Sunday, January 26, 2020

2005 Ford Mustang GT - Midsize 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Sports Car Collector 006 2005 Hot Wheels Realistix Series Walmart Exclusive 6/20 - 6/187 Diecast Scale 1:67 plus 2005 Ford Mustang GT - Midsize 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Sports Car 2008 Hot Wheels T-Hunt$ (Super Treasure Hunts) Series 4/12 - 164/172 Diecast Scale 1:67 plus 2005 Ford Mustang GT - Midsize 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Sports Car 2011 Hot Wheels Cars Of The Decades Series (00s) 29/32 Diecast Scale 1:67 by Hot Wheels


En mi periplo a través del mundo del coleccionismo y a propósito, periplo es una palabra muy apropiada para describir nuestra afición, una que los coleccionistas usan muy a menudo, estaba ansioso de saber qué hay detrás del fenómeno generado por la línea Super Treasure Hunts, desarrollada por Hot Wheels... 

Esto sucedió poco después que fuera introducido inadvertidamente a un modelo perteneciente a esta serie, por allá en 2012 (algo de lo cual puedes leer aquí), porque, como mencioné recientemente, he sido muy curioso como coleccionista: quiero aprender más sobre nuestra afición, esto me ayuda a tener criterios fundamentados sólidamente, a apreciarla en la justa proporción, a darle sentido... 

Tan pronto como ese mismo año (2012), me convertí en miembro de 3 o 4 grupos internacionales de coleccionistas de diecast (bueno, al menos eso decían ser, pero no siempre era la realidad), más específicamente de Malasia e Indonesia; no podrías creer la variedad de perfiles de coleccionistas y compradores que puedes encontrar allí y no era el único coleccionista extranjero en esos grupos, incluso llegué a ser administrador de 2 o 3 de ellos... 

Estaba absorbiendo conocimiento como una esponja, como es habitual y aprendí un montón en asunto de unos pocos meses, me empecé a familiarizar con varios temas acerca de esta afición, incluyendo aquellos relacionados con la línea Super Treasure Hunts ($TH); esto probó ser una experiencia muy gratificante y algunas veces, una experiencia muy desgastante u odiosa, dependiendo de la clase de personas con la que tengas que tratar. 

Después del entrenamiento intensivo, estaba claro que la tarea consumidora de tiempo de ser administrador de grupos en redes sociales no era para mí, tengo deberes importantes, como mi trabajo profesional y quería enfocarme en lo que estaba sucediendo localmente, sin descuidar la escena internacional, así que decidí convertirme en miembro de grupos en redes sociales en mi patria, grupos de venta e intercambio para ser preciso y continuar mi aprendizaje, a un ritmo más lento. 

He estado compartiendo algunos de mis hallazgos en publicaciones relacionadas, pero no hace mucho, durante el último trimestre del año pasado, tuve la oportunidad de conocer de primera mano qué es lo que tiene en mente el comprador promedio obsesionado con los $THs (omitiré los nombres de los implicados por simple cortesía)... 

Un reconocido acaparador y algunas veces también especulador (como esta vez, por ejemplo), que vende localmente, publicó un Ferrari Enzo Super Treasure Hunts de 2007 en tarjeta (el santo grial de los acaparadores / especuladores) por más o menos US$180 (lo cual es tan indignante como cobrar US$100 por un vaso de agua del grifo); supongo que el publicador se sintió muy generoso ya que este modelo es ofrecido por hasta US$485, de los cuales al menos US$450 son una jugosa propina para el respectivo acaparador / especulador. 

Entonces un tipo que llamaré "A" preguntó legítimamente: "¿por qué este Hot Wheels vale tanto? o fue solo un error de tipeo" y otro tipo (no el publicador de esta "ganga") que llamaré "B", respondió: "no, no es un error de tipeo, ese es el precio correcto, de hecho, he pagado aún más por este modelo antes"... 

Más tarde un tipo que llamaré "C" (alguien que "curiosamente" es un revendedor y algunas veces especulador también) estuvo de acuerdo con el tipo "B", pero no fueron dadas explicaciones adicionales a la pregunta inicial y más importante hecha por el tipo "A", a saber: "¿por qué este Hot Wheels vale tanto?"... 

