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El Diseño Gráfico tiene mucha más influencia en la cultura global de la que la mayoría de personas se atreven a admitir y estoy reclamando esto, no solo porque soy diseñador gráfico profesional, sino porque estaba consciente de su poder para moldear mentalidades, antes de poner un pie en un campus universitario...
Yo mismo fui influenciado por el material impreso creado por tipos talentosos involucrados con el Diseño Gráfico, mucho antes de saber que esta disciplina de las Artes Visuales existía...
Sé sobre la suposición común, que el Diseño Web ha eclipsado al Diseño Gráfico como medio para comunicar ideas en nuestra era digital y bla, bla, bla...
Esta es, a propósito, una suposición errónea, ya que si no fuera por el Diseño Gráfico, el Diseño Web sería más "Web", menos "Diseño" y todos los llamativos sitios web que visitas hoy, lucirían tan "maravillosos" como un viejo procesador de palabras de principios de los 90s...
De hecho, el Diseño Gráfico y el Diseño Web son campos complementarios; además el Diseño Web le debe más al Diseño Gráfico que a la inversa, para tu información =PPPPP...
Algunos "gurus" de la comunicación de masas incluso se atrevieron a "profetizar", que los medios virtuales asesinarían a los medios impresos en algún punto de la primera década del siglo actual y ¿adivina qué?...
Esto no ha ocurrido...
En vez de eso, los medios impresos han evolucionado; con todo, elementos gráficos como los afiches, han permanecido como testimonios de épocas diferentes y esto continua siendo verdad en la segunda década del siglo XXI.
Solo échale un vistazo a los afiches diseñados durante la década de los 80s del siglo pasado y prepárate para presenciar y entender toda la genialidad de dicha década, ¡incluso sin conocer nada más!...
Si hubo un tema recurrente en los afiches de los 80s fue los autos y no es de extrañar, porque hubo muchos íconos automotrices diseñados y producidos durante dicha era; estos vehículos fueron EL sueño para una generación completa y un afiche presentándolos era indispensable en cualquier dormitorio juvenil.
Uno de los coches de afiche más emblemáticos jamás creado fue el presentado en esta publicación, perteneciente a lo que podría considerarse la primera generación del modelo: la Berlinetta (Coupé) 2 Puertas Ferrari Testarossa (Tipo F110) de 1986.
El Testarossa, junto con el Lamborghini Countach y el Porsche 929, fueron los más deliciosos clichés de los 80s; lo que quiero decir, es que estos carros despertaron tanta pasión como cualquier chica pin up de los 50s, fueron vedettes, ¡ni más ni menos!...
No estoy particularmente apegado a Ferrari como marca de autos, lo he dicho antes, pero este modelo es uno de mis favoritos de todos los tiempos y probablemente uno de los primeros (sino EL primer) Ferrari que siempre he admirado sinceramente.
El Testarossa no fue el Ferrari más veloz fabricado en ese tiempo, si querías el desempeño de un Super Auto, el F40 era la opción a considerar; pero este coche era realmente excitante con su diseño imponente, el lujo y confort de un Gran Turismo y su generosa planta de poder, un motor de 302 pulgadas cúbicas, 4.9 L, Plano de 12 Cilindros (F113A), clasificado para el mercado americano en 375 hp y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades.
La verdadera vocación de este fierro era, no obstante, el estilo y era una declaración lapidaria del estilo de los 80s, con toda la ostentación, extravagancia y por supuesto un poquitín de la banalidad y descaro de la era del neón.
Donde Pininfarina, el creador detrás de este modelo, vió un diseño extremadamente funcional que mejoraría la maniobrabilidad y desempeño, la gente veía un símbolo de estatus y opulencia; ¡sin mencionar que su hora estelar en la Serie de TV Miami Vice, incrementó considerablemente su halo de mito sobre ruedas!...
Siendo honesto, toda esta manía alrededor de los modelos Ferrari hechos por Hot Wheels, especialmente después que el acuerdo de licencia con dicha marca de carros caducó, es para mí una buena muestra de cómo muchos "coleccionistas" son fácilmente manipulados para pagar más de lo que deberían por ciertos artículos...
Desde que el acuerdo de licencia llegó a su fin, hubo una espiral de especulación alrededor de estos modelos, que en la mayoría de casos no está justificada y una marejada de compradores compulsivos (llamarlos coleccionistas sería un insulto para nosotros) se abalanzaron sobre ellos.
Los acaparadores y especuladores (miembros honorarios de la infame Mafia de los Hot Wheels) han estado realmente contentos, porque han creado una escasez artificial de dichos artículos, una vez que confirmaron los rumores a través de grupos y foros de coleccionistas o investigando directamente con sus contactos en las redes de distribución, subsidiarias, tiendas mayoristas y fabricantes.
Todos "debían" tener un Ferrari hecho por Hot Wheels y, con el fin de crear más expectativa y ansia, muchas subastas en e-Bay y otros sitios relacionados, presentando estos modelos, fueron convenidas; los precios subieron como espuma obviamente y aquellos a los que les encanta seguir tendencias, concluyeron que debían tener estos modelos, sin importar el costo.
Al final, no importó si los moldes eran buenos o malos, si las decoraciones eran grandiosas o feas, si estos modelos tenían demasiadas partes plásticas o acabados vergonzosos, si estuvieron colgando por meses y meses en estanterías de las tiendas mayoristas (y después "repentinamente" desaparecieron), incluso si no eras fan de los modelos Ferrari, podías comprar uno y más tarde revenderlo, pero ningún "coleccionista respetable" debía estar sin su diecast del "cavallino rampante", hecho por Hot Wheels.
Un modelo de Ferrari hecho para las líneas regulares, incrementó su valor cuatro, cinco y más veces en promedio (especialmente si son rojos) y modelos de líneas adultas alcanzaron valores de hasta US$300, por ejemplo, cierto modelo de la línea Speed Machines (sinsentido o idiotez en su máxima expresión, mucho más cuando consideras sus bases plásticas y los acabados que no están a la altura); si eres un coleccionista sensato, entonces debes preguntarte a tí mismo: ¿valdrán realmente tanto estos modelos?...
Mi respuesta sin dudarlo es: NO EN ABSOLUTO, ¡eso es pornografía de precios!...
Hay más aristas para analizar sobre este tema, pero sera abordado en otras reseñas; por ahora, vale la pena responder: ¿qué hay acerca de mí, porque estoy introduciendo un modelo de Ferrari hecho por Hot Wheels?...
Bien, conseguí este modelo con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, hace un poco más de 4 años; en esa época, los modelos Ferrari estaban ampliamente disponibles por precios razonables, algunos de ellos eran realmente difíciles de vender, no había afán de conseguir tales modelos y estaba realmente interesado en él, ya que como mencioné anteriormente, ¡soy un admirador del Testarrosa y experimenté los 80s también =PPPPP!...
Así que, no estaba siguiendo tendencias estúpidas, no pagué precios obscenos, no quiero revenderlo y definitivamente me importaba (y me importa) un reverendo bledo el final del acuerdo de licencia entre Hot Wheels y Ferrari; simplemente lo conseguí porque lo quería y pagué lo que consideré justo (que estaba muy, pero muy por debajo de lo que otros están pagando actualmente)...
¿Puedes ver alguna incoherencia en mi comportamiento como coleccionista?...
Sí, eso pensé así que, continuemos con esta publicación...
Este molde fue lanzado en 1987 y ha sido muy, muy popular, con más de 43 iteraciones, varios lanzamientos en líneas Adultas (eso es lo que un ícono merece y más), y fue diseñado por el loable creador Larry Wood.
Mi muestra pertenece a la Serie Gold Medal- Speed, una línea especialidad antes de la segmentación de líneas ocurrida en 1995; tiene carrocería y chasis en diecast, un valor agregado de verdad luego, mi amigo no tuvo que inventar un burdo argumento de venta para convencerme con el fin de adquirirlo o algo por el estilo.
El trabajo de pintura fue hecho en negro con acabado Metalflake, algo que se ajusta perfectamente a un modelo como este e incluye el chasis, complementado por un tampo más bien grande, en amarillo y negro, sobre la tapa del maletero (al frente), del logo de Ferrari, que no molesta demasiado.
Tiene un inserto plástico en negro para el bómper trasero y otro en beige para la persiana trasera y la parrilla frontal; los interiores fueron trabajados en dos piezas, tomando ventaja de los insertos plásticos y los asientos presentan una "tapicería" negra / beige que luce realmente atractiva.
Las ventanas son transparentes, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Wire Spoke Lace Wheels en dorado y fue hecho en Malasia...
