Con el tiempo, empresas establecidas, aquellas con una larga historia, tradición y evolución en su respectivo segmento, toman consciencia que más que productos y/o servicios, tienen que generar una cultura alrededor de sus desarrollos...
Esta clase de enfoque tiene mucho sentido en un mundo donde las personas tienden a querer algo con lo cual relacionarse, más que simplemente algo para usar con el fin de satisfacer una necesidad; un mundo donde crear historias alrededor de los productos y/o servicios ayuda a la gente a conectarse con estos desarrollos y entre ellos...
Algunas personas lo llaman "storytelling" (contar historias, narrar) y lo introducen como una tendencia contemporánea en publicidad y, hasta cierto punto, en mercadeo relacional, pero esto es tan antiguo como la tradición oral, que empezó cuando la humanidad desarrolló un lenguaje articulado, aún antes de inventar la escritura, así que digamos que no es nada nuevo, sino una recontextualización de algo viejo...
En publicaciones anteriores (puedes leer sobre eso, por ejemplo, aquí) abordé la compleja relación entre razón y emoción, que es un elemento esencial en este asunto de crear historias, una cultura alrededor de un producto y/o servicio, con el fin de hacerlo más relatable, más significativo para la gente en general y particularmente para los clientes efectivos y potenciales.
Pero es esencial generar esta cultura alrededor de un producto y/o servicio a partir de algo genuino, honesto, creíble, porque crear una cultura con base en mentiras causa el efecto contrario: vívido rechazo del producto y/o servicio, y de la marca a la que pertenecen, por extensión.
Después de todo, puedes apelar al lado racional de nuestra mente cuando estás introduciendo un producto y/o servicio, mencionando sus características, ventajas, factores diferenciales versus la competencia, lo cual es un enfoque racional que funciona, sin duda, debes hacerlo, pero no es suficiente.
El lado emocional de nuestra mente tiene un rol crítico en la toma de decisiones, tanto como el lado racional y, de hecho, en muchas situaciones de la vida real, cuando logras un equilibrio entre tus lados racional y emocional, eres capaz de tomar las mejores decisiones.
Precisamente, Bayerische Motoren Werke y su División Motorrad están completamente conscientes de estas realidades y en consecuencia, han desarrollado una serie de estrategias donde sus productos son incorporados a vehículos personalizados únicos, comisionados a reconocidos talleres de personalización alrededor del mundo, dando libertad para crear, siempre y cuando la marca sea representada a través de uno de sus desarrollos.
Como testimonio de esta fabulosa iniciativa, encontré un proyecto bastante interesante hecho realidad, en su sitio web, el resultado fue Departed: una motocicleta diseñada y construida por Custom Works ZON de Japón, donde Yuichi Yoshizawa y Yoshikazu Ueda desarrollaron una belleza en 2 ruedas, inspirada por una antigua corredora de velocidad en tierra, cuyo corazón fue un prototipo de motor boxer gemelo-opuesto, desarrollado por BMW y el resto fue puesto en el camino por estos talentosos diseñadores japoneses.
Mi invitada para esta publicación: la BMW R1200 RT-P de 2009 - 2011, una Motocicleta Turismo Sport (o Reise-Tourer en alemán, de allí la sigla RT), de ninguna manera es un desarrollo personalizado, sino un modelo de producción hecho por la marca bávara y uno muy exitoso, porque este producto ha sido muy bien recibido y ha ganado varios premios a nivel mundial.
Representa la recreación contemporánea de los modelos RT (Viaje-Turismo) de BMW, introducidos a finales de los 70s, pero rediseñados extensivamente desde 1995, cuando una nueva generación de RTs, iniciada por la R1100RT fue lanzada, ofreciendo comodidades estándar en las interpretaciones más recientes, pero un lujo en esa época.
A pesar del hecho que estoy introduciendo un modelo de producción, ahora sé que BMW y la División Motorrad están involucradas activamente en hacer su producto algo mucho más personal, mucho más relatable, creando historias alrededor de sus desarrollos y esto me hace apreciar estas marcas desde una perspectiva diferente!...
