Sunday, April 29, 2018

1932 Ford Model B / 18 5-Window De Luxe Coupe - Compact 2-Door Coupe Custom (’32 Ford Coupe) 1999 Cool Collectibles - Hot Wheels 100% Series - Limited Edition # C1,458 of 15,000 Diecast Scale 1:73 by Hot Wheels


Ford ha hecho varias contribuciones invaluables al fascinante mundo de los autos, este hecho tiene implicaciones más profundas cuando consideras que la marca del óvalo azul ha hecho su reputación construyendo vehículos asequibles para la clase trabajadora a nivel mundial... 

No en vano el Ford Modelo T fue considerado como el coche más influyente del siglo XX, lo cual está lejos de ser un reconocimiento trivial y creo que la principal razón detrás de dicho galardón es que el Modelo T representa fielmente el concepto del carro para el pueblo, que se convirtió en un elemento transformador de la sociedad... 

Sin embargo y a pesar de la enorme importancia del Ford Modelo T en conjunto, para la historia y la industria de los autos, porque prácticamente define lo que significa un automóvil en la era contemporánea, hay un modelo que de alguna forma se las arregló para producir un impacto más profundo en la cultura automotriz, particularmente en los Estados Unidos. 

No es de extrañar que este coche que estoy mencionando fuera desarrollado por Ford también y es el Ford de 1932; en más de una forma, el Ford del 32 representa para las Culturas del Hot Rod y el Custom, lo que el Ford Modelo T representa para el universo automotor entero: el estándar dorado. 

Mucho de su éxito yace precisamente en su perfil: es un carro sin pretensiones, barato, su producción fue relativamente masiva, por tanto era la plataforma perfecta para proyectos personales; pero todo ese potencial solo sería descubierto años después, después de la Segunda Guerra Mundial, cuando los veteranos en su retorno querían replicar lo que encontraron en los autos deportivos compactos europeos hechos por aquella época, con fierros americanos. 

El Ford del 32 fue ofrecido además en diferentes estilos de carrocería: roadster 2 puertas, coupé 2 puertas, sedán 2 puertas, sedán 4 puertas, cabriolet 2 puertas, phaeton 2 puertas y pickup, había algo para todo el mundo y si esto no fuera suficiente, el coupé 2 puertas tiene dos versiones y una de ellas es mi invitado para esta publicación: el Ford Modelo B / 18 5 Ventanas De Luxe Coupé de 1932, un Coupé 2 Puertas Compacto que fue agradablemente personalizado, muy al estilo del apogeo del hot-rodding (finales de los 30s - 50s). 

Casi un siglo después de su producción inicial, el Ford Coupé de 1932 permanece como un ícono induscutible de la Vieja Escuela, es hermoso ya sea original o personalizado, tiene carácter y es uno de mis favoritos de todos los tiempos luego, ¡es una adición más que bienvenida a mi blog y a mi colección!... 

En mi serie de reseñas abordando el tema de los modelos en diecast Premium y cuáles son los rasgos principales para distinguirlos de modelos en otras categorías, he estado introduciendo brevemente, en orden de importancia, parámetros que cualquier coleccionista serio y sensato debería saber sobre esta materia... 

Teniendo en mente un mercado saturado de artículos sobrevaluados, ya sea de categorías Regular, Adulta o De Lujo, equivocadamente etiquetadas como "premium" para favorecer una espiral de incremento abusivo en los precios, en gran parte debido a la sistemática campaña de desinformación promovida por acaparadores, especuladores e influenciadores o fabricantes de tendencias engañosas en grupos y foros, pienso que ya es hora de ponerlos en evidencia y comenzar a llamar las cosas como son, por el bien de nuestra afición... 

En publicaciones anteriores mencioné las cuatro categorías principales de modelos en diecast (aquí), los parámetros de: Realismo (aquí), Nivel de Detalle (aquí), Calidad y Tipo de Acabados (aquí), Cantidad de Piezas (aquí) y es tiempo de hablar sobre el siguiente: Edición Limitada y Rareza... 

