Sunday, September 24, 2023

1972 - 1979 Datsun 620 Pickup 1500 DX Single Cab Regular Bed (100.2") Custom (American Specs) - Subcompact Extra Light Duty 2-Doors Coupe Utility / Pickup - 2014 HW Off-Road / HW Hot Trucks Series 125/250 Diecast Scale 1:60 plus 1972 - 1979 Datsun 620 Pickup 1500 DX Single Cab Regular Bed (100.2") Custom (American Specs) - Subcompact Extra Light Duty 2-Doors Coupe Utility / Pickup - 2016 Hot Wheels Car Culture / Trucks Series 5/5 Diecast Scale 1:60 plus 1972 - 1979 Datsun 620 Pickup 1500 DX Single Cab Regular Bed (100.2") Custom (American Specs) - Subcompact Extra Light Duty 2-Doors Coupe Utility / Pickup - 2018 HW Hot Trucks / (Hidden) Treasure Hunts Series 4/10 - 9/365 Diecast Scale 1:60 by Hot Wheels

For English version scroll below 
Camionetas pickup lujosas, ya sabes esos vehículos grandes, fornidos y costosos, repletos con toda clase de amenidades y artilugios, los cuales encontrabas habitualmente en sedanes de alta gama, llegaron a ser una vista común en muchos países a nivel mundial, especialmente en aquellos con una "economía opulenta"... 

Por décadas, las camionetas pickup fueron vehículos humildes creados para el trabajo duro, con un diseño industrial, desprovisto de cualquier clase de características superfluas o sofisticación, y eso estaba bastante bien, simplemente porque eso es lo que la gente necesita, forma y función fueron integradas perfectamente para cumplir un propósito, así que las pickups no necesitaban ser algo más. 

Y si piensas acerca de esto, la misma premisa aplica en la actualidad: nacieron como vehículos utilitarios y su esencia no ha cambiado, pero ya que la industria automotriz "necesitaba" vender productos cada vez más caros, fue "conveniente" introducir vehículos con algunas características de lujo, hace casi 70 años. 

Más allá de la "practicidad" o "versatilidad" que estas camionetas pickup de lujo recientes pudieran ofrecer, porque de alguna manera pueden ser simultáneamente un vehículo de trabajo, familiar y de ocio, bueno, son vehículos utilitarios grandes, realmente grandes y bastante costosos. 

Tenemos un adagio popular aquí en mi patria, tal vez en otros países existe un equivalente, y reclama más o menos: "aunque la mona se vista de seda, mona se queda" y no solo aplica para asuntos automotrices, si sabes a lo que me refiero... 

Por otro lado, el lujo y la elegancia o buen gusto no siempre van de la mano, como las personas asumen la mayoría de veces, así que, a pesar de la cantidad de características extra de lujo y las etiquetas de precios extravagantes de las que alardean, estos vehículos recientes no son lo que podrías llamar propiamente elegantes en términos de diseño automotor. 

Si quieres encontrar algo de elegancia en el estilo de una camioneta pickup o cualquier otro vehículo, tan extraño como podría sonar, deberías mirar al pasado y no debería ser sorprendente, porque en el pasado los fabricantes en general, también los diseñadores en particular, tenían un sentido más claro de la atemporalidad en los productos que desarrollaban, su objetivo era construir cosas para durar. 

Hoy en día y con la imposición de la estrategia de la obsolescencia planeada / programada, aplicada en prácticamente todos los campos, desde la industria a la ética, productos y servicios cada vez más desechables, defectuosos, son ofrecidos con regularidad, a precios más altos encima de eso luego, en serio: es ingenuo, ridículo, pensar que las cosas serán mejores con el paso del tiempo en el sistema en el que estamos inmersos... 

