Sunday, May 17, 2020

1965 Ford Shelby Mustang GT350R - Compact 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Racing - Rallye Car 2010 Carroll Shelby’s Cars Box Set Series - Limited Edition 1 of 5,000 Diecast Scale 1:64 by Shelby Collectibles


El Ford Mustang ya posee un lugar en el "salón de la fama" de los productos automotrices que han resistido la prueba del tiempo, sobreviviendo a sus competidores, más allá del hecho que fue parte de los nominados para el Auto del Siglo, una premiación que incluyó algunos de los vehículos más influyentes jamás creados en ese tiempo... 

Incluso sus detractores más incisivos tienen que admitirlo: el Mustang marcó un antes y un después en el mercado de los coches deportivos para los Estados Unidos, es un hito automotor a nivel mundial y no estoy hablando simplemente sobre sus extraordinarias cifras iniciales de ventas, las cuales son solo números al final... 

Estoy hablando de redefinir lo que la gente norteamericana esperaba de un carro deportivo compacto, porque esta clase de vehículos ha existido desde mucho antes que el Mustang fuera lanzado y hubo numerosas opciones con perfil similar, principalmente modelos importados, pero nada como el Pony Car más prominente (no el primero, en realidad ese privilegio lo tiene el Plymouth Barracuda). 

Sin embargo, lo que las personas conocieron y amaron acerca del Mustang, particularmente para su primera generación, no era un punto de referencia apropiado para lo que Ford, en asocio con Shelby American, creó para competición en el Sports Car Club of America (SCCA), más precisamente en la Categoría de Carreras B de Producción o Clase BP. 

Mi invitado para esta publicación es precisamente una de las primeras interpretaciones de este ícono: el Ford Shelby Mustang GT350R de 1965, un Coupe 2 Puertas Fastback Compacto Pony Car / Muscle Car / Auto de Carreras - Rally, que logró el estatus legendario prácticamente desde su primera carrera de prueba. 

Si bien el Mustang de la primera generación era coche deportivo con estilo y civilizado, destinado al consumidor norteamericano, uno a quien le gusta los carros poderosos y con todo cómodos (al menos en la mayoría de casos), ofreciendo todas las amenidades y ciertos toques de lujo disponibles durante los 60s, aunque el auto luce como algo más apropiado para los sosegados 50s, el Shelby Mustang GT350R es una historia bastante diferente... 

Porque, bueno, es un coche de carreras de pura raza, una bestia amenazante muy lejana del chico educado con buenos modales representado por el Mustang original: de hecho, todos los GT350R de 1965 empezaron como un Ford Mustang Fastback Código K de 1965 (eventualmente de 1966), dotado con un motor de 289 pulgadas cúbicas, 4.7 L, Windsor HiPo V8, clasificado en 271 hp, modificado para producir hasta 360 hp, pero las modificaciones difícilmente terminan allí y el coche se parece externamente a su contraparte de calle, solo en la forma en que un carro de carreras stock de los 60s podría. 

Siendo un corredor de la vieja escuela, reducir el peso era una obligación, fibra de carbono o materiales compuestos exóticos no eran una opción a considerar, así que el Stang fue despojado hasta el hueso: sin asiento trasero, las ventanas laterales traseras fueron selladas (los primeros 15 no tenían ventanas laterales o trasera en absoluto), uso extensivo de plexiglass, sin calefactor, sin desempañador, sin aislamiento o insonorización, sin bómperes frontal o trasero, asientos de fibra de vidrio con grado de competencia, panel de instrumentos ultra espartano. 

Pero también algunas cosas fueron añadidas como: mayor capacidad de lubricante, rimes más anchos con llantas para alta velocidad, suspensión frontal rediseñada y una de trabajo pesado en la parte trasera, diferencial de deslizamiento limitado, caja Warner T-10 de 4 velocidades, tacómetro y medidor de presión de aceite, barra antivuelco de 4 puntos en la parte de atrás, discos ventilados frontales Kelsey Hayes y frenos de tambor con recubrimiento metálico de servicio pesado atrás, tanque de combustible, radiador y enfriador de aceite para el diferencial más grandes. 

El GT350R es una vista muy rara, con solo 34 hechos no es precisamente un auto para las masas y digamos que los precios de uno original, por encima de US$1’000.000 (en caso que un dueño quiera vender uno de ellos, lo cual es muy poco probable) no hacen las cosas más fáciles, pero no esperas menos de una leyenda de las carreras... 

