Monday, February 19, 2018

1992 Lancia Super Delta (Deltona) HF Integrale -Evoluzione II- 4WD (Abarth SE050) Rally Racing Car - Compact Sport-Executive 5-Door Hatchback - Group A - 1992 WRC 36ème Rallye de France Tour de Corse - Martini Racing Team # 3 (Didier Auriol - Bernard Occelli - France - 1st Place) 2006 WRC Rally Car Collection Series SS.3 (Lancia Part 1) Diecast Scale 1:64 by CM’s Corporation


Muy pocas marcas en el mundo del automóvil han logrado el prestigio y renombre de una compañía italiana que fue creada por allá en 1906, en Turín, por un par de pilotos de carreras de Fiat (Vincenzo Lancia y Claudio Fogolin) y registrada por esa época como Lancia & C. Fabbrica Automobili... 

Aunque este fabricante de autos es completamente desconocido en algunos mercados alrededor del mundo, Lancia fue alguna vez una marca muy prolífica que ofrecía vehículos para varios segmentos, incluyendo: coches familiares, deportivos, ejecutivos y de carreras, vehículos comerciales livianos y pesados, buses, trolebuses y vehículos militares... 

Tambien ha sido una compañía enfocada en la innovación, introduciendo por primera vez novedades como: un sistema eléctrico completo en un coche de producción como equipamiento estándar, un chasis unitario de carga (monocasco), un sistema de suspensión independiente o una caja de 5 velocidades. 

No obstante, fue en los deportes a motor y más precisamente en las Carreras Rally, donde Lancia forjó su reputación como una de las marcas más prominentes y hay un modelo particular: el Delta (una de las curiosidades de Lancia, es que sus modelos reciben sus nombres de letras del alfabeto Griego), el cual es la joya en su corona. 

De hecho, el Lancia Delta ostenta el título del modelo más exitoso en las Carreras Rally jamás creado, sobrepasando por lejos a otras leyendas en esta disciplina, arrasando sus contendientes entre 1987 y 1992, dominando el Campeonato Mundial de Rally seis veces consecutivas, consiguiendo 46 victorias en dicho periodo y ganando premios también en el campeonato de constructores y algunos campeonatos de pilotos. 

Así que, esta es la reputación que precede al invitado para esta publicación: el Carro de Carreras Rally Lancia Super Delta (Deltona) HF Integrale -Evoluzione II- 4WD (Abarth SE050) de 1992, un modelo catalogado como Hatchback Ejecutivo-Deportivo Compacto 5 Puertas y bueno, una producción limitada de 5.000 unidades fue hecha para cumplir con los requerimientos de homologación, no hace falta mencionar que dichas versiones de calle son extremadamente codiciadas, dado que las versiones de competencia normalmente no están a la venta o sus precios alcanzan fácilmente las 6 cifras. 

Esta bestia fue parte del Grupo A y fue el ganador del WRC de 1992 36º Rallye de France Tour de Corse, presentando la decoración Martini Racing Team y el # 3; los pilotos responsables de este triunfo fueron Didier Auriol y Bernard Occelli, de Francia. 

Detrás de esta espléndida y feroz máquina, hay un chasis de acero monocasco ZLA 831 ABO con jaula antivuelco y subchasis trasero para la suspensión, una carrocería de acero de 5 Puertas con arcos de ruedas expandidos y, por supuesto, un tren de potencia adecuado: un motor de 122 pulgadas cúbicas, 2.0 L, Fiat Twin Cam (Lambredi) Tipo 831E5.000, 4 Cilindros en Línea, con turbocargador Garrett AirResearch TBO385, inyección de combustible Weber-Marelli IAW90 Digiplex, transmisión manual de 6 velocidades ZF/Abarth R90 y tracción en las 4 ruedas, ¡clasificado en 330-365 hp!... 

Por un lado, me siento avergonzado cada vez que escucho en ciertos círculos de "coleccionistas de diecast" o leo en ciertos grupos / foros virtuales influyentes "versados" en este tema, personas hablando de diecast de la categoría Adulta recibiendo el "tratamiento premium" (como si la designación Premium fuera una especie de "maquillaje" para hacer que un diecast luzca ligeramente mejor) o aquellos usando el término Premium para modelos de la categoría Adulta, especialmente de Hot Wheels o Matchbox, los cuales están lejos de cualquier cosa Premium en el sentido correcto de la palabra... 

