virtuales; algunas veces incluso a expensas de su buena reputación (ya sea real o ficticia)...

No hace mucho, las compañías, sin importar su segmento, estaban siempre esforzándose en desarrollar una buena reputación (goodwill) entre sus clientes, ofreciendo buenos productos a precios decentes y, en la mayoría de casos, las compañías valoraban la honestidad hacia el consumidor, porque esa es la forma correcta de generar lealtad a largo plazo y mantener finanzas saludables en circunstancias normales...

Hoy en día, Hot Wheels y muchas otras compañías no se cuidan "demasiado" de ofrecer un producto fabricado con estándares de calidad apropiados o de ser honestas con sus clientes; de hecho, el uso de prácticas engañosas es una tendencia generalizada, pero esto no lo hace más aceptable o menos perjudicial para cualquier marca...

Profundizaré en este asunto en una reseña futura, examinando una situación concreta donde lo que estoy hablando es bastante evidente y, con todo, la vasta mayoría de compradores de Hot Wheels está completamente inconsciente de ello; quizás porque comprar es más fácil que pensar y ellos aceptan cualquier cosa que la marca del logo llameante o cualquier otra marca en este mercado ofrezca, sin pestañear...

Estoy introduciendo un modelo llamado Customized C3500, desarrollado por Phil Riehlman, uno de los diseñadores más importantes de HW, perteneciente a la vieja escuela y me gusta su trabajo aquí; teniendo en mente la escala (1:79), el nivel de detalle y proporciones son satisfactorios.

Si bien en este modelo la mayoría de elementos son de la Chevy Silverado, de ahí su designación C3500, el frente pertenece a su hermana, la GMC Sierra 3500 luego sí, fue personalizada ligeramente y me encantan los guardafangos voluminosos de esta pickup dually, pero obviamente no incluye las ruedas duales traseras como el vehículo real.

Conseguí dos versiones de este modelo en el mercado secundario, con la ayuda de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, la primera hace más de 6 años y la otra 2 años después; tiene al menos 20 iteraciones, incluyendo variaciones, 6 de ellas para líneas Adultas.

Ambos modelos tienen carrocería en diecast y chasis en plástico (negro y plateado oscuro respectivamente), pero la primera muestra pertenece a la Serie 1 de Editor’s Choice del 2000, una Exclusividad Target, parte de las líneas Adultas.

El trabajo de pintura fue hecho en blanco brillante, complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías, sobre todos los paneles, en rojo, negro y plateado, la cual pienso en muy apropiada para un modelo personalizado, las malas noticias son un par de grumos sobre los paneles superiores; las ventanas son transparentes mientras que los interiores son negros, las ruedas son multiparte presentando diseño de rimes 5 Spoke Pro Circuit en cromado, llantas plásticas y fue hecha en China.

La segunda muestra pertenece a la Serie Heat Fleet de 2011, parte de las líneas Regulares; verde claro con acabado metalizado fue escogido para el trabajo de pintura y complementado por tampos y/o calcomanías, sobre los paneles laterales y el capó, presentando llamas en amarillo y naranja, con un reborde negro y añadí detalles pintados para las luces y parrilla frontales, también para las luces de cola; tiene ventanas ahumadas con interiores plateados, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Open Hole 5 Spoke en cromado y fue hecha en Malasia...

Luc 10:17-24 "Volvieron los setenta con gozo, diciendo:  SEÑOR, aún los demonios se nos sujetan en tu nombre. Y les dijo: Yo veía a Satanás caer del cielo como un rayo. He aquí os doy potestad de hollar serpientes y escorpiones, y sobre toda fuerza del enemigo, y nada os dañará. Pero no os regocijéis de que los espíritus se os sujetan, sino regocijaos de que vuestros nombres están escritos en los cielos. En aquella misma hora JESÚS se regocijó en el Espíritu, y dijo: Yo te alabo, oh PADRE, SEÑOR del cielo y de la tierra, porque escondiste estas cosas de los sabios y entendidos, y las has revelado a los niños. Sí, PADRE, porque así te agradó. Todas las cosas me fueron entregadas por mi PADRE; y nadie conoce quién es el HIJO sino el PADRE; ni quién es el PADRE, sino el HIJO, y aquel a quien el HIJO lo quiera revelar. Y volviéndose a los discípulos, les dijo aparte: bienaventurados los ojos que ven lo que vosotros veis; porque os digo que muchos profetas y reyes desearon ver lo que vosotros veis, y no lo vieron; y oír lo que oís, y no lo oyeron."

ENGLISH 
Probably there is no other country where pickup trucks are so valued for so many people, regardless their background or particular preferences, than in the United States...

It’s something absolutely consistent with the long history these vehicles have in the land of the bald eagle, more than a century to be precise so their importance is far from being a matter of speculation...

This typology has had a direct impact in the american lifestyle and culture, evolving in parallel with the tastes and requirements of each era or even with the vagaries of their usual owners...

As workhorses, pickup trucks have been essential tools for small and big business: you can consider the truck that carries goods from a local farm to a small grocery store or the one that belongs to the fleet of a multinational company, they help to get the job done.

The big three car manufacturers of North America know this situation very well and not in vane they have tried to cater all devisable segments of this bulky market, with products tailored to meet different needs and budgets.

