Monday, October 28, 2019

1966 Volkswagen Beetle 1300 (Type 1) - Subcompact 2-Door Saloon / Sedan 2002 Yesterday & Today - Marvel Series 1/2 Diecast Scale 1:64 plus 1966 Volkswagen Beetle 1300 (Type 1) - Subcompact 2-Door Saloon / Sedan (1966 Import Heat Beetle) 2003 Volkswagen Series 4/4 Diecast Scale 1:64 by Johnny Lightning


Todavía me pregunto cuál es el misterioso encanto de los autos subcompactos en general o qué clase de hechizo afecta a las personas que desarrollan un entrañable amor por estos vehículos diminutos... 

Tal vez esta incertidumbre no tendría mucho sentido en ciertos periodos de la historia moderna, por ejemplo, durante las primeras tres décadas del siglo pasado, cuando los coches subcompactos y compactos fueron más o menos la norma, el estándar dorado de la industria automotriz... 

Hubo poderosas razones económicas para eso, los carros en ese tiempo fueron una novedad y hasta cierto punto un bien de lujo, porque pocas personas podían costearse uno de ellos, incluso después que el Ford Modelo T popularizó estos medios de transporte. 

Pero hay otra razón no considerada muy a menudo: la gente era más pequeña en esa época, "subcompacta" si sabes a lo que me refiero (porque supongo, entre otras razones, no había comida geneticamente modificada disponible en ese momento o la epidemia de obesidad actual)... 

Además, esta incertidumbre no sería tan evidente en ciertas regiones del mundo, como Europa, países de Asia, Oceanía e incluso Centro y Suramérica, donde los autos compactos y subcompactos han sido históricamente el segmento más vendedor y por lo tanto, son una vista normal. 

Ahora, hay una asociación extendida de los coches compactos y subcompactos con tiempos de crisis; por ejemplo, luego de las guerras mundiales o conflictos armados locales, así como eventos como crisis petroleras, desencadenan efectos directos en la economía, que obligan a vender esta clase de vehículos (o salir del mercado por el riesgo de bancarrota) y esa es una asociación negativa. 

Con todo, carros como mi invitado para esta publicación, el Volkswagen Escarabajo 1300 (Tipo 1) de 1966, una Berlina / Sedán Subcompacto 2 Puertas, se las han arreglado para crear una especie de culto a su alrededor, personas en todo el mundo que se han convertido en devotos de un vehículo que de alguna forma ha desafiado paradigmas y ha ganado el corazón de muchos. 

Este modelo fue parte del auge del Escarabajo a nivel mundial, durante los 60s y representa una mejora notable con respecto al modelo anterior, principalmente por causa de un nada despreciable aumento de potencia del 25% (de 40 a 50 hp aproximadamente), gracias a un motor de 1300 cc (79 pulgadas cúbicas), opcional a nivel mundial, pero estándar para el mercado de los Estados Unidos, entre otros cambios. 

Vale la pena mencionar que mi patria, Colombia, no es ajena a esta "fiebre Escarabajo" y, de hecho, desde 1982, fue fundado el Club Volkswagen de Colombia, uno que está vigente todavía, organizando encuentros y caravanas. 

Estos coches son bastante apreciados por sus dueños, que los consienten un montón: pasan de padres a hijos, son herencia familiar y a pesar de ser carros antiguos, con todos las desventajas que esto conlleva, el amor por estos autos no disminuye, por el contrario, crece más fuerte, porque tienen muchas historias de contar, historias en las cuales participaron... 

Un modelo tan icónico como el Escarabajo ha sido representado consistentemente en el mundo del diecast, me atrevería a decir que la mayoría de marcas en este segmento tiene al menos un Tipo 1 en su catálogo, ya sea como modelo de serie o como personalizado, ya sea que estemos hablando de marcas establecidas o imitaciones hechas por empresas "clandestinas" o más bien poco conocidas... 

En la escala 1:64 y similares, hay varias opciones si quieres una réplica en diecast del Escarabajo original: en la categoría Regular hay modelos básicos o muy básicos, no muy detallados y algunas veces irreales, exagerados o desproporcionados, con acabados inferiores (dependiendo de la marca) por: Matchbox, Maisto, Corgi Juniors, Husky, Lintoy, Road Champs / Welly, Tootsie, Dinky, Polistil, Yatming, Majorette, Tomica, ERTL, bBurago, Realtoy, Hot Wheels, etc. 

Algunas de las marcas mencionadas previamente, ofrecen también modelos en la categoría Adulta, con acabados mejorados, ruedas multiparte plásticas o llantas de caucho, algunas veces características de apertura, pero basados en los mismos moldes básicos, o marcas como Siku, que producen modelos apropiados en esta categoría, pero en una escala más grande (1:55). 

Luego tienes modelos mejores en términos de calidad, realismo, acabados y nivel de detalle, parte de la categoría De Lujo, por marcas como: Jada, Kinsmart, Greenlight, M2 Machines, Revell y similares. 

