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¿Nos gusta especular sobre el futuro, verdad?...
Recuerdo un documental en TV, no hace mucho, donde a un grupo de especialistas en diferentes campos de la ciencia y el diseño se le pidió plantear su visión particular sobre cómo evolucionará el auto, teniendo en mente las circunstancias presentes.
El tema principal en esta especie de lluvia de ideas, fue los tipos de plantas de poder y/o combustibles disponibles para impulsar los vehículos para la próxima generación y sus oportunidades para ser un reemplazo verdadero para el dominante motor de combustión interna.
Diversas opciones fueron analizadas, desde motores híbridos hasta celdas de combustible de hidrógeno, desde combustibles orgánicos hasta vehículos propulsados por aire comprimido, desde celdas solares hasta motores a gasolina más eficientes, pero hubo un énfasis particular y hasta cierto punto obvio en los VE (Vehículos Eléctricos).
Sin embargo, el hecho es que los VEs no son una idea nueva, no son en esencia algo futurista; tan lejos como en la década de los 30s del siglo XIX, el primer vehículo eléctrico fue construido y usó baterias no recargables, las baterias recargables fueron inventadas alrededor de 20 años más tarde.
Como datos curiosos, podría mencionar que la primera carrera de coches en América fue ganada por un VE y que el primer concesionario de carros en los Estados Unidos vendía exclusivamente VEs; estos eventos sucedieron entre 1895 y 1896.
Entonces, la historia de los vehículos eléctricos empezó incluso antes que aquella de los vehículos de combustión interna y podrías preguntar ¿por qué no son la opción prevalente?...
La respuesta es muy simple; los vehículos a gasolina fueron de lejos mejor financiados por compañías petroleras y mientras estos fueron producidos en líneas de ensamblaje motorizadas, la fabricación de VEs era hecha a mano; todo esto significó prácticamente un entierro de tercera categoría para estos últimos.
Con todo, la idea de los VEs nunca murió completamente, los 60s y después los 90s vieron un resurgimiento de los vehículos eléctricos como una opción; la cuestión es que la tecnología desarrollada para estas "nuevas" generaciones de VEs dista mucho de ser eficiente y/o ecológicamente amigable, como sus creadores reclaman, todo lo contrario, resulta una tecnología sumamente costosa de producir, requiere una infraestructura igualmente costosa, es poco eficiente y la producción de las baterias que contienen la energía que usan, pero no la producen, es extremadamente contaminante.
Podríamos decir que todos los grandes nombres en la industria del auto tienen al menos un ejemplo de VE en sus portafolios y los gobiernos de varias naciones industrializadas están promoviendo leyes para favorecer los medios de transporte eléctricos (aunque lo hacen de una forma sospechosamente forzada y sin explorar realmente otras alternativas).
El caso de Tesla Motors, por otro lado, es especial y estoy introduciendo uno de sus desarrollos (ellos tienen 3 modelos hasta aquí, cada uno con varias opciones de equipamiento / acabados): el Tesla Modelo S Custom - Berlina Liftback 5 Puertas de Tamaño Completo Eléctrica Conectable de 2012.
Esta es una berlina grande, ancha, elegante y moderna, dirigida al segmento de lujo, que muestra claramente un conocimiento respetable sobre las expectativas de la gente que puede pagarlo; las líneas de la carrocería son limpias, redondeadas, con un toque de agresividad moderada y el resultado general es muy atractivo, aunque definitivamente no tan innovador como el fantástico diseño del fugaz Fisker Karma.
Como cualquier coche de las "grandes ligas", de fábrica puedes personalizar principalmente los interiores, haciéndolos tan confortables como sea posible con la fuente de poder obligatoria (las baterias toman "algo" de espacio, ya sabes), puedes disfrutar las amenidades de un sistema de información y entretenimiento innovador a bordo, ser beneficiado por un fuerte énfasis en la seguridad activa y pasiva, o características como piloto automático, parqueo automático, además puedes añadir más potencia / rango, con las configuraciones de baterias disponibles, mejorando el desempeño y deberías recordar que los VEs tienen una aceleración instantánea, a diferencia de sus contrapartes a gasolina, pero están bastante lejos de ser "la" solución para la mobilidad masiva...
La mayoría de los artículos en mi colección han sido el resultado de una negociación paciente y frecuentemente, pero no siempre placentera, con algunos amigos, colegas coleccionistas e importadores, que han ganado una considerable experiencia en el difícil mercado de los coleccionables.
No obstante, el artículo incluido en esta reseña fue un hallazgo en una de las tiendas mayoristas / por departamentos más populares de mi tierra natal; con el fin de tener una impresión de primera mano del mercado local de coleccionables, para mí es imperativo visitar secciones y tiendas de juguetes, pero también, cuando me gusta un lanzamiento reciente de Hot Wheels o Matchbox, esta es una opción razonable para conseguirlo, sin la ayuda de intermediarios.
