Sunday, December 11, 2016

2013 Ferrari LaFerrari (F150) 2-Door Berlinetta Mildly Hybrid Hyper Sports Car 2014 HW City - Speed Team Series 38/250 Diecast Scale 1:66 by Hot Wheels


Era 1999, cuando el siglo XX estaba llegando a su fin, que Horacio Pagani introdujo al mundo su primera creación: el Pagani Zonda C12 en el Geneva Motor Show y sacudió el segmento de los autos exóticos no solo con un nuevo coche, sino con toda una nueva categoría de bestias... 

Su creación fue tan innovadora, que él sintió (supongo) una especie de trastorno digestivo severo, cuando alguien (desgraciado y prosaico) decidió calificar su desarrollo como un Super Carro o Super Carro Deportivo... 

Esto fue demasiado zafio para el gusto de Pagani, así que fue determinado acuñar un nuevo término para su Zonda: Hiper Auto o Hiper Auto Deportivo... 

Un término tan ampuloso resulta ridículo para mí, pero estoy consciente del complejo de superioridad sufrido por la mayoría de fabricantes italianos (o pseudo-italianos) de coches deportivos exóticos; excepción hecha en el caso de Ferruccio Lamborghini, quien fue capaz de retar a Enzo Ferrari en su propio territorio, siendo un constructor de tractores. 

Desde entonces, este segmento ha sido poblado progresivamente por otras marcas, algunas muy conocidas como: Porsche, McLaren, Lamborghini, Ferrari, Bugatti y otras más "clandestinas" como: Apollo, Koenigsegg, Zenvo, Mazzanti, Spania, Hennessey, Callaway, W Motors, Laraki, Devel, Marussia, Glickenhaus, Arash, SSC, Saleen, Jaguar, Aston Martin y la lista continua. 

La primera entrada a este exclusivo y engreído mundo de los Hiper Autos por Ferrari fue lo que consideraría un gran paso en falso: el polémico Ferrari Enzo... 

Decir que el Enzo es un coche hermoso, es burlarse del significado de este término en cualquier idioma existente, así como decir que fue una pequeña mácula en el historial de Ferrari, porque si esta marca de coches fuera solo cuestión de rendimiento, Enzo habría decidido cerrar su fábrica hace tiempo, por su propio bien. 

Ignorando cualquier cumplido que los fanáticos (obviamente parcializados) de Ferrari harían en favor del Enzo, porque es inútil discutir sobre algo tan evidente, para mí es claro que Ferrari estaba en deuda con los entusiastas de los carros y la industria automotriz por igual y le tomó algún tiempo a esta marca hacer las cosas de forma correcta. 

La Berlinetta (Coupé) 2 Puertas Ferrari LaFerrari (F150) de 2013 fue el resultado de años de investigación y desarrollo, en un programa aparentemente a largo plazo de la compañía para lanzamientos presentes y futuros. 

Parte de este programa es el Ferrari FXX, un carro de carreras y prototipo basado en el Enzo, a cuyos dueños solo les fue permitido manejarlos en días especiales de pista, previamente aprobados por Ferrari. 

Si le echas un vistazo al Ferrari FXX Evoluzione, encontrarás un claro parecido con el LaFerrari y no puede ser de otra forma, ya que hay un lineaje directo que comienza con el 250 GT SWB, continua con el 250 GTO, el 288 GTO, el F40, el F50 y termina con el Enzo mismo. 

Entonces, el LaFerrari tiene ADN de coche de carreras, pero en la práctica es mucho más perdonador en términos de conducción y bueno, si bien Ferrari podía hacer un carro para pilotos profesionales de carreras, el objetivo aquí era un coche disfrutable por el "tipo promedio" (considerando que ningún tipo promedio tiene US$1’420.112 -su precio de lista- para gastar en condiciones normales). 

Cuando esta bestia fue liberada por Ferrari, lo que la mayoría de periodistas especializados notó y criticó fue el nombre: LaFerrari, que en palabras de los creadores significaba el "Ferrari definitivo", pero en los oídos de estos periodistas sonaba risiblemente auto-referencial. 

¿Qué esperaban de un Hiper Auto que no fuera un Hiper Nombre, incluso si suena Hiper Egocéntrico, Hiper Snob o Hiper Estúpido? ¿EH?... 

Lo que no es risible es el diseño, que esta vez fue desarrollado en la compañía, no con la colaboración habitual de Pininfarina y es absolutamente soberbio (aunque todavía sigo prefiriendo el Lamborghini Veneno en ese sentido =PPPPP), así como su desempeño envidiable, gracias a una combinación de aerodinámica activa y pasiva, un chasis formidable y un motor de 382 pulgadas cúbicas, 6.3 L, V12, acoplado a un motor eléctrico de magneto sincrónico permanente (llamado Sistema HY-KERS), ¡produciendo un total de 950 hp, con una velocidad máxima de 218 mph!... 

La ausencia de Ferrari en el portafolio de Hot Wheels desde 2015, aparentemente, deja un gran hueco, difícil de llenar y por esta misma razón, hubo preocupación entre algunos coleccionistas y "líderes de opinión" de esta afición, tanto que hubo especulaciones sobre un cambio "forzado" en el enfoque para lanzamientos futuros de la marca azul de Mattel. 

Después de un acuerdo de licencia exclusivo y muy rentable de 15 años entre estas marcas y con la innegable popularidad de Ferrari alrededor del mundo, podrías reclamar que fue una gran pérdida para Mattel, pero tengo una opinión muy diferente sobre el asunto... 

Primeramente, Ferrari es solo una entre docenas de licencias pagadas por Hot Wheels y justo como en el mundo real: si Ferrari desaparece, el mundo no llegará a su fin; después de casi 2 años, HW continua en el negocio y es atractiva todavía para muchos, el cavallino rampante NO es el centro del universo, a propósito... 

En segunda instancia, por lo que se deberían preocupar los coleccionistas de esta marca es por el incremento del uso de plástico, reemplazando las partes de diecast y el control de calidad en acabados para la línea principal, que incluye los tan cacareados Treasure Hunts, el cual va en caída libre, mientras los precios están subiendo... 

Y si estas personas quieren preocuparse por algo más, bien, los acaparadores y especuladores han tomado atenta nota del fin del acuerdo de licencia entre Hot Wheels y Ferrari luego, te cobrarán una fortuna si quieres jugar el papel de idiota ante ellos y lo permites... 

Afortunadamente, todas esas preocupaciones no significan nada para mí y podrías decir que soy un indolente con los "coleccionistas afectados" por esta situación, pero si más personas en este gremio fueran más coherentes y librepensadores, para que no sean manipulados, esta afición sería más placentera para todos nosotros... 

Ahora, con respecto al artículo introducido en esta publicación, conseguí este lindo modelo por mí mismo, a través de los canales regulares de distribución, cuando el respectivo lote estaba disponible; debí visitar varias tiendas minoristas antes de encontrarlo, no quería el rojo (el primer lanzamiento) ya que como pude comprobar, tenía varios problemas con los acabados de pintura y tampos, pero valió la pena: no pagué un solo centavo más del valor regular... 

Fue sorprendente saber que el diseñador involucrado con el desarrollo de este molde fue Phil Riehlman, pero después de mirar la calidad de la interpretación (que otros consideran pobre), tuvo sentido para mí; ya que fue lanzado en 2014, para la Serie HW City - Speed Team, solo dos versiones fueron hechas. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado Metalflake, de alguna forma, esta pintura cubre mejor la superficie y te permite ver los detalles, a diferencia del rojo de la otra versión que fue aplicado en capas más gruesas; hay tampos y/o calcomanías para las luces delanteras y un par de emblemas Ferrari. 

Las ventanas y el techo son una sola pieza, ahumados, los interiores fueron trabajos en negro, con el nivel de detalle promedio de las líneas regulares; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia... 

Mat 1:18-23 "El nacimiento de JESUCRISTO fue así: estando desposada María su madre con José, antes que se juntasen, se halló que había concebido del ESPÍRITU SANTO. José su marido, como era justo, y no quería infamarla, quiso dejarla secretamente. Y pensando él en esto, he aquí un ángel del SEÑOR le apareció en sueños y le dijo: José, hijo de David, no temas recibir a María tu mujer, porque lo que en ella es engendrado, del ESPÍRITU SANTO es. Y dará a luz un hijo, y llamarás su Nombre JESÚS, porque Él salvará a Su pueblo de sus pecados. Todo esto aconteció para que se cumpliese lo dicho por el SEÑOR por medio del profeta, cuando dijo: He aquí, una virgen concebirá y dará a luz un hijo, y llamarás Su Nombre Emanuel, que traducido es: DIOS con nosotros."

ENGLISH 
It was 1999, when the twentieth century was coming to an end, that Horacio Pagani introduced to the world his first brainchild: the Pagani Zonda C12 at the Geneva Motor Show and he shook the exotics car segment not only with a new car, but with a whole new category of beasts... 


His creation was so groundbreaking, that he felt (I guess) a sort of severe digestive disorder, when someone (wretched and prosaic) decided to qualify his development as a Super Car or Super Sports Car... 

It was too boorish for the taste of Pagani, so it was determined to coin a new term for his Zonda: Hypercar or Hyper Sports Car... 

A term so bombastic results for me ludicrous, but I’m aware of the superiority complex suffered by most of the italian (or pseudo-italian) manufacturers of exotic sports cars; exception made in the case of Ferruccio Lamborghini, who was able to challenge Enzo Ferrari in his own territory, being a tractor builder. 

Ever since, this segment has been progressively populated by other brands, some very well known like: Porsche, McLaren, Lamborghini, Ferrari, Bugatti and others more "clandestine" like: Apollo, Koenigsegg, Zenvo, Mazzanti, Spania, Hennessey, Callaway, W Motors, Laraki, Devel, Marussia, Glickenhaus, Arash, SSC, Saleen, Jaguar, Aston Martin and the list continues. 

The first entrance to this exclusive and conceited world of Hypercars by Ferrari was what I would consider a big misstep: the controversial Ferrari Enzo... 

To say that the Enzo is a beautiful car, is to mock on the meaning of this term in any existing language, as well as to say that it was a small blemish in the record of Ferrari, because if this car brand were only about performance, Enzo would have decided to close his factory long ago, for his own sake. 

Ignoring any compliment that Ferrari (obviously biased) fanatics would make in favor of the Enzo, for it’s pointless to argue about something so evident, for me is clear that Ferrari was in debt with car enthusiast and automotive industry equally and it took some time for this brand to do things the right way. 

The 2013 Ferrari LaFerrari (F150) 2-Door Berlinetta was the result of years of research and development, in a seemingly long term program of the company for present and future releases. 

Part of this program is the Ferrari FXX, a race car and prototype based on the Enzo, whose owners were only allowed to drive them on special track days, previously approved by Ferrari. 

If you take a look to the Ferrari FXX Evoluzione, you will find a clear resemblance with the LaFerrari and it couldn’t be otherwise, since there is a direct lineage that starts with the 250 GT SWB, continues with the 250 GTO, the 288 GTO, the F40, the F50 and ends with the Enzo itself. 

Then, the LaFerrari has racing car DNA, but in the practice is way more forgiving in terms of driving and well, while Ferrari could make a car for professional race drivers, the goal here was a car enjoyable for the "average Joe" (considering that no average Joe has US$1,420,112 -its list price- to spare in normal conditions). 

When this beast was freed by Ferrari, what most specialized journalists noticed and criticized was the name: LaFerrari, that in words of the creators meant the "ultimate Ferrari", but in the ears of these journalists sounded laughably self-referential. 

What they expected from a Hypercar other than a Hypername, even if it sounds Hyperegocentric, Hypersnob or Hyperstupid? HUH?... 

What is not laughable is the design, that this time was developed in-house, not with the usual collaboration of Pininfarina and it’s absolutely superb (albeit I still prefer the Lamborghini Veneno in that sense =PPPPP), as well as its enviable performance, thanks to a combination of active and passive aerodynamics, a formidable chassis and a 382 cu in, 6.3 L, V12 engine, coupled to a AC permanent magnet synchronous electric motor (called HY-KERS System), producing a total of 950 hp, with a top speed of 218 mph!... 

The absence of Ferrari in the portfolio of Hot Wheels since 2015, apparently, leaves a big hole, hard to fill and for this reason, there was concern among some collectors and "opinion leaders" of this hobby, so much that there were speculations about a "forced" change in the approach for future releases of the blue brand of Mattel. 

After an exclusive and very profitable license agreement of 15 years between these brands and with the undeniable popularity of Ferrari around the world, you could claim that it was a great loss for Mattel, but I have a very different opinion about this matter... 