Entonces pregunté directamente a los tipos "B" y "C": ‘bueno, ya que ustedes parecen bastante convencidos, ¿podrían explicarnos cuáles son las razones concretas y objetivas de por qué están estableciendo que US$180 es el precio correcto para este artículo?’... 

El tipo "B" replicó: "en realidad, no hay una razón concreta para este precio, en teoría, los $THs valen lo mismo que cualquier otro modelo de la Línea Principal; pero cuando coleccionas, algo de interés es generado alrededor de artículos particulares, ya sea por causa de su escasez, rareza o exclusividad; no hay manera de establecer un valor estándar o de referencia para artículos particulares como este y hay también un valor sentimental, la licencia de Ferrari para Hot Wheels caducó y por eso es que este Enzo Ferrari $TH es tan difícil de encontrar"... 

Bueno, tengo que admitir que este tipo "B" al menos fue honesto y respetuoso, porque otros tipos se sienten atacados por preguntas legítimas como las planteadas en la situación que estoy mencionando: ya que no pueden argumentar apropiadamente, ellos optan por insultarte, créeme, lo sé por experiencia... 

Sin embargo, él está equivocado en varios aspectos de su respuesta y me gustaría hacer algunas aclaraciones para arrojar algo de luz en un tema tan controvertido; por ejemplo, él reclamó que: "en teoría, los $THs valen lo mismo que cualquier otro modelo de la Línea Principal", bueno, esa NO es una teoría, en realidad, los $THs actuales valen exactamente lo mismo que el resto de modelos de la Línea Principal en el mercado primario, a saber, más o menos entre US$1 y US$5 dependiendo de la región del mundo. 

Ahora, este Enzo Ferrari $TH fue ofrecido en el mercado secundario, obviamente, pero incluso en ese escenario y teniendo en mente todas sus características y/o particularidades, un precio razonable para este artículo, en este momento, estaría entre US$20 y US$25 (bueno, US$25 ya sería caro, hablando objetivamente, ya que este modelo tuvo problemas serios con respecto a su trabajo de pintura durante su producción, pero más importante, el hecho que solo es un modelo de la Línea Principal o categoría Regular / Básica mejorado, entre otros factores), así que US$180 es especulación obscena y US$485 es un vulgar atraco. 

También él reclamó que: "no hay manera de establecer un valor estándar o de referencia para artículos particulares como este", bueno, eso es FALSO, hay maneras concretas para estimar el precio para cualquier coleccionable, de hecho, esa es la tarea de los tasadores / avaluadores, a ellos les pagan precisamente para establecer el valor de cualquier artículo dado. 

Ellos tienen muchos parámetros objetivos para escoger y aplicar en un caso particular (el valor sentimental no es uno de ellos, a propósito), también, tienen que hacer una investigación previa del producto, sus características reales, su condición y el mercado, las tendencias de precios con el tiempo, entre otros factores, pero esto funciona ya sea para un auto real o para un coche de juguete: difícilmente hay espacio para subjetividades en una tasación / avaluo serio y los coleccionistas experimentados están en capacidad de establecer una tasación / avalúo del modelo que les interesa. 

Además, el tipo "B" reclamó que: "la licencia de Ferrari para Hot Wheels caducó y por eso es que este Enzo Ferrari $TH es tan difícil de encontrar", bueno, el hecho que la licencia de Ferrari expiró para Hot Wheels NO es la razón de "por eso es que este Enzo Ferrari $TH es tan difícil de encontrar", sino principalmente los acaparadores / especuladores; porque aunque HW no revela cifras concretas de producción para la línea Super Treasure Hunts, hay razones probables para creer que para este Ferrari Enzo $TH fueron hechas más de 25.000 unidades para cubrir el mercado a nivel mundial (es posible que incluso 35.000 unidades esté por debajo de la producción real de estos modelos para esa época) y claro, tuvo gran demanda, pero una gran cantidad de esas unidades fueron acaparadas con una codicia rara vez vista, incluso entre acaparadores / especuladores, luego NO, no debería ser difícil de encontrar, su escasez es completamente artificial, falsa y no es raro tampoco (puedes leer sobre estos temas aquí y aquí respectivamente). 

