Sunday, September 12, 2021

1977 Dodge D-150 (D Series) Conventional Cab Utiline Short Bed - Full Size Light Duty Class 2A (1/2 Ton) 2-Door Pickup Truck 2002 Muscle Trucks (4 Trucks Box-Set) Series 3/4 Diecast Scale 1:67 plus 1978 Dodge L’il Red Express (D Series) Conventional Cab Utiline Short Bed - Full Size Light Duty Class 2A (1/2 Ton) 2-Door Pickup Truck 2004 Johnny Lightning 10 Years Limited Anniversary Edition / Real Wheels Series 10/20 Diecast Scale 1:67 by Johnny Lightning

Forzadas por la "crisis petrolera" artificial de los 70s, personas en prácticamente cualquier sector de la actividad económica imaginable a nivel mundial, tuvieron que ponerse muy creativas y la industria automotriz, fuertemente dependiente de los combustibles fósiles, lo cual por cierto ha sido cualquier cosa menos una mera coincidencia, fue uno de los negocios más apaleados... 

El panorama para el segmento de las camionetas pickup en los Estados Unidos en particular, no fue mucho mejor que aquel de los Muscle Cars, a pesar del hecho que representan dos tipologías muy diferentes de vehículos, para dos clases de usuarios muy diferentes o al menos eso era lo que esta industria quería ofrecer hasta ese momento... 

No es un secreto que todas las industrias alrededor del mundo han estado mostrando una tendencia más bien sospechosa a converger a un solo punto: estandarizar tanto como sea posible sus procesos de producción y sus productos, supuestamente con el fin de racionalizar su estructura de costos, eso es lo que reclaman. 

Pero en realidad de esta forma están facilitando la fusión de diferentes industrias, allanando el terreno para la generación de monopolios más grandes, los cuales a su vez son más fáciles de controlar por un grupo cada vez más pequeño de personas. 

Esto explica, entre otras cosas, porque percibes que los productos en términos generales, sin importar su tipo o naturaleza, son cada vez más difíciles de diferenciar uno de otro y la industria automotriz no es ajena esa esta tendencia: los autos se están convirtiendo en clones y las marcas en espejos unas de otras, casi como si estuvieran replicando lo que en realidad está pasando tras bambalinas en esta y otras industrias. 

Ya sabes, los dueños de los monopolios suelen generar la falsa percepción de "variedad de opciones para escoger", con el fin de permenecer ocultos a ojos del público o eso piensan ellos... 

De una época cuando los vehículos eran sustancialmente más diferenciados, cuando la industria en general y el segmento automotor en particular estaban realmente interesados en ofrecer productos singulares, no para las masas, sino para un grupo específico de personas, llegan mis invitadas para esta publicación... 

Ambas están basadas en la Dodge L’il Red Express (Serie D) Cabina Convencional Utiline Platón Corto de 1978, una Camioneta Pickup de Tamaño Completo para Trabajo Liviano Clase 2A (1/2 Tonelada) 2 Puertas, aunque en una de ellas las icónicas chimeneas de escape fueron quitadas, con el fin de hacer que luciera más "de serie", lo cual no fue el caso con las aplicaciones en madera para el platón / caja. 

Esto no era precisamente un set de opciones disponible en la Dodge D-150 Cabina Convencional Utiline del 77, pero definitivamente es una combinación de niveles de acabado que habría sido otra "bomba" en el mercado de las camionetas pickup en ese momento. 

Ahora, los productos de Dodge no fueron hechos en grandes cantidades, como los productos de Ford, General Motors y sus respectivas divisiones, eso es particulamente cierto cuando se trata de camionetas pickup; el hecho es que Chrysler no tenía el músculo financiero para costear esa clase de esfuerzo, así que los vehículos hechos por Dodge, incluyendo camionetas no eran precisamente una vista común. 

Este factor distingue a los productos de Dodge y les da una especie de estatus exclusivo, pero las camionetas pickup como la L’il Red Express fueron hechas en cantidades incluso más bajas, 2.188 para ser preciso para el modelo de 1978, luego esta clase de producto es el correcto para aquellos que buscan rarezas, también hizo parte de la línea de Juguetes para Adultos creados por esta división de Chrysler, junto con, por ejemplo, la Dodge RAM B-100 Street Van de 1976 (de la cual puedes leer aquí). 