Es algo curioso que después de la adquisición de Matchbox por Mattel en 1997, lo que significa hace más de 20 años, la marca naranja se las arregla para hacer las cosas mejor que la marca azul en muchos casos, al menos hasta no hace mucho...
Estoy hablando particularmente de sus Líneas Principales correspondientes y su realismo, nivel de detalle y calidad general (aunque estén lejos en conjunto de lo que sucedió durante su Edad Dorada, obviamente)...
Ahora, si el factor considerado es la proporción de diecast / plástico, bueno, Matchbox es un desastre peor que Hot Wheels en ese sentido y algunos promotores de marca pueden insistir todo lo que quieran en su discurso amañado acerca de: "¿te molestan los modelos plásticos de Mattel? Porque a nosotros no nos importa", modelos plastcast no es lo que estoy buscando como coleccionista, mucho menos de una marca que reclama fabricar diecast...
Definitivamente dejé de comprar artículos recientes de Matchbox de la Línea Principal (también de Hot Wheels), pero las líneas Adultas de la marca naranja tampoco son lo mío (ni siquiera las líneas Adultas de Hot Wheels, a saber, Car Culture, Entertainment y similares, ya no) y alguien podría reclamar: "así que, ¿a quién le importa?", pero de nuevo, no estoy solo en esta decisión; otros coleccionistas están dejando de comprar productos recientes de Matchbox o Hot Wheels: este es el mejor momento, pues la oferta es mucho más amplia y podemos escoger cosas mejores...
Si Mattel, sus marcas Hot Wheels y Matchbox piensan que la construcción completa en plástico para sus modelos de la Línea Principal y más plástico para modelos pertenecientes a las categorías Adulta o De Lujo es el camino a seguir, entonces no tengo problemas declarando que dejar de coleccionar productos recientes de estas marcas es el camino a seguir para mí (y para otros)...
El gigante rojo y sus marcas de diecast (plastico), se están acostumbrando a generar una cultura alrededor de sus productos con base en falacias, reclamando que su máxima prioridad son los coleccionistas, cuando en realidad quieren vendernos baratijas a precio de joyas y meter más plástico barato en sus productos, mientras los vende como si fueran modelos en diecast...
Esto me convenció que mirar hacia el pasado es el camino a seguir si quiero algo de estas marcas y este es uno de los últimos modelos recientes que conseguí antes de tomar mi decisión, fue a través del mercado primario, en una tienda minorista local, hace más de 2 años; el modelo tuvo su debút en la Línea Principal en 2012, como parte de la Serie Highway, tuvo al menos 10 iteraciones, incluyendo variaciones, solo 1 para una línea Adulta.
Vale la pena mencionar que una de estas iteraciones, lanzada para 2014 en la Serie Heroic Rescue, presentaba chasis plástico, junto con el carenaje frontal / trasero y alforjas en plástico usuales, lo cual hizo de este modelo un genuino plastcast, donde la proporción entre diecast / plástico fue respectivamente 30% / 70% y probablemente será la única opción disponible para este modelo en el corto plazo.
La BMW R1200 RT-P presenta tanque de combustible / asiento (parte superior) y chasis (parte inferior) en diecast, mientras que el carenaje frontal / trasero y alforjas, luces frontales y parabrisas fueron trabajados en plástico; la carrocería recibió trabajo de pintura negro satinado en la parte superior y negro con acabado brillante en la parte inferior; el carenaje frontal / trasero y alforjas fueron trabajados en azul rey, la decoración realista fue hecha con tampos y/o calcomanías en dorado, negro, blanco y rojo, sobre los paneles laterales, mientras que las luces frontales y el parabrisas son ahumados; las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Special 3 Spoke Moto Wheels en negro y fue hecha en Tailandia...