Mi invitada para esta publicación, basada en la Pickup Datsun 620 1500 DX Cabina Sencilla Platón Regular (100.2") Custom (Especificaciones Americanas) de 1972 - 1979, una Coupé Utilidad / Pickup Subcompacta para Trabajo Extra Liviano 2 Puertas, es un ejemplo muy inusual, pero apropiado de un diseño más bien simple pero elegante aplicado a un vehículo utilitario, el cual difícilmente recibe el aprecio que merece, pero que yo, como diseñador profesional, aprecio por lo que realmente es... 

Esta vez no profundizaré más en este modelo particular de Datsun / Nissan, pero me enfocaré muy brevemente en el trasfondo de una de las Series presentadas en esta reseña y en el auto de juguete, que tomó como base esta pequeña camioneta pickup o coupé utilidad "oscura", como es designada en el mercado norteamericano, una que nunca llegó a mi patria, aunque hemos tenido representación de Datsun / Nissan... 

Este producto fue diseñado por Jun Imai y es probablemente uno de sus mejores desarrollos, en mi opinión como diseñador profesional; fue lanzado originalmente en 2014, para La Línea Principal (categoría Regular), han habido al menos 21 iteraciones, incluyendo variaciones de esta pickup de juguete, para Series en las categorías Regular y Adulta

Conseguí dos de mis ejemplos a través del mercado primario, en un par de tiendas minoristas de cadena locales y la otra a través del mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador / vendedor privado, entre 2015 y 2018, por la época de sus respectivos lanzamientos. 

Ahora, dije que este es probablemente uno de los mejores desarrollos de Imai, simplemente porque este es un modelo muy bien detallado considerando que es un coche de juguete, lo cual es lo destacado aquí y tiene la dosis correcta de personalización, que en el caso de Hot Wheels, es algo difícil de encontrar en sus productos, es una pickup de juguete muy agradable en efecto y no digo esta clase de cosas sobre esta marca muy a menudo. 

Para los lanzamientos de la Línea Principal (categoría Regular), como podrías esperar, tiene carrocería en diecast y chasis plástico (negro y con acabado cromado respectivamente, para los dos ejemplos presentados en esta publicación), mientras en el caso del lanzamiento para la Serie Hot Wheels Car Culture / Trucks de 2016, parte de la categoría Adulta, ofrece carrocería y chasis en diecast, pero la aleación luce de un calidad más baja (¡sorpresa!). 

La Serie Car Culture y sus sub-Series ha sido reetiquetada hace algunos años como "premium", en un intento más bien burdo y predecible de Mattel para distorsionar lo que significa Premium cuando se trata de coleccionables. 

Por la época en que esta Serie fue lanzada, el proceso de segmentación del cual he estado hablando en reseñas que puedes leer aquí, aquí, aquí, aquí y aquí, estaba muy avanzado; pero he visto, como coleccionista adulto, una declinación notable y sistemática en la calidad de sus productos, acompañada, sin ser sorprendente debo decir (¿recuerdas la estrategia de la obsolescencia planeada / programada, EH?), por un incremento en los precios... 

Todas estas falsas Series "premium" que Hot Wheels ha estado introduciendo desde 2019, sufren los problemas ya mencionados, a saber: mientras la calidad se está haciendo más pobre, el precio se está haciendo más alto, sin excepción y de alguna forma el proceso de segmentación ha sido un factor que contribuye a este fenómeno, algo que espero explicar en publicaciones futuras. 

En esta reseña estoy presentando evidencia de lo que estoy diciendo: puedes ver claramente cómo los primeros lanzamientos de esta pickup de juguete, de la cual mi primera invitada es un ejemplo, son un producto mejor en conjunto que los lanzamientos más recientes y ¿por qué son mejores podrías preguntar?... 

Bueno, los detalles en el modelo son mejores en los primeros lanzamientos por causa de los moldes: lo que quiero decir es, que los moldes tienen un ciclo de vida útil, es decir, un lapso en el cual pueden ser usados para producir artículos con una calidad buena y consistente, luego de ese lapso, el estrés en los materiales con los cuales los moldes son fabricados aparecerá y el producto final sufrirá deficiencias inevitablemente. 