Mat 10:11-16 "Más en cualquier ciudad o aldea donde entréis, informaos quién en ella sea digno, y posad allí hasta que salgáis. Y al entrar en la casa, saludadla. Y si la casa fuere digna, vuestra paz vendrá sobre ella; mas si no fuere digna, vuestra paz se volverá a vosotros. Y si alguno no os recibiere, ni oyere vuestras palabras, salid de aquella casa o ciudad, y sacudid el polvo de vuestros pies. De cierto os digo: que en el día del juicio, será más tolerable el castigo para la tierra de Sodoma y de Gomorra, que para aquella ciudad. He aquí, YO os envío como a ovejas en medio de lobos; sed, pues, prudentes como serpientes, y sencillos como palomas."
ENGLISH
Graphic Design has much more influence in the global culture than what most people dare to admit and I’m claiming this, not only because I’m professional graphic designer, but because I was aware of its power to shape mentalities, before stepping on a university campus...
I myself was influenced by printed material created by talented guys involved with Graphic Design, long before I even knew that this discipline of the Visual Arts existed...
I know about a common assumption, that Web Design has overshadowed Graphic Design as a means to communicate ideas in our digital era and blah, blah, blah...
This is, by the way, a wrong assumption, since if not for Graphic Design, Web Design would be more "Web", less "Design" and all the eye-catching websites you visit today, would look as "gorgeous" as an old word processor from the early 90s...
In fact, Graphic Design and Web Design are complementary fields; besides, Web Design owes more to Graphic Design than conversely, for your information =PPPPP...
Some "gurus" of the mass communication even dared to "prophesy", that virtual media would kill printed media at some point of the first decade of the current century and guess what?...
It has not happened...
Instead of that, printed media have evolved; yet, graphic elements like the posters, have remained as testimonies of different times and it continues to be true in the second decade of the twenty-first century.
Just take a look at the posters designed during the 80’s decade of the last century and brace yourself to witness and understand all the awesomeness of such decade, even without knowing anything else!...
If there was a recurring theme in 80’s posters was cars and it’s no wonder, because there were many automotive icons designed and produced during such era; these vehicles were THE dream for a whole generation and a poster featuring them was a must in any youth bedroom.
One of the most emblematic poster cars ever created was the one featured in this publication, belonging to what could be considered the first generation of the model: the 1986 Ferrari Testarossa (Type F110) 2-Door Berlinetta (Coupe).
The Testarossa, along with the Lamborghini Countach and the Porsche 929, were the most delicious cliches of the 80s; what I mean, is that these cars aroused so much passion as any pin up girl from the 50s, they were vedettes, no more no less!...
I’m not particularly attached to Ferrari as car brand, I have say it before, but this model is one of my all time favorites and probably one of the first (if not THE first) Ferrari I have always admired sincerely.
The Testarossa was not the fastest Ferrari manufactured at that time, if you wanted the performance of a Super Car, the F40 was the option to consider; but this car was really exciting with its imposing design, the luxury and comfort of a Grand Tourer and its generous powerplant, a 302 cu in, 4.9 L, Flat 12 (F113A) engine, rated for the american market at 375 hp and coupled to a 5-speed manual transmission.
The true vocation of this iron was, nonetheless, the style and it was a lapidary statement of the 80’s style, with all the flashiness, extravagance and of course a bit of the banality and impudence of the neon era.
Where Pininfarina, the creator behind this model, saw a design extremely functional that would improve the maneuverability and performance, the people saw a symbol of status and opulence; not to mention that its prime time in the TV Series Miami Vice, increased considerably its halo of myth on wheels!...
Being honest, all this craze around Ferrari models made by Hot Wheels, specially after its license agreement with such car brand expired, is for me a good sample of how many "collectors" are easily manipulated to pay more than what they should for certain items...
Since the license agreement came to and end, there was a spiral of speculation around these models, that in most cases is not justified and a groundswell of compulsive buyers (call them collectors would be an insult for us) pounced on them.
Hoarders and speculators (honorary members of the infamous Mafia of the Hot Wheels) have been really happy, because they have created an artificial shortage of such items, once they confirmed the rumors through groups and forums of collectors or doing research directly with their contacts in distribution networks, subsidiaries, wholesale stores and manufacturers.
Everyone "should" have a Ferrari made by Hot Wheels and, in order to create more expectation and craving, many auctions on e-Bay and other related sites, featuring these models, were agreed; the prices went up like foam obviously and those who love to follow trends, concluded that they must have those models, regardless the cost.