A pesar de su baja producción, en mi patria y particularmente en mi ciudad natal, aún puedes ver de vez en cuando algunas pickups de Dodge de esta generación, principalmente con el platón / caja Sweptline y esta misma semana vi una, con platón utilitario de terceros; desafortunadamente ni una sola unidad de la L’il Red Express arribó jamás aquí, pero estoy familiarizado con esta camioneta pickup y me encanta añadir uno o dos ejemplos de este vehículo a mi colección.

La L’il Red, no obstante, no es solo acerca de números bajos y pinta llamativa, fue el renacimiento de los Muscle Cars en la forma de pickup o una Muscle Truck si quieres, gracias a un vacío legal, mucho antes que cualquier otro intento con un perfil similar de Ford o General Motors (como la Chevrolet 454 SS o la GMC Syclone o la Ford SVT Lightning o la Ford Raptor). 

Solo fue precedida por otra rareza de Dodge, la D-100 con paquete de alto rendimiento, potenciada por un motor de 426 pulgadas cúbicas Wedge V8, clasificado en 365 hp, así que podemos darnos el lujo de decir que esta pickup L’il Red es muy, muy especial en efecto... 

Si bien es verdad que Johnny Lightning, una reconocida marca de modelos en diecast, comenzó en 1969 como una línea de coches de juguete propiedad de Topper Toys, una empresa de Elizabeth, Nueva Jersey, con un perfil muy similar a aquel de marcas como Matchbox y Hot Wheels, su historia como una marca de esa clase de productos terminó en 1971... 

Ese mismo año Topper Toys salió del negocio, después de un intento fallido de hacer pública la compañía, pero también por causa de algunos problemas legales serios y costosos relacionados con licenciamiento externo, que llevaron a la empresa a la bancarrota y todos sus productos, incluyendo Johnny Ligthning, vieron truncado su camino... 

Más o menos 23 años pasaron antes que el mercado de los modelos en diecast atestiguara el primer renacimiento de la marca del rayo, por la iniciativa de Thomas Lowe y Playing Mantis, pero este tipo tenía planes más grandes que simplemente traer de vuelta una marca clásica de carros de juguete, Lowe quería cambiar completamente el perfil de Johnny Lightning con el fin que se convirtiera en lo que es actualmente: una marca de réplicas a escala en diecast Premium para coleccionistas adultos... 

No fue un proceso sencillo y como mencioné en una reseña anterior que puedes leer aquí, Johnny Lightning estaba todavía explorando el mercado y encontrando el nicho de mercado al cual realmente pertenecía, durante los primeros años de haber sido revivida, tomó alrededor de 3 años para ver los frutos de los esfuerzos hechos por Lowe y Playing Mantis, con el objetivo ya mencionado en mente. 

Entre 1997 y 1998, los primeros ejemplos de nuevos modelos y moldes mostraron claramente la visión de Lowe, el catálogo de productos no solo fue ampliado, la calidad de los productos fue bastante mejorada: el realismo, nivel de detalle, proporciones, acabados generales eran dignos de la categoría Premium, pero con Johnny Lightning consigues los extras que son más que bienvenidos para los coleccionistas, porque bueno, esta marca está en realidad enfocada en nosotros, no en generar una falsa reputación a través de campañas de mercadeo... 

Mis invitadas para esta publicación son parte de los productos nuevos que JL empezó a ofrecer desde 1977 - 1998, de hecho, la Dodge L’il Red Express de 1978 debutó como uno de los diez modelos incluidos en la Serie Johnny Lightning Truckin’ America, Lanzamiento 1 (1997) y es claramente uno de los mejores (en otros el resultado no fue tan afortunado). 

Los presentados aquí pertenecen a la Serie Muscle Trucks (4 Trucks Box-Set) de 2002 y a la Serie Johnny Lightning 10 Years Limited Anniversary Edition / Real Wheels de 2004 respectivamente; la presentación era caja con ventana para la primera muestra (puedes leer acerca de los otros 3 modelos incluidos en ese set aquí, aquí y aquí) y una tarjeta individual muy bonita para la segunda. 

