Sunday, January 5, 2020

1975 - 1980 Police Patrol (1970 - 1975 Range Rover Classic - Midsize 3-Doors Luxury SUV 4x4) 1975 - 1980 Rolamatics 1-75 Series No. 20e (20-75) Diecast Scale 1:63 by Matchbox - Lesney


He escuchado personas que se consideran a sí mismas coleccionistas, en grupos, foros y blogs, reclamando más o menos lo siguiente: "estamos experimentando en la actualidad una ‘Edad de Oro’ con respecto a los productos en diecast de Matchbox en conjunto, porque esta marca está ofreciendo una calidad que es mucho mejor que lo que sea que haya hecho antes"... 

Otros aplican el mismo razonamiento para el periodo 2005 - 2010, llamándolo: "la verdadera Edad de Oro de Matchbox" y no puedo evitar preguntarme si estas personas saben siquiera lo que Edad de Oro significa, pero te darás cuenta que no es precisamente el caso.... 

Primero lo primero, el concepto de Edad de Oro no tuvo su origen en el mundo del coleccionismo, fue tomado prestado de la mitología griega, involucra un periodo particular cuando algo (o alguien) alcanza su pico, su máxima expresión, su apogeo, su mayor éxito, es decir, representa la culminación en el desarrollo de algo (o alguien) y más precisamente, su condición original o primigenia, en la cual no ha sufrido ningún tipo de degradación o carece de defectos. 

Ahora, el término es básicamente un calificativo comparativo, que significa lo más cercano al ideal y en ese sentido, hay otros calificativos relacionados que representan grados más bajos de desarrollo, a saber: Edad de Plata, Edad de Bronce, Edad Heroica y Edad de Hierro (cuyo origen está también en la mitología griega). 

Teniendo en mente su origen y significado, la pregunta lógica aquí es: ¿podríamos llamar propiamente el periodo actual (o el periodo 2005 - 2010, para tal caso) una Edad de Oro de Matchbox como marca de autos de juguete en diecast?... 

Antes de responder este cuestionamiento, tenemos que considerar varios factores asociados, porque una Edad de Oro involucra en este caso el producto como un todo, pero ya que estamos hablando específicamente sobre autos de juguete en diecast, debemos responder otra pregunta: ¿es el producto actual de Matchbox o el producto ofrecido durante el periodo 2005 - 2010, un modelo en diecast para empezar?... 

Y es aquí precisamente donde las declaraciones planteadas inicialmente empiezan a tambalear, porque es simplemente estúpido hablar acerca de la "edad de oro" de una marca de coches de juguete en diecast, cuando los productos ofrecidos durante esa era son mitad plástico / mitad diecast o incluso peor, más plástico que diecast. 

Además, el estándar original por el cual juzgamos lo que es un modelo en diecast (carro de juguete), no fue establecido en la actualidad, tampoco en el periodo 2005 - 2010, sino cuando los modelos en diecast llegaron a ser significativos en el mercado de coleccionables, cuando la industria de las réplicas en diecast se consolidó, a saber, durante los 50s, 60s y 70s del siglo pasado... 

No en vano el término Edad de Oro implica un tiempo pretérito, luego es un disparate usar Edad de Oro para describir un periodo actual o reciente... 

Ahora, profundizando más en lo que define un modelo en diecast, bueno, debemos enfatizar que la proporción de diecast (aleaciones metálicas) versus otros materiales (principalmente plástico y caucho) es esencial: no podemos hablar de modelo en diecast sino está fabricado principalmente en diecast, por obvias razones esta proporción claramente favorecía al diecast (aleaciones metálicas) en los primeros / más antiguos modelos, donde el uso de otros materiales era mínimo. 

