Sunday, November 1, 2020

1977 - 1980 Pontiac Firebird Funny Car - 1982 Firebird Funny Car (Side-Splitter) 1995 Hot Wheels Race Team Series 2-3/4 Special Bonus Car Diecast No Scale plus 1977 Plymouth Arrow Funny Car - 2011 The Hot Ones Series 3/5 Diecast No Scale plus 2004 Ford Mustang Funny Car (Mustang Funny Car) 2011 Dragsterz Series 10/10 - 130/244 Diecast No Scale by Hot Wheels

Por allá en 1998, tuve mi primer carro de juguete de Hot Wheels, uno que conseguí como regalo de mi hermana mayor, cuando estabamos visitando una tienda por departamentos local, lo vi colgando en una ganchera del pasillo de juguetes y por alguna razón llamó mi atención... 

Tengo todavía este regalo como parte de mi colección (lo puedes ver aquí), en una condición bastante decente considerando su edad (casi 22 años): es el At-A-Tude, un modelo de diseñador / conceptual / de fantasía / original, creado por Mark Jones y basado en un Studebaker Commander de 1953, pero altamente modificado para lucir como un rudo, pero impráctico dragster... 

No tenía ningún interés particular en ese modelo o en Hot Wheels en sí en ese momento, la marca azul de Mattel no fue parte de mi niñez en realidad así que no tenía una conexión previa, por esa razón fue algo extraño. 

Sin embargo, ahora que lo pienso, para mí fue atractiva la combinación de color y la decoración agradable, el contraste entre el azul con acabado Metalflake, las ventanas tintadas de naranja e interiores cromados, la postura muy baja del coche, quiero decir, no estaba mal como auto de juguete para alguien como yo, que creció con Majorette y quien eventualmente vió uno o dos Matchbox de amigos, pero incluso en ese momento el chasis plástico fue decepcionante. 

Otro punto a favor de ese modelo fue que me gustaban los dragsters, a pesar que no había visto uno solo "en persona", pero la potencia brutal sobre la carretera o sobre la pista son mi clase de cosas y esa es la razón porque mis invitados para esta publicación son parte de mi colección también (a propósito, tomó prácticamente 14 años tener una especie de "conexión" con HW, por eso es que no me enamoro fácilmente de esa marca). 

Ahora, es obvio que Hot Wheels tiene un sesgo claro por la Cultura Custom en general y los dragsters en particular: lo puedes notar fácilmente en su inclinación por poner ruedas más grandes atrás y una postura muy baja para sus productos, ese es un rasgo evidente de los dragsters, en algunos modelos esta configuración funciona agradablemente, en otros, bueno, ni hablar... 

Conseguí todos mis invitados en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace 8 años; puedes sentir esta pinta vintage de los primeros dos de ellos y la genuina pesadez de antaño, los buenos viejos tiempos, pero el último tiene unas pocas fortalezas también, son adiciones muy bienvenidas!... 

El primero es el Firebird Funny Car, perteneciente a la Serie Hot Wheels Race Team de 1995, pero para este lanzamiento fue llamado "Side-Splitter" (un "poquitín" flojo, si me lo preguntas); fue diseñado por Larry Wood e introducido por primera vez en 1982, al menos 20 iteraciones han sido hechas, todas ellas para la Línea Principal (categoría Regular), incluyendo una para la Serie Final Run de 2002, con ruedas multiparte Real Riders. 

Hay, sin embargo, una "edición especial" de este modelo, introducido en la era de la tarjeta azul, con un número equivocado impreso (271, cuando debería ser 277) y aparentemente un número muy bajo de estas "tarjetas erróneas" fue lanzado (alrededor de 144, quizás 288): bueno, estas tarjetas erróneas incluyendo al Side-Splitter / Firebird Funny Car, pueden alcanzar prácticamente US$5,000 y solo por causa de la tarjeta!... 

¿Qué clase de estúpida broma es esta, un error de empaque que debe ser simplemente descartado, como cualquier control de calidad exige, es elevado a la categoría de "tesoro", para que un grupo de agiotistas haga un montón de dinero a partir de un producto defectuoso, aprovechándose de una horda de tarados dispuestos a ser estafados?, ¿de verdad?... 

Debes sufrir idiotez patológica si en realidad quieres pagar tanto por un pedazo de cartón, no importa si solo uno fue hecho y créeme, hay gente allá afuera que harán todo lo que esté a su alcance para conseguir esa baratija, quiero decir, "santo grial"... 

