Sunday, October 8, 2017

1999 Semi-Fast - Concept Racing Truck (Semi-Fast) Collector 914 1999 First Editions Series 8/26 Diecast No Scale plus 2006 Qombee - Concept Customized Racing Van (Quombee) 2011 10-Pack Exclusive Series 1/10 Diecast No Scale plus 2014 Rig Storm - Concept Racing Truck (Rig Storm) 2014 HW Race - X Raycers Series 175/250 Diecast No Scale by Hot Wheels


En septiembre, más precisamente en septiembre 18, Toys ‘R’ Us se acogió al Capítulo 11 (protección en bancarrota), una noticia que para muchos pasó desapercibida entre el cúmulo de eventos relacionados con desastres naturales como: terremotos, inundaciones, tornados o huracanes, dejando en su camino miles, si no cientos de miles de víctimas y damnificados... 

No quiero sonar insensible, porque estas tragedias afectan muchas vidas y son el presagio de las cosas por venir, que pueden ser esperanzadoras o angustiosas, dependiendo de en Quién descansa tu fe... 

Sin embargo, este no es un blog periodístico, sino un blog que ve la vida a través del cristal de los coleccionables y la afición a su alrededor así que, trato de enfocarme en esos asuntos... 

Cuando una buena tienda de coleccionables cierra sus puertas para no volverlas a abrir, es triste para cualquiera de sus clientes frecuentes y probablemente para otros coleccionistas que no la visitaron personalmente, pero tal vez conocieron su reputación. 

Con todo, algo muy diferente sucede cuando una de las cadenas de tiendas de juguetes más grandes del mundo se declara en bancarrota, esto definitivamente tiene repercusiones más profundas que probablemente cambiarán no solo el segmento de las tiendas minoristas, sino la industria de los coleccionables tal como la conocemos... 

Quizás puede ser considerado un dictamen alarmista, pero en un mundo globalizado, no hay tal cosa como "eventos locales"

La feroz competencia con otras cadenas de tiendas minoristas como Wal-Mart o Target y el gigante Amazon (que representa el abrumador avance del comercio electrónico), pero más que todo, una enorme deuda a largo plazo, llevó a esta compañía a su difícil situación financiera actual y su futuro es incierto. 

Si bien Toys ‘R’ Us no desaparecerá (al menos es lo que parece, pero algunas tiendas serán cerradas) y hay planes para transformar tiendas en espacios interactivos, con demostración de productos en vivo y juegos de realidad aumentada disponibles para entretenerse durante las compras, además de mejoras en el sistema de envíos y compras virtuales, cuando el problema subyacente es una enorme deuda, las cosas van a ser realmente cuesta arriba. 

Mirando detenidamente esta situación, uno como coleccionista se pregunta, entre otras cosas: ¿si el negocio de los juguetes es "tan lucrativo", por qué una cadena de tiendas de juguetes tradicional y transnacional tiene que declararse en bancarrota?... 

¿Es esto una señal de la extinción de las cadenas de tiendas de juguetes y/o tiendas de coleccionables privadas en el futuro cercano, debido al incremento en los costos operativos?... 

Finalmente, ¿la pretendida conveniencia y facilidad de comprar a través de los medios virtuales "reemplazará" la experiencia de visitar una tienda de juguetes en persona y sumerguirse por un rato en otra realidad, además interactuando con gente real?... 

¿Los consumidores de juguetes estarán dispuestos a pagar más por una experiencia de compra, en vez de ahorrar algún dinero comprando tal vez los mismos juguetes en la internet, aún cuando sea una experiencia mucho más impersonal y alienante?... 

¿Los fabricantes de juguetes no apoyarán o confiarán más en las cadenas de tiendas de juguetes y/o las tiendas de coleccionables privadas, para la distribución de sus productos, debido al riesgo de bancarrota y en su lugar los ofrecerán solo a través de sus sitios web de compras, acelerando la extinción de las tiendas físicas privadas?... 

Temas como estos son algo que el coleccionista promedio evitaría o que difícilmente serían abordados en foros o grupos de coleccionistas, simplemente porque la mayoría de sus miembros están felices y ocupados comprando cosas aquí y allá, hablando de los últimos o futuros lanzamientos luego, "no hay tiempo" para reflexionar sobre estos hechos relacionados con la industria alrededor de nuestra afición y nadie quiere "arruinar" el "status quo"... 

No sé a ciencia cierta como evolucionará el negocio de los juguetes en el futuro cercano, pero puedo ver algunas señales de que habrán cambios en la experiencia del coleccionismo, para bien o para mal; en ese sentido, no soy pesimista u optimista, simplemente realista y conocer estos cambios es la mejor manera de estar preparado y continuar disfrutando esta afición. 