In the early 90s, nonetheless, there was a gap between light and medium duty trucks, a segment that was apparently unattended and there was an opportunity for pickup trucks to become a good option to consider.

My guests for this publication represent the answer from General Motors to the need already mentioned: the 1990 - 1998 Chevrolet Silverado C3500 / GMC Sierra 3500 Fleetside Extended Cab Long Bed Dually Custom and we are talking about a Full Size 1 Ton Class 3 Heavy Duty Pickup Truck, that belongs to the fourth generation of the model.

This is definitely a product made with the United States market in mind, the culture of "bigger is better" and hardly would be well received in other markets where the size is a factor against the purchase decision.

With an overall length in the range of 6 m (237.4 inches) for this configuration and ravenous yet powerful powertrains available (454 cu in, 7.4 L, V8 or 396 cu in, 6.5 L, 
Turbo Diesel engines for the top of line), the level of a medium duty truck, you need serious money to buy and maintain, also serious room to park a vehicle like this one, it’s not for everyone.

By the way, in my homeland, Colombia, I have seen some of these heavy duty pickup trucks as part of fleets for public service companies; I remember models made by Ford, with the long bed and crew cab configuration, but seldom they were dually trucks.

Unlike their lighter duty counterparts, these big pickup trucks are used mainly as utility vehicles, towing boats, pulling trailers, transporting cargo, thanks to their Gross Vehicle Weight Rating (GVWR) between 10,000 and 14,000 pounds (4,536 - 6,350 kg); their size and presence command some respect and I like that...

Hot Wheels is the kind of brand that likes to be in the mouth of many, for better or worse, like any other big company in the era of virtual communities; sometimes even at expense of its good reputation (whether it’s real or fictitious)...

Not so long ago, companies, regardless their segment, were always striving to develop a good reputation (goodwill) among their customers, offering good products at decent prices and, in most cases, companies valued honesty towards the consumer, because that’s the right way to generate loyalty in the long term and keep healthy finances in normal circumstances...

Nowadays, Hot Wheels and many other companies don’t care "too much" about offering a product manufactured with appropriate quality standards or about being honest with their customers; in fact, the use of deceiving practices is a widespread trend, but it doesn’t make it more acceptable or less harmful for any brand...

I will deepen on this matter in a future review, examining a concrete situation where what I’m talking about is quite evident and yet, the vast majority of buyers of Hot Wheels is completely unaware of it; perhaps because buying is easier than thinking and they just accept anything the brand of the flaming logo or any other brand in this market offer, without batting a eye...

I’m introducing a model called Customized C3500, developed by Phil Riehlman, one of the most important designers of HW, belonging to the old school and I like his work here; bearing in mind the scale (1:79), the level of detail and proportions are satisfying.

While in this model most elements are from the Chevy Silverado, hence its C3500 designation, the front belongs to its sister, the GMC Sierra 3500 so yeah, it was slightly customized and I love the bulky rear fenders of this dually pickup, but obviously it doesn’t include dual wheels as the actual vehicle.

I got two versions of this model in the secondary market, with the help of two friends, fellow collectors and importers, the first one more than 6 years ago and the other 2 years later; it has at least 20 iterations, including variations, 6 of them for Adult lines.

Both models have diecast body and plastic chassis (black and dark silver respectively), but the first sample belongs to the 2000 Editor’s Choice Series 1, a Target Exclusive, part of the Adult lines.

The paint job was made in glossy white, complemented by a decoration made with tampos and/or decals, on all the panels, in red, black and silver, which I think is very appropriate for a customized model, the bad news are a pair of lumps on the top panels; the windows are clear while the interiors are black, the wheels are multipart featuring 5 Spoke Pro Circuit rims design in chrome, plastic tires and it was made in China.

The second sample belongs to the 2011 Heat Fleet Series, part of the Regular lines; light green with metallic finishing was chosen for the paint job and complemented by tampos and/or decals, on the side panels and the hood, featuring flames in yellow and orange, with black outline and I added painted details for the front lights and grille, also for the tail lights; it has smoked windows with silver interiors, the plastic wheels feature Open Hole 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia... 

Luk 10:17-24 "And the seventy returned again with joy, saying: LORD, even the devils are subject unto us through thy name. And he said unto them: I beheld Satan as lightning fall from heaven. Behold, I give unto you power to tread on serpents and scorpions, and over all the power of the enemy: and nothing shall by any means hurt you. Notwithstanding in this rejoice not, that the spirits are subject unto you; but rather rejoice, because your names are written in heaven. In that hour JESUS rejoiced in spirit, and said, I thank thee, O FATHER, LORD of heaven and earth, that thou hast hid these things from the wise and prudent, and hast revealed them unto babes: even so, Father; for so it seemed good in thy sight. All things are delivered to me of my FATHER: and no man knoweth who the SON is, but the FATHER; and who the FATHER is, but the SON, and he to whom the SON will reveal him. And he turned him unto his disciples, and said privately: blessed are the eyes which see the things that ye see: for I tell you, that many prophets and kings have desired to see those things which ye see, and have not seen them; and to hear those things which ye hear, and have not heard them."

No comments: