Sunday, April 5, 2020

1998 Jeep Wrangler TJ - Compact Light Off-Road 2-Door Open-Bodied / Soft Top / SUV 1999 - 2000 Matchbox Collectibles - Coca-Cola / Coke Brand Series 2/6 Diecast Scale 1:60 by Matchbox


Antes de la Serie Land Cruiser (J) de Toyota o la Serie Patrol / Safari de Nissan o la Serie J de Mitsubishi o la Serie Land Rover por la marca del mismo nombre, estuvo el Jeep (Willys MB o Ford GPW, si quieres) y no es exagerado reclamar que sin este último una categoría entera de vehículos no existiría... 

El Jeep, un vehículo militar utilitario ligero con capacidades todoterreno, gracias a sus grandes cifras de producción, abrió las puertas para un segmento completo de productos automotrices que atendería la demanda de vehículos compactos para terrenos escabrosos, un mercado que aparentemente no existía antes de este desarrollo militar... 

Pero su transición a la vida civil no fue tan sencilla como algunos pensarían, no porque este vehículo careciera de méritos, sino más bien porque la industria automoriz de Estados Unidos ha tenido varios altibajos, especialmente durante las últimas 5 décadas. 

A pesar de ser una marca bastante fuerte, tan fuerte que se convirtió en un sustantivo para designar un tipo de vehículo, el hecho que ha tenido 5 dueños desde su debút en la II Guerra Mundial, revela que nada ha sido fácil para este "veterano" o para cualquier veterano, para tal caso, si sabes a lo que me refiero. 

Deberíamos recordar que los vehículos 4WD (Tracción en las 4 Ruedas, por sus siglas en inglés) no estuvieron disponibles para el público en general, hasta que fueron producidos en masa por Willys-Overland y comercializados desde 1945, simplemente porque estos productos fueron fabricados principalmente para el ejército y la industria... 

Si DIOS permite, en una publicación futura hablaré un poquitín más sobre la historia y evolución del Jeep, pero también puedes leer mis reseñas anteriores sobre este asunto, en caso que quieras tener un contexto más amplio de este vehículo, con el Jeep Wrangler TJ Sport 4x4 Sin Techo de 1999, el Jeep Scrambler (CJ-8) de 1982, el Jeep CJ-7 Golden Eagle de 1980 y el Jeep Jeepster Concept de 1998

El invitado que estoy introduciendo esta vez es: el Jeep Wrangler TJ de 1998, un Todoterreno Liviano Compacto 2 Puertas de Carrocería Abierta / Techo de Lona / VDU (Vehículo Deportivo Utilitario), que es en realidad un pariente muy cercano del Jeep Wrangler TJ Sport 4x4 Sin Techo de 1999, un modelo ya mencionado en la lista previa de artículos Jeep en mi colección (desafortunadamente, olvidé incluirlo en la sesión de fotos). 

En ese momento, a finales de los 90s y principios de los 00s, la marca Jeep ya era parte de los activos de Chrysler Corporation, pero la misma Chrysler estaba en medio de una adquisición por parte de Daimler-Benz, un proceso que no fue exitoso y para 2007 fue revertido: algunos analistas plantean que este fue un mal negocio para la corporación multinacional automotriz alemana. 

Esto muestra solo otro de los reveses que pudo poner la continuidad de la marca en riesgo, pero un poco irónicamente, esta "generación" del Jeep y particularmente de su derivación Wrangler, es probablemente la más amada por los fanáticos de este ícono automotor... 

Matchbox Collectibles, más que simplemente una línea de productos, fue una iniciativa coordinada, una sub-unidad de negocios para alcanzar y atender el mercado de los coleccionistas adultos, algo que Matchbox ha estado explorando prácticamente desde los 60s, pero la idea solo se hizo realidad durante los 90s... 

Ahora, si bien algunas personas reclaman que el concepto completo de coleccionables adultos en diecast, en particular para escalas pequeñas (alrededor de 1:64), fue desarrollado inicial y enteramente por Matchbox, me temo que estas suposiciones tienen muy poco asiento en la realidad, ya que claramente ignoran un referente mucho más apropiado de este concepto, representado por la Serie 1000 Deluxe Collection, ofrecida por Majorette en 1990... 

A diferencia de los intentos posteriores de Matchbox, con su estrategia Matchbox Collectibles, la cual involucraba en algunos casos autos de juguete básicos presentando trabajos de pintura, decoraciones y acabados mejores, más prolijos, así como ruedas multiparte y eventualmente cajas o bases de exhibición adicionales; la Serie 1000 de Majorette ofreció modelos enteramente nuevos, altamente detallados, multi-piezas y bastante realistas, realmente dirigidos a coleccionistas adultos. 

