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Piedras, lodo y polvo, han "pavimentado" el camino de los vehículos todoterreno en la historia automotriz; estas bestias mecánicas pertenecen a los terrenos difíciles, donde llegan a ser los compañeros perfectos para los aventureros, esas personas que quieren volver a lo básico, a la naturaleza...
El ritmo de vida frenético en las ciudades modernas, de alguna manera, ha extraido la emoción de nuestras vidas, ha sofocado el individualismo, ha convertido nuestra cotidianidad en un ciclo continuo de producir y consumir bienes, nos ha hecho más dependientes de las comodidades...
Paradójicamente, las industrias que rutinizan nuestra existencia, algunas veces producen elementos, artefactos, que podrían ayudarnos a escapar de nuestra rutina anquilosante...
Entre estos "artefactos" están precisamente los vehículos todoterreno, piezas de maquinaria que pueden llevarnos a sitios desconocidos e inhóspitos y conectarnos con el mundo real, con nosotros mismos.
Una descripción tan "romántica" para un medio de transporte tan "crudo", suena rara y la gente difícilmente relacionaría un off-road con cualquier especie de sofisticación o experiencia placentera.
De hecho, hubo un largo camino, décadas para ser preciso, desde los primeros vehículos todoterreno a los modernos vehículos deportivos utilitarios (SUVs, por sus siglas en inglés) y muchas cosas han cambiado, incluso el viejo paradigma que estos eran demasiado rústicos para ser parte de la vida en la ciudad.
Varios SUVs reconocidos empezaron su existencia como vehículos para la milicia, esa es la razón principal para la mayoría de personas, de porque no podrían ser asociados con lujo y bueno, la premisa para cualquier transporte militar es ser extremadamente simple, resistente, confiable y versátil, no hay lugar para excentricidades.
El invitado para hoy es un ejemplo perfecto de lo que estoy hablando y de paso, fue uno de esos vehículos que ayudaron a cambiar los paradigmas sobre los todoterrenos y prácticamente, llevó la categoría SUV al siguiente nivel, en los 70s: el Vehículo Deportivo Utilitario - SUV 4x4 Range Rover Classic 5 Puertas de 1990.
El Range Rover en efecto, fue el resultado de algunos intentos para crear un vehículo con las reconocidas capacidades todoterreno de los anteriores modelos utilidad de la marca, pero ofreciendo un confort similar a lo que esperarías de un automóvil.
Eso era algo que estaba fuera del ámbito del Land Rover (el ancestro del Range Rover), que era bastante espartano y no podría ser de otra forma, ya que fue construido inicialmente sobre el chasis y otros componentes de un Jeep militar.
La primera generación, a la cual pertenece el modelo reseñado esta vez, designado después como Range Rover Classic, fue diseñado casi enteramente por el equipo de ingeniería en Land Rover y no por el departamento de estilo, lo cual sería el conducto regular para esos fines.
Con todo, el resultado es un diseño adelantado a su tiempo, nítido, coherente y distintivo, que ha sido elogiado legítimamente en todo el mundo y para mí, es un ejemplo excelente de armonía entre forma y función.
Curiosamente, el Jeep Wagoneer, que fue el primer vehículo todoterreno de lujo y el primer SUV (mucho antes que este último término fuera siquiera acuñado), sirvió como inspiración y aliciente para Land Rover, con el fin de crear el Range Rover.
Aún más, un Ford Bronco fue comprado por Land Rover, probablemente para examinar con cuidado su sistema de suspensión independiente, con muelles helicoidales de recorrido largo, los cuales proporcionarían un desempeño apropiado en condiciones dentro y fuera de carretera.
La primera generación del Range Rover, sufrió cambios ligeros exteriormente, pero varias mejoras fueron hechas internamente durante su ciclo de vida y para 1990, ofrecía un balance sobresaliente entre lujo y desempeño en cualquier terreno.