Puedo ver claramente la falta de conocimiento de esta gente, aquellos que supuestamente representan nuestro gremio y es deplorable... 

Por otro lado, estoy completamente consciente que ellos solo se representan a sí mismos y también que nosotros, los coleccionistas, no usamos la designación Premium a la ligera, quiero decir, para cualquier clase de baratija sobrevaluada y aún más, que nosotros los coleccionistas no nos dejamos deslumbrar por una falsa etiqueta "premium" en un empaque, simplemente porque sabemos exactamente lo que estamos consiguiendo para nuestras colecciones: la publicidad engañosa no tiene efecto en nosotros, solo en meros compradores... 

Ahora, usar el término Premium adecuadamente para designar un diecast con características particulares y el nivel de calidad más alto del mercado no es un asunto de esnobismo, NO, es un asunto de sentido común: no hay tal cosa como "juguetes premium" o "carros de juguete premium" (no importa cuanto marcas como Mattel quieran introducir ese concepto ficticio), pero hay coleccionables Premium y réplicas a escala Premium

Es sensato usar algunos parámetros objetivos para determinar si un diecast (o cualquier otro coleccionable, para tal caso) es Premium o no y por eso es que empecé una serie de breves reseñas sobre este tema el año pasado, mencionando las cuatro categorías principales de modelos en diecast (aquí), los parámetros de Realismo (aquí), Nivel de Detalle (aquí), Calidad y Tipo de Acabados (aquí), y es tiempo de hablar brevemente sobre el siguiente parámetro: Cantidad de Piezas

La creación de un modelo en diecast, en términos generales, involucra una cantidad mínima de piezas para ensamblar un réplica completa: carrocería, chasis, ventanas, interiores, ruedas y ejes; la regla de "cuatro partes" que Mattel estableció para las líneas Regulares, Adultas e incluso De Lujo de sus marcas de diecast: Hot Wheels y Matchbox, excluye las ruedas y ejes. 

En comparación, hay muy pocos modelos de series más antiguas y/o de la categoría De Lujo que se jactan de 5, 6 o incluso 7 piezas (de nuevo, excluyendo ruedas y ejes); bueno, esos parámetros normalmente NO aplican en la categoría Premium, donde la cantidad mínima de partes es mayor. 

Obviamente, a medida que la escala se hace más grande, la cantidad de piezas aumenta, pero el promedio puede variar dependiendo del fabricante y podría estar entre más de 100 y más de 1.000 de acuerdo con el modelo en particular; en escalas 1:24 y mayores de la categoría Premium, la diferencia en la cantidad de partes con respecto a otras categorías es mucho más evidente (así como el precio), incluso teniendo en cuenta que en dichas escalas no existe lo que podría llamarse categoría Regular propiamente.

Sin embargo, en el caso de este segmento, el factor diferencial no es solo la cantidad de piezas, sino también el hecho que esas partes son mucho mejor moldeadas y reproducen de una forma mucho más realista el modelo de referencia a tamaño real. 

Hay un puñado de marcas en la categoría Premium (consideradas también como Exóticas) como digamos Exoto, Amalgam y CMC, que incluyen no solo piezas de metal y plástico para la construcción de modelos, sino también cuero sintético o tela para el revestimiento de los asientos, pisos y/o maletero, cintas de poliéster para los cinturones de seguridad, líneas de combustible con recubrimiento en acero trenzado o mangueras y/o cableado en caucho para el motor, muchos insertos fotograbados y hay una mayor cantidad de piezas en diecast, las cuales en otras categorías son hechas en plástico; desde luego, un capítulo aparte merecen los modelos en resina de este mismo segmento.

Si consideras que, cuantas más partes y más delicadamente moldeadas están, más compleja y consumidora de tiempo llega a ser la producción, además, mano de obra más calificada es requerida con el fin de lograr el nivel de calidad esperado entonces, es muy fácil concluir que todo este proceso debe ser costoso y así es. 