Por otro lado, Johnny Lightning desde 1995 y Hot Wheels un año más tarde, con su único producto Premium jamás fabricado: la línea Hot Wheels 100%, contribuyeron a la consolidación del mercado de verdaderos coleccionables adultos; así como los esfuerzos de Kyosho en ese segmento, desde 1992 y MicroChamps (que se convertiría en Paul’s Model Art - Minichamps posteriormente) entre 1994-1999, de nuevo, ofreciendo modelos no basados en coches de juguete mejorados, sino desarrollando réplicas a escala específicas y apropiadas así que NO, el crédito NO es exclusivamente para Matchbox en esta materia. 

Con estas aclaraciones, no quiero dar a entender que la sub-unidad de negocios Matchbox Collectibles y los productos creados dentro de esta iniciativa son simplemente un desperdicio de tiempo o dinero, algo que los coleccionistas adultos ni siquiera deberían considerar, NO, solo quería dar el debido crédito a quien el crédito es debido, como siempre trato de hacer y cada coleccionista, a su discreción, tomará la decisión si estos productos valen la pena o no para su colección. 

Además, líneas como aquellas creadas para Matchbox Collectibles ya no están disponibles: lo que la marca naranja de Mattel está ofreciendo en la actualidad en la misma categoría, como las Series Globe Travelers, Best Of Matchbox, Supreme Heroes o Superfast, honestamente no están a la par con lo que fue ofrecido hace alrededor de 20 años, "increíble" (inserte una mueca irónica aquí), ¿cierto?... 

Ya que me encantan los vehículos todoterreno en general y las interpretaciones del Jeep en particular, esta no fue precisamente una decisión difícil para mí; conseguí este artículo en el mercado secundario con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años y por cierto, era imposible conseguirlo en el mercado primario: productos de categoría y nivel de precio semejantes fueron ofrecidos solo desde hace alrededor de 3 años, a través de tiendas minoristas de cadena locales. 

Este modelo empezó producción en 1999, como parte de la Línea Principal de Matchbox (categoría Regular); ha sido usado extensivamente en líneas Regulares, Adultas y hubo 1 versión De Lujo para el Matchbox Toy Show York de 2000, con al menos 54 iteraciones, incluyendo presentaciones en tarjetas o cajas individuales y multipack, así como una variación presentando una rejilla de techo con equipo de excursión. 

Pertenece a la Serie Matchbox Collectibles - Coca-Cola / Coke Brand de 2000 y tiene la misma presentación de otros modelos en esta línea Adulta: una tarjeta larga, gruesa y agradablemente diseñada, a todo color; a pesar de ser un carro de juguete, el nivel de detalle es realmente bueno a todo alrededor y el trabajo en los moldes es fantástico, aunque reclama ser escala 1:56, en realidad es 1:60. 

Tiene carrocería en diecast, parabrisas transparente y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en amarillo brillante con acabado lustroso y complementado por una decoración simple pero grandiosa sobre el capó y las puertas, con tampos y/o calcomanías, incluso fue arrojado un tampo blanco adicional para la cubierta de la rueda de repuesto (los buenos viejos tiempos!). 

Los interiores fueron trabajados con finura en rojo, aunque la barra antivuelco no fue ensamblada apropiadamente, mientras que el parabrisas recibió un tampo amarillo; ofrece ruedas multiparte presentando diseño de rimes Spiral 3 Blades en cromado, llantas en caucho labradas y tampos blancos Goodyear - Wrangler a los lados, no ofrece suspensión, los bonus son una base de exhibición plástica en negro apilable, con un autoadhesivo impreso presentando logo de la Serie y nombre del modelo, una pequeña pero bonita tarjeta de colección impresa al frente y fue hecho en China... 