De hecho, los modelos más viejos eran fabricados enteramente de diecast, sin partes móviles (hechos con una aleación diferente, que incluía impurezas como hierro y plomo, que los hacía más susceptibles a la "plaga del zinc"); modelos posteriores incorporaron una aleación de alta pureza (llamada Zamak o Mazak, la cual resolvió el problema de la "plaga del zinc"), partes móviles como: ruedas metálicas, con ejes metálicos (genuina construcción completa en diecast) o interiores metálicos (sin ventanas); después, estos modelos incluyeron ruedas plásticas y/o interiores plásticos y/o ventanas plásticas y/o accesorios plásticos; mucho más tarde el caucho fue incluido para las llantas y así sucesivamente. 

La proporción entre diecast (aleaciones metálicas) y plástico, durante parte de los 50s, los 60s y parte de los 70s, cuando el concepto de modelo en diecast fue establecido, osciló entre 100% / 0% y 70% / 30% respectivamente y aquí las declaraciones iniciales planteadas son prácticamente anuladas, porque la proporción actual entre diecast (aleaciones metálicas) y plástico / caucho, está lejos de los parámetros originales. 

La diferencia es tan evidente que los productos actuales o recientes no pueden ser considerados modelos en diecast en el sentido correcto del término o aún peor: son simplemente modelos plásticos con algunas partes en diecast (‘plastcast’, el término que acuñé para ellos)... 

En este punto alguien con dos dedos de frente debería estar pensando: "Edad de Oro de Matchbox como marca de modelos diecast" ¿En serio?...

No obstante, tengo que ser equitativo y debo excluir a la Serie Lesney Edition, un claro guiño al pasado, con modelos que ofrecían carrocería y chasis en diecast, la concordancia más cercana con la era cuando Matchbox verdaderamente fabricaba modelos en diecast. 

El único problema con esta exclusión o excepción es que la Serie Lesney Edition estuvo disponible solo por 2 años (2010 - 2011), con apenas 40 modelos en total, la única línea en esa época con esta característica en medio de decenas de líneas que ofrecían carrocería o chasis en plástico y mucho más plástico que antes; en otras palabras, esta Serie es como una gota de diecast en medio de un océano de plástico... 

Si las reflexiones anteriores no fueran suficientes para echar por tierra la idea sin sentido que: "estamos experimentando en la actualidad (o que se experimentó en el periodo 2005 - 2010) una ‘Edad de Oro’ con respecto a los productos en diecast de Matchbox en conjunto...", una idea que claramente ignora la historia de Matchbox e incluso lo que modelo en diecast significa, tenemos que considerar otros aspectos y ahora incluiré una lista, que toma algunos elementos propuestos por un colega coleccionista extrajero y está complementada por mí... 

Esta lista de consideraciones a tener en cuenta cuando estamos hablando de una Edad de Oro, una genuina, por supuesto, incluye: calidad general en los moldes y acabados (por acabados quiero decir trabajos de pintura y decoraciones con tampos y/o calcomanías o sus equivalentes, también calidad en los accesorios y partes extras; los modelos más antiguos compensan la falta de acabados desarrollados más recientemente, con autoadhesivos o incluso mejor, con detalles nítidos y pulcros en los moldes, también con mejor ajuste de las piezas), realismo con respecto al vehículo real tomado como base (cuando estamos hablando de Matchbox, considerando su historia, sus orígenes, los modelos de diseñador / conceptuales / de fantasía tienen poco o ningún lugar), alto nivel de detalle incluso en los modelos más básicos, interiores separados (cuando aplica), partes con apertura / móviles (y más de 4 partes, excluyendo ruedas en algunos casos, cuando aplica), un foco en temas contemporáneos o modelos licenciados externamente casi sin excepciones, ventas masivas, distribución integral y eficiente a nivel mundial, precios justos para el producto final, la inclusión de cajas coleccionables, accesorios separados y complementos, amplia variedad de líneas y escalas... 

Ya abordé algunos de estos temas en reseñas previas, pero una vez consideras estos aspectos juntos, debes concluir sin lugar a dudas que no hay tal cosa como una "Edad de Oro" actual o reciente para Matchbox como marca de diecast, quizás una Edad de Bronce o más bien una Edad de Plástico, pero definitivamente no una Edad de Oro

Nuestra afición sería mucho más respetable sino tuvieramos que lidiar con una turba de farsantes hablando basura, pero supongo que es nuestro deber como coleccionistas darle sentido, lógica y propósito a la aventura de coleccionar... 