Diría que esta clase de personas traen vergüenza a nuestra afición, pero ellos solo traen vergüenza sobre sí mismos, porque nosotros, los coleccionistas, somos cualquier cosa menos idiotas dispuestos a desperdiciar su dinero miserablemente en una pedazo de cartón extremadamente sobrevaluado. 

Pienso que esa es la clase de tonterías que puedes esperar del gremio de compradores de Hot Wheels (a quienes me gusta llamar "Sakura": los captores de tarjetas o adoradores del cartón: sería hilarante, sino fuera tan patético)... 

El segundo es el Plymouth Arrow Funny Car del 77, un modelo lanzado para la Serie Dragstrip Demons de 2010 y prácticamente las 6 iteraciones hechas de este coche de juguete son parte de la categoría Adulta, excepto la línea Retro Style hecha para Target, entre 2016 y 2017, la cual es solo una serie mejorada de la categoría Regular

El último es el Mustang Funny Car, un modelo diseñado por Phil Riehlman y lanzado en 2004 para la Línea Principal; tenía inicialmente carrocería y chasis en diecast, con un inserto plástico para el motor y el asiento, pero fue modificado, precisamente en 2011: la carrocería fue sellada (podía ser abierta en la versión anterior) y el chasis fue hecho en plástico (las "brillantes" ideas para abaratar costos de Hot Wheels, sabes). 

Dos de ellos presentan decoraciones de carreras ficticias pero realistas (el Firebird Funny Car, con tampos prolijos y el Mustang Funny Car, con calcomanías), mientras el otro presenta un decoración setentosa muy psicodélica; todos ellos ofrecen ruedas plásticas, pero dos de ellos presentan el clásico diseño de rimes Black Wall 5 Spoke en cromado y el otro el moderno diseño de rimes 5 Spoke en cromado también; finalmente el Firebird y Mustang Funny Cars fueron hechos en Malasia y el Plymouth Arrow Funny Car del 77 fue hecho en Tailandia... 

Hch 14:1-7 "Aconteció en Iconio que entraron juntos en la sinagoga de los judíos, y hablaron de tal manera que creyó una gran multitud de judíos, y asimismo de griegos. Más los judíos que no creían excitaron y corrompieron los ánimos de los gentiles contra los hermanos. Por tanto, se detuvieron allí mucho tiempo, hablando con denuedo, confiados en el SEÑOR, el cual daba testimonio a la palabra de su gracia, concediendo que se hiciesen por las manos de ellos señales y prodigios. Y la gente de la ciudad estaba dividida: unos estaban con los judíos,  y otros con los apóstoles. Pero cuando los judíos y los gentiles,  juntamente con sus gobernantes, se lanzaron a afrentarlos y apedrearlos, habiéndolo sabido, huyeron a Listra y Derbe, ciudades de Licaonia, y a toda la región circunvecina, y allí predicaban el evangelio."

ENGLISH 
Back in 1998, I had my first toy car by Hot Wheels, one that I got as gift from my older sister, when we were visiting a local department store, I saw it hanging on the pegs of the toys aisle and for some reason it catched my attention... 

I still have this gift as part of my collection (you can see it here), in a pretty decent condition considering its age (nearly 22 years): it’s the At-A-Tude, a designer / concept / fantasy / original model, created by Mark Jones and based on a 1953 Studebaker Commander, but heavily modified to look as a badass, but impractical dragster... 

I had no particular interest in that model or in Hot Wheels itself at that moment, the blue brand of Mattel was not part of my childhood actually so I had no previous connection, for that reason it was kind of strange. 

However, now that I think about it, for me it was appealing the color combination and nice decoration, the contrast between blue with Metalflake finishing, the orange tinted windows and chrome interiors, the very low stance of the car, I mean, it was not bad as toy car for someone like me, who grew with Majorette and who eventually saw one or two Matchbox from friends, but even at that moment the plastic chassis was disappointing. 

Another point in favor of that model was that I liked dragsters, despite I haven’t seen a single one "in the flesh", but brutal power put on the road or on the track is my kind of thing and that’s the reason why my guests for this publication are part of my collection too (by the way, it took virtually 14 years to have a sort of "connection" with HW, that’s why I don’t fall easily for that brand). 

