Sunday, January 11, 2015

1940 Ford Deluxe 2-Door Sedan (Fat Fendered ’40) Collector 027 2000 Circus On Wheels Series 3/4 Diecast Scale 1:65 plus 1940 Ford Deluxe 2-Door Sedan (Fat Fendered ’40) 2001 Chuck E. Cheese’s Series Diecast Scale 1:65 plus 1940 Ford Deluxe 2-Door Sedan (Fat Fendered ’40) 2003 Motor City Classics Series Wal-Mart Exclusive 8/8 Diecast Scale 1:65 plus 1940 Ford Deluxe 2-Door Sedan (Fat Fendered ’40) Collector 156 2003 Wastelanders Series 4/10 Diecast Scale 1:65 by Hot Wheels


La historia del automóvil en los Estados Unidos, empezó en Detroit, Michigan, en 1896, cuando Charles Brady King condujo su "carruaje sin caballos" a través de la Avenida Woodward... 

Estuve pensando en este hecho y me dí cuenta que Detroit está ubicada en la frontera Estados Unidos - Canadá; además, fue fundada por Antoine Laumet de la Mothe, sieur de Cadillac y un grupo de colonizadores franceses, en 1701... 

No sé exactamente cómo, pero tal vez su origen trazaría su destino como la Ciudad Motor o Motown, como es también conocida desde hace un buen tiempo... 

Después de todo, Francia fue la cuna de muchos inventores, especialmente para la industria automotriz y eso es algo que no había considerado hasta esta publicación... 

Supongo que ya saben que la historia tiene una especie de ciclos, algunos acontecimientos tienden a repetirse, a causa de la naturaleza humana; con todo, algunos eventos inesperados ocurren también y eso es lo que hace la historia algo emocionante para investigar... 

Por ejemplo, la floreciente industria automotriz en Detroit, casi prometía un futuro brillante para todos los fabricantes independientes de autos, que fueron numerosos al final del siglo XIX y principios del siglo XX. 

No obstante, fueron desapareciendo, poco a poco, ya fuera por causa de la intensa competencia entre ellos, por las fusiones corporativas o por las grandes y pequeñas crisis económicas en ese tiempo... 

En el negocio de los coches, como en otras empresas, no siempre los mejores inventores, sino los mejores estrategas y observadores del mercado, son los llamados a crear industrias duraderas. 

Creo que ese fue el caso con Henry Ford y Ford Motor Company, la cual sobrevivió muchos de sus competidores, gracias a la visión ambiciosa de su creador. 

Uno de los modelos insignia de esta compañía, por allá en 1937, fue el Ford 1937, un carro popular, cuyo último representante fue el Ford Deluxe Sedán 2 Puertas de 1940, el invitado para hoy en mi blog. 

Era un tiempo cuando tú difícilmente veías nombres llamativos y largos para cierto modelo, como en la actualidad; apenas el nombre del fabricante y el año que fue lanzado, fueron los elementos identificatorios, señales de una época más simple. 

Sin embargo, simple no significa feo y estos autos eran hermosos en muchos sentidos; la plataforma fue bastante versátil, y tuvo varios estilos de carrocería como: coupé 2 puertas, coupé de negocios 2 puertas, convertible 2 puertas, camioneta pickup 2 puertas de 1 tonelada, sedán 2 puertas, station wagon 2 puertas, vagoneta 2 puertas, sedán 4 puertas y station wagon 4 puertas (woodie). 

Solo dos niveles de acabados fueron ofrecidos para este modelo: Estándar y Deluxe, otra muestra de simplicidad, pero los consumidores tenían ya muchas buenas opciones para escoger su auto. 

Las curvas estaban en todo su furor y este sedán 2 puertas era un delicioso ejemplo de buen gusto, usándolas extensivamente; la cabina tenía abundante espacio para 5 pasajeros y las ventanas redondeadas, le daban una visibilidad grandiosa, excepto por las relativamente diminutas ventanas en la parte trasera, que eran espléndidas en todo caso. 