Precisamente, esta publicación introduce un modelo que pertenece a la única Edad de Oro de Matchbox (segunda mitad de los 50s, los 60s y la mayor parte de los 70s, incluyo casi 3 décadas consecutivas, porque no podemos hablar objetivamente sobre una consolidación de la industria del diecast en un periodo más corto), el primer modelo que conseguí de esa época cuando los modelos en diecast eran justamente eso: modelos en diecast. 

También fue el tiempo cuando la relación calidad / precio era razonable, porque, bueno, las compañías de diecast eran generosas y a propósito, es una falacia que irás a la bancarrota si ofreces un buen producto a un precio equitativo, es solo que las más grandes empresas en este segmento solo piensan en la ganancia y les importa un bledo ofrecer un producto de calidad... 

Obviamente, conseguí este modelo en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años, porque es imposible conseguir un producto con más de 40 años, en el mercado primario. 

Solo míralo, fui capaz de conseguir esta muestra en una condición bastante buena, como nuevo diría yo, tenía incluso sus autoadhesivos originales en naranja con textos negros "Police", pero los quité ya que en asunto de unos pocos meses se deterioraron bastante, presentando arrugas, decoloración y suciedad, que eran imposibles de arreglar sin dañarlos (incluí de todas formas un par de fotos tomadas con anterioridad, que muestran los autoadhesivos); pero el modelo en diecast en sí luce pristino después de más de 4 décadas: esto habla muy bien sobre su calidad verdadera y si bien no es perfecto, se acerca bastante a lo que debes esperar de una buen carro de juguete en diecast. 

Lo conseguí sin la caja coleccionable y puedo vivir con eso, porque una caja original en condición ideal o buena vale lo mismo o incluso más en algunos casos que el diecast en sí, lo que es ridículo. 

El modelo está basado en una Range Rover Classic de 1970 - 1975, pero no es una reproducción completamente precisa, algunos detalles en los paneles laterales fueron omitidos, por ejemplo, pero los moldes en sí son nítidos, pulcros (los modelos recientes en comparación lucen imprecisos, sosos, deslucidos y la pintura gruesa que es una requerimiento de las regulaciones de seguridad con respecto a juguetes para niños, cubren aún más detalles), obviamente tiene carrocería Y chasis en diecast. 

Este modelo pertenece a la Serie Rolamatics 1-75 de 1975 - 1980, No. 20e y esta Serie presenta partes móviles, en este caso, la luz montada en el techo (luz de sirena) gira cuando ruedas el auto; no tiene interiores, fueron reemplazados por una especie de mecanismo plástico en naranja (también disponible en azul), que funciona junto con un pequeño vástago en una de las ruedas (la derecha trasera). 

Tiene un trabajo de pintura en blanco con acabado brillante y el espesor correcto, que no esconde los detalles en los moldes, el chasis no fue pintado; ofrece ruedas plásticas anchas, que ruedan rápido con diseño de rimes Bullseye en cromado (típico en las Series Rolamatics y Superfast) y fue hecho en Inglaterra... 