Finalmente, hay modelos en la categoría Premium, hechos por marcas como: Kyosho, Schuco, Johnny Lightning, Solido o el molde desarrollado por Hot Wheels para su línea 100%, que es personalizado, entre otras compañías, así que la selección es amplia, hay algo para cada gusto y eso es grandioso para nosotros, los coleccionistas. 

Precisamente, estoy introduciendo un par de modelos de Johnny Lightning que conseguí en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 6 años; estoy presentando otros modelos en la sesión de fotos, basados en los Escarabajos del 65 y 64 (de los cuales puedes leer aquí y aquí respectivamente). 

Como una nota la margen, recientemente JL lanzó un modelo basado en el Volkswagen Escarabajo de 1950, con ventana dividida, que luce fabuloso también; los modelos introducidos en esta reseña pertenecen a la Serie Yesterday & Today - Marvel de 2002 (Set de 2) y la Serie Volkswagen de 2003 (Set de 4) respectivamente; el primero venía dentro de una tarjeta grande especial y el otro dentro de una caja. 

A diferencia de la mayoría de modelos en el segmento Premium, Johnny Lightning ofrece construcción completa en diecast, junto con el excelente nivel de detalle, proporciones y acabados generales que esperas en esta categoría. 

Ambos modelos presentan trabajos de pintura en azul con acabado lustroso, tonos ligeramente diferentes, también hay enfoques diferentes en las decoraciones, con la temática Marvel por un lado y una muy moderna, inusual, de estilo import tuner por el otro, presentando tampos y/o calcomanías extensivos y finos, sobre prácticamente cada panel de la carrocería, un trabajo de primera categoría. 

Ambos tienen ventanas transparentes y los interiores fueron trabajados en negro y azul medio respectivamente, fueron agradablemente detallados; el primero ofrece ruedas multiparte presentando diseño de rimes Dog Dish en cromado y llantas en caucho labradas, el segundo ofrece ruedas multiparte presentando diseño de rimes Wire Spoke Wheels en amarillo, llantas plásticas y ambos fueron hechos en China... 

Job 7:16-21 "Abomino de mi vida; no he de vivir para siempre; déjame, pues, porque mis días son vanidad. ¿Qué es el hombre, para que lo engrandezcas, y para que pongas sobre él tu corazón, y lo visites todas las mañanas, y todos los momentos lo pruebes? ¿Hasta cuándo no apartarás de mí tu mirada, y no me soltarás siquiera hasta que trague mi saliva? Si he pecado, ¿qué puedo hacerte a ti, oh Guarda de los hombres? ¿Por qué me pones por blanco tuyo, hasta convertirme en una carga para mí mismo? ¿Y por qué no quitas mi rebelión, y perdonas mi iniquidad? Porque ahora dormiré en el polvo, y si me buscares de mañana, ya no existiré."

ENGLISH 
I still wonder what’s the uncanny charm of subcompact cars in general or what kind of spell affects the people who develop an endearing love by these tiny vehicles... 


Maybe this uncertainty wouldn’t make much sense in certain periods of the modern history, for instance, during the first three decades of the last century, when subcompact and compact cars were pretty much the norm, the golden standard of the automotive industry... 

There were powerful economic reasons for that, cars at that time were a novelty and up to a point a luxury good, because few people could afford one of them, even after the Ford Model T popularized these means of transportation. 

But there is another reason not considered so often: people were smaller at that time, "subcompact" if you know what I mean (I guess because, among other reasons, there was no genetically modified food available at that moment or the current obesity epidemic)... 

Besides, this uncertainty wouldn’t be so evident in certain regions of the world, like Europe, Asian countries, Oceania and even in Central and South America, where compact and subcompact cars have been historically the best selling segment and hence, they are a normal sight. 

Now, there is a widespread association of compact and subcompact cars with times of crisis; for instance, after the World Wars or local armed conflicts, as well as events like oil crisis, trigger direct effects in the economy, that force to sell this kind of vehicles (or exit the market for the risk of bankruptcy) and that’s a negative association. 

Yet, cars like my guest for this publication: the 1966 Volkswagen Beetle 1300 (Type 1), a Subcompact 2-Door Saloon / Sedan, has managed to create a sort of cult around it, people all over the world who have turned into devotees of a vehicle that somehow has defied paradigms and has won the heart of many. 

This model was part of the boom of the Beetle worldwide, during the 60s and represents a noticeable improvement regarding the previous model, mainly because of a not inconsiderable power increase of 25% (from 40 to 50 hp approximately), thanks to a 1300 cc (79 cu in) engine, optional worldwide, but standard for the market of the United States, among other changes. 

It’s worth mentioning that my homeland, Colombia, is not alien to this "Beetle fever" and, in fact, since 1982, it was founded the Club Volkswagen de Colombia (Volkswagen Club of Colombia), one that is still in force, organizing meetings and caravans. 