El frente tenía un fino trabajo en la parrilla y las luces delanteras con sus cubiertas ovaladas, ofrecían una presencia distintiva y elegante entre los modelos de otras marcas en el mismo segmento. 

Estas razones explican el tremendo éxito del Ford de 1940, entre los coleccionistas de carros y los personalizadores de Hot Rods... 

Tal vez, el único inconveniente para los estándares de hoy, fue el algo exiguo tren de potencia: un motor de 221 pulgadas cúbicas, 3.6 L, V8 de Cabeza Plana, clasificado en 85 hp; sin embargo, estaba bien para los requerimientos de dicha época... 

Estuve trabajando por un rato, con el fin de conseguir este particular modelo de Hot Wheels y, en realidad, no es la primera vez que tengo una muestra de la plataforma del Ford 1940 aquí, ya que una camioneta pickup 2 puertas y un convertible 2 puertas fueron publicados anteriormente (además incluidos en la sesión de fotos para la última imagen). 

Siendo un Hot Rod popular, HW ha producido este molde por mucho tiempo, desde 1983; con más de 31 versiones y variantes, fácilmente es uno de los más famosos moldes diseñados por el reconocido Larry Wood. 

Conseguí cuatro muestras diferentes de este modelo, afortunadamente a través de un solo proveedor y apreciado amigo; aunque tuve que esperar, porque no fueron parte de la misma importación. 

Curiosamente, aunque la etiqueta de "Producto Oficial Licenciado Ford Motor Company" aparece en tres de las cuatro tarjetas del modelo publicado hoy (y probablemente, en otras tantas versiones / variantes); la gran mayoría de las veces, el artículo es mercadeado como ’40 Fat Fendered y marginalmente como ’40 Ford 2-Door (solo 5 veces, según tengo entendido)...

La primera muestra pertenece a la Serie Circus On Wheels, parte de la Línea Principal; carrocería y chasis fueron hechos en diecast, el último fue lacado/pulido; tiene un sobrio trabajo de pintura en azul medio con acabado brillante y está complementado por tampos sencillos de The Weise Brothers sobre los paneles laterales, en blanco, plateado, naranja y negro, también un logo diminuto de Hot Wheels sobre los guardafangos traseros; los interiores son beige claro, las ventanas son transparentes, tiene ruedas plásticas con diseño Wire Spoke Lace Wheels cromado para los rimes y fue hecho en Malasia. 

La segunda muestra pertenece a la Serie Chuck E. Cheese’s, una especie de línea para coleccionistas con un diseño diferente de tarjeta a aquel de las líneas Regulares; tiene carrocería y chasis en diecast, el último fue lacado / pulido; el rico trabajo de pintura en plateado brillante es el fondo para un set de calcomanías a todo color extremadamente bien hecho y exclusivo de Chuck E. Cheese’s, sobre los paneles laterales, el capó y el baúl, un diminuto logo de Hot Wheels fue incluido en la parte trasera del techo; los interiores son blancos con ventanas tintadas en rojo, las ruedas plásticas tienen diseño 5 Spoke Wheels cromado para los rimes y fue hecho en Tailandia. 

La tercera muestra pertenece a la Serie Motor City Classics, una línea Adulta hecha exclusivamente para Wal-Mart; carrocería y chasis fueron hechos en diecast, el último fue lacado / pulido y tiene un gran acabado azuloso; el trabajo de pintura fue hecho en un esquema de 2 colores: negro para los guardafangos y los estribos laterales y azul verdoso para el resto de la carrocería, con acabado brillante, la decoración incluye calcomanías con llamas en negro, lila y azul sobre los paneles laterales y el techo, además un logo de Motor City Classics sobre el baúl; los interiores son negros, las ventanas ahumadas, las ruedas son multiparte Real Riders con diseño Chrome Hub para los rimes, llantas en caucho labradas y fue hecho en Tailandia. 