La mejor relación peso-potencia, gracias a una construcción liviana en aluminio de la carrocería, combinada con una planta de poder capaz: un motor de 241 pulgadas cúbicas, 3.9 L, V8 EFI (Inyección Electrónica de Combustible, por sus siglas en inglés), clasificado en 178 hp, acoplado a una transmisión automática de 4 velocidades y 4x4 todo el tiempo, entre otras características, fueron un "buen gancho para ventas" en los Estados Unidos...
En serio, no puedo explicar por qué un modelo que ha marcado un antes y un después, en la relativamente reciente categoría SUV, como el Range Rover, ha recibido tan poca atención de Hot Wheels, en sus líneas de escala pequeña y en general.
La única interpretación de la Range Rover Classic hasta aquí, es la que estoy introduciendo en esta publicación; en otras escalas, como 1:50, 1:24 y 1:18, para su Serie Dropstars, Hot Wheels hizo una interpretación de la tercera generación de la Range Rover, pero eso es todo.
Matchbox, por otro lado, ha sido mucho más condescendiente con los fanáticos de este modelo y debemos recordar que ambas marcas pertenecen a Mattel; además, parece que este modelo no fue desarrollado originalmente por Hot Wheels, sino por Corgi.
Es cuestión de hecho, que una vez Hot Wheels (Mattel) adquirió Corgi, algunos modelos de esta última fueron añadidos, con o sin cambios significativos, a la Línea Principal; también la presentación del chasis, no es la usual para los moldes desarrollados en Mattel y no hay indicio sobre el diseñador involucrado; esto es, sin embargo, mi suposición.
No me importa la proveniencia del modelo, siempre que auto real sea bien representado y ese es el caso aquí, con un buen nivel de detalle, aunque la elección de Hot Wheels fue por el modelo de especificaciones americanas, en vez de aquel de especificaciones europeas.
Este molde tuvo solo 11 iteraciones, incluidas variaciones, hechas entre 1990 y 1999; solo una de esas iteraciones fue hecha para una línea Regular mejorada, precisamente para la Serie Final Run luego, los moldes y herramientas para su producción fueron destruidos, supuestamente.
Trabajé duro para conseguir dos versiones de este Range Rover, con la ayuda de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, en asunto de dos años más o menos (demasiadas coincidencias, ¿no crees? =PPPPP)...
La primera pertenece a la Serie Flamethrower, parte de las líneas Regulares; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico cromado, el trabajo de pintura fue hecho en rojo brillante, complementado por una decoración de llamas, hecha con tampos en un degradé de dorado y contorno violeta (no tan atractivo para mi gusto, pero ya que el modelo es más bien difícil de encontrar, me gusta lo que conseguí) y un logo diminuto de Hot Wheels en rojo, sobre la ventana trasera; los interiores en color beige lucen bien con ventanas transparentes, la selección para las ruedas plásticas fue las Construction Type con rimes cromados y fue hecha en Malasia.
La segunda pertenece a la Serie Regular, prácticamente idéntica a otra incluida en el 5-Pack Flag Flyers; tiene la misma configuración de carrocería y chasis, pero el trabajo de pintura fue hecho en verde de carreras británico con acabado Metalflake, complementado por una decoración de una bandera de Reino Unido, en un patrón dinámico con varios logos de Land Rover, Safferoil, Norris Precision, HeraldaWest, Paz y Swisher, en blanco, rojo, azul y dorado; los interiores son beige tambien, pero las ventanas son ahumadas, las ruedas plásticas tienen el diseño Off-Road Saw Blade, con rimes en cromado y fue hecha en Tailandia...
Mat 10:32-38 "A cualquiera, pues, que me confiese delante de los hombres, YO también le confesaré delante de Mi PADRE que está en los cielos. Y a cualquiera que me niegue delante de los hombres, YO también le negaré delante de Mi PADRE que está en los cielos. No penséis que he venido para traer paz a la tierra; no he venido para traer paz, sino espada. Porque he venido para poner en disensión al hombre contra su padre, a la hija contra su madre, y a la nuera contra su suegra; y los enemigos del hombre serán los de su casa. El que ama a padre o madre más que a MÍ, no es digno de MÍ; el que ama a hijo o hija más que a MÍ, no es digno de MÍ; y el que no toma su cruz y sigue en pos de MÍ, no es digno de MÍ."