Ahora, algunas personas considerarán que Edición Limitada y Rareza son sinónimos, pero ese no es el caso: puedes encontrar modelos que fueron hechos en una Edición Limitada y no son raros aún, modelos producidos masivamente que han llegado a ser una Rareza debido a circunstancias particulares, como haber sido lanzados hace mucho tiempo e incluso modelos que eventualmente podrían cumplir ambas condiciones. 

La Edición Limitada implica una producción específica y más bien baja hecha para cierto modelo, mientras que la Rareza tiene que ver más con cuán difícil de encontrar es cierto artículo en el mercado de los coleccionables, lo cual depende directamente de hace cuánto tiempo fue lanzado al mercado, cuanto más tiempo, más raro; en otras palabras: Edición Limitada es un parámetro cuantivativo, mientras que Rareza es cualitativo. 

El concepto de Edición Limitada, particularmente en el segmento Premium ha estado evolucionando y para los estándares de hoy, una producción final de 5.000 unidades difícilmente podría ser considerada limitada, frecuentemente encuentras que está por debajo de 3.000 unidades por modelo.

Además, dados los altos costos para producir réplicas Premium, las marcas en este segmento no suelen tener demasiados modelos en su catálogo y para compensar esta aparente desventaja, producen numerosas variaciones de un mismo modelo, por lo cual, hechos incluso en Edición Limitada, el factor exclusividad puede no ser muy alto al principio.

En ese sentido, el estándar más alto hasta aquí ha sido establecido por Auto World, cuando lanzó su Serie True L.E. en 2011: una producción única de entre 1.500 y 5.000 unidades, para la cual la herramienta / molde fue destruido una vez la cifra de producción establecida fue alcanzada (puedes encontrar información sobre esta Serie aquí). 

El concepto de Rareza, por otro lado, tiene mucho que ver con el tiempo, quiero decir, un modelo se convierte en raro a través de los años, luego de décadas para ser preciso, no es algo automático o inmediato como muchos creen. 

Entonces, la condición "difícil de conseguir" no tiene NADA que ver con artículos lanzados recientemente cuya disponibilidad es reducida de forma amañada por acaparadores y especuladores, con el fin de inflar los precios, como acostumbran hacer: eso es un vulgar fraude que muchos parecen aceptar como realidad y dan por sentado, tal vez porque les encanta ser manipulados y estafados, es patético. 

Con todo, ya que algunas marcas en el segmento Premium manejan cifras de producción muy bajas para sus modelos (1.500 unidades o menos por modelo) y dependiendo de su procedencia, sus modelos no son tan fáciles de encontrar en ciertos mercados (modelos desarrollados por marcas de diecast australianas son un buen ejemplo), puedes atribuir cierto nivel de dificultad para conseguirlos, pero no puedes atribuir Rareza a modelos recientes, tendrían que pasar alrededor de 30 años antes que puedan empezar a considerarse propiamente raros. 

Deberíamos recordar que si bien los orígenes de los modelos en diecast de la categoría Regular pueden trazarse hasta la década de los 20s (hace casi un siglo), el segmento Premium es mucho más reciente y los primeros modelos en esta categoría fueron ofrecidos a principios de los 90s, entonces el parámetro / concepto de Rareza debe ser usado con cuidado en este caso... 

Todavía tenemos dos parámetros para chequear brevemente sobre este importante tema, pero ahora tenemos que cambiar el foco al modelo que estoy introduciendo para esta reseña... 

El Ford de 1932 es indudablemente el punto de referencia del mundo de los Hot Rods y este solo factor lo hace uno de los modelos más profusamente representados en el catálogo de Hot Wheels, en prácticamente todas las categorías desde la Regular a la Premium y es de esperarse, ya que la marca del logo llameante es más que todo sobre Hot Rods. 

Este modelo llamado ’32 Ford Coupe es una interpretación grandiosa del Deuce 5 Ventanas, pero fue personalizado siguiendo las directrices de la Vieja Escuela; aparentemente no hay información disponible con respecto al diseñador detrás de él, con todo, hay buenas razones para creer que fue una creación de Larry Wood, ya que ’32 Ford Pickup para la línea HW 100% fue su desarrollo. 

Con una producción promedio de 15.000 unidades, no es una edición muy limitada, pero casi 20 años han pasado desde su lanzamiento y esta línea es muy buscada por coleccionistas serios luego, está convirtiendose en un artículo raro. 