Cuando el producto muestra estas deficiencias en su calidad, en este caso en la calidad de detalles en el carro de juguete, los moldes tienen que ser reemplazados por unos nuevos, con el fin de ofrecer un producto con una buena calidad de forma consistente: eso es lo que una marca enfocada en atender el segmento Premium de coleccionables y a los coleccionistas adultos también, haría sin vacilación. 

Pero a Mattel y a sus marcas de autos de juguete: Hot Wheels y Matchbox, les importa un bledo la calidad o el segmento Premium o los coleccionistas adultos (¡sorpresa, de nuevo!), algo que he venido planteando de forma consistente al menos desde hace 4 años. 

Sin embargo, sus campañas de mercadeo, promotores / abogados de marca y aparatos de propaganda todavía reclaman lo contrario, a pesar del hecho que, por ejemplo, están usando sus moldes más allá de su ciclo de vida útil y se nota en sus productos. 

Precisamente, en las pickup de juguete pertenecientes a la Serie Hot Wheels Car Culture / Trucks de 2016 y a la Serie HW Hot Trucks / (Hidden) Treasure Hunts de 2018, puedes ver estas deficiencias en los moldes, con rebaba e imperfecciones en los marcos de las ventanas y torceduras en los rieles del platón / caja de la pickup, también en las extensiones de los guardafangos, además, el texto Datsun en la portezuela de cola es más nítido en mi primera invitada que en las otras, es evidente y la pintura gruesa no ayuda en ese sentido... 

Por otro lado, los trabajos de pintura fueron hechos en verde con acabado Metalflake, azul agua y verde claro, todos con acabado brillante, complementados por decoraciones con tampos y/o calcomanías, en amarillo, naranja y negro; blanco, dorado, negro y azul medio metalizado; también en blanquecino y negro respectivamente. 

Añadí detalles extra pintados al frente y atrás, pero las luces de cola fueron un detalle custom en dos de ellas, ya que son parte del bómper trasero en el vehículo real, no parte del platón / caja; el diseño de la decoración en los dos ejemplos de la Línea Principal (categoría Regular) es muy agradable, pero en el ejemplo de la Serie en la categoría Adulta, no tanto. 

Las ventanas son transparentes, ahumadas y transparentes respectivamente, mientras los interiores, con un buen nivel de detalle, fueron trabajados en negro para las dos primeras muestras y plateado oscuro para la última. 

La selección de ruedas es como sigue: plásticas presentando diseño de rimes 5 Spokes, en cromado; multiparte Real Riders presentando diseño de rimes Moon Disc, en plateado metalizado, con llantas en caucho sintético labradas y plásticas presentando diseño de rimes Deep Dish Steelies 8 Spokes, en negro con labio en gris oscuro respectivamente y como nota final, todos los tres modelos fueron hechos en Malasia... 

Hch 23:17-22 "Y Pablo, llamando a uno de los centuriones, dice: Lleva a este mancebo al tribuno, porque tiene cierto aviso que darle. Él entonces tomándole, le llevó al tribuno, y dijo: El preso Pablo, llamándome, me rogó que trajese a ti este mancebo, que tiene algo que hablarte. Y el tribuno, tomándole de la mano y retirándose aparte, le preguntó: ¿Qué es lo que tienes que decirme? Y él dijo: Los Judíos han concertado rogarte que mañana saques a Pablo al concilio, como que han de inquirir de él alguna cosa más cierta. Más tú no los creas; porque más de cuarenta hombres de ellos le acechan, los cuales han hecho voto debajo de maldición, de no comer ni beber hasta que le hayan muerto; y ahora están apercibidos esperando tu promesa. Entonces el tribuno despidió al mancebo, mandándole que a nadie dijese que le había dado aviso de esto."