ENGLISH
Stones, mud and dust, have "paved" the way of the off-road vehicles in the automotive history; these mechanical beasts belong to the rough terrains, where they become the perfect companions for adventurers, those people who want to return to basics, to nature...
The frantic rhythm of life in the modern cities, somehow, has removed the excitement of our lives, has suffocated the individualism, has turned our everydayness in a continuous cycle of producing and consuming goods, has made us more dependent of the mod cons...
Paradoxically, the industries that routinize our existence, sometimes produce elements, artifacts, that could help us to escape of this ankylosing routine...
Among these "artifacts" are precisely the off-road vehicles, pieces of machinery that can take us to unknown or inhospitable places and connect us with the real world, with ourselves.
Such a "romantic" description for a so "crude" means of transportation, sounds weird and people hardly would relate an off-road with any sort of sophistication or pleasurable experience.
In fact, there was a long way, decades to be precise, from the first off-road vehicles to the modern sport utility vehicles (SUVs) and many things have changed, even the old paradigm that these were too countrified to be part of the city life.
Several renowned SUVs began their existence as vehicles for militia, that’s the main reason for most people, of why these couldn’t be associated to luxury and well, the premise for any military transport is to be extremely simple, resistant, reliable and versatile, there is no place for eccentricities.
The guest for today is a perfect example of what I’m talking about and incidentally, was one of those vehicles that helped to change the paradigms about the off-roads and virtually took the SUV category to the next level, in the 70s: the 1990 Range Rover Classic 5-Door 4x4 Sport Utility Vehicle - SUV.
The Range Rover indeed, was the result of some attempts to create a vehicle with the recognized off-road capabilities of the previous utility models of the brand, but offering a comfort similar to what you would expect from an automobile.
That was something outside the scope of the Land Rover (the ancestor of the Range Rover), which was quite spartan and it couldn’t be otherwise, since it was built originally on the chassis and other components of a military Jeep.
The first generation, to which belongs the model reviewed this time, later designated as Range Rover Classic, was designed almost entirely by the engineering team in Land Rover and not by the styling department, which would be the regular channel for these purposes.
Yet, the outcome is a design ahead of its time, clear-cut, coherent and distinctive, that has been praised rightfully worldwide and for me, it’s an excellent example of harmony between form and function.
Curiously, the Jeep Wagoneer, which was the first luxury off-road vehicle and the first SUV (way before the latter term were even coined), served as inspiration and incentive for Land Rover, in order to create the Range Rover.
All the more, a Ford Bronco was bought by Land Rover, probably to peruse its independent suspension system, with long travel coil springs, which would provide an appropriate performance in off-road and on-road conditions.
The first generation Range Rover, underwent slight changes externally, but several improvements were made internally during its life cycle and for 1990, it offered an outstanding balance between luxury and performance on any terrain.
The better power to weight ratio, thanks to a lightweight body construction in aluminum, combined with a capable powerplant: a 241 cu in, 3.9 L, V8 EFI engine, rated at 178 hp, coupled to a 4-speed automatic transmission and 4x4 full-time, among other features, were a "good hook for sales" in the United States...
Seriously, I can’t explain why a model that has marked a before and after, in the relatively recent SUV category, like the Range Rover, has received so little attention by Hot Wheels, in its small scale lines and overall.
The only rendition of the Range Rover Classic so far, is the one I’m introducing in this publication; in other scales, like 1:50, 1:24 and 1:18, for its Dropstars Series, Hot Wheels made a rendition of the third generation Range Rover, but that’s all.