Ahora, esta clase de situaciones me hacen apreciar aún más la conveniencia de ser refractario a seguir tendencias o no estar demasiado obsesionado con los últimos lanzamientos de los fabricantes de juguetes: no es que no me importe lo que suceda con la industria de los coleccionables, al contrario, pero siempre es mejor tener más opciones. 

Los vilipendiados modelos conceptuales / de diseñador (equivocadamente llamados genéricos o no licenciados) tienen un lugar especial en mi colección; despreciados por la mayoría de coleccionistas, son una buena fuente para modelos creativos que algunas veces presentan una estética, nivel de detalle y acabados que rivalizan con o superan los mejores ejemplos de modelos licenciados externamente. 

Por supuesto, algunos de estos modelos son sencillamente insoportables (en el mal sentido de la palabra), pero otros son fantásticos, incluso tienen cierta factibilidad para transformarlos en vehículos reales y ya que no son el "objeto de deseo" de las masas, los puedes conseguir por precios razonables en la mayoría de casos. 

Estoy introduciendo para esta publicación tres modelos que comparten la misma inspiración: Camiones de Carreras, pero cada uno con un enfoque diferente; conseguí los dos primeros con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, y el último en una tienda minorista.

El primero fue llamado simplemente Semi-Fast, una creación de Mark Jones, diseñador con un trabajo consistente en modelos licenciados interna o externamente y una importante presencia en mi colección; tuvo solo 9 iteraciones hasta donde sé, pero es de hecho el más realista del ramillete, presentando un plausible parecido con varios camiones de carreras europeos de cabina sobre el motor, incluso en terminos de proporción. 

Este modelo pertenece a la Serie First Editions de 1999, tiene carrocería plástica y chasis en diecast (una construcción completa en diecast haría a este modelo uno de los más pesados jamás fabricados, pero ya conoces las políticas de Hot Wheels); algunas características notables en este Semi-Fast son que tiene 5 partes, la parrilla superior frontal recibió estapado cromado, ese es un acabado que no vez muy a menudo, simplemente porque es costoso de producir y el chasis fue agradablemente detallado. 

La carrocería recibió una decoración con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales en amarillo, negro y blanco, la ventana envolvente es ahumada, los interiores así como el motor superior (que son una sola pieza) fueron trabajados en plateado y las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado. 

El segundo fue llamado Qombee y fue inspirado por la Vagoneta Volkswagen T1, pero rediseñada como si fuera un vehículo conceptual futurista y altamente modificado para remover la mitad de la carrocería y hacerla lucir como una camioneta de carreras; el diseñador detrás de este modelo es Alec Tam y tiene 11 iteraciones para líneas Regulares hasta aquí. 

Tiene carrocería en diecast y chasis plástico en plateado oscuro, era parte de una paquete de 10, pero fui capaz de conseguirlo individualmente; la carrocería recibió trabajo de pintura en púrpura claro con acabado Metalflake, complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, en plateado azuloso, amarillo y blanco; los interiores fueron trabajados en cromado así como un detalle de los tubos de velocidad del motor en la parte de atrás, mientras que las ventanas fueron tintadas en verde y las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke en cromado. 

El último es una loca pero muy atractiva recreación de un camión de carreras convencional de nariz larga, que tiene una lejana semejanza con algunos camiones de servicio mediano y pesado hechos por Peterbilt actualmente; fue diseñado por Ryu Asada, pertenece a la Serie HW Race - X Raycers de 2014 y ha tenido 5 iteraciones para la Línea Principal hasta ahora. 

El modelo presenta carrocería plástica en azul traslúcido y chasis en diecast, tiene un montón de detalles grandiosos, pero me gustaría verlo en tamaño más grande; la carrocería recibió decoración con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales y el alerón trasero, en blanco, azul metalizado y amarillo; los interiores, el motor, los tubos de escape, el marco de la parrilla y las luces frontales recibieron acabado cromado (la parrilla en sí es parte del chasis), una elección muy rara combinada con las ventanas tintadas en amarillo y las ruedas plásticas en negro traslúcido, presentando diseño de rimes Open Hole 5 Spoke con un contorno rojo cromado; finalmente, todos ellos fueron hechos en Malasia... 

Mar 7:5-9 "Le preguntaron, pues, los fariseos y los escribas: ¿por qué tus discípulos no andan conforme a la tradición de los ancianos, sino que comen pan con manos inmundas? Respondiendo ÉL, les dijo: hipócritas, bien profetizó de vosotros Isaías, como está escrito: este pueblo de labios me honra, más su corazón está lejos de MÍ. Pues en vano me honran, enseñando como doctrinas mandamientos de hombres. Porque dejando el mandamiento de DIOS, os aferráis a la tradición de los hombres: los lavamientos de los jarros y de los vasos de beber; y hacéis otras muchas cosas semejantes. Les decía también: bien invalidáis el mandamiento de DIOS para guardar vuestra tradición."

