Monday, August 15, 2022

1973 Trouble Maker (Tom Daniel’s Original Design - 1972 Chevrolet El Camino) - Concept Drag Racing Car / Funny Car / Show Rod 1996 Wacky Winners Series - Release 1 - Limited Edition (Low Production) 1 of 17,500 - 3/10 Diecast No Scale by Johnny Lightning

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En una publicación reciente de la cual puedes leer aquí, mencioné un par de hechos que no son ampliamente conocidos acerca de Johnny Lightning: su historia no comenzó en 1994, sino en 1969, un año después de Hot Wheels y sus primeros productos no fueron réplicas a escala para coleccionistas adultos, sino autos de juguete para niños, de manera similar a los fabricados por Hot Wheels... 

Ahora, allí es donde las similitudes entre estas dos marcas terminan, porque con respecto al primer hecho, Johnny Lightning estuvo por fuera del negocio entre 1972 y 1994, más tarde entre 2013 y 2016; mientras que Hot Wheels ha tenido una presencia constante en este mercado desde 1968... 

Con respecto al segundo hecho, Johnny Lightning se enfocó exclusivamente en réplicas a escala Premium desde 1997, parando la producción de coches de juguete por completo; mientras para Hot Wheels, los carros de juguete son todavía su producto principal y representan más del 98% de su producción, por cierto, incluyendo la mayoría de los infames y ridículamente sobrevaludos artículos hechos para las estrategias RLC y HWC, actualmente parte de la rimbombante plataforma Hot Wheels Creations... 

Teniendo en cuenta lo anterior, es muy interesante ver la notable evolución de una marca que estuvo alrededor de 26 años inactiva, es decir, alrededor de 15 años en conjunto de presencia en el segmento de modelos en diecast y encima de eso, ha sido revivida dos veces, quiero decir, ¿cuántas veces has visto una marca con estas particularidades en esta industria o cualquier otra?... 

Bueno, pienso que estas particularidades explican en gran parte el cambio significativo de dirección en Johnny Lightning, porque solo una compañía que ha enfrentado estos altibajos, es capaz de tomar decisiones radicales y estas decisiones fueron implementadas en asunto de 3 años, entre 1994 y 1997, diría que es un lapso muy corto considerando todo el trabajo y logística involucrados. 

Simplemente porque cambiar tu producto principal de coches de juguete a réplicas a escala es cualquier cosa menos sencillo e involucra principalmente: gestionar el proceso para nuevo licenciamiento externo con fabricantes de carros y otros jugadores en esta industria, como empresas del mercado de accesorios o incluso compañías de otros segmentos o industrias (Coca-Cola, por ejemplo), desarrollo de moldes nuevos y/o adicionales para modelos nuevos, los cuales a su vez involucran algunas veces el cambio de fabricantes o proveedores subcontratados, diseño de nuevas tarjetas y empaques, negociaciones con nuevos canales de distribución, inversión en mercadeo, etc. 

Todo esto sin considerar la reacción de los coleccionistas adultos con estos cambios sustanciales de dirección, en una empresa que ya tenía un perfil y reputación: toma algún tiempo para nosotros, los coleccionistas, acostumbrarnos a este nuevo perfil de productos e incluso más tiempo "refrendar" los coleccionables que nos ofrecen, con el fin de generar una buena reputación genuína para una marca en este segmento. 

Después de todo, nosotros los coleccionistas, no somos convencidos por campañas de mercadeo costosas, que pretenden reclamar maravillas acerca de productos que en realidad no están a la altura de nuestras expectativas: las campañas de mercadeo no generan reputación, más bien eventualmente pueden ayudar a fortalecer una reputación ya establecida, es nuestro rol como coleccionistas generar esa reputación para fabricantes / desarrolladores de coleccionables. 

Quiero decir, no somos compradores, ni siquiera compradores calificados, somos coleccionistas, estamos en una categoría diferente, un hecho que la mayoría de empresas grandes en esta afición pretenden ignorar descaradamente, cuando gastan cantidades masivas de dinero en campañas de mercadeo engañosas, cuyo objetivo es cambiar lo que coleccionamos y/o la forma en que coleccionamos, pero esa es nuestra prerrogativa como coleccionistas... 

Mi invitado para esta reseña es parte de los productos ofrecidos por Johnny Lightning, en la era transicional entre 1994 y 1997, pertenece a la Serie Wacky Winners de 1996 - Lanzamiento 1 y muestra algunos rasgos del cambio de dirección que estoy mencionando, de una manera singular, que explicaré ahora mismo. 

A pesar de las apariencias NO, este no es un carro de juguete, aunque no es del todo un artículo Premium; principalmente el nivel de detalle, la calidad y tipo de acabados, la cantidad de piezas e incluso la calidad general de los moldes, lo ponen en una categoría diferente, como un modelo De Lujo, que para los estándares de 1996, ofrece un producto notablemente mejor que los autos de juguete de Hot Wheels. 