These cars are quite appreciated by their owners, who pamper them a lot: they pass from parents to children, they are family inheritance and despite being old cars, with all the drawbacks it entails, the love for these vehicles does not diminish, on the contrary, it grows stronger, because they have many stories to tell, stories in which they have participated... 

A model as iconic as the Beetle has been consistently represented in the world of diecast, I would dare to say that most brands in this segment have at least one Type 1 in their catalog, either as stock model or as custom, either we are talking about established brands or knock-offs made by "clandestine" or rather little known companies... 

In the 1:64 scale and the like, there are several options if you want a diecast replica of the original Beetle: in the Regular category there are basic or very basic models, not so detailed and sometimes unrealistic, exaggerated or disproportioned, with subpar finishes (depending on the brand) by: Matchbox, Maisto, Corgi Juniors, Husky, Lintoy, Road Champs / Welly, Tootsie, Dinky, Polistil, Yatming, Majorette, Tomica, ERTL, bBurago, Realtoy, Hot Wheels, etc. 

Some of the brands previously mentioned, offer also models in the Adult category, with improved finishes, multipart plastic wheels or rubber tires, sometimes opening features, but based on the same basic castings, or brands like Siku, that produces proper models in this category but in a larger scale (1:55). 

Then you have better models in terms of quality, realism, finishes and level of detail, part of the Deluxe category, by brands like: Jada, Kinsmart, Greenlight, M2 Machines, Revell and the like. 

Finally, there are models in the Premium category, made by brands like: Kyosho, Schuco, Johnny Lightning, Solido or the mold developed for the Hot Wheels for its 100% line, that is customized, among other companies, so the selection is wide, there is something for each taste and that’s great for us, the collectors. 

Precisely, I’m introducing a pair of models by Johnny Lightning that I got in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 6 years ago; I’m featuring other models in the photo shoot, based on the ’65 and ’64 Beetle (of which you can read here and here respectively). 

As a side note, recently JL released a model based on the 1950 Volkswagen Beetle, with split window, that looks great too; the models introduced in this review belong to the 2002 Yesterday & Today - Marvel Series (Set of 2) and the 2003 Volkswagen Series (Set of 4) respectively; the first one came inside a special big card and the other one inside a box. 

Unlike most of the models in the Premium segment, Johnny Lightning offers full diecast construction, along with the excellent level of detail, proportions and overall finishes you expect in this category. 

Both models feature paint jobs in blue with glossy finishing, slightly different shades, there are also different approaches in the decorations, with the Marvel theme in the one hand and a very modern, unusual, import tuner style on the other hand, featuring extensive and fine tampos and/or decals, on virtually every panel of the body, a top notch work. 

Both have clear windows and the interiors were worked in black and medium blue respectively, they were nicely detailed; the first one offers multipart wheels featuring classic Dog Dish rims design in chrome and styled rubber tires, the second one offers multipart wheels featuring Wire Spoke Wheels rims design in yellow, plastic tires and both were made in China... 

Job 7:16-21 "I loathe it; I would not live always: let me alone; for my days are vanity. What is man, that thou shouldest magnify him? and that thou shouldest set thine heart upon him? And that thou shouldest visit him every morning, and try him every moment? How long wilt thou not depart from me, nor let me alone till I swallow down my spittle? I have sinned; what shall I do unto thee, O thou preserver of men? why hast thou set me as a mark against thee, so that I am a burden to myself? And why dost thou not pardon my transgression, and take away mine iniquity? for now shall I sleep in the dust; and thou shalt seek me in the morning, but I shall not be."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I usually see Volks Beetle in lighter colour therefore the blue chosen is kind of bold. I like the way plenty of decals are used and painting on bonnet makes it attractive. What amazed me on the second car are those yellow rims that reminds me of striking Tamiya cars.

chrismandesign said...

Now that you mention it, yeah, the color palette for these Bettles is striking and nothing like what you would expect from a car sold in the 60s, when pastel colors were in vogue, a trend established since the 50s... Actual cars customized daringly don’t use this shade of royal blue as far as I know and that makes these replicas even more interesting for me, besides, Johnny Lightning always please us with these prolix and well executed decorations, but, believe it or not, this brand is still fairly underestimated by the average collector... Which makes me wonder, why they are so used to buy shoddy and yet overpriced items, instead of supporting great brands in this market like JL?...

David John Shewsbury said...

Bumblebee - a classic is always great!!! I like this blue color but ultimately I believe a Beetle in pink should be the best if not the fastest of them all....

chrismandesign said...

Royal blue definitely is not an usual color scheme selection for a Beetle, but does it look good, man!... Pink, I think, would be easier to find and a great selection for a cool Beetle, that’s for sure!... Now, the fastest one, uhmmmm, the engine will say so, HEHE!...