Mención especial en escalas pequeñas tienen marcas como M2 Machines, cuyos productos ofrecen una gran cantidad de partes (entre 24 y 40 en modelos a escala alrededor de 1:64, incluyendo ruedas y ejes), a pesar del hecho que producen diecast en la categoría De Lujo, Shelby Collectibles que fabricaba modelos de muy alta calidad, que rivalizan con lo que se ofrece en la categoría Premium y con características de apertura, además de Johnny Lightning que, con una cantidad más bien promedio de piezas logra un producto sobresaliente, gracias a sus extraordinarios moldes, compromiso con el detalle y calidad para coleccionistas, que merecen la etiqueta Premium... 

Más información sobre los siguientes parámetros para reconocer un verdadero diecast Premium en otras reseñas; es momento de cambiar el foco al invitado para esta publicación, otro diecast Premium parte de mi colección y el debút de una marca de la cual hablaré en el futuro. 

Fue un hallazgo absolutamente sorprendente e inesperado entre las curiosidades de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más o menos tres años; supe de esta marca a través de otra clase de coleccionables, pero en realidad, nunca consideré la posibilidad de conseguir uno de sus hermosos diecast antes, simplemente porque incluso la existencia de CM’s Corporation es ampliamente ignorada en el mercado local. 

Este artículo pertenece a Serie WRC Rally Car Collection SS.3 (Lancia, Parte 1) de 2006, consistente en 5 modelos "regulares" y 1 secreto; venía dentro de una caja grande, impresa a todo color con información mayoritariamente en Japonés y unos pocos textos en Inglés, incluyendo un autoadhesivo especial que reclama que este es un Producto Licenciado Oficialmente (no es de extrañar), la cual parece ser la presentación estándar para esta marca, junto con una bandeja plástica transparente que sostiene y protege apropiadamente el diecast dentro. 

El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, ofreciendo un nivel de calidad aún mejor en algunos aspectos que lo que puedes encontrar en otras marcas de este segmento, como Kyosho o Tomica Limited Vintage / Neo entre otras, y con 23/24 partes incluyendo ruedas y ejes, establece un estándar muy alto incluso para la categoría Premium

El trabajo de pintura fue hecho en blanco, complementado por una decoración Martini Racing increíblemente fiel con tampos y/o calcomanías, sobre todos los paneles de la carrocería, parabrisas, limpiabrisas, alerón trasero superior, molduras de las ventanas y manijas de las puertas. 

Hay insertos plásticos para las luces frontales, de niebla y de cola, alerón trasero superior y faldones laterales; los interiores fueron trabajados en negro, pero la jaula de seguridad es independiente y fue trabajada en plateado; las ruedas son multiparte con una interpretación realista del diseño de rimes original O.Z. Speedline (24 Spokes) en blanco, llantas labradas en caucho, incluye una linda base de exhibición en plástico negro con el nombre del modelo impreso en plateado y fue hecho en China... 

Isa 28:14-19 "Por tanto, varones burladores que gobernáis a este pueblo que está en Jerusalén, oíd la palabra de JEHOVÁ. Por cuanto habéis dicho: pacto tenemos hecho con la muerte e hicimos convenio con el Seol; cuando pase el turbión del azote, no llegará a nosotros, porque hemos puesto nuestro refugio en la mentira y en la falsedad nos esconderemos; por tanto, JEHOVÁ el SEÑOR dice así: he aquí que Yo he puesto en Sion por fundamento una piedra, piedra probada, angular, preciosa, de cimiento estable; el que creyere, no se apresure. Y ajustaré el juicio a cordel y a nivel la justicia; y granizo barrerá el refugio de la mentira y aguas arrollarán el escondrijo. Y será anulado vuestro pacto con la muerte y vuestro convenio con el Seol no será firme; cuando pase el turbión del azote, seréis de él pisoteados."

ENGLISH 
Very few brands in the automotive world have achieved the prestige and renown of an italian company that was created back in 1906, in Turin, by a pair of Fiat racing drivers (Vincenzo Lancia and Claudio Fogolin) and registered by that time as Lancia & C. Fabbrica Automobili... 


