Sunday, December 5, 2021

1966 Dodge Charger (Jack & Terri Ulrich’s 1966 Dodge Charger) - Intermediate / Midsize 2-Door Fastback Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car 2005 Muscle Cars U.S.A. Real Wheels Series 1/6 Diecast Scale 1:68 plus 1967 Dodge Charger - Intermediate / Midsize 2-Door Fastback Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car 2009 Military Rods Series 10/26 Diecast Scale 1:65 by Hot Wheels

En el triunvirato de los fabricantes de autos más grandes de los Estados Unidos, a saber: Ford Motor Company, General Motors Company y Chrysler Corporation, el último mencionado es probablemente el menos "tradicionalmente norteamericano" en términos de estilo exterior... 

Si hay una especie de diseño automotriz "característico" o "tradicional" en la tierra de la bandera de estrellas y con más o menos 130 años de desarrollos en este segmento de la industria, puedes decir con seguridad que Estados Unidos ha creado muchos ejemplos de vehículos que pueden ser reconocidos a nivel mundial como "productos del mercado norteamericano", Chrysler y sus vehículos no se ajustan demasiado a esta descripción... 

Quizás es solo mi opinión, pero de lo que he leído sobre la industria automotriz en los Estados Unidos y me gusta leer mucho, mi percepción es compartida por muchas personas versadas en el mundo del automóvil, porque la mayoría de vehículos hechos por Chrysler Corporation, especialmente aquellos del siglo pasado, se sienten un poquitín "fuera de lugar" puestos lado a lado con productos de Ford o General Motors. 

Y no estoy siquiera implicando con esta percepción, que la particularidad acerca de Chrysler es una desventaja cuando se trata de diseño / estilo, NO, en realidad pienso que es una ventaja, porque esto la hace una marca con un perfil más "global" o "internacional", más "versátil" en mercados diferentes, pero podría ser una desventaja cuando se trata de ventas en el mercado de los Estados Unidos. 

Sin embargo, eso es precisamente lo que hace a las marcas de coches parte de Chrysler Corporation, conocida actualmente como Stellantis North America, subsidiaria de la corporación multinacional Stellantis N.V., particularmente interesantes para mí como diseñador y coleccionista, estos productos se apartan de lo tradicional y por eso es que mis invitados para esta publicación, basados en el: Dodge Charger de 1966 - 1967, un Coupé Fastback de Tamaño Intermedio / Mediano 2 Puertas Techo Duro Muscle Car / Auto Deportivo, no son una rareza con respecto a mis preferencias automotrices... 

Dodge, una división de carros en Chrysler que está posicionada en el nivel medio de precios y equipamiento, ha estado convenientemente asociada con desempeño y deportividad, junto con Plymouth, una división extinta en la actualidad y para 1966 introdujo al icónico Charger, un modelo basado en el Coronet, el cual a su vez solía ser el nivel más alto de acabados en vehículos ofrecidos por Dodge, con un perfil orientado al lujo. 

La carrocería encajada del Coronet, que en la segunda mitad de los 60s era ya un auto familiar de tamaño mediano / intermedio, recibió un cambio sustancial en su silueta con una configuración fastback, que distingue al Charger de otros Muscle Cars / Coches Deportivos de la época y era lo suficientemente singular como para diferenciarse de su primo más pequeño, el Plymouth Barracuda. 

La primera generación del Charger con su frente más bien lujoso y diseño de vanguardia fastback trasero, que fue bastante radical para vehículos de tamaño mediano, permanece como un enfoque audaz de una división de carros que sufrió varios contratiempos con sus productos durante la primera mitad de los 60s y marcó un giro de acontecimientos oportuno que puso a Dodge en el centro de atención de personas que estaban anhelando autos con rendimiento y estilo escandalosos... 

Productos de Dodge, ya sea en la forma de coches de juguete o réplicas a escala, son un tema recurrente en mi colección de modelos basados en vehículos, quiero decir, incluso tengo una versión malvada del Dodge Viper Competition Coupe de 2003, que tambien es un Transformer de la Serie Binaltech (de la cual puedes leer aquí), así que no hace falta decir que es una de mis marcas de autos favorita de todos los tiempos... 