Este Tesla Modelo S es la versión hecha por Hot Wheels y, a diferencia de aquella hecha por Matchbox, fue ligeramente personalizada; en ese sentido, algunos coleccionistas, influenciados supongo por blogs reconocidos, son propensos a considerarlo inferior o incluso mal ejecutado.
Para personas obsesionadas con la precisión y la fidelidad con respecto a un coche real, cualquier indicio de personalización es un insulto, pero yo no pertenezco a dicho grupo y aunque prefiero los modelos Matchbox sobre los de Hot Wheels la mayoría de ocasiones, pienso que este modelo luce bastante bien, reflejando el estilo de la marca azul de Mattel, el cual puedes tomar o dejar; en otras palabras, en este caso, para mí la versión de Matchbox no es "mucho mejor" que aquella de Hot Wheels, simplemente diferente.
De cualquier forma, encuentro difícil creer que un par de modelos creados por el mismo diseñador: Ryu Asada, usando un molde para la carrocería que es prácticamente idéntico en al menos 80% de su extensión y basado en el mismo carro real, pudieran tener una "enorme diferencia", como algunos "conocedores" reclaman...
En los asuntos de esta afición, siempre favoreceré un criterio individual, basado en la experiencia directa, más bien que en la opinión amañada de supuestos expertos...
Este modelo fue una adición reciente al catálogo de Hot Wheels, lanzado en 2015 y el mío resulta ser la primera edición, perteneciente a la Serie HW Workshop - HW Garage; hasta aquí 6 variaciones han sido lanzadas, incluyendo una Wal-Mart Exclusive.
El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el trabajo de pintura fue hecho en plateado anodizado, con acabado Metalflake; hay tampos y/o calcomanías para las luces delanteras, la parrila frontal falsa, las luces de cola y un logo de Hot Wheels en la parte de atrás, en negro, plateado, blanco, rojo brillante y oscuro, simples pero bien aplicados.
Los interiores fueron trabajados en negro, con niveles de detalle decentes, las ventanas y el techo son ahumados (un buen "truco" para reducir el área de diecast); las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Phil Rielhman 5 Spoke design, con un contorno rojo cromado que luce bonito y fue hecho en Malasia...
Mar 12:14-17 "Viniendo ellos, le dijeron: Maestro, sabemos que eres hombre veraz, y que no te cuidas de nadie; porque no miras la apariencia de los hombres, sino que con verdad enseñas el camino de DIOS. ¿Es lícito dar tributo a César, o no? ¿Daremos, o no daremos? Mas ÉL, percibiendo la hipocresía de ellos, les dijo: ¿por qué me tentáis? Traedme la moneda para que la vea. Ellos se la trajeron; y les dijo: ¿de quién es esta imagen y la inscripción? Ellos le dijeron: de César. Respondiendo JESÚS, les dijo: dad a César lo que es de César, y a DIOS lo que es de DIOS. Y se maravillaron de ÉL."
ENGLISH
We like to speculate about the future, aren’t we?...
I remember a documentary in TV, not so long ago, where a group of specialists in different fields of science and design was asked to pose their particular vision about how the car will evolve, bearing in mind the present circumstances.
The main topic in this sort of brainstorming, was the kinds of powerplants and/or fuels available to propel the vehicles for the next generation and their chances to be a true replacement for the dominant internal combustion engine.
Diverse options were analyzed, from hybrid engines to hydrogen fuel cells, from organic fuels to vehicles propeled by compressed air, from solar cells to more efficient gasoline engines, but there was a particular and up to a point obvious emphasis in the EVs (Electric Vehicles).
However, the fact is that EVs are not a new idea, they are not in essence something futuristic; as far back as in 30’s decade of the nineteenth century, the first electric vehicle was build and it used non-rechargeable batteries, the rechargeable batteries were invented around 20 years later.
As peculiar data, I could mention that the first auto race in America was won by an EV and that the first car dealer in the United States sold exclusively EVs; these events happened between 1895 and 1896.
Then, the history of electric vehicles began even before than that of the internal combustion vehicles and you might ask why they are not the prevalent option?...
The answer is very simple: the gasoline vehicles were by far better funded by oil companies and while they were produced in motorized assembly lines, the manufacturing of EVs was handmade; all of this meant virtually a third class funeral for the latter.
Yet, the idea of EVs never died completely, the 60s and later the 90s saw a resurgence of the electric vehicles as a serious option; the matter is that the technology developed for these "new" generations of EVs is very far from being efficient and/or ecologically friendly, as its creators claim, quite the opposite, it happens to be a quite expensive technology to produce, it requires an equally expensive infrastructure, it’s inefficient and the production of batteries that contain the energy they use, but do not produce it, is extremely polluting.
We could say that all the big names in the car industry have at least one example of EV in their portfolios and the governments of several industrialized nations are promoting laws to favor electric means of transportation (although they do it in a suspiciously forced way and without really exploring other alternatives).
The case of Tesla Motors, on the other hand, is special and I’m introducing this time one of its developments (they have so far 3 models, each one with several options of equipment / trims): the 2012 Tesla Model S Custom - Electric Plug-In Full Size Luxury 5-Door Sedan Liftback.