Shelby Collectibles es otra marca que fue parte del boom en el segmento de los coleccionables en diecast durante la primera década del presente siglo, el cual fue a su vez un seguimiento de otro boom durante los 90s del siglo pasado; quiero decir, esos fueron más o menos 20 años (1990-2010) cuando la industria del diecast dio un enorme salto para ofrecer productos considerablemente más apropiados para coleccionistas adultos, que los autos de juguete fabricados con anterioridad... 

Pero ya sabes, algunas personas por ahí están promoviendo la idea que "en la actualidad estamos experimentando la mejor época para coleccionar modelos en escala 1:64", lo cual no es del todo cierto, porque: 

1. Hubo marcas grandiosas fabricando excelentes productos en escala 1:64 o alrededor, antes del boom actual, luego la mejor época para coleccionar modelos en escala 1:64 (o alrededor) empezó hace más de 20 años en realidad y... 

2. Sin los booms anteriores, el actual no tendría lugar; esta clase de cambios o evoluciones requieren la retroalimentación de los coleccionistas a la industria y a su vez, que esta última tenga los recursos tecnológicos y mano de obra especializada para producir modelos más realistas y precisos, lo cual toma tiempo (siempre tienes que analizar cualquier fenómeno retrospectivamente con el fin de entenderlo en verdad: la historia importa)... 

Ahora, si bien los coches de juguete (principalmente los más antiguos) son apreciados todavía entre coleccionistas expertos, hubo una mayor consciencia entre ellos de la necesidad de modelos mucho más realistas, detallados y precisos, fabricados con estándares de calidad mucho mejores, porque ellos estaban listos para pagar valores razonablemente más altos por esa clase de productos y algunas compañías en este segmento tomaron atenta nota de esto. 

Quiero recalcar que estos booms que estoy mencionando no serían posibles sin el liderazgo y la guía de los coleccionistas: no te equivoques, los compradores no promueven esa clase de cambios, ellos simplemente compran lo que sea que el mercado tenga que ofrecer, porque, bueno, la compra en sí misma es una meta para ellos, su placebo, ellos no se cuestionan si un producto podría ser mejor o no y ser seguidores (no líderes) es uno de los rasgos principales de su rol / perfil. 

Por supuesto, debemos tener en cuenta que hoy en día hay varios promotores de marca patrocinados por ahí, haciéndose pasar por coleccionistas, quienes quieren introducir perniciosamente tendencias o cambios al mercado y al gremio del coleccionismo, pero hay al menos una manera fácil de saber la diferencia entre ellos y nosotros: los coleccionistas y el bombo no se llevan bien, si alguien genera bombo, este alguien quiere venderte cosas y eso es lo que hacen los promotores de marca, no puedes poner coleccionistas y bombo en la misma "bolsa", porque uno de ellos estaría fuera de lugar, si sabes a lo que me refiero... 

No hay muchas interpretaciones en escala 1:64 o alrededor de esta leyenda de las carreras, quiero decir, el Ford Shelby Mustang GT350R de 1965, como podrías pensar; hasta donde sé, solo M2 Machines y Greenlight han hecho coleccionables adultos basados en este modelo (no estoy contando carros de juguete), pero mi invitado, hecho por Shelby Collectibles, es el mejor de ellos en conjunto. 

Pertenece a la Serie Carroll Shelby’s Cars Box Set de 2010, consistente en 10 autos, incluyendo modelos hechos exclusivamente por Shelby American y otros que representan colaboraciones entre Ford y Shelby; estos sets fueron hechos en una Edición Limitada de 5.000 unidades y conseguí uno de ellos en el mercado secundario con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace 8 años o algo así, cuando los productos de esta marca estaban disponibles todavía (un poco menos de un año más tarde, la marca estaba por fuera del negocio). 

Este modelo de la categoría Premium ofrece construcción completa en diecast, apertura de capó y puertas, insertos plásticos para las luces frontales y está bien proporcionado, tal vez el nivel de detalle podría ser mejor, pero me gusta mucho lo que veo. 

El trabajo de pintura reproduce muy agradablemente el esquema de color original del carro real: Blanco Wimbledon (un color crema muy claro) con un par de franjas de carrera que van a través de la carrocería en Azul Guardsman (un azul profundo metalizado), complementado por tampos y/o calcomanías para las molduras del parabrisas y limpiabrisas, parrilla y luces de señal frontales, pines de carreras del capó, emblemas G.T. 350 de los paneles inferiores, la "bola de carne" #45, molduras de las puertas, luces de cola y obviamente, el motor detallado debajo del capó; el chasis recibió pintura plateada con acabado de escarcha metálica y el ensamblado se hizo con tornillos en vez de remaches (luego, hay lugar para personalizaciones adicionales). 