Ha sido ofrecido solo para líneas Premium y fue lanzado originalmente en 1998 para el Set de 2 Autos American Graffitti, poco después el molde fue modificado para integrar el techo al resto de la carrocería (eran partes separadas al principio); el modelo ha tenido al menos 9 iteraciones, tanto en presentaciones individual como en sets multi-autos. 

El mío pertenece a la Serie Cool Collectibles - Hot Wheels 100%, el nivel de detalle, proporciones y acabados son sorprendentes, bueno, de nuevo, este es un artículo Premium, eso es lo que esperas, no perfección, eso es imposible, sino muy alta calidad; la presentación para esta línea es una caja grande negra con ventana frontal; lo conseguí hace más de 3 años a través de una tienda de juguetes / coleccionables local y debo decir que fue una hallazgo muy inusual. 

Presenta construcción completa en diecast, el trabajo de pintura fue hecho en verde azulado con acabado brillante, incluyendo una decoración muy bonita con tampos y/o calcomanías para la cubierta del techo en blanco perlado (ligeramente mal colocado), el cortafuegos, logos de Mooneyes y Thrush sobre los paneles laterales, moldura de la ventana frontal, un pinstripe sobre la parrilla frontal y otro para la cola, así como las luces y placa traseras, el chasis también recibió pintura verde azulado. 

Hay varios insertos plásticos, mayoritariamente con acabado cromado para el motor, parrilla frontal, exhostos laterales, sistema de suspensión frontal y trasero, y el cigüeñal; las ventanas son transparentes mientras que los interiores fueron trabajados en blanco, ofrece ruedas multiparte presentando diseño de rimes Steelie en cromado y llantas en caucho labradas con banda blanca; la adición usual y muy bienvenida a este coleccionable es una base de exhibición con cubierta acrílica transparente y fue hecho en China... 

Mar 8:31-38 "Y comenzó a enseñarles que le era necesario al Hijo del Hombre padecer mucho, y ser desechado por los ancianos, por los principales sacerdotes y por los escribas, y ser muerto, y resucitar después de tres días. Esto les decía claramente. Entonces Pedro le tomó aparte y comenzó a reconvenirle. Pero él, volviéndose y mirando a los discípulos, reprendió a Pedro, diciendo: ¡Quítate de delante de mí, Satanás! porque no pones la mira en las cosas de DIOS, sino en las de los hombres. Y llamando a la gente y a sus discípulos, les dijo: si alguno quiere venir en pos de mí, niéguese a sí mismo, y tome su cruz, y sígame. Porque todo el que quiera salvar su vida, la perderá; y todo el que pierda su vida por causa de mí y del evangelio, la salvará. Porque ¿qué aprovechará al hombre si ganare todo el mundo, y perdiere su alma? ¿O qué recompensa dará el hombre por su alma? Porque el que se avergonzare de mí y de mis palabras en esta generación adúltera y pecadora, el Hijo del Hombre se avergonzará también de él, cuando venga en la gloria de su Padre con los santos ángeles."

ENGLISH 
Ford has made several priceless contributions to the fascinating world of cars, this fact has deeper implications when you consider that the brand of the blue oval has made its reputation building affordable vehicles for the working class worldwide... 


Not in vane the Ford Model T was considered as the most influential car of the 20th century, which is far from being a trivial acknowledgement and I think the main reason behind such award is that the Model T represents faithfully the people’s car concept, which became a transforming element of society... 

However and despite the huge importance of the Ford Model T as a whole, for the history and industry of cars, because it virtually defines what an automobile means in the contemporary era, there is a model that somehow managed to produce a deeper impact in the automotive culture, particularly in the United States. 

It’s no wonder that this car I’m mentioning was developed by Ford as well and it’s the 1932 Ford; in more ways than one, the ’32 Ford represents for the Hot Rod and Custom Cultures, what the Ford Model T represents for the entire automotive universe: the golden standard. 

Much of its success lies precisely on its profile: it’s a car without pretensions, inexpensive, its production was relatively massive, hence it was the perfect platform for personal projects; but all this potential would only be discovered years later, after the World War II, when veterans in their returning wanted to replicate what they found in the european compact sports cars made by that time, with american irons. 