Sof 1:1-7 "Palabra de JEHOVÁ que vino a Sofonías hijo de Cusi, hijo de Gedalías, hijo de Amarías, hijo de Ezequías, en días de Josías hijo de Amón, rey de Judá. Destruiré por completo todas las cosas de sobre la faz de la tierra, dice JEHOVÁ. Destruiré los hombres y las bestias; destruiré las aves del cielo y los peces del mar, y cortaré a los impíos; y raeré a los hombres de sobre la faz de la tierra, dice JEHOVÁ. Extenderé mi mano sobre Judá, y sobre todos los habitantes de Jerusalén, y exterminaré de este lugar los restos de Baal, y el nombre de los ministros idólatras con sus sacerdotes; y a los que sobre los terrados se postran al ejército del cielo, y a los que se postran jurando por JEHOVÁ y jurando por Milcom; y a los que se apartan de en pos de JEHOVÁ, y a los que no buscaron a JEHOVÁ, ni le consultaron. Calla en la presencia de JEHOVÁ el SEÑOR, porque el día de JEHOVÁ está cercano; porque JEHOVÁ ha preparado sacrificio, y ha dispuesto a sus convidados."
ENGLISH
Over time, established companies, those with a long history, tradition and evolution in their respective segment, become aware that more than products and/or services, they have to generate a culture around their developments...
This kind of approach makes a lot of sense in a world where people tend to want something to relate with, more than just something to use in order to meet a need; a world where creating stories around products and/or services help people to connect with these developments and with each other...
Some people call it "storytelling" and introduce it as a contemporary trend in advertising and, up to a point, in relational marketing, but this is as old as the oral tradition, that began when humankind developed an articulated language, even before inventing the writing, so let’s say that it’s nothing new, but a recontextualization of something old...
In previous publications (you can read about it, for instance, here) I addressed the complex relationship between reason and emotion, which is an essential element in this matter of creating stories, a culture around a product and/or service, in order to make it more relatable, more meaningful for people in general and particularly for effective and potential customers.
But it’s essential to generate this culture around a product and/or service from something genuine, honest, credible, because creating a culture based on lies has the opposite effect: a vivid rejection of the product and/or service and the brand to which they belong, by extension.
After all, you can appeal to the rational side of our mind when you’re introducing a product and/or service, mentioning its features, advantages, differential factors versus competition, which is a rational approach that works, no doubt, you need to do so, but it’s not enough.
The emotional side of our mind has a critical role in decision making, as much as the rational side and in fact, in many situations of the real life, when you achieve a balance between your rational and emotional sides, you’re able to make the best decisions.
Precisely, Bayerische Motoren Werke and its Motorrad Division are fully aware of these realities and accordingly, they have developed a series of strategies where their products are incorporated to unique custom vehicles, commissioned to well-known custom workshops around the world, giving freedom to create, provided that the brand is represented through one of its developments.
As a testimony of this fabulous initiative, I found a quite interesting project come true, in their website, the result was Departed: a motorcycle designed and built by Custom Works ZON from Japan, where Yuichi Yoshizawa and Yoshikazu Ueda developed a 2-wheeled beauty, inspired by an old land speed racer, whose heart was a prototype of a new type of opposed-twin boxer engine, developed by BMW and the rest was put on the road by these talented Japanese designers.
My guest for this publication: the 2009 - 2011 BMW R1200 RT-P, a Sport Touring (or Reise-Tourer in German, hence the acronym RT) Motorcycle, by no means is a custom development, but a production model made by the Bavarian brand and a very successful one, because this product has been very well received and it has earned several awards worldwide.
It represents the contemporary recreation of RT (Travel-Tourer) models by BMW, introduced in the late 70s, but extensively re-engineered since 1995, when a new generation of RTs, initiated by the R1100RT was released, offering the amenities standard in the most recent renditions, but a luxury at that time.
Despite the fact that I’m introducing a production model, now I know that BMW and the Motorrad Division are actively involved in making their product something much more personal, much more relatable, creating stories around their developments and it makes me appreciate these brands from a different perspective!...
It’s kind of curious that after the acquisition of Matchbox by Mattel in 1997, which means more than 20 years ago, the orange brand manages to do things better than the blue brand in many cases, at least until not so long ago...
I’m talking particularly about their corresponding Mainlines and I’m talking their realism, level of detail and overall quality (albeit they are far as a whole from what happened during its Golden Age, obviously)...