Ambos modelos ofrecen construcción completa en diecast, con una sensación de peso más que apropiada, la calidad del zamac es mucho mejor que lo que puedes encontrar en la mayoría de productos de Mattel (Hot Wheels / Matchbox), excepción hecha con la Línea Hot Wheels 100% y algunas Series de la Línea Matchbox Collectibles, las más antiguos por supuesto, porque las actuales son solo una costosa estafa. 

Ambas muestras son basadas en la misma camioneta L’il Red Express, así que la primera muestra, sin las chimeneas de escape parece un modelo tributo de la L’il Red o una D-150 personalizada; el trabajo de pintura es excelente en ambos casos, presentando Green Go con acabado brillante para la primera muestra (uno de los colores de fábrica para varios productos de Dodge en los 70s, no precisamente para camionetas, pero es una gran selección de cualquier manera) y Bright Red con acabado brillante respectivamente (Johnny Lightning es particularmente fiel en términos de colores de fábrica para sus productos). 

Estos trabajos de pintura están complementados por tampos y/o calcomanías completos para los faros delanteros, luces de señal, parrilla frontal, molduras de ventanas y puertas, manijas de las puertas, luces de cola y marrón claro fue usado para simular los paneles de madera a los lados del platón / caja y la portezuela de cola, más tampos y/o calcomanías fueron usados para la fantástica franja negra R/T sobre el capó de la primera muestra y emblemas dorados L’il Red Express Truck más pinstripes sobre los guardafangos de la segunda muestra. 

Aún más, esta última recibió pintura negra con acabado satinado para los bómperes frontal y trasero, que lucen algo raros, ya que en la camioneta real eran cromados, pero ese es un paso adicional en la producción y aprecio el esfuerzo extra involucrado en este producto, es un trabajo muy meticuloso y se nota. 

Ambos modelos ofrecen apertura de capó con la bahía del motor pintada en negro con acabado satinado, bastante detallada y todo luce muy bien proporcionado, excepto por los arcos de las ruedas en los guardafangos traseros, que son un poquitín demasiado anchos; en la L’il Red Express hay insertos plásticos para las chimeneas de escape, pintadas en plateado con acabado satinado, los interiores fueron trabajados en negro para ambas muestras. 

Las ruedas son multiparte en ambos casos, presentando diseño de rimes Cragar 5 Spokes en cromado y llantas plásticas lisas, más grandes atrás para la primera muestra y diseño de rimes Steelies en cromado, con llantas en caucho sintético labradas, complementadas por tampos blancos "Tenth Anniversary" (Décimo Aniversario) para la segunda muestra, esta última incluyó un token muy bonito con acabado cromado y diseño sobrio, presentando un autoadhesivo frontal impreso a color, con información breve sobre el modelo, como un bonus y fueron hechas en China... 

Ezq 30:1-6 "Vino a mí palabra de JEHOVÁ, diciendo: Hijo de hombre, profetiza, y di: Así ha dicho JEHOVÁ el SEÑOR: Lamentad: ¡Ay de aquel día! Porque cerca está el día, cerca está el día de JEHOVÁ; día de nublado, día de castigo de las naciones será. Y vendrá espada a Egipto, y habrá miedo en Etiopía, cuando caigan heridos en Egipto; y tomarán sus riquezas, y serán destruidos sus fundamentos. Etiopía, Fut, Lud, toda Arabia, Libia, y los hijos de las tierras aliadas, caerán con ellos a filo de espada. Así ha dicho JEHOVÁ: También caerán los que sostienen a Egipto, y la altivez de su poderío caerá; desde Migdol hasta Sevene caerán en él a filo de espada, dice JEHOVÁ el SEÑOR."

ENGLISH 
Forced by the artificial "oil crisis" of the 70s, people in virtually any devisable sector of the economic activity worldwide, had to get very creative and the automotive industry, heavily dependent on fossil fuels, which by the way has been anything but a mere coincidence, was one of the business more bludgeoned... 