Finalmente, la cuarta muestra pertenece a la Serie Wastelanders, parte de las líneas Regulares; tiene carrocería y chasis en diecast, el último fue pintado en dorado con acabado Metalflake; el trabajo de pintura en gris mate luce excelente, a pesar del hecho que usualmente evito los acabados mate y es complementado por extravagantes calcomanías a todo color de Tribute Customs en los paneles laterales y el techo, simplemente me encantan; los interiores son negros con ventanas tintadas en rojo, las ruedas plásticas tienen diseño 5 Spoke Wheels para los rimes y fue hecho en Malasia. 

1 Tes 2:1-4 "Porque vosotros mismos sabéis, hermanos, que nuestra visita a vosotros no resultó vana; pues habiendo antes padecido y sido ultrajados en Filipos, como sabéis, tuvimos denuedo en nuestro DIOS para anunciaros el Evangelio de DIOS en medio de gran oposición. Porque nuestra exhortación no procedió de error ni de impureza, ni fue por engaño, sino que según fuimos aprobados por DIOS para que se nos confiase el Evangelio, así hablamos; no como para agradar a los hombres, sino a DIOS, que prueba nuestros corazones."

ENGLISH 
The automobile history in the United States, began in Detroit, Michigan, in 1896, when Charles Brady King drove his "horseless carriage" through the Woodward Avenue... 

I was thinking in this fact and I realized that Detroit is placed in the United States - Canada border; also, that it was founded by Antoine Laumet de la Mothe, sieur de Cadillac and a group of french settlers, in 1701... 

I don’t know exactly how, but maybe its origin would draw its destiny as the Motor City or Motown, as it’s also known for quite a while... 

After all, France was the cradle of many inventors, specially for the automotive industry and that’s something I had not considered until this publication... 

I guess you already know that the history has a sort of cycles, some events tend to repeat themselves, because of the human nature; yet, some unexpected events also happen and that’s what makes history something thrilling to investigate... 

For instance, the flourishing automotive industry in Detroit, almost promised a brilliant future for all the independent car manufacturers, which were numerous at the end of 19th century and the beginning of the 20th century. 

Nonetheless, they were disappearing, little by little, either because of the intense competition among them, by the corporate mergers or by the large and small economic downturns at that time... 

In the car business, as in other enterprises, not always the best inventors, but the best strategists and market watchers are the ones called to create lasting industries. 

I think that was the case with Henry Ford and Ford Motor Company, which survived many of its competitors, thanks to the ambitious vision of its creator. 

One of the flagship models of this company, back in 1937, was the 1937 Ford, a popular car whose last representative was the 1940 Ford Deluxe 2-Door Sedan, the guest for today in my blog. 

It was a time when you hardly saw flashy and long names for a certain model, as present day; barely the name of the carmaker and the year it was released, were the identification elements, signals of a simpler time. 

However, simple doesn’t mean ugly and these cars were beautiful in many senses; the platform was quite versatile and had several body styles like: 2-door coupe, 2-door business coupe, 2-door convertible, 2-door 1 ton pickup truck, 2-door sedan, 2-door station wagon, 2-door van, 4-door sedan and 4-door station wagon (woodie). 

Only two trim levels were offered for this model: Standard and Deluxe, another sample of simplicity, but the consumers had already many good options to choose their ride. 

The curves were in all their glory and this 2-door sedan was a delicious example of good taste, using them extensively; the cabin had plenty space for 5 passengers and the rounded windows all around gave it a great visibility, except by the two relatively tiny windows on the rear, which were gorgeous anyway. 

The front had a fine work on the grille and the head lights with their oval covers, offered a distinctive and elegant presence among the models by other brands in the same segment. 

These reasons explain the tremendous success of the 1940 Ford among the car collectors and the customizers of Hot Rods... 

Maybe, the only drawback for today’s standards, was the kinda meager powerplant: a 221 cu in, 3.6 L, Flathead V8 engine, rated at 85 hp; however, it was fine for the requirements of such epoch... 