2 Rey 6:15-23 "Y se levantó de mañana y salió el que servía al varón de DIOS, y he aquí el ejército que tenía sitiada la ciudad, con gente de a caballo y carros. Entonces su criado le dijo: ¡ah, señor mío! ¿qué haremos? El le dijo: no tengas miedo, porque más son los que están con nosotros que los que están con ellos. Y oró Eliseo, y dijo: te ruego, oh JEHOVÁ, que abras sus ojos para que vea. Entonces JEHOVÁ abrió los ojos del criado, y miró; y he aquí que el monte estaba lleno de gente de a caballo, y de carros de fuego alrededor de Eliseo. Y luego que los sirios descendieron a él, oró Eliseo a JEHOVÁ, y dijo: te ruego que hieras con ceguera a esta gente. Y los hirió con ceguera, conforme a la petición de Eliseo. Después les dijo Eliseo: no es este el camino, ni es esta la ciudad; seguidme, y yo os guiaré al hombre que buscáis. Y los guió a Samaria. Y cuando llegaron a Samaria, dijo Eliseo: JEHOVÁ, abre los ojos de éstos, para que vean. Y JEHOVÁ abrió sus ojos, y miraron, y se hallaban en medio de Samaria. Cuando el rey de Israel los hubo visto, dijo a Eliseo: ¿los mataré, padre mío? El le respondió: no los mates. ¿Matarías tú a los que tomaste cautivos con tu espada y con tu arco? Pon delante de ellos pan y agua, para que coman y beban, y vuelvan a sus señores. Entonces se les preparó una gran comida; y cuando habían comido y bebido, los envió, y ellos se volvieron a su señor. Y nunca más vinieron bandas armadas de Siria a la tierra de Israel."

ENGLISH 
I have heard people who consider themselves collectors, in groups, forums and blogs, claiming pretty much the following: "we are experiencing currently a ‘Golden Age’ regarding the diecast products by Matchbox as a whole, because this brand is offering a quality that is way better than whatever it has done before"... 


Others apply the same reasoning for the 2005 - 2010 period, calling it: "the true Golden Age of Matchbox" and I can’t help but wonder if these people even know what Golden Age means, but you will find out that’s not precisely the case... 

First thing first, the concept of Golden Age didn’t have its origin in the world of collectionism, it was borrowed from Greek mythology, it involves a particular period when something (or someone) reaches its peak, its maximum expression, its apogee, its greatest success, ergo, it represents the culmination in the development of something (or someone) and more precisely, its original or primal condition, in which it has not suffered any kind of degradation or is devoid of defects. 

Now, the term is basically a comparative qualifier, that means the closest thing to the ideal and in that sense, there are other qualifiers related that represent lower degrees of development, namely: Silver Age, Bronze Age, Heroic Age and Iron Age (whose origin is in the Greek mythology as well). 

Bearing in mind its origin and meaning, the logical question here is: could we call properly the current period (or the 2005 - 2010 period, for that matter) a Golden Age of Matchbox as diecast toy cars brand?... 

Before answering this question, we have to consider several factors associated, because a Golden Age involves in this case the product as a whole, but since we are talking about diecast toy cars, we must answer another question: is the current product of Matchbox or the product offered during the 2005 - 2010 period, a diecast toy car to begin with?... 

And here is precisely where the statements posed initially star to wobble, because it’s just stupid to speak about the "golden age" of a diecast toy cars brand, when the products offered during that era are half plastic / half diecast or even worse, more plastic than diecast. 

Besides, the original standard by which we judge what a diecast model (toy car) is, was not established currently, nor in the 2005 - 2010 period, but when diecast models became significant in the market of collectibles, when the industry of replicas in diecast was consolidated, namely, during the 50s, 60s and 70s of the last century... 

Not in vane the term Golden Age implies a bygone time, so it’s a folly to use Golden Age to describe a current or recent period... 

Now, digging deeper into what defines a diecast model, well, we must emphasize that the proportion of diecast (metal alloys) versus other materials (mainly plastic and rubber) is essential: we cannot talk about diecast model if it’s not manufactured mainly in diecast, for obvious reasons this proportion favored clearly diecast (metal alloys) in the first / older models, where the use of other materials was minimal. 

In fact, the oldest models were manufactured entirely in diecast, without moving parts (made with a different alloy, that included impurities like iron and lead, which made them more susceptible to "zinc pest"); later models incorporated high-purity alloy (called Zamak or Mazak, which solved the problem of "zinc pest"), moving parts like: metal wheels, with metal axles (genuine full diecast construction) or metal interiors (without windows); later, these models included plastic wheels and/or plastic interiors and/or plastic windows and/or plastic accessories; much later rubber was included for tires and so on. 