Los interiores fueron trabajados en negro e incluyen la barra antivuelco en la parte trasera, con un gran nivel de detalle; las ruedas multiparte presentan una reproducción muy precisa del diseño de rimes real de centro moldeado en magnesio tipo Torq Thrust en gris metalizado, con labio cromado, llantas en caucho labradas y fue hecho en China... 

Ezq 22:17-22 "Vino a mí palabra de JEHOVÁ, diciendo: hijo de hombre, la casa de Israel se me ha convertido en escoria; todos ellos son bronce y estaño y hierro y plomo en medio del horno; y en escorias de plata se convirtieron. Por tanto, así ha dicho JEHOVÁ el SEÑOR: por cuanto todos vosotros os habéis convertido en escorias, por tanto, he aquí que yo os reuniré en medio de Jerusalén. Como quien junta plata y bronce y hierro y plomo y estaño en medio del horno, para encender fuego en él para fundirlos, así os juntaré en mi furor y en mi ira, y os pondré allí, y os fundiré. Yo os juntaré y soplaré sobre vosotros en el fuego de mi furor, y en medio de él seréis fundidos. Como se funde la plata en medio del horno, así seréis fundidos en medio de él; y sabréis que yo JEHOVÁ habré derramado mi enojo sobre vosotros."

ENGLISH 
The Ford Mustang already owns a place in the "hall of fame" of the automotive products that have stood the test of time, surviving its competitors, beyond the fact that it was part of the nominees for the Car of the Century, an award which included some of the most influential vehicles ever created at that time... 


Even its most trenchant detractors have to admit it: the Mustang marked a before and after in the market of sports cars for the United States, it’s an automotive milestone worldwide and I’m not just talking about its extraordinary initial sales figures, which are in the end only numbers... 

I’m talking about redefining what American people expected from a compact sports car, because this kind of vehicles has existed way before the Mustang was released and there were numerous options with similar profile, mainly imported models, but nothing like the most prominent Pony Car (not the first one, actually the Plymouth Barracuda has that privilege). 

However, what people knew and loved about the Mustang, particularly for its first generation, was not a proper point of reference for what Ford, in association with Shelby American, created for competition in the Sports Car Club of America (SCCA), more precisely in the B Production Category Racing or BP Class. 

My guest for this publication is precisely one of the first renditions of this icon: the 1965 Ford Shelby Mustang GT350R, a Compact 2-Door Fastback Coupe Pony Car / Muscle Car / Racing - Rallye Car, that achieved the legendary status virtually since its first test race. 

While the regular Mustang of the first generation was a stylish and civilized sports car, aimed at the American consumer, one who likes powerful yet comfortable cars (at least in most cases), offering all the amenities and certain touches of luxury available during the 60s, albeit the car looks like something more proper for the restful 50s, the Shelby Mustang GT350R is a pretty different story... 

Because, well, it’s a purebred racing car, a threatening beast far away from the educated boy with good manners represented by the original Mustang: in fact, all the 1965 GT350R started as a 1965 (eventually 1966) Ford Mustang Fastback K-Code, endowed with a 289 cu in, 4.7 L, Windsor HiPo V8 engine, rated at 271 hp, modified to produce up to 360 hp, but the modifications hardly end there and the car externally resembles its street counterpart, only in the way that a stock racing car of the 60s could. 

Being and old school racer, reducing weight was a must, carbon fiber or exotic compound materials were not an option to consider, so the Stang was stripped to the bone: no rear seat, rear side windows were sealed (the first 15 had no rear or side windows at all), extensive use of plexiglass, no heater, no defroster, no insulation or sound deadening, no front or rear bumpers, competition grade fiberglass seats, ultra spartan instruments panel. 

But also some stuff were added like: increased oil capacity, wider wheels with high-speed tires, reengineered front suspension and a heavy duty one at the rear, limited-slip differential, Warner T-10 4-speed gearbox, tachometer and oil pressure gauges, 4-points rollbar at the rear, Kelsey Hayes front ventilated disks and heavy duty metallic lined drums in back, bigger gas tank, water radiator and oil cooler for the differential. 

The GT350R is a very rare sight, with only 34 made is not precisely a car for the masses and let’s say that the prices of an original one, above US$1,000,000 (in case an owner wants to sell one of them, which is very unlikely) don’t make things easier, but you don’t expect less from a legend of racing... 

Shelby Collectibles is another brand that was part of the boom in the segment of diecast collectibles during the first decade of the present century, which in turn was a follow up of another boom during the 90s of the last century; I mean, those were pretty much 20 years (1990-2010) when the diecast industry took a huge leap to offer products considerably better suited to adult collectors, than the toy cars manufactured previously... 