English version 
Luxurious pickup trucks, you know those big, chunky and expensive vehicles, cram-full with all kinds of amenities and gadgets, which you usually found only in high-end sedans, became a common sight in many countries worldwide, specially in those with an "opulent economy"... 

For decades, pickup trucks were humble vehicles created for hard work, with an industrial design, devoid of any kind of superfluous characteristics or sophistication, and that was pretty fine, just because that’s what people need, form and function were perfectly integrated to fulfill a purpose, so pickups didn’t need to be something else. 

And if you think about it, the same premise applies currently: they were born as utilitarian vehicles and their essence have not changed, but since the automotive industry "needed" to sell products increasingly more expensive, it was "convenient" to introduce vehicles with some luxury features, almost 70 years ago. 

Beyond the "practicality" or "versatility" these recent luxury pickup trucks could offer, because somehow they can be simultaneously a work, family and leisure vehicle, well, they are big utilitarian vehicles, really big and quite expensive too. 

We have a common saying here in my homeland, maybe in other countries there is an equivalent, it claims pretty much: "even if a monkey dresses like a prince, it remains a monkey" and it not only applies to automotive matters, if you know what I mean... 

On the other hand, luxury and elegance or good taste not always go hand in hand, as people assume most times, so despite the amount of luxury extra features and the flamboyant price tags they flaunt, these recent vehicles are not what you could call properly sleek in terms of automotive design. 

If you want to find some elegance in the style of a pickup truck or any other vehicle, as strange as it could sound, you should look to the past and it shouldn’t be surprising, because in the past manufacturers in general, also designers in particular, had a clearer sense of timelessness in the products they developed, their goal was to build things to last. 

Nowadays and with the imposition of the planned / programmed obsolescence strategy, applied in virtually all fields, from industry to ethics, products and services increasingly more disposable, defective, are offered in a regular basis, at higher prices on top of that so, really: it’s naive, ridiculous, to think that things will get better over time in the system we’re immersed... 

My guest for this publication, based on the 1972 - 1979 Datsun 620 Pickup 1500 DX Single Cab Regular Bed (100.2") Custom (American Specs), a Subcompact Extra Light Duty 2-Doors Coupe Utility / Pickup, is a very unusual, but appropriate example of a rather simple but elegant design applied in an utilitarian vehicle, which hardly receives the appreciation it deserves, but that I, a professional designer, appreciate for what it really is... 

This time I will not deepen more on this particular Datsun / Nissan model, but I will do focus very briefly in the background of one of the Series featured in this review and on the toy car, that took as basis this "obscure" small pickup truck or coupe utility, as it would be designated in the North American market, one that never arrived to my homeland, albeit we have had Datsun / Nissan representation... 

This product was designed by Jun Imai and it’s probably one of his best developments, in my opinion as professional designer; it was originally released in 2014, for the Mainline (Regular category), there have been at least 21 iterations, including variations of this toy pickup, for Series in the Regular and Adult categories. 

I got two of my examples through the primary market, in a pair of local chain retail stores and the other through the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer / private seller, between 2015 and 2018, by the time of their respective releases. 

Now, I said that this is probably one of the best developments of Imai, just because this model is very well detailed considering it’s a toy car, which is the highlight here and it has the right dose of customization, that in the case of Hot Wheels, is something difficult to find in its products, it’s a very nice toy pickup indeed and I don’t say this kind of things about this brand so often. 

For the releases in the Mainline (Regular category), as you could expect, it has diecast body and plastic chassis (black and with chrome finishing respectively, for the two examples featured in this publication), while in the case of the release of the 2016 Hot Wheels Car Culture / Trucks Series, part of the Adult category, it offers diecast body and chassis, but the alloy looks of a lower quality than usual (surprise!). 

The Car Culture Series and its sub-Series has been relabeled some years ago as "premium", in a rather coarse and predictable attempt by Mattel to distort what Premium means when it comes to collectibles. 