The panorama for the segment of pickup trucks in United States in particular, was no much better than that of Muscle Cars, despite the fact that they represent two very different typologies of vehicles, for two very different kind of users or at least that was what this industry wanted to offer until that moment... 

Is not a secret that all industries around the world have been showing a rather suspicious trend to converge to a single point: standardize as much as possible all their production processes and their products, supposedly in order to rationalize their costs structure, that’s what they claim. 

But in this way they are actually making easier the merger of different industries, paving the way for the generation of larger monopolies, which in turn are easier to control for an increasingly smaller group of people. 

It explains, among other things, why you perceive that products in general terms, regardless their kind or nature, are increasingly difficult to differentiate from each other and the automotive industry is no alien to this trend: cars are becoming clones and brands mirrors from each other, almost as if they were replicating what is actually happening backstage in this and other industries. 

You know, the owners of monopolies use to generate a fake perception of "variety of options to choose from", in order to remain hidden from the public eye or so they think... 

From a time when vehicles were substantially more differentiated, when the industry in general and the automotive segment in particular were really interested into offer singular products, not for the masses, but for a specific group of people, arrive my guests for this publication... 

Both are based on the 1978 Dodge L’il Red Express (D Series) Conventional Cab Utiline Short Bed, a Full Size Light Duty Class 2A (1/2 Ton) 2-Door Pickup Truck, albeit in one of them the iconic exhaust stacks were removed, in order to make it look more "stock", which was not the case with the wood applications for the bed / box. 

This was not precisely a set of options available in the actual ’77 Dodge D-150 Conventional Cab Utiline, but it’s definitely a combination of trim levels that would have been another "bomb" in the market of pickup trucks at that moment. 

Now, Dodge products were not made in large amounts, like products by Ford, General Motors and their respective divisions, that’s particularly true when it comes to pickup trucks; the fact is that Chrysler didn’t have the financial muscle to afford that kind of endeavour, so vehicles made by Dodge, including trucks were not precisely a common sight. 

This factor sets apart products by Dodge and gives them a sort of exclusive status, but pickup trucks like the L’il Red Express were made in even lower amounts, 2,188 to be precise for the 1978 model, so this kind of product is about right for those looking for oddities, it also was part of the line of Adult Toys created by this division of Chrysler, along with, for instance, the 1976 Dodge RAM B-100 Street Van (of which you can read here). 

Despite their low production, in my homeland and particularly in my hometown, you can still see every now and then some pickups by Dodge of this generation, mainly with the Sweptline bed / box, this very week I saw one, with third party utility bed; unfortunately not a single unit of the L’il Red Express ever arrived here, but I’m familiar with this pickup truck and I love to add one or two examples of this vehicle to my collection.

The L’il Red, nonetheless, is not only about low numbers and eye-catching look, it was the revival of Muscle Cars in the form of pickup or a Muscle Truck if you will, thanks to a legal loophole, way before any other attempt with a similar profile by Ford or General Motors (like the Chevrolet 454 SS or the GMC Syclone or the Ford SVT Lightning or the Ford Raptor). 

It was only preceded by another Dodge oddity, the D-100 with high-performance package, powered by a 426 cu in Wedge V8 engine, rated at 365 hp, so we can afford to say that this L’il Red pickup is very, very special indeed...

While it’s true that Johnny Lightning, a renowned brand of diecast models, started in 1969 as a toy cars line owned by Topper Toys, a company from Elizabeth, New Jersey, with a very similar profile to that of brands like Matchbox and Hot Wheels, its history as a brand of that kind of products ended in 1971... 

That very year Topper Toys went out of business, after a failed attempt to take the company public, but also because of some serious and expensive legal issues related with external licensing, that led the company to bankruptcy and all its products, including Johnny Ligthning, saw their way truncated... 

Pretty much 23 years passed before the market of diecast models witnessed the first revival of the brand of the lightning bolt, by the initiative of Thomas Lowe and Playing Mantis, but this guy had greater plans than just bring back a classic toy cars brand, Lowe wanted to change completely the profile of Johnny Lightning in order to became what it’s currently: a brand of Premium diecast scale replicas for adult collectors... 