Matchbox, on the other hand, has been much more acquiescent with the fans of this model and we must remember that both brands belong to Mattel; moreover, it looks like this model was not developed originally by Hot Wheels, but by Corgi.
It’s a matter of fact that, once Hot Wheels (Mattel) acquired Corgi, some models of the latter were added, with or without significant changes, to the Mainline; also the presentation of the chassis, is not the usual for casts developed in Mattel and there is no hint about the designer involved; it’s however, my guess.
I don’t mind about the provenance of the model, providing that the actual car is well represented and that’s the case here, with a good level of detail, albeit the choice of Hot Wheels was by the model with American specs, instead of the one with European specs.
This cast had only 11 iterations, including variations, made between 1990 and 1999; only one of those iterations was made for an upgraded Regular line, precisely for the Final Run Series so, the casts and tools for its production were destroyed, supposedly.
I worked hard to get two versions of this Range Rover, with the help of two friends, fellow collectors and importers, in a matter of two years or so (too many coincidences, don’t you think so? =PPPPP)...
The first one belongs to the Flamethrower Series, part of the Regular lines; it has diecast body and chrome plastic chassis, the paint job was made in glossy red, complemented by a decoration of flames, made with tampos in a gradient of golden and outline in violet (not so appealing for my taste, but since the model is rather hard to find, I like what I got) and a tiny Hot Wheels logo in red, on the rear window; the interiors in color beige look fine with clear windows, the plastic wheels selection was the Construction Type, with chrome rims and it was made in Malaysia.
The second one belongs to the Regular Series, virtually identical to other included in the Flag Flyers 5-Pack; it has the same configuration of body and chassis, but the paint job was made in british racing green with Metalflake finishing, complemented by a decoration of an United Kingdom flag, in a dynamic pattern, with several logos of Land Rover, Safferoil, Norris Precision, HeraldaWest, Paz and Swisher, in white, red, blue and golden; the interiors are beige too, but the windows are smoked, the plastic wheels have the Off-Road Saw Blade design, with rims in chrome and it was made in Thailand...
Mat 10:32-38 "Whosoever therefore shall confess ME before men, him will I confess also before My FATHER which is in heaven. But whosoever shall deny ME before men, him will I also deny before My FATHER which is in heaven. Think not that I am come to send peace on earth: I came not to send peace, but a sword. For I am come to set a man at variance against his father, and the daughter against her mother, and the daughter-in-law against her mother-in-law. And a man's foes shall be they of his own household. He that loveth father or mother more than ME is not worthy of ME: and he that loveth son or daughter more than ME is not worthy of ME. And he that taketh not his cross, and followeth after ME, is not worthy of me."
2 comments:
I don't see a lot of land rover in Singapore as I have to agree over roads well mill and patch. Have car like this would more be of a show of personality. Perhaps to tell others your adventure side.
Back on the toys, I would prefer the one in green, the one with the British flag design I think. As for red hot rod design, the yellow interior looks less realistic and the chrome on bumpers kind look plastic.
Range Rover are models you don’t see so often here either, the price factor makes them a luxury item, out of reach for ordinary people, but other more affordable off-roads are fairly appreciated and in fact, in my hometown, there are some off-road clubs, that organize excursions, where you can use factory or modified vehicles and seek for adventures !!!...
The diecast model, as I mentioned, is vintage, discontinued more than 15 years ago and you will not find many of them out there... Albeit I agree that the green one looks more attractive, I got the red one because I liked the way the Construction Type wheels looked in this particular model (this wheel design was also discontinued for the regular lines)... Besides, I thought it was my only chance to get another one for a fairly decent price so, I could forgive that not so nice decoration (I would prefer a plain red in this case, but it’s not a big deal anyway)...
And well, the chrome bumpers look "kinda" plastic, just because they are plastic, pal LOLOLOL =P !!!... I have always preferred the chrome finishing over the plain plastic, it’s delicate, but it’s the next best thing after a diecast chassis/base !!!... =D
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