Albeit this automaker is completely unknown in some markets around the world, Lancia was once a very prolific brand that offered vehicles for several segments, including: family, sport, executive and racing cars, light and heavy commercial vehicles, buses, trolleybuses and military vehicles... 

It has been also a company focused on innovation, introducing for the first time novelties like: a complete electric system in a production car as standard equipment, a load-bearing unitary (monocoque) chassis, an independent suspension system or a 5-speed gearbox. 

Nonetheless, it was in the motorsports and more precisely in the Rally Racing, where Lancia forged its reputation as one of the most prominent car brands and there is a particular model: the Delta (one of the curiosities of Lancia, is that its models receive their names from Greek alphabet letters), which is the gem of its crown. 

In fact, the Lancia Delta boasts the title of the most successful model in Rally Racing ever created, surpassing by far other legends in this discipline, obliterating its contenders between 1987 and 1992, dominating the World Rally Championship six consecutive times, scoring 46 victories in such lapse and winning also the constructors’ championship and some drivers’ championship awards. 

So, that’s the reputation that precedes the guest for this publication: the 1992 Lancia Super Delta (Deltona) HF Integrale -Evoluzione II- 4WD (Abarth SE050) Rally Racing Car, a model cataloged as Compact Sport-Executive 5-Door Hatchback and well, a limited production of 5,000 units was made to fulfill homologation requirements, no need to mention that such street versions are extremely coveted, given that the competition versions normally are not for sale or their prices easily reach the 6 figures. 

This beast was part Group A and it was the winner of the 1992 WRC 36ème Rallye de France Tour de Corse, displaying the Martini Racing Team livery and the # 3; the pilots responsible for this triumph were Didier Auriol and Bernard Occelli, from France. 

Behind this gorgeous and fierce machine, there is a steel monocoque ZLA 831 ABO chassis with roll cage and rear subframe for suspension, a 5-door steel bodyshell with extended wheel arches and of course, a suitable powertrain: a 122 cu in, 2.0 L, Fiat Twin Cam (Lambredi) Type 831E5.000, Inline 4 engine, with Garrett AirResearch TBO385 turbocharger, Weber-Marelli IAW90 Digiplex fuel injection, ZF/Abarth R90 6-speed manual transmission and four wheel drive, rated at 330-365 hp!... 

In the one hand, I feel embarrassed everytime I hear in certain circles of "diecast collectors" or read in certain influential virtual groups / forums "versed" in this topic, people talking about diecast from the Adult category receiving the "premium treatment" (as if the Premium designation were a sort of "make-up" to make a diecast look slightly better) or those using the term Premium for models belonging to the Adult category, specially by Hot Wheels or Matchbox, which are far from anything Premium in the right sense of the word... 

I can see clearly the lack of knowledge of these people, the ones who supposedly represent our guild and it’s regrettable... 

On the other hand, I’m fully aware that they only represent themselves, also that we, the collectors, don’t use the designation Premium lightly, I mean, for any kind of overpriced trinket and even more, that we as collectors don’t let ourselves be dazzled by a fake "premium" tag in a packaging, just because we know exactly what we are getting for our collections: misleading advertising has no effect on us, only on mere buyers... 

Now, using the term Premium suitably to designate a diecast with particular features and the highest level of quality of the market is not a matter of snobism, NO, it’s a matter of common sense: there is no such thing as "premium toys" or "premium toy cars" (no matter how much brands like Mattel want to introduce that fictitious concept), but there are Premium collectibles and Premium scale replicas. 

It’s sensible to use some objective parameters to determine if a diecast (or any other collectible, for that matter) is Premium or not and that’s why I started a series of brief reviews on this topic last year, mentioning the four main categories of diecast models (here), the parameters of Realism (here), Level of Detail (here), Quality and Type of Finishes (here), and it’s time to briefly talk about the following parameter: Amount of Pieces

The creation of a diecast model, in general terms, involves a minimum amount of pieces for assembling a complete replica: body, chassis, windows, interiors, wheels and axles; the rule of "four parts" that Mattel established for the Regular, Adult and even Deluxe lines of its diecast brands: Hot Wheels and Matchbox, excludes the wheels and axles. 