I was working for a while, in order to get this particular model by Hot Wheels and actually is not the first time I have a sample of the 40’s Ford platform here, since a 2-door pickup truck and a 2-door convertible were published previously (also included in the photo shoot for the last picture). 

Being a popular Hot Rod, HW has produced this cast for quite a long time, since 1983; with more than 31 versions and variants, easily is one of the most famous molds designed by the recognized Larry Wood. 

I got four different samples of this model, fortunately through a single provider and appreciated friend; albeit I had to wait, because they were not part of the same import. 

Curiously, although the tag of "Official Licensed Product Ford Motor Company" appears in three out of four cards of the model published today (and probably, in many other versions/variants); the vast mayority of times, the item is marketed as ’40 Fat Fendered and marginally as ’40 Ford 2-Door (only 5 times, as far as i know)...

The first sample belongs to the Circus On Wheels Series, part of the Mainline; body and chassis were made in diecast, the latter was lacquered/polished; it has a sober medium blue paint job with glossy finishing and is complemented by simple tampos of The Weise Brothers on the side panels in white, silver, orange and black, also a tiny Hot Wheels logo on the rear fenders; the interiors are light beige, the windows are clear, it has plastic wheels with chrome Wire Spoke Lace Wheels design for the rims and it was made in Malaysia. 

The second sample belongs to the Chuck E. Cheese’s Series, a sort of collector’s line with a different card design to that of the Regular lines; it has diecast body and chassis, the latter was lacquered / polished; the rich paint job in glossy silver is the background for an extremely well done and exclusive set of full color decals of Chuck E. Cheese’s on the side panels, the hood and the trunk, a tiny Hot Wheels logo on the rear of the top was included; the interiors are white with red tinted windows, the plastic wheels have chrome 5 Spoke Wheels design for the rims and it was made in Thailand. 

The third sample belongs to the Motor City Classics Series, an Adult line made exclusively for Wal-Mart; body and chassis were made in diecast, the latter was lacquered/polished and has a great blueish finishing; the paint job was made in a 2 color scheme: black for the fenders and the running boards, and teal for the rest of the body, with glossy finishing, the decoration includes decals with flames in black, lilac and blue on the side panels and the top, also a Motor City Classics logo on the trunk; the interiors are black, the windows are smoked, the wheels are multipart Real Riders with Chrome Hub design for the rims, styled rubber tires and it was made in Thailand. 

Finally, the fourth sample belongs to the Wastelanders Series, part of the Regular lines; it has diecast body and chassis, the latter was painted in golden with Metalflake finishing; the paint job in flat gray looks excellent, despite the fact I usually avoid the flat finishes and is complemented by flamboyant full color decals of Tribute Customs on the side panels and the top, I just love them; the interiors are black with red tinted windows, the plastic wheels have golden 5 Spoke Wheels design for the rims and it was made in Malaysia. 

1 The 2:1-4 "For yourselves, brethren, know our entrance in unto you, that it was not in vain: but even after that we had suffered before, and were shamefully entreated, as ye know, at Philippi, we were bold in our GOD to speak unto you the Gospel of GOD with much contention. For our exhortation was not of deceit, nor of uncleanness, nor in guile: but as we were allowed of GOD to be put in trust with the Gospel, even so we speak; not as pleasing men, but GOD, which trieth our hearts."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It's cool to see HW doing variants of the model, having more styles which appeal to different individuals. Some guy just have all the luck and having all. Heehee...

Horseless carriage is a great way to put it with the design adaptation of the tradition. 2 doors makes the mobile look upper class but IMHO, I don't like the idea of passengers squeezing through and taking turns to board. It just not practical...

chrismandesign said...

HEHE... this particular model has many variations with great decorations and other valuable features, but it’s fine for me to get this four for my collection...

the automobile could have a humble start, but it has changed our lives in many ways... i agree with you on the drawback of the 2+2 coupes or sedans, you tend to prefer the 4-door layout for better access to the rear seats... however, this was a more affordable option for many families and since these cars were huge, the access to the rear seats was not excessively uncomfortable... =)