Por otro lado, este tipo "B" estaba completamente en lo cierto cuando reclamó que: "no hay razón concreta para este precio" por un Ferrari Enzo $TH, a saber, US$180 en este caso, ni hablar de US$485 y esto muestra claramente la serie de mitos o falacias que rodean el gremio de compradores de $THs, la voluntad de mantener este status quo, donde artículos de poco valor real adquieren precios estrafalarios por la arbitraria decisión de sus codiciosos vendedores y algo similar ocurre con los modelos de Hot Wheels creados para los Clubs RLC / HWC (Red Line Collectors / Hot Wheels Collectors), otra mina de oro para los acaparadores / especuladores, pero, ¿por qué estas personas están todavía pagando de buena gana estos precios ridículos por artículos básicos, con unas pocas mejoras, pertenecientes a la Línea Principal u otros que tampoco justifican su precio de todas formas?... 

Será un asunto para análisis en reseñas futuras, así que tal vez querrías estar sintonizado con este blog... 

Estoy introduciendo esta vez 3 muestras de un carro de juguete de Hot Wheels basado en un Ford Mustang GT de 2005, un Coupé 2 Puertas Fastback de Tamaño Mediano Pony Car / Muscle Car / Auto Deportivo, del cual hablaré en una publicación futura; pero lo que puedo decir de antemano es que este ’Stang es una de las interpretaciones que más me gustan de todas las generaciones hechas hasta ahora basadas en este coche icónico... 

Fue lanzado originalmente en 2005, cuando el vehículo real fue introducido al mercado, como parte de la Línea Principal y tiene al menos 31 iteraciones, incluyendo variaciones, para líneas en la categoría Regular y dos de ellas para una línea Regular mejorada; el trabajo de Phil Riehlman, el diseñador a cargo de este modelo, es realmente bueno, incluso para un carro de juguete como este y quizás mi única queja sería las ruedas más grandes en la parte de atrás. 

Las conseguí con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 6 años; son artículos adquiridos en el mercado secundario, todos ellos a un precio razonable, algo esencial para mí como coleccionista adulto... 

Todas estas muestras tienen carrocería en diecast y chasis en plástico negro; los trabajos de pintura y decoraciones son la principal diferencia entre ellas, con la primera presentando pintura negra con acabado brillante, complementada por tampos plateados sobre las luces, parrilla y entradas de aire frontales, también un par de emblemas GT en los guardafangos frontales; la segunda presenta pintura dorada con acabado Spectraflame, complementada por tampos y/o calcomanías en prácticamente todos los paneles de la carrocería, en negro, plateado y rojo; la última presenta pintura plateada con acabado metalizado, complementada por tampos y/o calcomanías en todos los paneles de la carrocería excluyendo el techo, en negro, blanco y rojo, el capó recibió una textura simulando fibra de carbono y añadí pintura plateada para las luces frontales de este modelo. 

Dos de estas muestras tiene interiores cromados, una elección peculiar y la última los ofrece en un negro más tradicional; dos de estas muestras ofrecen ventanas transparentes, pero aquella perteneciente a la Serie Super Treasure Hunts / T-Hunts (la razón de porqué esta publicación aborda el tópico de los $THs) recibió ventanas ahumadas. 

La primera muestra presenta ruedas plásticas con diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke en cromado, la segunda ofrece ruedas multiparte Real Riders, presentando diseño de rimes 5 Spoke en dorado cromado, mientras que la última tiene ruedas plásticas presentando diseño de rimes Open Hole 5 Spoke con labio en rojo cromado y todas ellas fueron hechas en Malasia... 