Now, it’s obvious that Hot Wheels has a clear bias for the Custom Culture in general and the dragsters in particular: you can notice it easily in its proclivity to put bigger wheels at the rear and a very low stance for its products, that’s an evident trait of dragsters, in some models this configuration works nicely, in others, well, no way... 

I got all my three guests in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, 8 years ago; you can feel that vintage look of the first two of them and the genuine heaviness of yesteryear, the old good times, but the last one has a few strenghts as well, they are very welcome additions!... 

The first one is the Firebird Funny Car, belonging to the 1995 Hot Wheels Race Team Series, but it was named for that release "Side-Splitter" (a "bit" lame if you ask me); it was designed by Larry Wood and introduced for the first time in 1982, at least 20 iterations have been made, all of them for the Mainline (Regular category), including one for the 2002 Final Run Series, with multipart Real Riders wheels. 

There is, however, a "special edition" of this model, introduced in the blue card era, with a wrong number printed (271, when it should be 277) and apparently a very low number of these "wrong cards" was released (around 144, perhaps 288): well, these wrong cards including the Side-Splitter / Firebird Funny Car, can fetch virtually US$5,000 and just because of the card!... 

What kind of stupid joke is this, a packaging error that must be simply discarded, as any kind of quality control demands, is elevated to the category of "treasure", so a group of profiteers can make a lot of money off a faulty product, taking advantage of a horde of morons willing to be ripped off?, for real?... 

You must suffer pathological idiocy if you actually want to pay that much for a piece of cardboard, it doesn’t matter if just one was made and believe me, there are people out there who will do everything within their reach to get that trifle, I mean, "holy grail"... 

I would say that this kind of people bring shame on this hobby, but they only bring shame on themselves, because we, the collectors, are anything but idiots willing to squander their money miserably on an extremely overpriced piece of cardboard. 

I think that’s the kind of silliness you can expect from the guild of Hot Wheels buyers (to whom I like to call "Sakura", because they are card captors or cardboard worshipers: it would be hilarious, if it weren’t so pathetic)... 

The second one is the ’77 Plymouth Arrow Funny Car, a model released for the 2010 Dragstrip Demons Series and virtually all the 6 iterations made of this toy car are part of Adult category, except the Retro Style line made for Target, between 2016 and 2017, which is just an upgraded series from the Regular category. 

The last one is a Mustang Funny Car, a model designed by Phil Riehlman and released in 2004 for the Mainline; it had initially diecast body and chassis, with a plastic insert for the engine and seat, but it was modified, precisely in 2011: the body was sealed (it could be opened in the previous version) and the chassis was made in plastic (the "brilliant" cost-cutting ideas of Hot Wheels, you know). 

Two of them feature fictitious but realistic racing decorations (the Firebird Funny Car, with prolix tampos and the Mustang Funny Car, with decals), while the other features a very psichodelic seventies decoration; all of them offer plastic wheels, but two of them  feature the classic Black Wall 5 Spoke rims design in chrome and the other the modern 5 Spoke rims design, in chrome too; finally, the Firebird and Mustang Funny Cars were made in Malaysia and the ’77 Plymouth Arrow Funny Car was made in Thailand... 

Act 14:1-7 "And it came to pass in Iconium, that they went both together into the synagogue of the Jews, and so spake, that a great multitude both of the Jews and also of the Greeks believed. But the unbelieving Jews stirred up the Gentiles, and made their minds evil affected against the brethren. Long time therefore abode they speaking boldly in the LORD, which gave testimony unto the word of his grace, and granted signs and wonders to be done by their hands. But the multitude of the city was divided: and part held with the Jews, and part with the apostles. And when there was an assault made both of the Gentiles, and also of the Jews with their rulers, to use them despitefully, and to stone them, they were aware of it, and fled unto Lystra and Derbe, cities of Lycaonia, and into the region that lieth round about: and there they preached the gospel."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It has that iconic Hotwheels decals and the elongated front portion added uniqueness.. The chassis open up gimmick is pretty cool and make the model more toyetic...

chrismandesign said...

This opening body feature is available in the actual Funny Cars, so it makes them not only more interesting and fun as toys, but also more realistic!... The diecast dose in the older Funny Cars introduced in this publication is the reason why Hot Wheels was great before, but not currently, because it was offered in the Mainline and it grants more durability to these products... Nowadays they offer plastic, more plastic than ever before and a low quality one on top of that, besides, the toy cars with a decent dose of diecast now brag a ridiculously high asking price, what a joke!...