Esta vez estoy presentando dos productos basados en prácticamente el mismo modelo: el Charger (hubo cambios menores entre las interpretaciones de 1966 y 1967), pero uno de ellos es una réplica a escala de la categoría Premium, mientras que el otro es un coche de juguete de una línea Intermedia (algo entre las categorías Regular y Adulta) e incluí una deliciosa versión de M2 Machines en la sesión de fotos... 

Conseguí ambos modelos a través del mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador / vendedor privado, hace más o menos 9 años y obviamente, ninguno de ellos estuvo disponible en el mercado primario. 

El Charger de Johnny Lightning fue lanzado originalmente en 2003, ha tenido al menos 34 iteraciones; mientras que el Charger de Hot Wheels fue diseñado por David Weise, introducido en 2000 y ha tenido al menos 35 iteraciones, incluyendo variaciones, para líneas de las categorías Regular, Intermedia, Adulta y De Lujo (aparentemente fue descontinuado en 2012). 

Mi ejemplo de Johnny Lightning pertenece a la Serie Muscle Cars U.S.A. Real Wheels de 2005 y está basado en un carro real propiedad de Jack & Terri Ulrich; por cierto, algunos autos reales pertenecientes a gente real fueron presentados en esta Serie de vez en cuando, añadiendo realismo extra al producto, una conexión especial con el modelo y ese fue un enfoque bastante innovador y singular en ese tiempo, pero algo muy en línea con lo que puedes esperar de esta marca Premium

Mi ejemplo de Hot Wheels, por otro lado, pertenece a la Serie Military Rods de 2008, un producto creado para tiendas seleccionadas, incluyendo Wal-Mart, pero no fue exclusivo de ninguna de ellas; curiosamente, fue empacado en una tarjeta usada normalmente para líneas Adultas, impresa a todo color y más gruesa que aquellas usadas para líneas Regulares, pero el coche de juguete en sí no ofrecía todas las características que esperas en un producto de una línea Adulta, como chasis en diecast y/o ruedas Real Riders, por eso es que es una línea Intermedia

El Charger de Johnny Lightning ofrece carrocería y chasis en diecast, con un muy buen nivel de detalle a todo alrededor, particularmente teniendo en cuenta que fue desarrollado en una escala más pequeña, mientras que el Charger de Hot Wheels ofrece carrocería en diecast y chasis en plástico con acabado cromado y el nivel de detalle general no es tan bueno como en su contraparte JL, obviamente, pero es muy bueno para un carro de juguete y me gusta más el trabajo de la parrilla frontal. 

El trabajo de pintura en la muestra de JL fue hecho en rojo con acabado brillante, complementado por tampos y/o calcomanías profusos para todos los detalles principales, como: bómperes frontal y trasero, parrilla frontal, molduras laterales y de ventanas, emblemas frontales, traseros y laterales, mientras el trabajo de pintura en la muestra de HW fue hecho en verde oliva con acabado satinado, complementado por una bonita decoración, sobre el capó, paneles laterales y cola, en champaña metalizado y negro. 

La muestra JL tiene interiores en rojo oscuro, agradablemente detallados, mientras la muestra HW tiene interiores verdes con el nivel de detalle básico habitual, ambos modelos ofrecen ventanas transparentes; el Charger de JL tiene apertura de capó con bahía del motor detallada y pintada, pero es incluida también una tarjeta de colección fantástica, impresa al frente con una foto del auto real en el cual está basado. 

Hay ruedas multiparte presentado diseño de rimes Magnum 500 Cragar (5 Slots) en plateado y ruedas en caucho sintético labradas con franjas blancas muy elegantes hechas con tampos, para el Charger de JL, mientras que en el caso del Charger de HW, las ruedas son plásticas, presentando diseño de rimes 5 Spokes en cromado, con tampos amarillos Army Strong; fueron hechos respectivamente en China y Tailandia... 