No es del todo un modelo de fantasía tampoco, aunque no está basado en un coche real, tal vez el nombre del modelo (Trouble Maker, originalmente Troublemaker) puede ser un poquitín engañoso en ese sentido, pero es de hecho una creación de Tom Daniel, un diseñador creativo que construyó la mayoría de su reputación durante los 60s y 70s. 

Algunas de sus creaciones llegaron a ser modelos de tamaño natural y funcionales, construidos como Show Rods, por ejemplo, el Red Baron, el cual fue comisionado por Hot Wheels y si bien el Trouble Maker nunca tuvo una contraparte escala 1:1, su factibilidad como carro real es muy alta, tomando como base un Chevrolet El Camino de 1972, el auto en el cual este modelo está holgada, pero seguramente inspirado. 

El mismo Tom Daniel reconoció que el Troublemaker fue uno de sus proyecto más "serios", uno que podía ser construido en efecto usando un El Camino (de 1972); Monogram desarrolló el model kit, lanzado en 1973 y basado en esta creación, así como en otros coches conceptuales escandalosos diseñados por Daniel. 

Quizás este modelo inspiró a su vez las Pickups Pro Stock usadas en las Series NASCAR, que fueron introducidas 25 años más tarde; pero más seguramente inspiró las Pickups Dragster usadas en las pistas de Drag y en competiciones en la calles, estas últimas a propósito son ilegales. 

Conseguí el invitado para esta publicación a través del mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador / vendedor privado, hace más o menos 10 años. 

La Serie Wacky Winner tuvo 4 lanzamientos en total, cada uno incluyendo los mismos 10 modelos creados por Tom Daniel, con cambios en el trabajo de pintura y decoraciones; hasta donde sé, este molde nunca más fue usado de nuevo. 

La presentación para esta Serie era una tarjeta muy clásica, grande y gruesa, con un diseño vintage, color al frente, blanco y negro atrás; el modelo ofrece construcción completa diecast, con finos detalles, hay insertos plásticos para la jaula de seguridad, el motor y el resto de accesorios de la cabina, muy bien detallados también. 

El trabajo de pintura fue hecho en morado oscuro con acabado metalizado, complementado por una decoración muy vintage sobre los paneles laterales, el capó y el platón cubierto, hecha con tampos y/o calcomanías, en blanco, azul hielo, rojo y negro; la decoración tenías algunas peladuras pequeñas, lo cual hasta cierto punto es comprensible en un artículo lanzado hace más de 25 años. 

Hay un inserto plástico adicional para las ventanas transparentes (no rayadas de fábrica, para el registro), las ruedas plásticas son multiparte presentando un diseño de rimes 5 Spokes en cromado, similar a un diseño Fuchs, llantas plásticas lisas, el extra aquí es un bonito token de cartón, impreso a color al frente, con una foto del Trouble Maker, basada en el model kit y fue hecho en China... 

Ezq 34:1-5 "Y vino a mí la palabra del SEÑOR, diciendo: Hijo de hombre, profetiza contra los pastores de Israel; profetiza y di a los pastores: «Así dice el SEÑOR DIOS: “¡Ay de los pastores de Israel que se apacientan a sí mismos! ¿No deben los pastores apacentar el rebaño? Coméis la grosura, os habéis vestido con la lana, degolláis la oveja engordada, pero no apacentáis el rebaño. Las débiles no habéis fortalecido, la enferma no habéis curado, la perniquebrada no habéis vendado, la descarriada no habéis hecho volver, la perdida no habéis buscado; sino que las habéis dominado con dureza y con severidad. Y han sido dispersadas por falta de pastor, y se han convertido en alimento para toda fiera del campo; se han dispersado."

English version 
In a recent publication of which you can read here, I mentioned a pair of facts that are not widely known about Johnny Lightning: its history didn’t start in 1994, but in 1969, one year after Hot Wheels and its first products were not scale replicas for adult collectors, but toy cars for kids, in a similar fashion to those manufactured by Hot Wheels... 

Now, there is where similarities between these two brands end, because regarding the first fact, Johnny Lightning was out of business between 1972 and 1994, later between 2013 and 2016; while Hot Wheels has had a constant presence in this market since 1968... 

Regarding the second fact, Johnny Lightning focused exclusively on Premium scale replicas since 1997, stopping the production of toy cars altogether; while for Hot Wheels, toy cars are still its main product and they represent more than 98% of its production, by the way, including most of the infamous and ridiculously overpriced items made for the RLC and HWC strategies, currently part of the bombastic Hot Wheels Creations platform... 

Bearing in mind the above, it’s very interesting to see the remarkable evolution of a brand that was around 26 years inactive, i.e. until now, around 15 years as a whole of presence in the diecast models segment and on top of that, it has been revived two times, I mean, how many times have you seen a brand with these particularities in this industry or any other?... 