In the end, it didn’t matter if the molds were good or bad, if the decorations were great or ugly, if these models had too many plastic parts or shameful finishes, if they were hanging for months and months on the shelves of wholesale stores (and later "suddenly" disappeared), even if you were not fan of Ferrari models, you could buy one and later resell it, but no "respectable collector" should be without a diecast of the "cavallino rampante", made by Hot Wheels.
A Ferrari model from the regular lines, increased its value four, five or more times in average (specially if they were red) and models from adult lines reached values up to US$300, for example, certain model of the Speed Machines line (nonsense or idiocy at its best, much more when you consider their plastic bases and the finishes that are not up to scratch); if you’re a sensible collector, then you should ask yourself: will these models really worth that much?...
My answer without hesitation is: NOT AT ALL, that’s price pornography!...
There are more edges to analize on this subject, but it will be addressed in other reviews; by now, it’s worth answering: what about me, because I’m introducing a Ferrari model made by Hot Wheels?...
Well, I got this model with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, a little more than 4 years ago; at that time, Ferrari models were widely available for reasonable prices, some of them were really hard to sell, there was no eagerness to get such models and I was truly interested on it, since as I mentioned previously, I’m an admirer of the Testarossa and I experienced the 80s too =PPPPP!...
So, I wasn’t following stupid trends, I didn’t pay obscene prices, I don’t want to resell it and definitely I didn’t (and I don’t) give a reverend damn about the end of the license agreement between Hot Wheels and Ferrari; I just got it because I wanted it and I paid what I considered fair (which was way, way below what others are paying currently)...
Can you see any incoherence in my behavoir as collector?...
Yeah, that’s what I thought so, let’s continue with this publication...
This cast was released in 1987 and it has been very, very popular, with more than 43 iterations, several releases in the Adult lines (that’s what an icon deserves and more), and it was designed by the laudable creator Larry Wood.
My sample belongs to the Gold Medal- Speed Series, a specialty line before the segmentation of lines occurred in 1995; it has diecast body and chassis, a true added value so, my friend didn’t have to invent a coarse sales pitch to convince me in order to acquiring it or something like that.
The paint job was made in black with Metalflake finishing, something that fits perfectly a model like this and includes the chassis, complemented by a rather big tampo, in yellow and black, on the trunk lid (in front) of a Ferrari logo, that doesn’t bother too much.
It has a plastic insert in black for the rear bumper and other in beige for the rear louver and the front grille; the interiors were worked in two pieces, taking advantage of the plastic inserts and the seats feature a black / beige "upholstery" that looks really appealing.
The windows are clear, the plastic wheels feature the Wire Spoke Lace Wheels design in golden and it was made in Malaysia...
Mat 10:11-16 "And into whatsoever city or town ye shall enter, inquire who in it is worthy; and there abide till ye go thence. And when ye come into a house, salute it. And if the house be worthy, let your peace come upon it: but if it be not worthy, let your peace return to you. And whosoever shall not receive you, nor hear your words, when ye depart out of that house or city, shake off the dust of your feet. Verily I say unto you: it shall be more tolerable for the land of Sodom and Gomorrah in the day of judgment, than for that city. Behold, I send you forth as sheep in the midst of wolves: be ye therefore wise as serpents, and harmless as doves."
4 comments:
There is always tides of new evolution taking over the old and we look back again to treasure the past. Just like the value of VHS. soaring high and demand for past Nintendo Famicom console.
Seems like the HW haters' sentiments are strong here. Well, haters going to hate. In fact, I don't agree with monopolizing of market too.
The 80s is a decade with which you can easily relate, either you lived it or not and it has been strongly influential, that’s something we, the collectors, have clear and obviously the industry around this hobby is fully aware about that... Mi love for such decade has been growing thanks to my collection, there is no doubt !!!...
People with boorish economic interests abound in this hobby and in virtually any human activity, what a nuisance !!!... I wish more collectors were aware of this plague and consequently, they were more aggressive into vetoing their activities with a simple decision: stop buying from them !!!... Stepping on some corns will be my watchword, you can count on that !!!... =D
When I grew up watching movies in the late 80's and early 90's Testarossa is quite popular and appear in many movies around that era, red color is indeed the most suitable (at least for me personally) for this Testarossa...
The Testarossa along with the 308 GTS were the models that put Ferrari in my radar and unlike the mainstream admirers of this car brand, I’m more with the new school so, this is precisely the kind of cars that fits like a glove my taste and all the better if I get them for the right price (not paying a small fortune, unjustifiably, like others usually do) !!!... =D
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