Ezq 31:10-14 "Por tanto, así dijo JEHOVÁ el SEÑOR: Ya que por ser encumbrado en altura, y haber levantado su cumbre entre densas ramas, su corazón se elevó con su altura, yo lo entregaré en manos del poderoso de las naciones, que de cierto le tratará según su maldad. Yo lo he desechado. Y lo destruirán extranjeros, los poderosos de las naciones, y lo derribarán; sus ramas caerán sobre los montes y por todos los valles, y por todos los arroyos de la tierra será quebrado su ramaje; y se irán de su sombra todos los pueblos de la tierra, y lo dejarán. Sobre su ruina habitarán todas las aves del cielo, y sobre sus ramas estarán todas las bestias del campo, para que no se exalten en su altura todos los árboles que crecen junto a las aguas, ni levanten su copa entre la espesura, ni confíen en su altura todos los que beben aguas; porque todos están destinados a muerte, a lo profundo de la tierra, entre los hijos de los hombres, con los que descienden a la fosa."

ENGLISH 
In the triumvirate of the largest car manufactures from United States, namely: Ford Motor Company, General Motors Company and Chrysler Corporation, the last one mentioned is probably the least "traditionally American" in terms of exterior styling... 

If there is a sort of "characteristic" or "traditional" automotive design in the land of the star spangled flag and with pretty much 130 years of developments in this segment of the industry, you can say safely that United States has created many examples of vehicles that can be recognized worldwide as "products from the American market", Chrysler and its vehicles don’t fit too much in this description... 

Perhaps it’s just my opinion, but from what I have read about the automotive industry in United States and I like to read a lot, my perception is shared by many people versed in the world of the automobile, because most vehicles made by Chrysler Corporation, specially those from the last century, feel a bit "out of place" put side by side with products by Ford or General Motors. 

And I’m not even nearly implying with this perception, that the particularity about Chrysler is a drawback with it comes to design / styling, NO, actually I think it’s an advantage, because it makes it a brand with a more "global" or "international" profile, more "versatile" in different markets, but it could be a drawback when it comes to sales in the market of United States. 

However, that’s precisely what makes the car brands part of Chrysler Corporation, currently known as Stellantis North America, subsidiary of the multinational corporation Stellantis N.V., particularly interesting for me as designer and collector, these products depart from the traditional and that’s why my guests for this publication, based on the: 1966 - 1967 Dodge Charger, an Intermediate / Midsize 2-Door Fastback Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car, are not an oddity regarding my automotive preferences... 

Dodge, a car division in Chrysler that is ranked in the mid level of price and equipment, has been conveniently associated with performance and sportiness, along with Plymouth, a currently extincted division and for 1966 introduced the iconic Charger, a model based on the Coronet, which in turn used to be the top trim level in vehicles offered by Dodge, with a luxury-oriented profile. 

The boxy body of the Coronet, that in the second half of the 60s was already a midsize / intermediate family car, received a substantial change in its silouette with a fastback configuration, that set apart the Charger from other Muscle Cars / Sports Cars of that time and it was singular enough to make a difference with its smaller cousin, the Plymouth Barracuda. 

The first generation of the Charger with its rather luxurious front and avant-garde fastback rear design, that was quite radical for midsize vehicles, remains as a bold approach from a car division that suffered several setbacks with its products during the first half of the 60s and marked a timely turn of events that put Dodge in the spotlight of people who were craving for cars with outrageous performance and style... 

Products by Dodge, either in the form of toy cars or scale replicas, are a recurring topic in my collection of models based on vehicles, I mean, I even have a wicked version of the 2003 Dodge Viper Competition Coupe, that is also a Transformer from the Binaltech Series (of which you can read here), so it’s needless to say that is one of my all time favorite car brands... 

This time I’m featuring two products based on virtually the same model: the Charger (there were minor changes between the 1966 and 1967 renditions), but one of them is a scale replica from the Premium category, while the other is a toy car from an Intermediate line (something between the Regular and Adult categories) and I included a delicious version by M2 Machines in the photoshoot... 