ENGLISH 
In September, more precisely in September 18th, Toys ‘R’ Us filed for Chapter 11 (bankruptcy protection), a news that for many went unnoticed among the bulk of events related with natural disasters like: earthquakes, floods, tornadoes or hurricanes, leaving in their way thousands, if not hundreds of thousands of victims and/or casualties... 


I don’t want to sound insensitive, because these tragedies affect many lives and are the harbinger of things to come, that can be hopeful or distressing, depending on Whom does your faith rest... 

However, this is not a journalistic blog, but a blog that sees life through the crystal of collectibles and the hobby around them so, I try to focus on those matters... 

When a good collectibles store close its doors never to open them again, is sad for any of its frequent customers and probably for other collectors who didn’t visited it personally, but maybe knew about its reputation. 

Yet, something very different happens when one of the world’s largest toy stores chains files for bankruptcy, it definitely has deeper repercussions that probably will change not only the segment of retail stores, but the industry of collectibles as we know it... 

Perhaps it could be considered an alarmistic dictum, but in a globalized world, there is no such thing like "local events"

The fierce competition with other chain retail stores like Wal-Mart or Target and the giant Amazon (that represents the overwhelming advance of e-commerce), but more than anything, a huge long-term debt, led this company to its current financial plight and its future is uncertain. 

While Toys ‘R’ Us will not disappear (at least is what it seems, but some stores will be closed) and there are plans to transform stores into interactive spaces, with live product demonstrations and augmented-reality games available to amuse oneself during shopping, also improvements in the delivery system and web shopping, when the underlying problem is a huge debt, things are going really uphill. 

Looking carefully at this situation, one as collector wonders, among other things: if the business of toys is "so lucrative", why a traditional and transnational toy stores chain has to file for bankruptcy?... 

Is this a signal of the extinction of toy stores chains and/or private collectibles stores in the near future, due to the increase in operating costs?... 

Finally, the alleged convenience and ease of shopping through virtual media will "replace" the experience of visiting to a toy store in person and submerge for a while in another reality, also interacting with real people?... 

Toy consumers will be willing to pay more for a shopping experience, instead of save some money buying maybe the same toys on the internet, even though it’s a much more impersonal and alienating experience?... 

Toy manufacturers will not support or trust in toy stores chains and/or private collectibles stores anymore, for the distribution of their products, due to the risk of bankruptcy and instead will offer them only through their shopping websites, accelerating the extinction of physical stores?... 

Topics like these are something that average collectors would avoid or that hardly would be addressed in forums or groups of collectors, just because most of their members are happy and busy buying stuff here and there, talking about the latest or future releases so, "there is no time" to ponder on these facts related with the industry around our hobby and nobody wants to "ruin" the "status quo"... 

I don’t know for sure how the toy business will evolve in the near future, but I can see some signals that there will be changes in the collectionism experience, for better or worse; in that sense, I’m not pessimistic or optimistic, just realistic and knowing of those changes is the best way to be prepared and continue enjoying this hobby. 

Now, this kind of situations make me appreciate even more the convenience of being refractory to follow trends or not being too obsessed with the latest releases by toy manufacturers: it’s not that I don’t care about what happens with the collectibles industry, conversely, but it’s always better to have more options. 

The vilified concept / designer models (wrongly called generics or not licensed) have a special place in my collection; despised by most collectors, they are a good source for creative models that sometimes feature an aesthetics, level of detail and finishes that rival with or overcome the best examples of externally licensed models. 

Of course, some of those models are plainly unbearable (in the bad sense of the word), but others are fantastic, even have certain feasibility to transform them into real vehicles and since they are not the "object of desire" of the masses, you can get them for reasonable prices in most cases. 

I’m introducing for this publication three models that share the same inspiration: Racing Trucks, but each one with a different approach; I got the first two with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, and the last one in a retail store. 

The first one was called just Semi-Fast, a creation by Mark Jones, designer with a consistent work in externally or internally licensed models and an important presence in my collection; it had only 9 iterations as far as I know, but it’s in fact the most realistic of the bunch, featuring a plausible resemblance with several european cab-over racing trucks, even in terms of proportion. 

This model belongs to the 1999 First Editions Series, it has plastic body and diecast chassis (a full diecast construction would make this model one of the heaviest ever manufactured, but you know the Hot Wheels policies); some remarkable features in this Semi-Fast are that it has 5 parts, the upper front grille received chrome stamping, that’s a finishing you don’t see so often, just because is expensive to produce and the chassis was nicely detailed. 

The body received a decoration with tampos and/or decals on the side panels in yellow, black and white, the wrap-around window is smoked, the interiors as well as the upper engine (which are a single piece) were worked in silver and the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome. 

