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"Limpio, original, honesto", ese parece ser el lema por excelencia para cualquier "purista" o más precisamente, para cualquier "purista de los autos clásicos" y en caso que estuvieras dudando aún de su influencia en el mundo automotor, tengo algo que decirte: ¿en serio?...
¿Por qué piensas que los coches preservados lo más originalmente posible, alcanzan los precios más altos en las subastas alrededor del mundo o son las estrellas en los museos automotrices, EH?...
Los "puristas" representan la corriente principal, que determina de alguna forma lo que vale y lo que no en asuntos de carros y no tienen ningún reparo en expresar su enconado rechazo por los Autos Custom Cars y la Cultura Custom (t.c.c. Kustom Kulture) en general.
Hasta cierto punto, tengo que estar de acuerdo con ellos en la necesidad de preservar los autos clásicos de serie; quiero decir, estos son testimonio de una era, la perspectiva de un diseñador, una marca, un fabricante de coches y, a la larga, un reflejo de nuestra civilización.
Pero lo que no puedo compartir con los "puristas", es su desprecio algo exagerado por cualquier cosa relacionada con la personalización de un vehículo, especialmente cuando estamos hablando de un clásico de culto, algo considerado por ellos como un vulgar ultraje...
Hay algo que NO obtendrás en un vehículo actual y es muy probable que no lo hayas considerado aún: una propiedad completa.
Sí, tan extraño como suena, un carro que compras en un concesionario hoy en día NO es completamente tuyo, sin importar cuanto hayas pagado por él, porque la mayoría de ellos son básicamente computadores sobre ruedas, usan software para funcionar y automatizar su operación, haciendo tu vida más fácil y dicho software se te licencia, le pertenece al fabricante, no a ti, así que al menos parte de tu automóvil NO es tuyo, ¿correcto?...
Sin embargo, ese no es el caso con un vehículo antiguo; lo compras y es tuyo, TUYO (no hay letra menuda), a menos que, desde luego, lo vendas y entonces será el de alguien más.
Ese es un hecho que los "puristas" fallan en ver: cuando posees algo, tienes el derecho de hacer lo que quieras con eso, incluyendo personalizarlo o mantenerlo tal cual es, sin restricciones.
Los Custom Cars son una de las afirmaciones más puras de propiedad que puedas plantear; lo quieran o no los "puristas", estos vehículos están aquí para quedarse y soy devoto de incluirlos en mi colección.
Esta vez estoy introduciendo nada menos que el santo grial de la Kustom Kulture: el Custom Car / Lead Sled - Hirohata Merc de 1951, vagamente basado en el Coupé Mercury Monterrey de 1951.
La joya en cuestión fue encargada por Bob Hirohata (un ciudadano japonés-americano de quien hay muy, muy poca información disponible) a los hermanos Barris (Sam y George), quienes crearon esta exquisita extravagancia, con la mano amiga de Frank Sonzogni.
Ni una sola pulgada (o centímetro) fue dejado intacto en este fierro y no obstante, puedes sentir aún el alma de un Mercury, magistralmente reinterpretado por un trío de genios incomprendidos, junto con Carson Top Shop y Gaylord’s Kustom Shop, a cargo de la tapicería, también los detalles en pinstripe fueron la contribución del mítico artista Von Dutch; !incluso Bob mismo puso un poco de su trabajo en elementos estratégicos de los interiores!...
Aunque Bob Hirohata fue un sujeto desconocido para muchos, llegó a ser parte de una leyenda, por causa de su auto; eso es algo que un coche de serie difícilmente hará por su dueño, pero es algo que puedes esperar de un Custom Car, porque un vehículo como este, no es más ya un producto de Ford Motors Company, o simplemente un modelo de Mercury, NO: es el Hirohata Merc del 51, no lo olvides =PPPPP!...
Estuve muy feliz cuando finalmente puse mi manos en este modelo de la línea Hot Wheels 100%; he sido fanático del trabajo de Barris desde que supe que estaba detrás de la creación del Batimóvil del 66 (otro juguete de hojalata de mi infancia)...
Un amigo mío, colega coleccionista e importador, me ayudó a conseguirlo, junto con su compañero, hace un año más o menos, cuando el precio y disponibilidad de este set particular no eran un gran problema; la situación parece haber cambiado el día de hoy y, como mencioné en una publicación anterior, la Mafia de los Hot Wheels ha comenzado a clavar sus asquerosas garras en estos artículos.
He notado que los precios para esta línea tienen una tendencia al alza, lo cual es previsible en una línea Premium; pero esa tendencia es errática en la actualidad, gracias a la reintroducción de la línea 100% para 2007, con algunos nuevos moldes y versiones repintadas / redecoradas de modelos lanzados previamente.
Este último hecho debería disminuir los precios para la oferta completa de esta línea, temporalmente; luego, esto hará que los lanzamientos antiguos (1999-2004) incrementen sus precios, por causa de la disponibilidad más baja esperada, a medida que pasa el tiempo.