It was not a straightforward process and as I mentioned in a previous review you can read here, Johnny Lightning was still exploring the market and finding the niche to where it really belonged, during the first years of having been revived, it took around 3 years to see the fruits of the efforts made by Lowe and Playing Mantis, with the goal already mentioned in mind. 

Between 1997 and 1998, the first examples of brand new models and castings showed clearly the vision of Lowe, the catalog of products was not only widened, the quality of products was fairly improved: realism, level of detail, proportions, overall finishes were then worthy of the Premium category, but with Johnny Lightning you get extras that are more than welcome for collectors, because well, this brand is actually focused on us, not into generate a fake reputation through marketing campaigns... 

My guests for this publication are part of the brand new products that JL began to offer since 1977 - 1998, in fact, the 1978 Dodge L’il Red Express debuted as one of the ten models included in the Johnny Lightning Truckin’ America Series, Release 1 (1997) and it’s clearly one of the best (in others the result was not so fortunate). 

The ones featured here belong to the 2002 Muscle Trucks (4 Trucks Box-Set) Series and to the 2004 Johnny Lightning 10 Years Limited Anniversary Edition / Real Wheels Series respectively; the presentation was windows box for the first sample (you can read about the other 3 models included in that set here, here and here) and a very nice individual card for the second one. 

Both models offer full diecast construction, with a more than appropriate weight feeling, the zamac quality is much better than what you find in most products by Mattel (Hot Wheels / Matchbox), exception made with the Hot Wheels 100% Line and some Series of the Matchbox Collectibles Line, the older ones of course, because the current ones are just an expensive scam. 

Both samples are based on the same L’il Red Express pickup truck, so the first sample, without the exhaust stacks looks like a tribute model of the L’il Red or a customized D-150; the paint job is excellent in both cases, featuring Green Go with glossy finishing for the first sample (one of the factory colors for several products by Dodge in the 70s, not precisely for trucks, but it’s a great selection anyway) and Bright Red with glossy finishing respectively (Johnny Lightning is particularly faithful in terms of factory colors for its products). 

These paint jobs are complemented by complete tampos and/or decals for the headlights, signal lights, front grille, windows and door moldings, door handlings, tail lights and light brown was used to simulate the wood panels on the sides of the bed / box and the tailgate, more tampos and/or decals were used for the fantastic black R/T stripe on the hood of the first sample and golden L’il Red Express Truck emblems plus pinstripes on the fenders of the second sample. 

Even more, the latter received black paint with satin finishing for the front and rear bumpers, which look kind of odd, since in the actual truck they were chrome, but that’s an additional step in production and I appreciate the extra effort involved in this product, it’s a very meticulous work and it shows. 

Both models offer opening hood with the engine bay painted in black with satin finishing, fairly detailed and everything looks very well proportioned, except the wheel arcs in the rear fenders, that are a bit too wide; in the L’il Red Express there are plastic inserts for the exhaust stacks, painted in silver with satin finishing, the interiors were worked in black for both examples. 

The wheels are multipart in both cases, featuring Cragar 5 Spokes rims design in chrome and slick plastic tires, bigger at the rear for the first sample and Steelies rims design in chrome, with styled synthetic rubber tires, complemented by white "Tenth Anniversary" tampos for the second sample, the latter included a very nice token with chrome finishing and a sober design, featuring a front sticker printed in color, with brief information about the model, as a bonus and they were made in China... 

Ezk 30:1-6 "The word of the LORD came again unto me, saying, Son of man, prophesy and say, Thus saith the LORD GOD; How ye, Woe worth the day! For the day is near, even the day of the LORD is near, a cloudy day; it shall be the time of the heathen. And the sword shall come upon Egypt, and great pain shall be in Ethiopia, when the slain shall fall in Egypt, and they shall take away her multitude, and her foundations shall be broken down. Ethiopia, and Libya, and Lydia, and all the mingled people, and Chub, and the men of the land that is in league, shall fall with them by the sword. Thus saith the LORD; They also that uphold Egypt shall fall; and the pride of her power shall come down: from the tower of Syene shall they fall in it by the sword, saith the LORD GOD."

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