By the time this Series was released, the segmentation process I have been talking about in reviews you can read here, here, here, here and here, was very advanced; but I have seen, as adult collector, a noticeable and systematic declination in the quality of its products, accompanied, not surprisingly I must say (do you remember the planned / programmed obsolescence strategy, HUH?), by an increase in prices... 

All these fake "premium" Series Hot Wheels has been introducing since 2019, suffer the problems already mentioned, namely: while the quality is getting poorer, the price is getting higher, without exception and somehow the segmentation process has been a factor that contributes to this phenomenon, something I hope to explain in future publications. 

In this review I’m featuring evidence of what I’m talking about: you can see clearly how the first releases of this toy pickup, of which my first guest is an example, are a better product as a whole than the more recent releases and why they are better you might ask?... 

Well, the details in the model are better in the first releases, because of the molds: what I mean is, the molds have an useful life cycle, i.e., a span in which they can be used to produce items with a good and consistent quality, after that span, stress in the materials of which the molds are manufactured will appear and the final product will suffer deficiencies inevitably. 

When the product shows these deficiencies in its quality, in this case in the quality of details in the toy car, the molds have to be replaced by new ones, in order to offer a product with good quality in a consistent way: that’s what a brand focused into cater the Premium segment of collectibles and adult collectors too, would do without hesitation. 

But Mattel and its toy car brands: Hot Wheels and Matchbox, don’t give a damn about quality or the Premium segment or adult collectors (surprise, again!), something I have been posing in a consistent way at least since 4 years ago. 

However, their marketing campaigns, brand promoters / advocates and propaganda apparatus still claim the opposite, despite the fact, for instance, that they are using their molds beyond their useful life cycle and it shows in their products. 

Precisely, in the toy pickup belonging to the 2016 Hot Wheels Car Culture / Trucks Series and the 2018 HW Hot Trucks / (Hidden) Treasure Hunts Series, you can see these deficiencies in the molds, with burr and imperfections in the frame of the windows and kinks in the rails of the pickup bed / box, also in the fender flares, besides, the Datsun wording on the tailgate is sharperner in my first guest than in the others, it’s evident and the thick paint doesn’t help in that sense... 

On the other hand, the paint jobs were made in green with Metalflake finishing, aqua blue and light green, all with glossy finishing, complemented by decorations with tampos and/or decals, in yellow, orange and black; white, golden, black and medium blue metallic; also in off-white and black respectively. 

I added extra painted touches in the front and rear, but the tail lights were a custom touch in two of them, since they are part of the rear bumper in the actual vehicle, not part of the bed / box; the design of decoration in the two examples from the Mainline (Regular category) is very nice, but in the example from the Series in the Adult category, not so much. 

The windows are clear, smoked and clear respectively, while the interiors, with a good level of detail, were worked in black for the two first samples and dark silver for the last one. 

The wheels selection is as follows: plastic featuring 5 Spokes rims design, in chrome; multipart Real Riders featuring Moon Disc rims design, in metallic silver, with styled synthetic rubber tires and plastic featuring Deep Dish Steelies 8 Spokes rims design, in black with dark gray lip respectively and as final note, all the three models were made in Malaysia... 

Act 23:17-22 "Then Paul called one of the centurions unto him, and said: bring this young man unto the chief captain: for he hath a certain thing to tell him. So he took him, and brought him to the chief captain, and said: Paul the prisoner called me unto him, and prayed me to bring this young man unto thee, who hath something to say unto thee. Then the chief captain took him by the hand, and went with him aside privately, and asked him: what is that thou hast to tell me? And he said, The Jews have agreed to desire thee that thou wouldest bring down Paul to morrow into the council, as though they would enquire somewhat of him more perfectly. But do not thou yield unto them: for there lie in wait for him of them more than forty men, which have bound themselves with an oath, that they will neither eat nor drink till they have killed him: and now are they ready, looking for a promise from thee. So the chief captain then let the young man depart, and charged him: see thou tell no man that thou hast shewed these things to me."

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