Hch 10:1-10 "Había en Cesarea un hombre llamado Cornelio, centurión de la compañía llamada la Italiana, piadoso y temeroso de DIOS con toda su casa, y que hacía muchas limosnas al pueblo, y oraba a DIOS siempre. Este vio claramente en una visión, como a la hora novena del día, que un ángel de Dios entraba donde él estaba, y le decía: Cornelio. El, mirándole fijamente, y atemorizado, dijo: ¿Qué es, Señor? Y le dijo: tus oraciones y tus limosnas han subido para memoria delante de Dios. Envía, pues, ahora hombres a Jope, y haz venir a Simón, el que tiene por sobrenombre Pedro. Este posa en casa de cierto Simón curtidor, que tiene su casa junto al mar; él te dirá lo que es necesario que hagas. Ido el ángel que hablaba con Cornelio, éste llamó a dos de sus criados, y a un devoto soldado de los que le asistían; a los cuales envió a Jope, después de haberles contado todo. Al día siguiente, mientras ellos iban por el camino y se acercaban a la ciudad, Pedro subió a la azotea para orar, cerca de la hora sexta. y tuvo gran hambre, y quiso comer; pero mientras le preparaban algo, le sobrevino un éxtasis..."

ENGLISH 
In my journey through the world of collectionism and by the way, journey is a very appropriate word to describe our hobby, one that collectors use very often, I was eager to know what’s behind this phenomenon generated by the Super Treasure Hunts line, developed by Hot Wheels... 


It happened shortly after I was introduced inadvertently to a model belonging to this series, back in 2012 (something of which you can read here), because, as I mentioned recently, I have been very curious as collector: I want to learn more about our hobby, it helps me to have solidly grounded criteria, to appreciate it in the right proportion, to make some sense of it... 

As soon as that very year (2012), I became member of 3 or 4 international groups of diecast collectors (well, at least that was what they claimed to be, but it wasn't always the reality), more specifically from Malaysia and Indonesia; you couldn’t believe the variety of profiles of collectors and buyers you can find there and I was not the only foreign collector in those groups; over time, I even became administrator of 2 or 3 of them... 

I was absorbing knowledge like a sponge, as usual and I learned a lot in a matter of a few months, I started to get familiar with several topics about this hobby, including those related with the Super Treasure Hunts ($TH) line; it proved to be a very rewarding experience and sometimes, a very exhausting or obnoxious experience too, depending on the kind of people you have to deal with. 

After the intensive training, it was clear that the time consuming task of being group administrator was not for me, I have more important duties, like my professional work and I wanted to focus on what was happening locally, without neglecting the international scene, so I decided to became a member of groups in social networks in my homeland, sales and exchange groups to be precise and continue my learning, at a slower pace. 

I have been sharing some of my findings in related publications, but not so long ago, during the last quarter of the last year, I had the chance to know first hand what’s in the mind of the average buyer obsessed with $THs (I will omit names of those involved out of simple courtesy)... 

A recognized hoarder and sometimes scalper too (like this time, for example), who sells locally, published a 2007 Ferrari Enzo Super Treasure Hunts carded (the holy grail of hoarders / scalpers) for pretty much US$180 (which is as outrageous as to charge US$100 for a glass of tap water); I guess the publisher felt very generous since this model is offered for up to US$485, of which at least US$450 are a juicy tip for the respective hoarder / scalper. 

Then a guy I will call "A" asked legitimately: "why this Hot Wheels is worth that much? or it was just a typo" and another guy (not the publisher of this "bargain") I will call "B", answered: "no, it’s not typo, that’s the right price, in fact, I have paid even more for this model before"... 

Later a guy I will call "C" (someone who "curiously" is a reseller and sometimes scalper as well) agreed with the guy "B", but no further explanations were given to the initial and more important question of the guy "A", namely: "why this Hot Wheels is worth that much?"... 

Then I asked directly to the guys "B" and "C": ‘well, since you seem quite convinced, could you explain us what are the objective and concrete reasons why you’re establishing that US$180 is the right price for this item?’... 

The guy "B" answered: "actually, there is no concrete reason for this price, in theory, $THs are worth the same than any other model of the Mainline; but when you collect, some interest is generated around particular items, either because of their scarcity, rarity or exclusivity; there is no way to establish a standard or reference value for particular items like this one and there is a sentimental value also, the Ferrari license for Hot Wheels expired and that’s why this Enzo Ferrari $TH is so hard to find"... 