In comparison, there are very few models of older series and/or Deluxe category which boast 5, 6 or even 7 pieces (again, excluding wheels and axles); well, those parameters normally DON’T apply in the Premium category, where the minimum amount of parts is greater. 

Obviously, as the scale gets bigger, the amount of pieces increases, but the average can change depending on the manufacturer and it could be between more than 100 and more than 1,000 according to the model in particular; in 1:24 scale and larger of the Premium category, the difference in the number of parts regarding other categories is much more evident (as well as the price), even bearing in mind that in such scales it doesn’t exists what it could be called properly Regular category.

However, in the case of this segment, the differential factor is not only the amount of pieces, but also the fact that those parts are much better molded and reproduce much more realistically the life-sized model of reference. 

There is a handful of brands in the Premium category (considered also as Exotics) like let’s say Exoto, Amalgam or CMC, that include not only metal and plastic pieces in the construction of models, but also synthetic leather or fabric for the lining of seats, floors and/or trunk, polyester webbing for the seatbelts, fuel lines with steel braided sheating or rubber hoses and/or wiring for the engine, many photo-etched inserts and there is a greater amount of diecast parts, which in other categories are usually made in plastic; of course, a separate chapter deserve resin models in this very segment.

If you consider that, the more parts and the more delicately molded they are, the more complex and time consuming the production becomes, and besides, the more skilled workforce is required in order to achieve the level of quality expected then, it’s very easy to conclude that all this process must be expensive and that’s right. 

Special mention in smaller scales have brands like M2 Machines, whose products offer a whooping amount of parts (between 24 and 40 in around 1:64 scale models, including wheels and axles), despite the fact that they produce diecast in the Deluxe category, Shelby Collectibles which manufactured models of very high quality, that rival what is offered in the Premium category and with opening features, in addition to Johnny Lightning which, with a rather average amount of pieces achieves an outstanding product, thanks to its extraordinary molds, commitment to detail and collector’s quality, that deserves the Premium tag... 

More information about the next parameters to recognize a true Premium diecast in other reviews; it’s moment to switch the focus to the guest for this publication, another Premium diecast part of my collection and the debut of a brand of which I will talk in the future. 

It was an absolutely amazing and unexpected finding among the curiosities of a friend of mine, fellow collector and importer, pretty much three years ago; I knew about this brand through another kind of collectibles, but actually, I never even considered the chance to get one of its beautiful diecast models before, just because even the existence of CM’s Corporation is widely ignored in the local market. 

This item belongs to the 2006 WRC Rally Car Collection Series SS.3 (Lancia, Part 1), consisting of 5 "regular" models an 1 secret; it came inside a big box, printed in full color with information mostly in Japanese and a few texts in English, including a special sticker which claims that it’s an Official Licensed Product (no wonder), which seems to be the standard presentation for this brand, along with a clear plastic tray that holds and protect properly the diecast inside. 

The model has diecast body and black plastic chassis, offering a level of quality even better in some aspects than what you can find in other brands of this segment, like Kyosho or Tomica Limited Vintage / Neo among others, and with 23/24 parts including wheels and axles, it establishes a very high standard even for the Premium category. 

The paint job was made in white, complemented by an incredibly faithful Martini Racing livery with tampos and/or decals, on all the panels of the body, windshield, wipers, rear top spoiler, windows moldings and door handles. 

There are plastic inserts for the front, fog and tail lights, rear top spoiler and side skirts; the interiors were worked in black, but the safety cage is independent and it was worked in silver; the wheels are multipart with a realistic rendition of the original O.Z. Speedline (24 Spokes) rims design in white, styled rubber tires, it includes a nice black display base with the name of the model printed in silver and it was made in China... 