Ezq 20:40-49 "Pero en mi santo monte, en el alto monte de Israel, dice JEHOVÁ el SEÑOR, allí me servirá toda la casa de Israel, toda ella en la tierra; allí los aceptaré, y allí demandaré vuestras ofrendas, y las primicias de vuestros dones, con todas vuestras cosas consagradas. Como incienso agradable os aceptaré, cuando os haya sacado de entre los pueblos, y os haya congregado de entre las tierras en que estáis esparcidos; y seré santificado en vosotros a los ojos de las naciones. Y sabréis que yo soy JEHOVÁ, cuando os haya traído a la tierra de Israel, la tierra por la cual alcé mi mano jurando que la daría a vuestros padres. Y allí os acordaréis de vuestros caminos, y de todos vuestros hechos en que os contaminasteis; y os aborreceréis a vosotros mismos a causa de todos vuestros pecados que cometisteis. Y sabréis que yo soy JEHOVÁ, cuando haga con vosotros por amor de mi nombre, no según vuestros caminos malos ni según vuestras perversas obras, oh casa de Israel, dice JEHOVÁ el SEÑOR. Vino a mí palabra de JEHOVÁ, diciendo: Hijo de hombre, pon tu rostro hacia el sur, derrama tu palabra hacia la parte austral, profetiza contra el bosque del Neguev. Y dirás al bosque del Neguev: oye la palabra de JEHOVÁ: así ha dicho JEHOVÁ el SEÑOR: he aquí que yo enciendo en ti fuego, el cual consumirá en ti todo árbol verde y todo árbol seco; no se apagará la llama del fuego; y serán quemados en ella todos los rostros, desde el sur hasta el norte. Y verá toda carne que yo JEHOVÁ lo encendí; no se apagará. Y dije: ¡Ah, SEÑOR JEHOVÁ! ellos dicen de mí: ¿no profiere éste parábolas?"

ENGLISH 
Before the Land Cruiser (J) Series by Toyota or the Patrol / Safari Series by Nissan or the J Series by Mitsubishi or the Land Rover Series by the brand of the same name, there was the Jeep (Willys MB or Ford GPW, if you will) and it’s not exaggerated to claim that without the latter an entire category of vehicles wouldn’t exist... 


The Jeep, a light military utility vehicle with off-road capabilities, thanks to its large production figures, opened the doors for a complete segment of automotive products that would meet the demand of compact vehicles for rugged terrains, a market that apparently didn’t exist before this military development... 

But its transition to civilian life was not as straightforward as some would think, not because this vehicle lacked of merits, but rather because the automotive industry of United States has had several ups and downs, specially during the last 5 decades. 

Despite being a fairly strong brand, so strong that it became a noun to designate a type of vehicle, the fact that it has had 5 owners since its debut in the World War II, reveals that nothing has been easy for this "veteran" or for any veteran, for that matter, if you know what I mean. 

We should remember that 4WD (4 Wheel Drive) vehicles were not available for the general public, until they were mass-produced by Willys-Overland and marketed since 1945, just because this kind of products were manufactured mainly for the army and industry... 

If GOD allows, in a future publication I will talk a little bit more about the history and evolution of the Jeep, but you can also read my previous reviews on this matter, in case you want to have a wider context of this vehicle, with the 1999 Jeep Wrangler TJ Sport 4x4 Topless, the 1982 Jeep Scrambler (CJ-8), the 1980 Jeep CJ-7 Golden Eagle and the 1998 Jeep Jeepster Concept

The guest I’m introducing this time is: the 1998 Jeep Wrangler TJ, a Compact 2-Door Open-Bodied / Soft Top Light Off-Road / SUV, that is actually a very close relative of the 1999 Jeep Wrangler TJ Sport 4x4 Topless, a model already mentioned in the previous list of Jeep items in my collection (unfortunately, I forgot to include it in the photoshoot). 

At that moment, in the late 90s and early 00s, the Jeep brand was already part of the Chrysler Corporation assets, but Chrysler itself was in the middle of an acquisition by Daimler-Benz, a process that was not successful and by 2007 it was reverted: some analysts pose that this was a bad deal for the German multinational automotive corporation. 

It shows just another of the setbacks that could put the brand’s continuity at risk, but a tad ironically, this "generation" of the Jeep and particularly of its Wrangler derivation, is probably the most beloved by the fans of this automotive icon... 

Matchbox Collectibles, more than just a line of products, was a coordinated initiative, a business sub-unit to reach and cater the market of adult collectors, something that Matchbox has been exploring virtually since the 60s, but the idea only came to fruition during the 90s... 

Now, while some people claim that the whole concept of adult collectibles in diecast, in particular for small scales (around 1:64), was developed initially and entirely by Matchbox, I’m afraid that these assumptions have very little basis in reality, since they clearly ignore a much more proper referent of this concept, represented by the Deluxe Collection Series 1000, offered by Majorette in 1990... 

Unlike the later attemps of Matchbox, with its Matchbox Collectibles strategy, which involved in some cases basic toy cars featuring better, more prolix paint jobs, decorations and finishes, as well as multipart wheels and eventually additional boxes or display bases; the Series 1000 by Majorette offered entirely new, highly detailed, multi-piece and quite realistic models, really aimed at adult collectors. 

On the other hand, Johnny Lightning since 1995 and Hot Wheels one year later, with its one and only Premium product ever manufactured: the Hot Wheels 100% lines, contributed to consolidate the market of true adult collectibles; as well as the efforts of Kyosho in that segment, since 1992 and MicroChamps (which would become Paul’s Model Art - Minichamps later) between 1994-1999, again, offering models not based on improved toy cars, but developing specific and proper scale replicas so NO, the credit is NOT exclusively for Matchbox in this matter. 