The proportion between diecast (metal alloys) and plastic, during the part of the 50s, the 60s and part of the 70s, when the concept of diecast models was established, ranged between 100% / 0% and 70% / 30% respectively and here the initial statements posed are virtually nullified, because the current proportion between diecast (metal alloys) and plastic / rubber, is far from the original parameters. 

The difference is so evident that current or recent products cannot be considered diecast models in the right sense of the term or even worse: they are just plastic models with some diecast parts (‘plastcast’, the term I coined for them)... 

At this point, someone with half a brain should be thinking: "Golden Age of Matchbox as diecast models brand" ¿Seriously?...

Nonetheless, I have to be fair and I must exclude the Lesney Edition Series, a clear nod to the past, with models that included body and chassis in diecast, the closest match with the era when Matchbox truly manufactured diecast models. 

The only problem with this exclusion or exception is that the Lesney Edition Series was only available for 2 years (2010 - 2011), with barely 40 models in total, the only line at that time with this feature amidst dozens of lines that offered plastic body or chassis and much more plastic than before; in other words, this Series is like a drop of diecast in the middle of an ocean of plastic... 

If the previous reflections were not enough to shatter the non sensical idea that: "we are experiencing currently (or that it was experienced in the 2005 - 2010 period) a ‘Golden Age’ regarding the diecast products by Matchbox as a whole...", an idea that clearly ignores the history of Matchbox and even what diecast model means, we have to consider other aspects and now I will include a list, that takes some elements proposed by a foreign fellow collector and it’s complemented by me... 

This list of considerations to bear in mind when we are talking of a Golden Age, a genuine one, of course, involves: overall quality in the molds and finishes (by finishes I mean paint jobs and decorations with tampos and/or decals or their equivalents, also quality in accessories and extra parts; older models compensate the lack of finishes developed more recently, with stickers or even better, with clear-cut and neat details in the molds, also with better fit of the pieces), realism regarding the actual vehicle taken as basis (when we are talking about Matchbox, considering its history, its origins, designer / concept / fantasy models have little to no place), high level of detail even in the most basic models, separate interiors (when it applies), opening / moving parts (and more than 4 parts, excluding wheels in some cases, when it applies), a focus on contemporary subject matter or externally licensed models almost without exceptions, massive sales, comprehensive and efficient distribution worldwide, fair prices for the final product, the inclusion of collectible boxes, separate accessories and complements, wide variety of lines and scales... 

I already addressed some of these topics in previous reviews, but once you consider all these aspects together, you must conclude without doubt that there is no such thing as a current or recent "Golden Age" for Matchbox as diecast brand, perhaps a Bronze Age or rather a Plastic Age, but definitely not a Golden Age

Our hobby would be way more respectable if we wouldn’t have to deal with a peat of phonies speaking rubbish, but I guess it’s our duty as collectors to give sense, logic and purpose to the adventure of collecting...

Precisely, this publication introduces a model that belongs to the one and only Golden Age of Matchbox (second half of the 50s, the 60s and most of the 70s, I include almost 3 consecutive decades, because we cannot talk objectively about a diecast industry consolidation in a shorter period), the first model I got from that time when diecast models were just that: diecast models. 

Also it was the time when the price / quality ratio was reasonable, because, well, diecast companies were generous and by the way, it’s a fallacy that you will go bankrupt if you offer a good product at a fair price, it’s just that the larguest companies in this segment only think in profit and don’t give a damn about offering a quality product... 

Obviously, I got this model in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago; because it’s impossible to get a product with more than 40 years, in the primary market. 

Just look at it, I was able to get this sample in a pretty nice condition, mint I would say, it had even its original stickers in orange with black lettering "Police", but I removed them since in a matter of a few months they had deteriorated quite a bit, featuring creases, discoloration and dirt, that were impossible to fix without damaging them (I included anyway a pair of pictures taken previously, that show the stickers); but the diecast model itself looks pristine after more than 4 decades: it speaks very well about its sheer quality and while it’s not perfect, is quite close to what you should expect from a good diecast toy car. 

I got it without the collectible box and I can live with it, because an original box in mint or good condition it’s worth the same or even more in some cases than the diecast itself, which is ridiculous. 