The ’32 Ford was offered also in different body styles: 2-door roadster, 2-door coupe, 2-door sedan, 4-door sedan, 2-door cabriolet, 2-door phaeton and pickup, there was something for everyone and it that weren’t enough, the 2-door coupe has two versions and one of them is my guest for this publication: the 1932 Ford Model B / 18 5-Window De Luxe Coupe, a Compact 2-Door Coupe that was nicely customized, very in the style of the heyday of hot-rodding (late 30s - 50s). 

Almost a century after its initial production, the 1932 Ford Coupe remains as an indisputable icon of the Old School, it’s beautiful either original or customized, it has character and it’s one of my all time favorites so, it’s a more than welcome addition to my blog and obviously to my collection!... 

In my series of reviews addressing the topic of Premium diecast models and which are the main traits to distinguish them from models in other categories, I have been introducing briefly, in order of importance, parameters that any serious and sensible collector should know about this matter... 

Bearing in mind a market saturated with overpriced items, either from Regular, Adult or Deluxe categories, wrongly labeled as "premium" in order to favor a spiral of abusive increase in prices, largely due to the systematic misinformation campaign promoted by hoarders, scalpers and influencers or deceiving-trend makers in groups and forums, it’s about time to put them in evidence and start calling things as they are, for the sake of our hobby... 

In previous publications I mentioned the four main categories of diecast models (here), the parameters of: Realism (here), Level of Detail (here), Quality and Type of Finishes (here), Amount of Pieces (here) and it’s time to talk about the following: Limited Edition and Rarity... 

Now, some people will consider that Limited Edition and Rarity are synonyms, but that’s not the case: you can find models which were made in a Limited Edition and they are not rare yet, models massively produced which have became a Rarity due to particular circumstances, like having been produced long time ago and even models that eventually could meet both conditions. 

Limited Edition implies a specific and rather low production made for certain model, while Rarity has to do more with how hard to find is certain model in the market of collectibles, which depends directly on how long ago it was released, the more time, the rarer; in other words: Limited Edition is a quantitative parameter, while Rarity is qualitative. 

The concept of Limited Edition, particularly in the Premium segment has been evolving and by today standards, a final production above 5,000 units hardly could be considered limited, frequently you find it’s below 3,000 units per model. 

Besides, given the high costs to produce Premium replicas, the brands in this segment usually don’t have too many models in their catalogs and to compensate this apparent disadvantage, they produce numerous variations of the same model, whereby, even made in Limited Edition, the exclusivity factor may not be very high at the beginning.

In that sense, the highest standard so far has been established by Auto World, when it released the True L.E. Series in 2011: a one-time production between 1,500 and 5,000 units, for which the tool / mold was destroyed once the set production figure was reached (you can find info about this Series here). 

The concept of Rarity, on the other hand, has a lot to do with time, I mean, a model becomes rare through the years, after decades to be precise, it’s not something automatic or immediate as many believe. 

Then, the condition "hard to find" has NOTHING to do with items recently released whose availability is reduced in a rigged way by hoarders and scalpers, in order to inflate prices, like they use to do: that’s a vulgar fraud that many seem to accept as reality and take for granted, maybe because they love being manipulated and scammed, it’s pathetic. 

Yet, since some brands in the Premium segment manage very low production figures for their models (1,500 units or less per model) and depending on their provenance, their models are not so easy to find in certain markets (models developed by australian diecast brands are a good example), you can ascribe certain level of difficulty to get them, but you cannot ascribe Rarity to recent models, it would take around 30 years before they can begin to be considered properly rare.

We should remember that while the origins of diecast models from the Regular category can be traced until the 20’s decade (almost a century ago), the Premium segment is much more recent and the first models in this category were offered in the early 90s, then the parameter / concept of Rarity must be used carefully in this case... 

We have still two parameters to check briefly about this important topic, but now we have to change the focus to the model I’m introducing for this review... 

The 1932 Ford is undoubtedly the point of reference of the world of Hot Rods and this factor alone makes it one of the most profusely represented models in the Hot Wheels catalog, in virtually all categories from Regular to Premium and it’s to be expected, since the brand of the flaming logo is mostly about Hot Rods. 