Isa 28:14-19 "Wherefore hear the word of the LORD, ye scornful men, that rule this people which is in Jerusalem. Because ye have said: we have made a covenant with death, and with hell are we at agreement; when the overflowing scourge shall pass through, it shall not come unto us: for we have made lies our refuge, and under falsehood have we hid ourselves: therefore thus saith the LORD GOD: behold, I lay in Zion for a foundation a stone, a tried stone, a precious corner stone, a sure foundation: he that believeth shall not make haste. Judgment also will I lay to the line, and righteousness to the plummet: and the hail shall sweep away the refuge of lies, and the waters shall overflow the hiding place. And your covenant with death shall be disannulled, and your agreement with hell shall not stand; when the overflowing scourge shall pass through, then ye shall be trodden down by it."

7 comments:

LEon said...

I love the decals on this car. Rally racing!

chrismandesign said...

Yeah, pal... The work on this model overall is gorgeous and the Martini Racing livery looks pretty nifty and accurate !!!... CM’s managed to create absolutely astounding models and well, I didn’t have anything from Rally Racing with this level of quality !!!... =OOOOO

David John Shewsbury said...

Ah!!! Lancia... despite being (basically) dead now and in the past often being associated with non-reliability and safety issue, this brand (Lancia) have won lots of rally championships beating the European heavyweights (who mostly still exist now). It is indeed one of the most remarkable (if not the greatest) car marker brand in history and certainly worthy to mentioned. This die cast scale model car that you have here reminded me of the great "Lancia Rally 037" of Martini Racing in 1983 - the last rear-wheel drive car to win the WRC beating the giant Audi who have been dominating the WRC around that period of time. Despite the fact that they only won the manufacturers championship - they missed the drivers championship (on purpose) because they simply don't care - all they want at that time is to win the other title. If you read further about the fairy tale story of how Lancia Martini Racing win the 1983 (manufacturer) title, you will learn how interesting and unique it was - right from the start on how on earth they car can qualify for the competition despite the car actual number of production is below the WRC entry requirement. Amazing, extremely amazing...

David John Shewsbury said...

Anyway, talking about collectibles premium or not premium - frankly speaking, IMO, I buy what I like and what I can afford, simple as that. It doesn't matter to me how others classify it as premium or not, if I like it, then I like it and I buy it if I can afford it. Nothing will change that on my mind because when I buy the toy, it is for me, my self and I, not for others... I'm the one who paid for it - not those other peoples - right? My philosophy about this toy hobby from Day 1 has never change - buy what I like/love and what I enjoy the most, do not follow others, because it is mine!!!

Dennis aka Katsuden said...

This model is really nice looking.. At first, I find the white rim a bit plain and too clean but after watching the video I realized it’s accurate to the actual car. The best part is really those decals all over the car! The details can be seen from safety bar in the interior.

chrismandesign said...

to David:

I knew about Lancia from some time now, but its reputation and tremendous success in Rally Racing was something I discovered preparing this publication. Completely agree with you pal, this car is epic and put Lancia, Delta and Martini Racing in the highest place of honor, crushing their rivals and establishing a legend very hard to overcome... Lancia cars, as well as other italian and european car brands have their own vices and issues, as virtually any car manufactured around the world, but their exterior design and performance compensate in most cases those drawbacks and seriously the Delta is one of the best looking cars of the late 80s and early 90s and watch them in competition is a pleasure !!!...

Now, regarding the topic of Premium diecast, just like you I buy for my collection only what I like, I don’t care about trends or what’s hot or what’s the last release, what really matters is my own taste... But I do value the correct use of terms, because albeit this is a hobby, it’s serious hobby, otherwise, why why should care about it as adults if we don’t take it with some seriousness (not too much, HEHE) ???...

Besides, this Premium designation has been used as excuse to charge you an arm and a lung for items that actually don’t justify at all the asking price... It’s a sort of chain reaction, some people misuse the term Premium, others abuse with prices relying on that misuse of the term and the whole market of collectibles is harmed so, you end not being able to get what you want, regardless it’s Premium or not, because of the price escalation; it’s a bother, really...

chrismandesign said...

To Dennis:

Yeah, the model is unbelievably faithful to the original and detailed, so much that it hurts; it looks kind of cute with all those elements finely molded and the rims design is plainly fantastic, considering the scale for reproduction, we are talking about a diameter of barely 6.5 mm !!!... CM’s definitely excels in diecast matters and other products available from its portfolio are equally great !!!... =OOOOO