Sin embargo, con las acciones cada vez más descaradas de la Mafia, las tendencias lógicas de este mercado serán perturbadas, porque ellos monopolizarán la producción, reduciendo artificialmente la disponibilidad y en consecuencia, incrementando el precio para su propio beneficio, como siempre lo han hecho, para estafar a los mismos compradores compulsivos e ignorantes de siempre...
Bueno, pasando a temas más agradables, el modelo en sí es fantástico, logrando gran realismo, excelente proporción y acabados, todo es coherente con la calidad que esperas de la línea 100%.
Pertenece a la Serie Rod & Custom Magazine de 2002; hasta donde sé, 14 versiones han sido hechas de esta réplica en diecast: 6 para la línea 100%, 1 para la línea Kalifornia Kustoms, 5 para la línea Oil Can y 2 más para convenciones.
El modelo ofrece construcción completa en diecast, con increíble nivel de detalle; con respecto al trabajo de pintura, obviamente el esquema original de dos tonos presentando verde espuma de mar o verde hielo combinado con verde orgánico, fue reemplazado por una combinación no menos llamativa de rosa cálido y rosa claro respectivamente, en acabado satinado y complementado por hermosos pinstripes en blanco y rojo, al frente del capó y la tapa del baúl, además tampos plateados para las molduras en los vidrios laterales, la placa trasera y un texto "Purple Passion Too" algo curioso, en el panel trasero izquierdo; el chasis pintado en negro brillante, recibió toques de pintura plateada para el sistema de escape y extrañamente está marcado como "’49 Merc".
Hay muchos insertos plásticos para los adornos cromados de la parrilla frontal, los bómperes frontal / trasero y sus refuerzos, reflectores gemelos, las molduras en los paneles laterales (de un Buick Riviera del 52) y adicionalmente para las luces delanteras y de cola.
Las ventanas transparentes recibieron estampado cromado para sus molduras, complementando los tampos y luciendo más brillantes, mientras los agradables interiores fueron trabajados en negro, con un detalle cromado para el volante; las ruedas son multiparte, presentando diseño realista de rimes cromados, con llantas en caucho labradas, complementadas por tampos para recrear el diseño banda blanca original de auto real, incluye base de exhibición, con cubierta acrílica y fue hecho en China...
1 Cor 4:1-5 "Así, pues, téngannos los hombres por servidores de CRISTO, y administradores de los Misterios de DIOS. Ahora bien, se requiere de los administradores, que cada uno sea hallado fiel. Yo en muy poco tengo el ser juzgado por vosotros, o por tribunal humano; y ni aun yo me juzgo a mí mismo. Porque aunque de nada tengo mala conciencia, no por eso soy justificado; pero el que me juzga es el SEÑOR. Así que, no juzguéis nada antes de tiempo, hasta que venga el SEÑOR, el cual aclarará también lo oculto de las tinieblas, y manifestará las intenciones de los corazones; y entonces cada uno recibirá su alabanza de DIOS."
ENGLISH
"Clean, original, honest", that seems to be the quintessential motto for any "purist" or more precisely, for any "classic car purist" and in case you were still hesitating about their influence in the automotive world, I have something to tell you: are you serious?...
Why you think that the cars preserved as originally as possible, reach the highest prices in the auctions around the world or are the stars in the automotive museums, HUH?...
The "purists" represent the mainstream, that determine somehow what is worth and what not in matters of cars and they don’t have any qualms about expressing their inflamed rejection by the Custom Cars and the Custom Culture (a.k.a. Kustom Kulture) in general.
Up to a point, I have to agree with them in the need of preserving classic stock cars; I mean, these are the testimony of an era, the perspective of a designer, a brand, a carmaker and, in the long run, a reflection of our civilization.
But what I cannot not share with the "purists", is their kinda exaggerated contempt for anything related with the customization of a vehicle, specially when we are talking about a cult classic, something considered for them as a vulgar outrage...
There is something you will NOT get in a current vehicle and it’s very likely you haven’t considered yet: a complete ownership.
Yeah, as strange as it sounds, a car you buy in a dealership nowadays is NOT completely yours, no matter how much you paid for it, because most of them are basically computers on wheels, they use software to work and automate their operation, making your life easier and such software is licensed to you, it belongs to the manufacturer, not to you, so at least part of your automobile is NOT yours, right?...
However, that’s not the case with an old vehicle; you buy it and it’s yours, YOURS (there is no small print), unless, of course, you sell it and then it will be someone else’s.
That’s a fact the "purists" fail to see: when you own something, you’re entitled to do whatever you want with it, including customize it or keep it just the way it is, without restrictions.
Custom Cars are one of the purest affirmations of ownership you could pose; either the "purists" want it or not, these vehicles are here to stay and I’m devoted to include them in my collection.
This time I’m introducing nothing less than the holy grail of the Kustom Kulture: the 1951 Hirohata Merc - Lead Sled / Custom Car, loosely based on the 1951 Mercury Monterey Coupe.
The gem in question was ordered by Bob Hirohata (a japanese-american citizen of whom there is very, very little information available) to the Barris brothers (Sam and George), who created this exquisite outlandishness, with the helping hand of Frank Sonzogni.