This model called ’32 Ford Coupe is a great rendition of the 5-Windows Deuce, but it was customized following the guidelines of the Old School; seemingly there is no information available regarding the designer behind it, yet there are good reasons to believe that it was a creation by Larry Wood, since the ’32 Ford Pickup for the HW 100% line was his development. 

With an average production of 15,000 units, it’s a not so limited edition, but almost 20 years have passed since its release and this line is very sought after by serious collectors so, it’s becoming a rare item. 

It has been offered only for Premium lines and originally released in 1998 for the American Graffitti 2-Car Set, shortly after the mold was modified to integrate the top to the rest of the body (they were separate parts at first); the model has had at least 9 iterations, both in individual and multi-car sets presentations. 

Mine belongs to the 1999 Cool Collectibles - Hot Wheels 100% Series, the level of detail, proportions and finishes are amazing, well, again, this is a Premium item, that’s what you expect, not perfection, that’s impossible, but very high quality; the presentation for this line was a big black box with front window, I got it more than 3 years ago through a local toys / collectibles store and I must say it was a very unusual finding. 

It features full diecast construction, the paint job was made in teal with glossy finishing, including a very nice decoration with tampos and/or decals for the top cover in pearled white (slightly misplaced), the firewall, Mooneyes and Thrush logos on the side panels, front window molding, a pinstripe on the front grille and another one for the tail, as well as the rear lights and plate, the chassis received teal paint too. 

There are several plastic inserts, mostly with chrome finishing for the engine, front grille, side exhausts, front and rear suspension system, and the crankshaft; the windows are clear while the interiors were worked in white, it offers multipart wheels featuring Steelie rims design in chrome and styled white wall rubber tires; the usual and most welcome addition to this collectible is a display base with clear acrylic cover and it was made in China... 

Mar 8:31-38 "And he began to teach them, that the Son of man must suffer many things, and be rejected of the elders, and of the chief priests, and scribes, and be killed, and after three days rise again. And he spake that saying openly. And Peter took him, and began to rebuke him. But when he had turned about and looked on his disciples, he rebuked Peter, saying: get thee behind me, Satan: for thou savorest not the things that be of GOD, but the things that be of men. And when he had called the people unto him with his disciples also, he said unto them: whosoever will come after me, let him deny himself, and take up his cross, and follow me. For whosoever will save his life shall lose it; but whosoever shall lose his life for my sake and the gospel's, the same shall save it. For what shall it profit a man, if he shall gain the whole world, and lose his own soul? Or what shall a man give in exchange for his soul? Whosoever therefore shall be ashamed of me and of my words in this adulterous and sinful generation; of him also shall the Son of man be ashamed, when he cometh in the glory of his Father with the holy angels."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

This looks like a restoration of the vintage car with fan decals. Weird to see the engine is once upon a time so bare. naked and exposed. The vintage style car plate remains very attractive and I kind of like those chrome pipes running even at the underside. Clear explanation by definition the meaning of limited, premium and rare!

chrismandesign said...

This is pretty much the way some of the first Hot Rods were made in the late 30-50s, what the car enthusiasts call the Old School, so the style must be familiar for many... The car looks quite stripped down because that was the most direct way to reduce weight in cars that were made in heavy metal (not in plastic or composite materials, like nowadays) and make a heavy car runs faster... In the preparation and research for this series of publications about Premium diecast, I have learned a lot, it has helped me to understand this particular market, how I can differentiate them properly from diecast in other categories and even evaluate how much I would be willing to pay for one of these models, according to their objective features; I think it’s worth to share this knowledge !!!... =D

LEon said...

The open concept of the engine is always interesting but how practical will it be in a long run. If it is using air cooling then it make sense but then too open not so good.

chrismandesign said...

Well, this typical Hot Rod displays an open engine as it has being the custom in this wide car culture and as you pointed, it has to do with a sort of natural cooling system, but also with getting rid of unnecessary weight and in exhibitions, it allows to show the work on the engine and specially the chrome pieces... However, these old ’32 Fords offer removable hood so, once you use your car for exhibition or competition, you can cover the engine again, but this scale replica doesn’t have such feature... Then, this freakish car still offers some practicality for the average Joe, HEHE !!!... =D