The model is based on the 1970 - 1975 Range Rover Classic, but is not a completely accurate reproduction, some details in the side panels were omitted, for instance, but the molds themselves are clear-cut, neat (recent models in comparison look imprecise, bland, lackluster and the thick paint, that is a requirement of safety regulations regarding toys for children, cover even more details), obviously it has diecast body AND chassis. 

This model belongs to the 1975 - 1980 Rolamatics 1-75 Series, No. 20e and this Series features moving parts, in this case, the roof-mounted light (gumball light) spins when you roll the car; it has no interiors, they were replaced by a sort of plastic mechanism in orange (also available in blue), that works along with a small stem in one of the wheels (the rear right). 

It has a paint job in white with glossy finishing and the right thickness, that doesn’t hide details in the molds, the chassis is unpainted; it offers wide, fast-rolling plastic wheels with Bullseye rims design in chrome (typical in Rolamatics and Superfast Series) and it was made in England... 

2 Kin 6:15-23 "And when the servant of the man of GOD was risen early, and gone forth, behold, a host compassed the city both with horses and chariots. And his servant said unto him, Alas, my master! how shall we do? And he answered: fear not: for they that be with us are more than they that be with them. And Elisha prayed, and said: LORD, I pray thee, open his eyes, that he may see. And the LORD opened the eyes of the young man; and he saw: and, behold, the mountain was full of horses and chariots of fire round about Elisha. And when they came down to him, Elisha prayed unto the LORD, and said: smite this people, I pray thee, with blindness. And he smote them with blindness according to the word of Elisha. And Elisha said unto them: this is not the way, neither is this the city: follow me, and I will bring you to the man whom ye seek. But he led them to Samaria. And it came to pass, when they were come into Samaria, that Elisha said: LORD, open the eyes of these men, that they may see. And the LORD opened their eyes, and they saw; and, behold, they were in the midst of Samaria. And the king of Israel said unto Elisha, when he saw them: my father, shall I smite them? shall I smite them? And he answered: thou shalt not smite them: wouldest thou smite those whom thou hast taken captive with thy sword and with thy bow? set bread and water before them, that they may eat and drink, and go to their master. And he prepared great provision for them: and when they had eaten and drunk, he sent them away, and they went to their master. So the bands of Syria came no more into the land of Israel."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

First of all, I’m no expert to discuss on the definition of “Golden Age” of diecast car. My noob and two cents comment is how people look at it. Very much like “Quality vs Quantity” or the type of diecast manufactured during a certain period that appealed to certain fan groups. Other factors could be workmanship or percentage of diecast used. Similarly among Gundam fans, there are those who feel that Gundam is at its prime under alternative timeline while others stick to the original Universal Century timeline. It’s depends of individual perspective and whichever genre you are into. The journey of collecting should be enjoyable and one must not be distracted by the media, forum trolls or majority... Your collection define your personality and uniqueness.

chrismandesign said...

Well, you have pointed out something interesting with the example you posed about Gundam, a series you know very well, much more than I do: the original Universal Century timeline versus the Alternatives timelines... You even mentioned that there are several different opinions about what timeline represents Gundam at its best, which would be to equivalent to establish what’s the Golden Age of Gundam... However, if you had used the term Golden Age of Gundam, well, in that case it wouldn’t be subject to discussion that the Golden Age of Gundam was the original Universal Century timeline, because it represents the original or primal condition of this series and, whether we accept it or not, also the apogee, maximum expression or peak of Gundam series, because, among other considerations, without the Universal Century timeline, Alternative timelines wouldn’t exist at all... But I have to disagree with you, my friend, in your last consideration, because it’s not your collection what defines your personality and uniqueness, but it’s your personality and uniqueness what defines your collection... Besides, you can enjoy this journey of collecting and being critical about what happens in this hobby at the same time, there is no contradiction, because you can enjoy this hobby without stop using you common sense and sanity, HEHE... Thanks for sharing your points of view pal, it helps me to learn more and have an informed opinion!...