Well, I think these particularities explain largely the significant change of direction in Johnny Lightning, because only a company that has faced these ups and downs, is able to make radical decisions and these decisions were implemented in a matter of 3 years, between 1994 and 1997, I would say a very short time considering all the work and logistics involved. 

Just because changing your main product from toy cars to scale replicas is anything but straightforward and it involves mainly: managing the process for new external licensing with car manufacturers and other players in this industry, like aftermarket companies or even with companies from other segments or industries (Coca-Cola, for instance), development of new and/or additional molds for the new models, which in turn involves sometimes the change of outsourced manufacturers or providers, design of new cards and packaging, negotiation with new channels of distribution, marketing investment, etc. 

All this without considering the reaction of adult collectors to these substantial changes of direction, in a company that already had a profile and reputation: it takes some time for us, the collectors, to get used to this new profile of products and even more time to "countersign" the collectibles offered to us, in order to generate a genuine good reputation for a brand in this segment. 

After all, we the collectors, are not convinced by expensive marketing campaigns, that pretend to claim marvels about products that actually are not up to our expectations: marketing campaigns do not generate reputation, rather they can help eventually to strengthen a reputation already established, it’s our role as collectors to generate that reputation for collectibles manufacturers / developers. 

I mean, we are not buyers, not even qualified buyers, we are collectors, we are in a different category, a fact that most big companies in this hobby pretend to ignore blatantly, when they spend massive amounts of money in deceiving marketing campaigns, whose goal is to change what we collect and/or the way we collect, but that is our prerogative as collectors... 

My guest for this review is part of the products offered by Johnny Lightning, in the transitional era between 1994 and 1997, it belongs to the 1996 Wacky Winners Series - Release 1 and it shows some traits of the change of direction I’m mentioning, in a singular way, that I will explain right away. 

Despite the appearances NO, this is not a toy car, albeit is not quite a Premium item; mainly the level of detail, the quality and type of finishes, the amount of pieces and even the overall quality of the molds, put it in a different category, as a Deluxe model, that for 1996 standards, offers a noticeably better product than Hot Wheels toy cars. 

It’s not quite a fantasy model either, albeit it’s not based on an actual car, maybe the name of the model (Trouble Maker, originally Troublemaker) can be a bit deceiving in that sense, but it’s in fact a brainchild by Tom Daniel, a creative designer that built most of his reputation during the 60s and 70s. 

Some of his creations became lifesize and functional models, built as Show Rods, for instance, the Red Baron, which was commissioned by Hot Wheels and while the Trouble Maker never had a 1:1 scale counterpart, its feasibility as actual car is very high, taking as basis a 1972 Chevrolet El Camino, the car in which this model is loosely, but surely inspired. 

Tom Daniel himself recognized that the Troublemaker was one of his most "serious" projects, one that could be built indeed using a (1972) El Camino; Monogram developed a model kit, released in 1973 and based on this creation, as well as on other outrageous concept cars designed by Daniel. 

Perhaps this model inspired in turn the Pro Stock Pickups used in NASCAR Series, that were introduced 25 years later; but more surely it inspired the Dragster Pickups used on Dragstrips and in competitions on the streets, the latter by the way are illegal. 

I got my guest for this publication through the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer / private seller, pretty much 10 years ago. 

The Wacky Winner Series had 4 releases in total, each one including the same 10 models created by Tom Daniel, with changes in the paint jobs and decorations; as far as I know, this casting was never used again. 

The presentation for this Series was a very classic, big and thick card, with a vintage design, color on the front, black and white on the back; the model offers full diecast construction, with fine details, there are plastic inserts for the safety cage, the engine and the rest of accessories of the cabin, very well detailed too. 

The paint job was made in dark purple with metallic finishing, complemented by a very vintage decoration on the side panels, the hood and the covered bed, made with tampos and/or decals, in white, ice blue, red and black, the decoration had some minor peeling, which is up to a point understandable in an item released more than 25 years ago. 

There is an additional plastic insert for the clear windows (not scratched from factory, for the record), the plastic wheels are multipart featuring a 5 Spokes rims design in chrome, similar to a Fuchs design, plastic slick tires, the extra here is a nice cardboard token, printed in color on front, with a picture of the Trouble Maker, based on the model kit and it was made in China... 

Ezk 34:1-5 "And the word of the LORD came unto me, saying, LORD GOD. Son of man, prophesy against the shepherds of Israel, prophesy, and say unto them, Thus saith the Lord GOD unto the shepherds; Woe be to the shepherds of Israel that do feed themselves! should not the shepherds feed the flocks? Ye eat the fat, and ye clothe you with the wool, ye kill them that are fed: but ye feed not the flock. The diseased have ye not strengthened, neither have ye healed that which was sick, neither have ye bound up that which was broken, neither have ye brought again that which was driven away, neither have ye sought that which was lost; but with force and with cruelty have ye ruled them. And they were scattered, because there is no shepherd: and they became meat to all the beasts of the field, when they were scattered."

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