But you already know, some people out there are promoting the idea that "currently we’re experiencing the best time to collect models in 1:64 scale", which is not entirely true, because:  

1. There were great brands manufacturing excellent products in 1:64 scale or around, before the current boom, then the best time to collect 1:64 scale models (or around) started over 20 years ago actually and... 

2. Without the previous booms the current one wouldn’t take place; this kind of changes or evolutions require collectors' feedback to the industry and, in turn, that the latter has the technological resources and specialized labor to produce more realistic and accurate models, which takes time (you always have to analyze any phenomenon retrospectively in order to truly understand it: history matters)... 

Now, while toy cars (mainly the older ones) are still appreciated among some seasoned collectors, there was a consistent awareness among them of the need of much more realistic, detailed and accurate models, manufactured with much better quality standards, because they were ready to pay values reasonably higher for that kind of products and some companies in this segment took careful note of this. 

I want to stress that these booms I’m mentioning wouldn’t be possible without the leadership and guidance of collectors: make no mistake, buyers don’t promote that kind of changes, they just buy whatever the market has to offer, because, well, the purchase in itself is a goal for them, their placebo, they don't question whether a product could be better or not and being followers (not leaders) is one of the main traits of their role / profile. 

Of course, we should bear in mind that nowadays there are several sponsored brand promoters out there, posing as collectors, who want to perniciously introduce trends and changes to the market and the guild of collectionism, but there is at least one easy way to know the difference between them and us: collectors and hype don’t get along, if someone generates hype, this someone wants to sell you stuff and that’s what brands promoters do, you cannot put collectors and hype in the same "bag", because one of them would be out of place, if you know what I mean... 

There are not so many renditions in 1:64 scale or around of this legend of racing, I mean, the 1965 Ford Shelby Mustang GT350R, as you might think; as far as I know, only M2 Machines and Greenlight have made adult collectibles based on this model (I’m not counting toy cars), but my guest, made by Shelby Collectibles, is the best of them as a whole. 

It belongs to the 2010 Carroll Shelby’s Cars Box Set Series, consisting of 10 cars, including models made exclusively by Shelby American and others that represent collaborations between Ford and Shelby; these sets were made in a Limited Edition of 5,000 units and I got one of them in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, 8 years ago or so, when products by this brand were still available (a bit less than one year later, the brand was out of business). 

This model of the Premium category offers full diecast construction, opening hood and doors, plastic inserts for the front lights and it’s well proportioned, maybe the level of detail could be better, but I like very much what I see. 

The paint job reproduces very nicely the original color scheme of the actual car: Wimbledon White (a very light cream color) with a pair of racing stripes that run through the body in Guardsman Blue (a metallic deep blue), complemented by tampos and/or decals for the windshield moldings and wipers, front grille and signal lights, racing hood pins, G.T. 350 emblems of the rocker panels, the "meatball" #45, doors moldings, tail lights and obviously, the detailed engine under the hood; the chassis received silver paint with metal flake finishing and the assembling was made with screws instead of rivets (so, there is place for further customizations). 

The interiors were worked in black and include the rollbar at the rear, with a great level of detail; the multipart wheels feature a very accurate reproduction of the actual cast-magnesium center Torq Thrust rims design in gunmetal, with chrome lip, styled rubber tires and it was made in China... 

Ezk 22:17-22 "And the word of the LORD came unto me, saying: son of man, the house of Israel is to me become dross: all they are brass, and tin, and iron, and lead, in the midst of the furnace; they are even the dross of silver. Therefore thus saith the LORD GOD: because ye are all become dross, behold, therefore I will gather you into the midst of Jerusalem. As they gather silver, and brass, and iron, and lead, and tin, into the midst of the furnace, to blow the fire upon it, to melt it; so will I gather you in mine anger and in my fury, and I will leave you there, and melt you. Yea, I will gather you, and blow upon you in the fire of my wrath, and ye shall be melted in the midst thereof. As silver is melted in the midst of the furnace, so shall ye be melted in the midst thereof; and ye shall know that I the LORD have poured out my fury upon you."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

The Ford Mustang is legendary and befitting to be made for the collector’s market with premium grade. The details and paint jobs speak for itself. The limited quantities add up to the value of the collectible.

chrismandesign said...

In fact, I wasn’t fully aware of the reputation that the Mustang earned in the world of motorsports until I made my research for this publication and I have to say that my perception about this model has been changing quite a bit: its legendary status is not a joke... I agreed with what you mentioned pal, the model has been made with a very good attention to detail and a quality that you don’t so often, even nowadays, when the diecast industry has been introducing several improvements in its products, because the eagerness to release new models hurts its quality controls...