This is a big, wide, posh and modern sedan, aimed to luxury segment, that clearly shows a respectable knowledge about the expectations of people who can afford it; the lines of the body design are clean, rounded, with a touch of moderate agressiveness and the overall outcome is very appealing, but definitely not as groundbreaking as the fantastic design of the fleeting Fisker Karma.
As any car of the "big leagues", from factory you can customize mainly the interiors, making them as comfortable as it’s possible with the mandatory power source (batteries take "some" space, you know), you can enjoy the amenities of an innovative infotainment system on board, being benefited by its strong emphasis in active and pasive safety, or features like autopilot, autoparking, also you can add more power / range, with the batteries configurations available, improving performance and you should remember that EVs have an instant acceleration, unlike their gasoline counterparts, but they are quite far from being "the" solution for massive mobility...
Most items in my collection have been the result of a patient and frequently, but not always pleasant negotiation, with some friends, fellow collectors and importers, who have gained a considerable experience in the difficult market of collectibles.
Nevertheless, the item included in this review was a finding in one of the most popular wholesale / department stores of my homeland; in order to have a first hand impression of the local market of collectibles, for me is imperative to visit toys sections and toy stores, but also, when I like a recent release of Hot Wheels or Matchbox, this is a reasonable option to get them, without the help of intermediaries.
This Tesla Model S is the version made by Hot Wheels and, unlike the one made by Matchbox, it was slightly customized; in that sense, some collectors, influenced I guess by mainstream blogs, are prone to consider this one inferior or even badly executed.
For people obsessed with accuracy and faithfulness regarding an actual car, any hint of customization is an insult, but I don’t belong to such group and although I prefer Matchbox over Hot Wheels models most times, I think that this model looks pretty fine, reflecting the style of the blue brand of Mattel, which you can take or leave; in other words, in this case, for me the Matchbox version is not "far better" than the one by Hot Wheels, just different.
Anyway, I find hard to believe that a pair of models created by the same designer: Ryu Asada, using a mold for the body that is virtually identical in at least 80% of its extension and based in the same actual car, could have a "huge difference" like some "connoisseurs" claim...
In the matters of this hobby, I will always favor an individual criterion, based on a direct experience, rather than in the rigged opinion of alleged experts...
This model was a recent addition to the Hot Wheels catalog, released in 2015 and mine happens to be the first edition, belonging to the HW Workshop - HW Garage Series; so far 6 variations have been released, including a Wal-Mart Exclusive.
The model has diecast body and black plastic chassis, the paint job was made in anodized silver, with Metalflake finishing; there are tampos and/or decals for the head lights, front faux grille, the tail lights and a Hot Wheels logo at the rear, in black, silver, white, bright and dark red, simple but well applied.
The interiors were worked in black, with decent levels of detail, the windows and the roof are smoked (a good "trick" to reduce the diecast area); the plastic wheels feature the Phil Rielhman 5 Spoke rims design, with a red chrome contour that looks nice and it was made in Malaysia...
Mar 12:14-17 "And when they were come, they say unto HIM: Master, we know that thou art true, and carest for no man: for thou regardest not the person of men, but teachest the way of GOD in truth: is it lawful to give tribute to Caesar, or not? Shall we give, or shall we not give? But HE, knowing their hypocrisy, said unto them: why tempt ye ME? Bring me a penny, that I may see it. And they brought it. And HE saith unto them: whose is this image and superscription? And they said unto HIM: Caesar's. And JESUS answering said unto them: render to Caesar the things that are Caesar's, and to GOD the things that are GOD's. And they marveled at HIM."
4 comments:
I believed reducing greenhouse effect and pollutions are shared responsibilities. I do favor electrical vehicles over fuel if the pricing is right in future. Back to the toy, I think the combination of wide windscreen and sunroof gave it a unique look though it may shortchanged the amount of diecast.. hehe.. Those red rings on rims do add more details.
Electric Cars represent a great effort in the right direction to care for our planet, albeit not all the ways we generate electricity are contamination-free... Tesla has an innovative approach and makes easier to own an electric car, but still need some sort of subventions in order to offer an affordable price... I think it was a sound idea to create cars for those who can afford them (for the luxury segment), while technologies and infrastructure evolve more to cut costs and make EVs available for the rest of population...
On the other hand, yeah, I think this HW model looks nice, realistic and even with the lower amount of diecast, it’s still attractive !!!... =D
Tesla, the newcomer of the automobile industry who happened to focus on hybrid and electric car, not bad. This die cast model comes with 4 doors and the wheels size are the same at the front and the back, not bad, they really try to follow the "reality" rather than using their imagination, I like!!!
The success of Tesla depends not only on the cars they sell, but also in the infrastructure they offer through recharge stations and after-sale services, it looks like the right approach to make electric transportation feasible... This is indeed a nice model, with a different style to what was offered by the Matchbox version, but equally good in my opinion and the tampos for head and tail lights are a great plus that you don’t see so often in Hot Wheels !!!... =D
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