Now, if the factor considered is the proportion diecast / plastic, well, Matchbox is a worse disaster than Hot Wheels in that sense and some brand promoters can insist all they want in their rigged speech about: "do plastic models by Mattel bother you? Because we don’t care about it", plastcast models is not what I’m looking for as collector, much less of a brand that claims to manufacture diecast models...
I definitely stopped buying recent items by Matchbox from the Mainline (also by Hot Wheels), but the Adult lines by the orange brand are not my thing either (not even the Adult lines by Hot Wheels, namely, Car Culture, Entertainment and the like, not anymore) and someone could claim: "so, who cares anyway?", but again, I’m not alone in this decision; other collectors are stopping buying recent products by Matchbox or Hot Wheels: this is the best time, because the offer is much wider and we can choose better things...
If Mattel, its brands Hot Wheels and Matchbox, think that full plastic construction for their models in the Mainline and more plastic for models belonging to Adult or Deluxe categories is the way to go, then I have no issues stating that stop collecting recent products by these brands is the way to go for me (and for others)...
The red giant and its diecast (plastic) brands, are getting used to generate a culture around its products based on fallacies, claiming that its top priority is collectors, when in fact they want to sell us trinkets at the price of gems and shove more cheap plastic in their products, while selling them as if they were diecast models...
This convinced me that look towards the past is the way to go if I want something from these brands and this is one of the last recent models I got before I made my decision, it was through the primary market, in a local retail store, more than 2 years ago; the model has its debut in the Mainline in 2012, as part of the Highway Series, it has had at least 10 iterations, including variations, only 1 for Adult lines.
It’s worth mentioning that one of this iterations, released for 2014 in the Heroic Rescue Series, featured plastic chassis, along with the usual plastic front / rear cowling and saddlebags, which made of this model a genuine plastcast, where the proportion between diecast / plastic was respectively 30% / 70% and probably it will be the only option available for this model in the short term.
The BMW R1200 RT-P features diecast fuel tank/seat (top) and chassis (bottom), while the front / rear cowling, saddlebags, front lights and windshield were made in plastic; the body received satin black paint job at the top and black with glossy finishing on the bottom; the front / rear cowling and saddlebags were worked in royal blue, the realistic decoration was made with tampos and/or decals in golden, black, white and red, on the side panels, while the front lights and windshield are smoked; the plastic wheels feature Special 3 Spoke Moto Wheels rims design in black and it was made in Thailand...
Zep 1:1-7 "The word of the LORD which came unto Zephaniah the son of Cushi, the son of Gedaliah, the son of Amariah, the son of Hizkiah, in the days of Josiah the son of Amon, king of Judah. I will utterly consume all things from off the land, saith the LORD. I will consume man and beast; I will consume the fowls of the heaven, and the fishes of the sea, and the stumblingblocks with the wicked; and I will cut off man from off the land, saith the LORD. I will also stretch out mine hand upon Judah, and upon all the inhabitants of Jerusalem; and I will cut off the remnant of Baal from this place, and the name of the Chemarims with the priests; and them that worship the host of heaven upon the housetops; and them that worship and that swear by the LORD, and that swear by Malcham; and them that are turned back from the LORD; and those that have not sought the LORD, nor inquired for him. Hold thy peace at the presence of the LORD GOD: for the day of the LORD is at hand: for the LORD hath prepared a sacrifice, he hath bid his guests."
2 comments:
Quite refreshing to see motorcycle model once in a while. The model is pretty realistic in terms of the sculpt and sharp prints. I can see the BMW on the side. The rear tyre is kind of flat though. You can relate that some releases are manned to be more toyetic while there are certain releases for adult collectors such as Star Wars Black series.
There are not many models based on motorcycles in the diecast market in small scales, pal, that’s part of the reason why I don’t have many in my collection; the other, well, I prefer mobility in 4-wheels, HEHE... In fact, I like very much the work on this toy model, I mean, it’s very well done for a product of the basic range, it has a good dose of diecast, pretty much like older models (future releases, uhmmm, I don’t think so) and regarding the very wide and flat rear wheel, well, it’s a design solution so the model can stand alone, without the need of a display base and I think that’s fine, it doesn’t harm substantially the realism of the model and it let you display it easily!...
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