Not a single inch (or centimeter) was left untouched in this iron and nonetheless, you can still feel the soul of a Mercury, masterfully reinterpreted by a trio of misunderstood geniuses, along with Carson Top Shop and Gaylord’s Kustom Shop, in charge of the upholstery, also the pinstripe details were a contribution of the mythical artist Von Dutch; even Bob himself put a bit of his work, in strategic elements of the interiors!...
Albeit Bob Hirohata was an unfamiliar guy for many, he became part of a legend, because of his car; that’s something a stock car will hardly do for its owner, but it’s something you can expect from a Custom Car, because a vehicle like this, is no longer a product of Ford Motors Company, or just a model of Mercury, NO: it’s the ’51 Hirohata Merc, don’t forget it =PPPPP!...
I was very happy when I finally put my hands on this model from the Hot Wheels 100% line; I have been a fan of the Barris work since I knew he was behind the creation of the ’66 Batmobile (another Tin Toy of my infancy)...
A friend of mine, fellow collector and importer, helped me to get it, along with its mate, about a year ago or so, when the price and availability of this particular set were not a big issue; the situation seems to have changed nowadays and, as I mentioned in a previous publication, the Mafia of the Hot Wheels has started to get their disgusting claws on these items.
I have noticed that the prices for this line have trended upward, which is foreseeable in a Premium line; but such trend is erratic currently, thanks to the reintroduction of the 100% line for 2007, with some new molds and repainted / redecorated versions of previously released models.
The latter fact should bring prices down for the whole offer of this line, temporarily; then, it will make the older releases (1999-2004) increase their prices, because of the expected lower availability, as time passes.
However, with the increasingly blatant actions of the Mafia, the logic trends of this market will be disturbed, because they will monopolize the production, artificially reducing the availability and accordingly, increasing the price for their own benefit, as they always have done, to scam the usual compulsive and ignorant buyers...
Well, moving to more pleasant topics, the model itself is fantastic, achieving great realism, excellent proportion and finishes, everything is coherent with the quality you expect from the 100% line.
It belongs to the 2002 Rod & Custom Magazine Series; as far as I know, 14 versions have been made of this diecast replica: 6 for the 100% line, 1 for the Kalifornia Kustoms line, 5 for the Oil Can line and 2 more for conventions.
The model offers full diecast construction, with incredible level of detail; regarding the paint job, obviously the original two tones color scheme featuring sea foam green or ice green combined with organic green, was replaced with a not less striking combination of hot pink with light pink respectively, in satin finishing and complemented by beautiful pinstripes in white and red, on the front of the hood and the trunk lid, also silver tampos for the moldings of the side windows, the rear plate and a wording "Purple Passion Too" kinda curious, on the rear left panel; the chassis painted in glossy black, received touches of silver paint for the exhaust system and strangely is marked as "’49 Merc".
There are many plastic inserts for the chrome trims of the front grille, the front / rear bumpers and their bumber guards, the twin spotlights, the moldings on the side panels (from a ’52 Buick Riviera) and additionally for the head and tail lights.
The clear windows received chrome stamping for their moldings, complementing the tampos and looking shinier, while the nice interiors were worked in black, with a chrome detail for the steering wheel; the wheels are multipart, featuring realistic chrome rims design, with styled rubber tires, complemented by white tampos to recreate the original whitewall design of the actual car, includes exhibition base, with acrylic cover and it was made in China...
1 Cor 4:1-5 "Let a man so account of us, as of the ministers of CHRIST, and stewards of the Mysteries of GOD. Moreover it is required in stewards, that a man be found faithful. But with me it is a very small thing that I should be judged of you, or of man's judgment: yea, I judge not mine own self. For I know nothing by myself; yet am I not hereby justified: but HE that judgeth me is the LORD. Therefore judge nothing before the time, until the LORD come, who both will bring to light the hidden things of darkness, and will make manifest the counsels of the hearts: and then shall every man have praise of GOD."
5 comments:
Mafia or not, this is a classic example that if Hotwheels wants to do something right, they sure can with their resources. Beautiful and sweet that looks just like a moving Valentine's Day cake lolz. The baby blue glass panels complicated well and I'm impressed the details on the undercarriage.
HEHEHE... I’m here collecting despite the misdeeds of the Mafia, not playing their filthy game and I’m hoping more true collectors will do the same !!!... I must confess that the color scheme selected for this Kustom Kar is extremely daring; some people would say that it’s somewhat "girly" or "cute", but we must remember that this car belongs to the 50’s era and the pastel colors were in full swing at that time... Cars like this one, redefine the concept of manliness, beauty, elegance and what a vehicle should be; it represents the revolution of the personal car and that’s awesome !!!... =D
OHHH !!!... And it doesn’t look like a Valentine’s cake, pal... Rather like a muffin =P !!!... =D
I don't know much about this car but it's pink - a true symbol of masculine - and I love it!!!
HEHE... Only cars with this presence, this massiveness and elegance, could be still quite manly regardless of their paint job in any pastel color you could name; but there you have it, a squander of testosterone in pink, courtesy of the the Barris Brothers and I love it too !!!... =D
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