Firstly, Ferrari is just one among dozens of licenses paid by Hot Wheels and just like in the real world: if Ferrari disappears, the world will not come to an end; after almost 2 years, HW continues in the business and it’s still attractive for many, the cavallino rampante is NOT the center of the universe, by the way... 

In second instance, what collectors of this brand should worry about is the increasing use of plastic, replacing diecast parts and the quality control in finishes for the mainline, that includes the so vaunted Treasure Hunts, which goes into freefall, while the prices are rising... 

And if these people want to worry about something else, well, the hoarders and scalpers have taken careful note of the end of the license agreement between Hot Wheels and Ferrari so, they will charge you a fortune if you want to play the role of idiot before them and you allow it... 

Fortunately, all those worries don’t mean anything for me and you could say that I’m indolent with the "collectors affected" by this situation, but if more people in this guild were more coherent and freethinker, so that they will not be manipulated, this hobby would be more pleasurable for all of us... 

Now, regarding the item introduced in this publication, I got this nice model by myself, through the regular channels of distribution, when the respective batch was available; I should visit several retail stores before finding it, I didn’t want the red one (the first release) since as I could check, it had several issues with paint and tampos finishes, but it was worth: I didn’t pay a single cent more of the regular value... 

It was surprising to know that the designer involved in the development of this cast was Phil Riehlman, but after looking at the quality in the rendition (that others consider poor), it made sense for me; since it was released in 2014, for the HW City - Speed Team Series, only two versions were made. 

It has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in silver with Metalflake finishing, somehow, this paint covers better the surface and lets you see the details, unlike the red of the other version that was applied in thicker layers; there are tampos and/or decals for the head lights and a pair of Ferrari emblems. 

The windows and the roof are a single piece, smoked, the interiors were worked in black, with the average level of detail of the regular lines; the plastic wheels feature Phil Riehlman 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia... 

Mat 1:18-23 "Now the birth of JESUS CHRIST was on this wise: when as his mother Mary was espoused to Joseph, before they came together, she was found with child of the Holy Ghost. Then Joseph her husband, being a just man, and not willing to make her a public example, was minded to put her away privily. But while he thought on these things, behold, the angel of the LORD appeared unto him in a dream, saying: Joseph, thou son of David, fear not to take unto thee Mary thy wife; for that which is conceived in her is of the Holy Ghost. And she shall bring forth a son, and thou shalt call His Name JESUS: for HE shall save His people from their sins. Now all this was done, that it might be fulfilled which was spoken of the LORD by the prophet, saying: behold, a virgin shall be with child, and shall bring forth a son, and they shall call His Name EMMANUEL, which being interpreted is, GOD with us."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Designing a car with top-notch performance is one thing and designing a sports car easily to be handled by average human is another. How often driver is able to take on the maximum performance of such car without getting into accidents. These accidents seems common with the sons of rich businessmen in China. Most of the time having such cars with out-of-reach price tag is mainly for the prestige and obviously to differentiate themselves from average joes. The design is very ahead of time and I do find it nice look. Just feel that the metallic silver paint seems overflow, as a result the diecast seems lack in details.

chrismandesign said...

These cars are made with the latest technology in active and passive safety in order to reduce the chances of collision or fatal accidents, but these are not foolproof and any given vehicle of 2, 3 or more wheels, regardless the performance involved, is potentially lethal in the wrong hands... It looks like being extremely rich doesn’t make you less unwary or stupid and yet, some people think that having the money to buy this kind of cars, somehow, it’s a guarantee that they can drive it...

Now regarding the model, well, on the contrary, the silver paint with Metalflake finishing, even with its particular showiness, lets you see details better that other paint jobs (indeed, I mentioned the issues with the version in red, which, for some reason, is applied in thicker layers, covering details of the mold, unlike this silver paint), both in pictures as with naked eye... =D

David John Shewsbury said...

It's a Ferrari which I like.... but the color scheme, not up to my personal taste but then it's a matter of personal taste, some people like it, some people don't... I guess you like the fact that is is quite unique, different from the usual typically red colored Ferrari and nothing wrong with that.

chrismandesign said...

Yeah, you’re right pal, my tastes tend to go against the mainstream and while red looks undeniably great in an actual Ferrari, when I saw the red Ferrari LaFerrari by Hot Wheels, I was disappointed... Well, I guess I always will prefer better quality/finishes over a specific color and the choice was a no-brainer for me this time !!!... =D