With these clarifications, I don’t mean that the Matchbox Collectibles business sub-unit and the products created within this initiative are just a waste of time or money, something that adult collectors shouldn’t even consider, NO, I just wanted to give due credit to whom credit is due, as I always try to do and each collector, at their discretion, will make the decision whether or not these products are worth for their collection. 

Besides, lines like those created for Matchbox Collectibles are no longer available: what the orange brand of Mattel is currently offering in the same category, like the Globe Travelers, Best Of Matchbox, Supreme Heroes or Superfast Series, honestly are not on par with what was offered around 20 years ago, "incredible" (insert ironic grin here), right?... 

Since I love off-road vehicles in general and renditions of the Jeep in particular, this wasn’t precisely a difficult decision for me; I got this item in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago and by the way, it was impossible to get it in the primary market: products of similar category and price level were offered only since around 3 years ago, through local chain retail stores. 

This model started production in 1999, as part of the Mainline of Matchbox (Regular category); it has been extensively used in Regular, Adult lines and there was 1 Deluxe version for the 2000 Matchbox Toy Show York, it has had at least 54 iterations, including individual cards or boxes and multipack presentations, as well as a variation featuring a roof-rack with excursion equipment. 

It belongs to the 2000 Matchbox Collectibles - Coca-Cola / Coke Brand Series and has the same presentation of another models in this Adult line: a long, thick and nicely designed card, in full color; despite being a toy car, the level of detail is really good all around and the work on the molds is fantastic, although it claims to be 1:56 scale, actually is 1:60. 

It has diecast body, clear plastic windshield and black plastic chassis; the paint job was made in bright yellow with glossy finishing and complemented by a simple but great decoration on the hood and doors, with tampos and/or decals, even an additional white tampo for the spare-wheel cover was thrown (the old good times!). 

The interiors were nicely worked in red, albeit the anti roll bar was not properly assembled, while the windshield received a yellow tampo; it offers multipart wheels featuring Spiral 3 Blades rims design in chrome, styled rubber tires with white Goodyear - Wrangler tampos on the sides, it doesn’t offer suspension, the bonus are a stackable plastic display base in black, with a printed sticker featuring logo of the Series and name of the model, a small but nice trading card, printed in front and it was made in China... 

Ezk 20:40-49 "For in mine holy mountain, in the mountain of the height of Israel, saith the LORD GOD, there shall all the house1 of Israel, all of them in the land, serve me: there will I accept them, and there will I require your offerings, and the firstfruits of your oblations, with all your holy things. I will accept you with your sweet savor, when I bring you out from the people, and gather you out of the countries wherein ye have been scattered; and I will be sanctified in you before the heathen. And ye shall know that I am the LORD, when I shall bring you into the land of Israel, into the country for the which I lifted up mine hand to give it to your fathers. And there shall ye remember your ways, and all your doings, wherein ye have been defiled; and ye shall loathe yourselves in your own sight for all your evils that ye have committed. And ye shall know that I am the LORD, when I have wrought with you for my name's sake, not according to your wicked ways, nor according to your corrupt doings, O ye house of Israel, saith the Lord GOD. Moreover the word of the LORD came unto me, saying: Son of man, set thy face toward the south, and drop thy word toward the south, and prophesy against the forest of the south field; and say to the forest of the south: hear the word of the LORD; thus saith the LORD GOD; behold, I will kindle a fire in thee, and it shall devour every green tree in thee, and every dry tree: the flaming flame shall not be quenched, and all faces from the south to the north shall be burned therein. And all flesh shall see that I the LORD have kindled it: it shall not be quenched. Then said I, Ah LORD GOD! they say of me: doth he not speak parables?"

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

This is very targeted at collectors from the details to accessories. Actually, I find the Jeep colour scheme closer to MacDonald then Coke Cola... anyway, MacDonald carries Coke Cola so I’m probably not wrong. Lol... Details like Wrangler wording on tires are noticeably sharp. The base and background gave it a higher display value...

chrismandesign said...

Believe it or not, pal, yellow used to be part of the corporative color palette of Coca-Cola / Coke in the past, particularly in the first half of the last century... Then, this is a nod to the past that increase the nostalgic feeling in this collectible... About the McDonald’s reference, well, it’s not far-fetched, but that’s not the case =P... However, it’s kind of weird that they used this nostalgic color scheme in a vehicle of the late 90s, anyway, it’s not something that bothers me at all; besides, all the additional details and decoration offered in this toy car are a big plus compared with what Matchbox / Mattel offers currently...