I got both models through the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer / private seller, pretty much 9 years ago and obviously, none of them were available through the local primary market. 

The Charger by Johnny Lightning was released originally in 2003, it has had at least 34 iterations; while the Charger by Hot Wheels was designed by David Weise, introduced in 2000 and it has had at least 35 iterations, including variations, for lines in the Regular, Intermediate, Adult and Deluxe categories (apparently it was discontinued in 2012). 

My example by Johnny Lightning belongs to the 2005 Muscle Cars U.S.A. Real Wheels Series and it’s based on an actual car owned by Jack & Terri Ulrich; by the way, some actual cars belonging to actual people were featured in this Series every now and then, adding extra realism to the product, a special connection with the model and that was a quite innovative and singular approach at that time, but something very in the line with what you can expect from this Premium brand. 

My example by Hot Wheels, on the other hand, belongs to the 2009 Military Rods Series, a product created for selected stores, including Wal-Mart, but it was not exclusive of any of them; curiously, it was packed in a card used normally for Adult lines, printed in full color and thicker than those used for Regular lines, but the toy car itself didn’t offer all the features you expect in a product from an Adult line, like diecast chassis and/or Real Riders wheels, that’s why it’s an Intermediate line. 

The Charger by Johnny Lightning offers diecast body and chassis, with a very good level of detail all around, particularly taking into account that it was developed in a smaller scale, while the Charger by Hot Wheels offers diecast body and plastic chassis with chrome finishing and the overall level of detail is not as good as in its JL counterpart, obviously, but it’s very good for a toy car and I like more the work on the front grille. 

The paint job in the JL sample was made in red with glossy finishing, complemented by profuse tampos and/or decals for all the main details, like: front and rear bumpers, front grille, side and windows moldings, front, rear and side emblems, while the paint job in the HW sample was made in olive green with satin finishing, complemented by a nice decoration, on the hood, side panels and tail, in metallic champagne and black. 

The JL sample has dark red interiors, nicely detailed, while the HW sample has green interiors with the usual basic level of detail, both models offer clear windows; the Charger by JL has opening hood with detailed and painted engine bay, but it’s included as well a fantastic trading card, printed in front with a picture of the actual on which it’s based. 

There are multipart wheels featuring Magnum 500 Cragar (5 Slots) rims design in silver and styled synthetic rubber tires with very elegant white stripes made with tampos, for the JL Charger, while in the case of the HW Charger, the wheels are plastic, featuring 5 Spokes rims desing in chrome, with yellow Army Strong tampos; they were made respectively in China and Thailand... 

Ezk 31:10-14 "Therefore thus saith the LORD GOD; because thou hast lifted up thyself in height, and he hath shot up his top among the thick boughs, and his heart is lifted up in his height; I have therefore delivered him into the hand of the mighty one of the heathen; he shall surely deal with him: I have driven him out for his wickedness. And strangers, the terrible of the nations, have cut him off, and have left him: upon the mountains and in all the valleys his branches are fallen, and his boughs are broken by all the rivers of the land; and all the people of the earth are gone down from his shadow, and have left him. Upon his ruin shall all the fowls of the heaven remain, and all the beasts of the field shall be upon his branches: to the end that none of all the trees by the waters exalt themselves for their height, neither shoot up their top among the thick boughs, neither their trees stand up in their height, all that drink water: for they are all delivered unto death, to the nether parts of the earth, in the midst of the children of men, with them that go down to the pit."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

At first thought this is by JL and I'm impressed to see it coming from HW. It really well done and it brought all the classic elegant of Dodge Charger.

chrismandesign said...

Actually, the first one was made by JL and the second one by HW, but the latter is a surprisingly good toy car, so it doesn’t feel so dull side by side with a true adult collectible... In this kind of publications I don’t even try to compare these products, because I’m fully aware that it would be pretty unfair with Hot Wheels, rather I want to show the differences, but this time Hot Wheels did a good job, for a change!... This generation of the Charger is particularly interesting and I think, based on your comment, that you appreciate this car as well, pal!...