The second one was called Qombee and it was inspired in the Volkswagen T1 Van, but redesigned as it were a futuristic concept vehicle and heavily modified to remove half the body and make it look like a racing truck; the designer behind this model is Alec Tam and it has 11 iterations for the Regular lines so far. 

It has diecast body and dark silver plastic chassis, it was part of a 10-pack, but I was able to get it individually; the body received light purple paint job with Metalflake finishing, complemented by a decoration with tampos and/or decals on the side panels, in bluish silver, yellow and white; the interiors were worked in chrome as well as the detail of the velocity stacks of the engine at the rear, while the windows were tinted in green and the plastic wheels feature the Phil Riehlman 5 Spoke rims design in chrome. 

The last one is a crazy albeit very attractive recreation of a long-nose conventional racing truck, which has a far resemblance with some heavy and medium duty trucks made by Peterbilt currently; it was designed by Ryu Asada, it belongs to the 2014 HW Race - X Raycers Series and it has had 5 iterations for the Mainline until now. 

The model features plastic body in translucent blue and diecast chassis, it has a lot of great details, but I would like to see it in a bigger size; the body received a decoration with tampos and/or decals on the side panels and the rear wing, in white, metallic blue and yellow; the interiors, engine, exhaust stacks, front grille frame and lights received chrome finishing (the grille itself is part of the chassis), a very quirky selection combined with yellow tinted windows and the plastic wheels in translucent black, featuring Open Hole 5 Spoke rims design with a red chrome contour; finally, all of them were made in Malaysia... 

Mar 7:5-9 "Then the Pharisees and scribes asked HIM: why walk not thy disciples according to the tradition of the elders, but eat bread with unwashen hands? HE answered and said unto them: well hath Isaiah prophesied of you hypocrites, as it is written: this people honoreth ME with their lips, but their heart is far from ME. Howbeit in vain do they worship ME, teaching for doctrines the commandments of men. For laying aside the commandment of GOD, ye hold the tradition of men, as the washing of pots and cups: and many other such like things ye do. And HE said unto them: full well ye reject the commandment of GOD, that ye may keep your own tradition."

6 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I was also shock to hear that Toy 'R'Us had filed for bankruptcy protection as I grew up with the toy store as well. I heard that some toy companies are helping out as the collapsed of Toy 'R'Us would affect them as they would lose a store front to display their items.

These Concept Racing Trucks are cool looking pal and the purple one looks like it come from Cybertron.. I meant futuristic. The red truck on the other hand looks a the wave pattern of burning flame grasps of fire. The underside has quite the details too and look metallic.

chrismandesign said...

I had the chance to visit four Toys ‘R’ Us stores not so long ago, located in two different boroughs of New York (Long Island and Brooklyn) and I have to say that it was a nice experience, maybe not as nice as visiting a private collectibles store and the prices were consistently higher in several items than in retail stores like let’s say Target, Wal-Mart or K-Mart, but the assortment was way better and I felt like a kid in Christmas (probably because it was actually Christmas at that moment, LOL)... It’s worth mentioning that we don’t have the Toys ‘R’ Us franchise in my homeland...

All in all, I don’t want the extinction of physical toy stores of any kind, even if their prices are not so competitive in certain cases, because you’re paying not only for a toy or a collectible, but also for an experience and interacting with real people, even fellow collectors, will always be better than any virtual experience... Hopefully this warning bell could change the situation for good, we need physical toy stores more than we dare to admit...

I have a soft spot for trucks in general and these models are just a few of this kind (concept / designer models) in my collection, they’re worth it, a sure bet in my case !!!...

Mariano said...

Very nice models!!

Congrats and greetings from Argentina!!

http://retroautosenescala.blogspot.com.ar/

chrismandesign said...

Thank you very much Mar iano, it’s always good to hear a bit about fellow collectors, specially if they are from LATAM (and honestly I miss some of them who are not blogging anymore)... I can see your collection is focused on 1:43 scale, which is understandable because is the scale with the widest variety and offer in the market of diecast... You’re more than welcome and let me know if you’re interested in a links exchange...

Greetings from Colombia !!!

David John Shewsbury said...

I like the Red one as the other 2 looks overly too ambitious and bonkers... but I wonder if they really can go fast if you use them for that typical Hot Wheels racing?

chrismandesign said...

Uhmmm, no wonder you preferred the red truck, mainly because it’s red, right pal ???...But I have to agree with you in the fact that it’s the less over the top of the trio... I think this model is not suitable for its use in Hot Wheels tracks, because of its width, but I never mind about its "playability", albeit I use play with them every now and then... Not in HW tracks, of course, I don’t want to ruin or broke them, no way, I left the time of Toys Terminator in the past, fortunately LOLOLOLOLOL !!!... =D