Well, I have to admit that this guy "B" at least was honest and respectful, because other guys feel attacked by legitimate questions such as those raised in the situation I’m mentioning: since they can’t argue properly, they opt to insult you, believe me, I know it by experience... 

However, he’s wrong in several aspects of his answer and I would like to make some clarifications that will shed some light on a so controversial topic; for instance, he claimed that: "in theory, $THs are worth the same than any other model of the Mainline", well, that’s NOT a theory, actually, current $THs are worth exactly the same than the rest of models from the Mainline in the primary market, namely, pretty much between US$1 and US$5 depending on the region of the world. 

Now, this Enzo Ferrari $TH was offered in the secondary market, obviously, but even in such a scenario and bearing in mind all its features and/or particularities, a reasonable price for this item, at this time, would be between US$20 and US$25 (well, US$25 would be already expensive, objectively speaking, since this model had serious quality issues regarding its paint job during its production, but more importantly, the fact that it’s just an upgraded item from the Mainline or Regular / Basic category, among other factors), so US$180 is obscene speculation and US$485 is a vulgar robbery. 

Also, he claimed that: "there is no way to establish a standard or reference value for particular items like this one", well, that’s FALSE, there are concrete ways to estimate the price for any collectible, in fact, that’s the task of appraisers, they’re paid precisely to establish the value for any given item. 

They have many objective parameters to choose and apply in a particular case (sentimental value is not one of them, by the way), also, they have to do a previous research of the product, its actual features, its condition and the market, the trends of prices over time, among other factors, but it works either for an actual car or for a toy car: there is hardly room for subjectivities in a serious appraisal and experienced collectors are able to establish an appraisal of the model that interests them. 

Besides, the guy "B" claimed that: "the Ferrari license for Hot Wheels expired and that’s why this Enzo Ferrari $TH is so hard to find", well, the fact that Ferrari license expired for Hot Wheels is NOT the reason "why this Enzo Ferrari $TH is so hard to find", but mainly hoarders / scalpers; because albeit HW doesn’t reveal concrete figures of production for the Super Treasure Hunts line, there are probable reasons to believe that for this Ferrari Enzo $TH were made more than 25,000 units to cover the market worldwide (it’s possible that even 35,000 units are below the actual production of these models by that time) and of course, it was in great demand, but a lot of those units were hoarded with a greed rarely seen, even among hoarders / scalpers, so NO, it shouldn’t be so hard to find, its scarcity is completely artificial, fake and it’s not rare either (you can read about these topics here and here respectively). 

On the other hand, this guy "B" was completely right when he claimed that: "there is no concrete reason for this price" for a Ferrari Enzo $TH, namely, US$180 in this case, let alone US$485 and it shows clearly the series of myths or fallacies that surround the guild of buyers of $THs, the will to keep this status quo, where items of little real value acquire extravagant prices for the arbitrary decision of their greedy sellers and something similar happens with the Hot Wheels models created for the RLC / HWC Clubs (Red Line Collectors / Hot Wheels Collectors), another gold mine for hoarders / scalpers, but why these people are still willingly paying these ludicrous prices for basic items, with a few improvements, belonging to the Mainline or others that do not justify their price anyway?... 

It will be a matter for analysis in future reviews, so maybe you would like to stay tuned with this blog... 

I’m introducing this time 3 samples of a toy car by Hot Wheels based on the 2005 Ford Mustang GT, a Midsize 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Sports Car, of which I will talk in a future publication; but what I can say in advance is that this ’Stang is one of the renditions I like the most among all the generations made until now based on this iconic car... 

It was originally released in 2005, when the actual vehicle was introduced to the market, as part of the Mainline and it has at least 31 iterations, including variations, for lines in the Regular category and two of them for an upgraded Regular line; the work of Phil Riehlman, the designer in charge of this model, is really good, even for a toy car like this and perhaps my only gripe would be the bigger wheels at the rear. 

I got them with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 6 years ago; they’re items acquired in the secondary market, all of them at a reasonable price, something essential for me as adult collector... 

All these samples have diecast body and black plastic chassis; the paint jobs and decorations are the main difference between them, with the first one featuring black paint with glossy finishing, complemented by silver tampos on the front lights, grille and air inlets, also for a pair of GT emblems on the front fenders; the second one features golden paint with Spectraflame finishing, complemented by tampos and/or decals on virtually all the panels of the body, in black, silver and red; the last one features silver paint with metallic finishing, complemented by tampos and/or decals on all the panel of the body excluding the roof, in black, white and red, the hood received a texture simulating carbon fiber and I added silver paint for the front lights of this model. 

Two of these samples have chrome interiors, a quirky choice and the last one offers them in a more traditional black; two of this samples offer clear windows, but the one belonging to the Super Treasure Hunts / T-Hunts Series (the reason why this publication addresses the $THs topic) received smoked windows. 

The first sample features plastic wheels with Phil Riehlman 5 Spoke rims design in chrome, the second one offers multipart Real Riders wheels, featuring 5 Spoke rims design in golden chrome, while the last one has plastic wheels featuring Open Hole 5 Spoke rims design with lip in red chrome and all of them were made in Malaysia... 

Act 10:1-10 "There was a certain man in Caesarea called Cornelius, a centurion of the band called the Italian band, a devout man, and one that feared GOD with all his house, which gave much alms to the people, and prayed to GOD always. He saw in a vision evidently about the ninth hour of the day an angel of GOD coming in to him, and saying unto him: Cornelius. And when he looked on him, he was afraid, and said: what is it, LORD? And he said unto him: thy prayers and thine alms are come up for a memorial before GOD. And now send men to Joppa, and call for one Simon, whose surname is Peter: he lodgeth with one Simon a tanner, whose house is by the sea side: he shall tell thee what thou oughtest to do. And when the angel which spake unto Cornelius was departed, he called two of his household servants, and a devout soldier of them that waited on him continually; and when he had declared all these things unto them, he sent them to Joppa. On the morrow, as they went on their journey, and drew nigh unto the city, Peter went up upon the housetop to pray about the sixth hour: and he became very hungry, and would have eaten: but while they made ready, he fell into a trance..."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I’m certain there are valuable experiences gained, being the administrator and now that you have matured as a collector that you going at a slower pace. Undeniably, there will be people in the community who respect your contributions and knowledge. Always treat it as a hobby and you will be happy! As for hoarders or scalpers, they will be there and best way to curb is not to pay ridiculous price for the an item there’s not worthy. Practice patience, wait for genuine seller or re-issue. Back to your toy - I like the realism of the black version with GT wordings on the sides. I wish they painted the rear lights. It’s a mixed feeling towards the chrome interior.

chrismandesign said...

Well, my friend, I’m still learning, I don’t think I have learned everything you need to know about this hobby, I don’t expect to do so, but that’s not an issue and interacting with people is an essential part of this learning process... In fact, something I have understood through experience, is that knowledge lets you really enjoy this hobby, make some sense of it, being aware that it’s not perfect, there are issues and there are also ways to solve them...

Hoarders / scalpers are not an urban myth, they are a serious issue for us and part of the solution for the threat they represent, is being aware of their existence, the other, as you pointed out very well, is avoid completely to make deals with these people, establish vetoes for them...

We cannot prevent these people from existing, (I’m not posing the idea of exterminate them, it would be a very, very Dark Fate for them, end of the pun, LOL), because every single human being has to deal with greed, that’s for sure; but if you end demand, you also end supply and, in this case, you finish effectively hoarding and speculation, there are only so many options in this market, instead of wasting miserably money in trinkets...

If you don’t have someone ignorant who buys your obscenely expensive items, you will have to find something else to do, is that simple!...

There are honest sellers out there, you just have to take some time to get in touch with them, if you have the will to learn, you will find the way...

On the other hand, yeah, the black one is really nice as toy car, the color fits it very well, it really needs red tampos for the tail lights and yeah, chrome interiors are weird, but they allow the curious detail in the chassis of a chrome Hot Wheels logo, let’s say that I can live with it...